فوتون واندر یا نیسان آبی،‌ برنده کدام است؟

به گزارش اینترنشنال نیوز، این سبک وانت‌ها در دنیا سال‌ها است که با کامیونت‌ها جایگزین شده‌اند و پیکاپ‌های امروزی در این کلاس هم از لحاظ توانایی حمل بار در حد وانت نیسان نیستند. علاوه بر این، فراوانی قطعات، سادگی و هزینه‌های نگهداری پایین و توانایی‌های حرکتی مناسب در مسیرهای ناهموار باعث شده وانت نیسان علیرغم تمام مشکلاتش، هنوز هم پرطرفدار باشد.

ر | نیسان

به نقل از پدال، به‌تازگی از وانت جدیدی از شرکت چینی فوتون با نام واندر رونمایی کرده است که از آن به‌عنوان جایگزین وانت نیسان یاد می‌شود. این وانت که تحت عنوان مینی تراک معرفی شده، تاکنون در نمایشگاه‌های خودروی مختلف کشورمان به نمایش درآمده و احتمالاً به‌زودی شاهد آغاز عرضهٔ آن خواهیم بود. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه فوتون واندر را با وانت نیسان مقایسه کنیم تا ببینیم آیا این وانت جدید چینی واقعاً می‌تواند جایگزین مناسبی برای وانت نیسان فرتوت باشد یا خیر.

در بخش کابین، قطعاً در مورد وانت نیسان با یک تکه پلاستیک سیاهی که به‌عنوان داشبورد جلوی راننده قرار داده شده و تمام متعلقات از زیر آن بیرون آمده‌اند، هیچ حرفی نمی‌توان زد! از سوی دیگر، واندر هرچند کابین کاملاً اقتصادی و ساده‌ای دارد ولی در قیاس با وانت نیسان به‌مراتب مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در اینجا داشبورد نسبتاً ساده‌ای دیده می‌شود که با پانل طوسی‌رنگ پوشیده شده و چهار دریچهٔ تهویهٔ همراه با دکمهٔ فلاشر تنها چیزهایی است که روی آن دیده می‌شود. البته برای این وانت نمایشگر لمسی هفت اینچی هم به‌صورت سفارشی در قالب آپشن ارائه می‌شود. مقابل راننده نیز یک غربیلک فرمان دو پره با طراحی جالب و دکمه‌های کنترلی همراه با صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی LCD دیده می‌شود. صندلی‌های واندر نیز هرچند قابلیت تنظیم چندانی نداشته و تقریباً عمودی هستند ولی از لحاظ راحتی بهتر از صندلی‌های نیمکتی وانت نیسان هستند.

امکانات

هرچند فوتون واندر امکانات چندانی را ارائه نمی‌کند و لیست تجهیزات آن صرفاً به دو ایربگ، دی‌لایت، سنسور نور، سیستم تهویه، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و دکمه‌های کنترل روی فرمان محدود می‌شود ولی قطعاً از وانت نیسانی که فقط فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و ایموبلایزر را به‌عنوان تجهیزات ارائه می‌کند شرایط بسیار بهتری دارد. در همین حال، برای واندر تنظیم برقی و گرم‌کن آینه‌های جانبی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با بلوتوث و پورت USB و دوربین دنده عقب هم قابل سفارش خواهد بود که آن را به وانت نسبتاً مجهزی در این بخش از بازار تبدیل می‌کند.

پیشرانه

زیر کاپوت وانت نیسان همان پیشرانهٔ آشنا و قدیمی ۲.۴ لیتری چهار سیلندر را می‌بینیم که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. البته مدتی است که زامیاد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این پیشرانه را هم با نام M24 ارائه می‌کند که به‌منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، تغییراتی را تجربه کرده ولی از لحاظ خروجی تفاوتی با نسخهٔ قبلی ندارد. از سوی دیگر، فوتون واندر از یک پیشرانهٔ کوچک‌تر ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که هرچند به لطف بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید، قدرت بیشتری (۱۱۲ اسب بخار) از موتور قدیمی و حجیم نیسان تولید می‌کند ولی به دلیل حجم کمتر، گشتاور به‌مراتب پایین‌تری برابر با ۱۴۷ نیوتن متر دارد. ازآنجایی‌که گشتاور در خودروهای باری بسیار اهمیت دارد و یکی از نقاط قوت اصلی وانت نیسان هم گشتاور بالای موتور است، واندر در این زمینه توان رقابت با نیسان قدیمی را نخواهد داشت. البته قطعاً این وانت جدید مصرف سوخت کمتری خواهد داشت ولی بااین‌حال، فراوانی قطعات و سادگی تعمیرات باعث می‌شود که هیچ پیکاپ جدیدی توان رقابت با وانت نیسان را نداشته باشد.

ظرفیت بار

یکی دیگر از نقاط قوت مهم وانت نیسان، توانایی حمل بار بسیار بالای آن است که هرچند از سوی زامیاد ۲۰۲۵ کیلوگرم اعلام شده اما خیلی از مالکین بسیار بیش از این رقم را با وانت نیسان حمل می‌کنند. از سوی دیگر، ظرفیت حمل بار مجاز فوتون واندر در نسخهٔ تک کابین ۱۳۵۰ کیلوگرم اعلام شده که هرچند از دیگر وانت‌های اقتصادی بازار مثل وانت مزدا و آریسان بیشتر است ولی هرگز در حد وانت نیسان نخواهد بود. البته نقطهٔ قوت واندر، اتاق بار بسیار بزرگ، مسطح و کاربردی آن است. برای مقایسه، درحالی‌که طول اتاق بار وانت نیسان ۲,۳۰۰ میلی‌متر است، واندر با وجود طول یکسان با وانت نیسان، به دلیل دماغهٔ کوتاه، اتاق بار بسیار بزرگ‌تری با طول ۲,۸۵۰ میلی‌متر را ارائه می‌کند. همچنین به دلیل قرارگیری اتاق بار روی چرخ‌ها، خبری از برآمدگی‌های گلگیر هم در اینجا نیست و فضای کاملاً مسطحی فراهم شده است. علاوه بر این، وجود درهای جانبی هم باعث می‌شود بارگیری و تخلیهٔ اشیاء بزرگ در این وانت راحت‌تر صورت گیرد. از سوی دیگر اما وانت نیسان از لحاظ جان‌سختی و توانایی‌های حرکتی در مسیرهای ناهموار مثل زمین‌های کشاورزی قطعاً بسیار بهتر از رقیب تازه‌وارد چینی خواهد بود.

به‌طورکلی، با توجه به مواردی که بیان شد، واندر هرگز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای وانت نیسان باشد. این وانت جدید چینی بیشتر برای استفاده‌های شهری و حمل بارهای حجیم و نه‌چندان سنگین مناسب خواهد بود و در بهترین حالت می‌تواند جای خالی وانت مزدا را در بازار پر کند. همچنین از لحاظ قیمت هم واندر هم‌سطح وانت نیسان نخواهد بود. البته هنوز قیمت دقیق این وانت جدید مشخص نیست ولی مسئولین زامیاد برای نسخهٔ دو کابین آن حرف از رقمی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان زده‌اند درحالی‌که وانت نیسان بسته به نسخه بین ۵۶۰ تا ۶۲۶ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، واندر با چنین قیمتی، نه‌تنها توان رقابت با وانت نیسان را نخواهد داشت بلکه در برابر کامیونت جدید فورس ۳.۸ تن گروه بهمن قرار می‌گیرد که از لحاظ پیشرانه و ظرفیت بار به‌مراتب توانمندتر است. درنتیجه، به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت فوتون واندر نه‌تنها جایگزین مناسبی برای وانت نیسان نخواهد بود بلکه حتی ممکن است به سرنوشت دیگر وانت‌های این سبکی که قبلاً در کشورمان عرضه شدند دچار شود.

۵۸۵۸