اقتصادی

فضای مجازی نیازمند جنب‌وجوشی متناسب با تحولات است

دبیر شورای عالی فضای مجازی بر لزوم ایجاد نشاط متناسب با شرایط موجود در فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش اینترنشنال نیوز به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم رونمایی از صدمین گزارش عصر فضای مجازی که توسط پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد، افزود: ما باید از دوران درک این فضا وارد عصر درک فضای مجازی شویم، زیرا عصر ادراک مبتنی بر فرد است، اما عصر تفاهم منجر به دستیابی به درک مشترک و در نهایت پیشرفت و پارادایم می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل ماندن در مرحله ادراک با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: گزارش های عصر فضای مجازی به دنبال آسیب شناسی انجام شده در این زمینه در پژوهشکده فضای مجازی آغاز شد و توانست گام های مناسبی برای رفع این آسیب بردارد. در این بین آسیبی که شناسایی شد فقر شدید در حوزه محتوایی و موضوعات دوران فضای مجازی علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان بر تحولات این فضا بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر تغییر نگاه مرکز ملی فضای مجازی از نگاه تقلیل گرایانه به فضای مجازی، بر تحول تمدن سازی افزود: این فضا را باید دگرگونی و عصر تمدنی و دوره متمایز بشریت و اکوسیستم در تمامی عرصه های بشری اعم از علم و فناوری و جنبه های حقوقی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی دانست چرا که شاهد تحولی عمیق در تمامی این ابعاد هستیم.

به گزارش مرکز ملی فضای مجازی، فیروزآبادی اظهار داشت: این تحول عمیق در حوزه فناوری که جنبه مادی دارد نمایان است و مظاهر آن دیده می شود و مدل های جدید درک می شود و تفاوت های آن بررسی می شود، اما در تحولات شگرف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ساختارهای موضوعی به ساختارهای شبکه ای تبدیل می شوند به طوری که در تحولات سیاسی ، شاهد تغییر در روابط دولت ها و ملت ها، جهانی شدن و تغییر قوانین بین المللی هستیم.

به گفته وی، در حوزه اقتصادی تحول خدمات عمیقاً ایجاد شده است و در حوزه اجتماعی نیز شاهد ساختارهای زندگی و شبکه ای هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات عمیق و پیچیده در این حوزه ها، تصریح کرد: با وجود چنین تحولاتی و به تبعیت از عصر فضای مجازی از نظر فلسفه و اجرا، نظریه پیچیده ای در نظر گرفته می شود که همگی حکایت از شتاب گرفتن تحولات در همه حوزه ها دارد، به طوری که در این شرایط آثار چاپی دیگر پاسخگو نیستند.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه همچنان در فضای مجازی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: برای مقبولیت فرهیختگان، نخبگان و اقشار مختلف جامعه باید از طریق مفهوم سازی به یک مفهوم مشترک دست یابیم، زیرا معتقدیم فضای مجازی در درجه اول یک فضای اجتماعی است و اگرچه انتشار جزوه و کتاب اولین امر محسوب می شود. مرحله، نباید در نظر گرفته شود.

ضرورت افزایش تعاملات بین المللی توسط پژوهشکده:

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه اتفاقی که امروز رخ داد، اتفاق بزرگی است که در پژوهشگاه رخ داده است، گفت: در زمان حضور بنده اقدامات و اقدامات اولیه انجام شد اما به این نتیجه نرسید که یکی از این موارد افزایش تعاملات بین المللی توسط پژوهشگاه فضای مجازی باشد. در حال حاضر ظرفیت بالایی در زمینه آموزشی، پژوهشی و تشکیل هاب پژوهشکده بین المللی سایبری وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی بر لزوم تعمیق درک فضای مجازی تاکید کرد: با ورود پژوهشگاه فضای مجازی به عرصه اجرایی، دوره های ترویجی و آموزشی دستگاه ها افزایش یابد و بسته های آموزشی برای مخاطبان خاص ارائه شود.

معاون وزیر علوم بر ایجاد اجماع در بین دست اندرکاران فضای مجازی تاکید کرد و اظهار داشت: پوشش تمامی حوزه ها در پژوهش فضای مجازی، داشتن هویت مستقل پژوهشگاه و شکل گیری تدریجی سایر عناصر در پژوهشگاه از اولویت هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی:

حسین مطلبی، رئیس پژوهشکده فضای مجازی در مراسم رونمایی از صدمین گزارش عصر فضای مجازی با اشاره به انتشارات مختلف این پژوهشکده گفت: عمده گزارش‌های منتشر شده، گزارش‌های عصر فضای مجازی است که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سعی شده است تا درک عمیقی از تحولات حوزه فضای مجازی برای سیاست‌گذاران، پژوهشگران و برنامه‌ریزان فراهم شود.

وی با اشاره به انتشار صد عنوان این گزارش گفت: نوع دوم گزارش هایی که پژوهشکده منتشر می کند، گزارش های سریعی است که در آن به جای پرداختن عمیق به موضوعات، نگاهی گذرا به موضوعات خاص در زمان مشخص برای مخاطبان ایجاد می شود. نوع سوم، گزارش سندی است که متون و اسناد سیاست ملی و جهانی را که توسط سازمان های بین المللی منتشر شده است، تشریح می کند که ابتدا این سیاست ها را ترجمه و سپس بررسی می کنند.

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: نوع دیگر انتشارات پژوهشی کتاب است که تا کنون 38 عنوان آماده دارد که برخی از آنها هنوز چاپ نشده و در مرحله چاپ است. در این میان چند کتاب خلاصه شده و 11 عنوان منتشر شده است.

مقاله تصریح کرد: پیدایش و گسترش فضای مجازی در زندگی بشر موجب بروز مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای بشر امروزی شده است. وسعت این تحولات به حدی بوده است که معتقدیم زندگی بشر امروزی وارد بحران جدیدی از تحولات شده است که می توان آن را عصر فضای مجازی نامید.

انتهای پیام: