دعوای بین شورای رقابت و خودروسازان، مونتاژکاران و عرضهکنندگان خودروهای وارداتی در ماههای اخیر شدت پیدا کرده است. تقریبا همه در بازار خودرو عادت کردهاند که هر از گاهی شورای رقابت مصوبهای جدید از قیمت خودروها منتشر کند؛ اما خودروسازان عملا به این مصوبه پشت کرده و محصولاتشان را با قیمتهای مد نظر خود در اختیار مشتریان بگذارند.

داستان از این قرار است که در جلسه ۵۴۳ شورای رقابت که در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد، تمام خودروهای سواری تولیدی، مونتاژی و وارداتی در کشور بهعنوان کالای انحصاری تشخیص داده شدند. در این جلسه تصویب شد که عرضه خودرو باید بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار صادر شده از شورای رقابت در کشور صورت بگیرد.
مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمتگذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتها است که توسط سازمان حمایت محاسبه میشود. نتایج محاسبات این هیئت در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت میرسد. پس از آن عرضه کننده باید با توجه به مصوبه شورای رقابت محصولات خود را در اختیار مشتریان بگذارد.
آنچه در عمل در بازار خودرو در ماههای اخیر رخ داده، عدم تمکین خودروسازان و عرضه کنندگان خودروهای مونتاژی در به مصوبه قیمت شورای رقابت است. این موضوع باعث شد که شورای رقابت بار دیگر در جلسه ۵۹۴ خود به تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، موضوع لازمالاجرا بودن مصوبات خود در زمینه قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و غیرمونتاژی را مورد تاکید قرار دهد.
در این جلسه یک مصوبه چهار بندی به تصویب رسید. ملاک عمل قیمت خودرو توسط عرضهکنندگان خودروها پس از تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ باید بر اساس مصوبات شورای رقابت به شرح زیر باشد:
- تمام خودروهای سواری غیر مونتاژی بر اساس مصوبه ۵۵۷ شورای رقابت مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
قیمت مصوب محصولات شرکت ایران خودرو | |
نام خودرو | قیمت (ریال) |
پژو 207i دستی فرمان برقی | ۲,۷۶۲,۷۹۰,۹۵۳ |
پژو 207i دستی با سقف شیشهای | ۲,۸۸۴,۷۴۴,۸۸۶ |
پژو 207i دستی | ۲,۶۹۲,۰۳۹,۷۴۵ |
پژو 207i اتوماتیک | ۳,۴۸۳,۹۰۸,۵۰۱ |
پژو پارس TU5 | ۲,۴۶۵,۳۷۸,۱۹۵ |
پژو پارس سفارشی (ELX) با موتور TU5 | ۲,۷۴۶,۳۲۹,۵۹۴ |
پژو پارس LX سفارشی با موتور TU5 | ۲,۵۴۴,۶۳۳,۳۹۰ |
پژو پارس سال | ۲,۳۳۸,۳۲۷,۵۵۵ |
پژو پارس سال سفارشی (ELX) با موتور XU7P | ۲,۶۴۹,۷۵۸,۹۳۴ |
پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P | ۲,۴۴۹,۷۲۶,۲۵۴ |
دنا پلاس | ۳,۲۰۵,۷۰۰,۵۵۷ |
دنا توربوشارژ | ۳,۹۰۹,۸۴۸,۶۵۰ |
دنا پلاس اتوماتیک با موتور EF7-TC | ۴,۵۷۰,۸۹۱,۷۴۷ |
رانا پلاس | ۲,۷۰۶,۵۹۴,۹۹۶ |
رانا پلاس با موتو TU5P و سقف شیشهای و گیربکس 6 سرعته دستی | ۲,۹۱۱,۰۹۶,۱۰۹ |
سمند سورن گازسوز EF7 | ۳,۱۴۵,۲۲۲,۱۹۴ |
سمن سورن ELX EF7 | ۲,۷۷۰,۷۸۶,۷۲۰ |
تارا | ۳,۲۶۰,۷۶۲,۸۱۸ |
تارا اتوماتیک | ۴,۱۶۲,۶۵۲,۶۸۶ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲,۴۰۹,۶۰۴,۵۵۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ هاچ بک با سقف شیشهای | ۲,۶۱۱,۵۷۸,۷۰۷ |
پژو جی ال ایکس دوگانه سوز | ۲,۲۱۵,۴۰۸,۷۳۰ |
شما با فروش اقساطی ساینا اس و همینطور دو طرح فروش اقساطی ساینا s و فروش اقساطی ساینا پلاس از آرشا خودرو می توانید با بهترین قیمت به این خودرو دست یابید
برنامهای برای آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد
شهریور ۱۴۰۲: سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در پاسخ به اینکه آیا شورا برنامهای برای آزادسازی قیمت خودرو دارد، ضمن رد کردن این موضوع توضیح داد طبق فصل ۹ اصل ۴۴، قانون این امکان را به نهادی به نام شورای رقابت داده که بازارهای انحصاری را تشخیص دهد و برای کنترل و مدیریت آن بازار که در کلمه تنظیمگری یا رگولاتوری خلاصه میشود، با هدف رونق بازار راهکار و دستورالعمل ارائه دهد. در حال حاضر بعد از آزمون و خطاهای مکرر از سوی تصمیم گیران اقتصادی در سنوات گذشته، یک بار دیگر موضوع خودرو به نهادی واگذار شده که طبق دستورالعمل ۵۴۳ این بازار را انحصاری تشخیص داده است. این یک دستورالعمل متعالی از دو جنبه است. جنبه اول اینکه خوداصلاح است و میتواند هر زمانی خودش را با شرایط سیال بازار وفق دهد و مزیت دوم اینکه از بازیگران دیگری که سیاستگذار این حوزه هستند، برای هماهنگی کامل استفاده کند.
وی افزود اظهار نظرهایی از این دست که قیمتها در بازار خودرو باید آزاد شود، ایدهآل شورای رقابت است. در اصل شورای رقابت تلاش میکند بازار به سطحی از رقابت پذیری برسد که دیگر نیازی به حضور شورا و امثال آن در تنظیمگری نباشد. اما این واقعیت است که در حال حاضر بازار خودرو دارای شرایط ویژهای است و فشارهای بیرونی زیادی را تحمل میکند و خودرو بازیگران ویژهای دارد و از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است. بنابراین در این مدت شورای رقابت و فاکتورهای دیگر تلاش کردند این شکاف و حباب بین قیمت بازار و تولید کننده و چیزی که به دست مصرف کننده میرسد با حذف دلالان کم شود.
آقای توکلی گفت در حال حاضر شرایط بازار خودرو آرام و با ثبات است. اظهار نظرهای غیر کارشناسی و بعضاً خلاف واقع و جهتدار باعث التهاب این بازار می شود. بنابراین امیدواریم این اظهارات کم شود. عبور از شورای رقابت، در حال حاضر به معنی عبور از ثبات و آرامش بازار خودرو است.
وی تاکید کرد که شورای رقابت به هیچ عنوان مایل به حضور در تنظیمگری بازار خودرو نبوده، بلکه در حال اجرای یک تکلیف قانونی است.