لیپوساکشن با بی حسی موضعی

با لیپوساکشن، چربی های اضافی بدن با استفاده از ساکشن، و ابزارهای جراحی ویژه ای توسط جراح پلاستیک، برداشته می شوند. لیپوساکشن که با نام لیپوپلاستی نیز شناخته می شود، یکی از رایج ترین روش های زیبایی بدن محسوب می شود. افرادی از رژیم های طولانی مدت و ورزش های سنگین جوابی نگرفته اند، بیشتر خواهان انجام لیپوساکشن هستند. لیپوساکشن نام دستگاهی است که چربی ها را مانند جاروبرقی مکش کرده و از بدن خارج می کند. این دستگاه دارای لوله ای باریک می باشد که با ایجاد سوراخ های کوچکی در نواحی مورد نظر مانند شکم ، پهلو و.. وارد بدن می شود و چربی ها از بدن ساکشن می شود.  این جراحی حتما باید در اتاق عمل زیر نظر جراح و متخصص بیهوشی انجام شود. در ادامه با این روش بیشتر آشنا خواهیم شد.

انجام لیپوماتیک در مطب | جراحی اسلیو نی نی سایت | جراحی با بی حسی موضعی

لیپوساکشن چیست؟

نقاطی در بدن وجود دارد که چربی هایی موجود درآن کاملا به انواع ورزش ها، رژیم های غذایی مقاوم هستند. بهترین روش برای شکل گیری بدن عمل جراحی لیپوساکشن می باشد . این عمل از طریق تزریق مایعی به نام تامی سنت به داخل مناطقی که دارای چربی هستند با گذر زمان مشخص و تخلیه چربی از طریق دستگاه ساکشن انجام می شود.

نگرانی هایی در طی جراحی وجود دارد. یکی از این موارد آمبولی چربی می باشد که در حجم های بالاتر از ۵ لیتر این میزان ممکن است به شدت افزایش پیدا کند ولی در حجم های پایین ترمانند ۱الی ۱.۵ لیتر میزان آمبولی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و جای نگرانی نیست.

این روش تحت هیچ شرایطی به عنوان برای کاهش وزن کاربرد ندارد و برای شکل دهی و تناسب اندام استفاده می شود.

ساکشن یکی از روش های روتین که امروزه برای کاهش حجم و پیکر تراشی و ایحد ظاهر بهتر در ران ، شکم و پهلو استفاده می شود . باید توجه داشت این روش برای کاهش وزن نیست .

لیپوساکشن در چه قسمت هایی از بدن انجام می شود؟

لیپوساکشن در قسمتهایی از بدن که دارای چربی موضعی هستند به ظرح ذیل انجام می شود:

  • شکم
  • پهلو
  • ران
  • ساق پا
  • پشت گردن
  • چانه
  • غبغب
  • بازوها
  • چین خوردگی های قدامی زیر بغل
  • چین خوردگی های خلفی زیر بغل

افردای که خواهان این جراحی هستند، باید:

  • ۳۰ درصد وزن ایده آل خود را داشته باشند
  • پوست الاستیک و با قوامی داشته باشند
  • سیگاری نیز نباشند

قبل از لیپوساکشن، سلامت جسمانی فرد، مشکلات خونی، بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و یا مشکلات سیستم ایمنی نیز بررسی می شود. در صورتی که داروی خاص و یا مکمل های گیاهی مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف داروهای فشار خون و یا داروهای رقیق کننده خون، بایستی چند هفته قبل از جراحی قطع شوند.

چه افرادی برای انجام لیپوساکشن مناسب هستند؟

افرادی که دارای اضافه وزن زیاد هستند برای این جراحی مناسب نیستند. بسیاری از افراد تصور می کنند هر فرد چاقی می تواند این عمل را انجام دهد و به و پهلو و نواحی مختلف بدن دست پیدا کنند، اما در صورتی که این تصور اشتباهی است. افرادی که توده شاخص بدنی یا BMI آنها ۳۵ یا بالاتر می باشند برای این عمل مناسب نمی باشند زیرا خطراتی به همراه دارد.پزشک جراح نباید این افراد را جراحی کند. این افراد در ابتدا باید با رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش داده و به BMI مناسب برسانند تا بتوانند چربی های خود را در مناطق موضعی با لیپوساکشن از بین ببرند.

اگر BMI ( معیار سنجش ارتباط قد و وزن ) بالای  35 می باشد گزینه مناسبی برای این جراحی نیستند زیرا دارای چاقی مفرط هستند. این افراد می توانند برای لاغری و کاهش وزن از سایر روش ها استفاده کنند. در برخی موارد افزایش چربی به همراه افزایش پوست در ناحیه بخصوص وجود دارد. این موارد در خانم هایی که چندین زایمان داشته اند یا افرادی که به طور ناگهانی کاهش یا افزایش وزن داشته اند مشاهده می شود. این افراد دارای پوست شل و کشیده هستند و دارای تجمع چربی در نواحی از شکم می باشند. این افراد دارای تجمع چربی به صورت موضعی می باشند که به تنهایی با لیپوساکشن چربی های تخلیه می شود. بدین ترتیب با این روش تجمع چربی ها کاهش می یابد اما پوست به همان حالت باقی می ماند که برای اصلاح ان باید از سایر روش ها استفاده کرد. این روش برای افرادی توصیه می شود که دارای تجمع چربی و چربی لوکالیزه در قسمت خاصی از بدنشان وجود داشته باشد و دارای وزن مشخصی باشند.

چربی در مردان و زنان متفاوت می باشد در آقایان در قسمت بالای شکم تجمع چربی وجود دارد. در صورتی که چربی در داخل شکم تجمع داشته باشد امکان انجام لیپوساکشن نیست. این عمل برای تخلیه چربی هایی انجام می شود که در ناحیه زیر پوست قرار دارد. در خانم ها چربی ها در پهلوها، در زیر تحتانی شکم و ران ها وجود دارد که در صورتی که دارای شرایط لازم باشند می توانند از این روش استفاده کنند.

همچنین پزشک قبل از عمل فرد را از نظر رشد، سلامت، هورمون ها بررسی می کند تا شرایط لازم برای جراحی را داشته باشد.

لیپوساکشن به همراه ابدومینوپلاستی

لیپوساکشن تنها چربی های موضعی شکم را از بین می برد ولی منجر به صاف و سفت شدن نمی شود. در صورتی که فرد شکم بزرگی داشته باشد بعد از لیپوساکشن پوست این ناحیه شل و افتاده می شود . برای صاف کردن و سفت کردن شکم لازم است جراحی ابدومینوپلاستی به همراه این جراحی انجام شود.  این جراحی ها بیشتر در خانم هایی که زایمان های متعدد داشته اند یا سن بالایی دارند انجام می شود.

تناسب اندام با روش غیرجراحی

روش غیرجراحی و غیرتهاجمی برای از بین بردن چربی های اضافی وجود دارد که به آن گفته می شود. در این روش چربی ها در نواحی موضعی خرد شده و از بدن خارج می شود.

لیپوساکشن به روش لیزر

این روش به منظور آب کردن چربی ها استفاده می شود، و باعث جمع شدن پوست خواهد شد، زیرا که لیزر گرمای زیادی را تولید می کند.

لیپوساکشن با استفاده از اولتراسوند

در این روش، چربی های موجود در دیواره سلول ها، با استفاده از انرژی حاصل از امواج، برداشته می شوند.

لیپوساکشن نیز مانند تمام جراحی های زیبایی با مقدار جزئی درد، تورم و یا کبودی همراه خواهد بود. به منظور رفع چنین عوارضی، آنتی بیوتیک نجویز می شود. بیمار بعد از چند روز به زندگی عادی خود بر می گردد و می تواند فعالیت های روتین را انجام بدهد. اما انجام فعالیت های سنگین بدنی و یا ورزش، باید به مدت ۲ هفته، خودداری شود.

ماندگاری لیپوساکشن

سلول های چربی در این جراحی، به طور دائمی برداشته می شوند. اما چاق شدن و افزایش وزن می تواند باعث تجمع مجدد چربی در نقاط مختلف بدن شود.

افرادی که پوست شل و آویزانی دارند، و یا افرادی که میزان چربی خارج شده از بدنشان زیاد است، می توانند بعد از لیپوساکشن دچار افتادگی پوست نیز شوند. این حالت با چند جلسه درمان پوستی رفع خواهد شد.

لیپوساکشن چربی های را برای همیشه حذف می کند؟

به طور کلی تناسب در همه اندام بدن از بدو تولد به طور طبیعی وجود دارد اما حفظ و تثبیت این تناسب بر عهده فرد می باشد. اگر انسان از همان ابتدا اصول تغذیه را رعایت نکند تناسب اندام خود را از دست می دهد. منظور از تناسب اندام لاغری بیش از حد نیست. باید وزن بدن ۲ برابر بیشتر از وزن مفاصل بدن باشد در غیر این صورت به مفاصل فشار آورده و باعث بیماری های بسیار می شود. همچنین در مورد چاقی نیز این موضوع صدق می کند. فردی که اضافه وزن دارد باید تحرک کافی داشته باشد و برنامه غذایی مناسب داشته باشد. این موضوع به خصوص در کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است و مراقبت های لازم باید صورت گیرد تا فرزند شما دچار مشکل نشود.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن

برای انجام عمل لیپوساکشن معمولا روش هایی وجود دارد نسبت به راحت بودن آن روش هایی با بی هوشی یا نیمه بی هوشی و با بی حسی موضعی قابل انجام است. اگر مقدارش خیلی زیاد نباشد و بیمار احتیاجی به بستری نداشته باشد بعد از چند ساعت بعد از عمل فرد می تواند ترخیص شود و فعالیت های روزمره را از فردای آن روز می تواند انجام دهد و احتیاجی به گذراندن دوره نقاهت چند روزه یا چند هفته ایی وجود نداشته باشد اما در هر صورت درجاتی از کبودی در بدن یا ترشحاتی در نواحی  که برشی برای جراحی ایجاد شده یا حتی سوراخ های ریزی که ایجاد می شود که چربی ها خالی شود وجود خواهد داشت اما به هیچ عنوان دوره نقاهت طولانی وجود ندارد و احتیاجی نیست بستری شود.

مراقبت های بعد از انواع لیپوساکشن، لیپوساکشن نوعی عمل زیبایی است که با استفاده از دستگاه مکش، چربی های موضعی و زیرپوستی قسمت های مختلف بدن را استخراج می کند. در بسیاری از موارد ممکن است چربی های استخراج شده به کار آمده و برای حجم دهی به نقاط دیگر بدن تزریق شود. لیپوساکشن برای خارج کردن چربی های موضعی کاربرد دارد و بیشتر برای افرادی به کار می رود که نمی توانند با استفاده از ورزش و رژیم غذایی به فرم و سایز مورد نظر خود برسند. در ادامه به مراقبت های بعد از لیپوساکشن می پردازیم. انجام اقدامات ذکر شده و رعایت دقیق نکات مورد نیاز، نقش بسیار مهمی در نتیجه ایده آل جراحی و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی لیپوساکشن ایفا می کند. انجام مراقبت های پس از لیپوساکشن می‌تواند تجربه جراحی بسیار آرام و بدون مشکل و پیچیدگی را برای فرد به ارمغان آورد.

بعد از انجام این عمل فرد باید رژیم غذایی مناسب داشته باشد و رعایت کنند به این دلیل که درست است چربی ها در این نواحی تخلیه شده اند مخصوصا در نواحی پهلو یا شکم اما اگر فرد رژیم خود را رعایت نکند پرخوری داشته باشد در این نواحی چاق نخواهد شد اما در قسمت های دیگر بدن که چربی وجود دارد مخصوصا در ناحیه باسن و ران و ناحیه بازو سلول های چربی وجود دارد و چربی ها می توانند در آن نواحی زیاد شود برای مثال می تواند در ناحیه بازو ران چاقی بوجود آید بنابراین باید رژیم و ورزش در بعد از لیپوساکشن رعایت شود. همچنین لیپوساکشن شکم در آقایان می تواند منجر به تورم اندام تناسلی آن ها شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی مانند تب بی حالی تنگی نفس و علائم غیر عادی در نفس کشیدن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. بعد از عمل لیپوساکشن در هر ناحیه ایی توصیه می شود گن استفاده شود. بعد از این عمل افت فشار و سنگینی و سرگیجه در فرد دیده می شود.

اما می توان از چربی های خارج شده از فرد برای تزریق استفاده کرد. در شانه، گونه، سینه، باسن و ساق پا پشت دست و هر ناحیه ایی که نازیبایی یا فرو رفتگی های رو سطح بدن وجود داشته باشد را می توان از چربی های خالی شده از عمل لیپوساکشن استفاده کرد و آماده تزریق بر روی این نواحی است.

هزینه لیپوساکشن آیا شما درباره لیپوماتیک با بی حسی اطلاعات کافی دارید؟ لیپوماتیک با بی حسی معمولا توسط جراح پلاستیک در کلینیک انجام می شود. لیپوماتیک دارای روش های گوناگونی می باشد که طی آن چربی های اضافی  از داخل بدن خارج می شوند و فرد به تناسب اندام دلخواه خود دست می یابد. لیپوماتیک یکی از محبوب ترین روش های جراحی زیبایی و یک عمل کم تهاجمی محسوب می شود. بعد از برداشتن چربی های اضافی و خوش اندام شدن، بیمار می تواند کلینیک را ترک کند و به کارهای سبک روزانه خود بپردازد، اما بهتر است فرد برای یک هفته استراحت داشته باشد. این روش درمانی بیشتر برای  درمان چاقی موضعی استفاده می شود. پزشک متخصص در این روش با تزریق داروها، بافت چربی را از محل مورد نظر خارج می کند سپس این چربی ها به وسیله لوله ساکشن یا کانول از بدن خارج می شوند.

لیپوماتیک چیست؟

در این روش که مقدار زیادی چربی برداشته می شود، جراح پلاستیک مقداری مواد دارویی را به ناحیه مورد نظر تزریق می کند. که باعث می شود تا این چربی ها با مدیریت و به درستی و به کمک کانول هایی که وارد کرده اند، چربی ها را تخریب کرده و خارج نمایند.

از آن جایی که تزریق این مواد دارویی نیز قبل از جراحی انجام می شود، ممکن است باعث افزایش خونریزی در افراد شود. همچنین به دلیل این نوع از نیز در افراد دارای حجم چربی اضافه انجام می شود، نیاز است تا بررسی ها و آزمایشات لازم قبل از جراحی در این گروه از افراد با دقت انجام شود.

لیپوماتیک با بی حسی چگونه انجام می شود؟

خانم دکتر ثنایی در این خصوص این گونه توضیح می دهند که، انجام جراحی های زیبایی با بی حسی دارای مزایای زیادی است و به طریق زیر انجام می شود:

با تزریق مواد بی حسی مخصوص و به میزان مورد نیاز برای جراحی در فرد آغاز می شود. این مواد تزریق علاوه بر داروی بی حسی دارای داروهایی خاص برای کاهش میزان خونریزی در فرد کاندید لیپوماتیک است. بنابراین سبب می شود تا فرد در زمان جراحی و بعد از آن دچار خونریزی شدید و کم خونی نشود.

هدف از انجام لیپوماتیک با بی حسی

  1. هدف استفاده از روش لیپوماتیک برای کم کردن وزن نمی باشد بلکه در این روش چربی های اضافی موجود در  بخش هایی از بدن خارج شده تا فرم بهتری در بدن ایجاد شود. سپس این چربی ها در قسمت دیگری از بدن استفاده می شود. این روش موجب بهبود خطوط بدن می گردد. جراحان برای کم کردن خونریزی از روش تکنیک تومس استفاده می کنند.
  2. داروهای بی حسی خاص و به میزان لازم برای بدن فرد، در روش لیپوماتیک تزریق می شود. علاوه بر داروی بی حسی، از داروهایی استفاده می شود تا احتمال خونریزی در فرد کاهش یابد.
  • پزشک یک برش کوچک ایجاد می کند سپس یک لوله کوچک به نام کانول را در زیر لایه چربی قرار می دهد. امواج فراصوت و حرکت ارتعاشی کانول موجب خرد شدن چربی ها شده و چربی ها به وسیله مکش دستگاه از بدن خارج می شوند. در برخی افراد این چربی خارج شده فرآوری می شود و در قسمت های دیگر بدن برای ایجاد زیبایی استفاده می شود.

روش های انجام لیپوماتیک با بی حسی

  1. استفاده از انرژی PAL: در این روش با کمک انرژی و یک ابزار ارتعاشی، چربی ها سریعتر خرد می شوند و راحت تر از بدن خارج می شوند.
  2. استفاده از سونوگرافی UAL : در این روش چربی ها به وسیله انرژی سونوگرافی از راه هندپی ذوب می شوند. در این روش چربی های زیادی از بین می روند.
  3. استفاده از لیزر: با کمک لیزر چربی ها ذوب می شود. مدت زمان انجام این روش طولانی تر از دو روش قبل می باشد.

مزایای لیپوماتیک با بی حسی چیست؟

  • در زمان انجام جراحی به دلیل آن که فرد فقط بی حس شده است، پس می تواند در زمان جراحی به جراح لیپوماتیک کمک نماید و این سبب می شود تا نتیجه جراحی بهتر باشد.
  • در مواد تزریقی بی حسی، دارویی وجود دارد که به مدت 1 الی 3 روز در بدن فرد باقی می ماند بنابراین فرد بعد از جراحی لیپوماتیک درد کمتری را احساس می کند و این بسیار خوشایند برای فرد خواهد. بود.
  • به دلیل این که این محلول تزریقی باعث کاهش خونریزی در زمان جراحی می شود، پس بعد از جراحی فرد به کم خونی دچار نمی شود.
  • از مزایای مهم این روش این است که به دلیل کاهش میزان خونریزی افرادی که دارای کم خونی هستند و نمی توانند این جراحی را با روش های دیگر لیپوماتیک نزد جراحان پلاستیک انجام دهند، به راحتی با این روش جراحی لیپوماتیک و یا هر جراحی زیبایی دیگر (جز جراحی زیبایی سینه) انجام دهند.
  • این روش نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی قابل انجام است. در این روش درمانی میزان درد به پایین ترین حد خود می رسد. کسانی که دوست ندارند، بیهوشی کامل را تجربه کنند، می توانند از این روش استفاده کنند.
  • جای زخم بر جای نمی ماند.
  • بهبودی خیلی سریع انجام می شود.
  • انجام عمل  2 تا 4 ساعت  طول می کشد.
  • در این روش چربی های خارج شده، قابل استفاده می باشند و می توان جهت جوانسازی پوست، تزریق گونه و یا تزریق به سینه استفاده کرد تا تناسب اندام بهتری نیز ایجاد شود.
  • به دلیل اینکه فرد بی حس شده است، می تواند در طی انجام جراحی به پزشک کمک کند و نتیجه مطلوب حاصل می شود.
  • در میان مواد تزریق شده، دارویی استفاده می شود که تا 3 روز بعد موجب می شود تا بیمار احساس درد کمتری داشته باشد.
  • داروهای استفاده شده، موجب کاهش خونریزی می شود، در نتیجه بیمار دچار کم خونی نخواهد شد.
  • افراد مبتلا به کم خونی و کسانی که به دلیل بیماری نمی توانند بیهوشی کامل را انجام دهند، می توانند از این روش استفاده کنند.

تفاوت های لیپوماتیک و لیپوساکشن

  1. لیپوماتیک در قسمت های کوچک بدن انجام می شود ولی در قسمت های بزرگتری از بدن انجام می شود.
  2. در روش لیپوماتیک، چربی به طور سالم از بدن خارج می شود و در جای دیگر بدن، جهت تزریق چربی استفاده می شود. اما در لیپوساکشن چربی ها از بین می روند و دیگر استفاده نمی شوند.
  3. روش لیپوماتیک برای بخش هایی از بدن که با ورزش و رژیم درمان نشده باشند، کاربرد دارد.

لیپوماتیک با بی حسی مناسب چه کسانی می باشد؟

  • کسانی که دارای پوستی انعطاف پذیر هستند.
  • مناسب برای افراد جوان تر
  • کسانی که سیگار نمی کشند.
  • کسانی که وزن آنها ایده آل است  و BMI آنان زیر 30 می باشد.
  • اگر به دلیل افزایش سن و یا بارداری دچار پوست شل نشده باشید.

مراقبت های قبل از انجام لیپوماتیک با بی حسی

  • به مدت دو هفته قبل از عمل لیپوماتیک، از مصرف الکل اجتناب کنید.
  • به مدت دو هفته قبل از انجام عمل داروهای آسپرین و ایبوبروفن مصرف نکنید.
  • به مدت 4 هفته قبل از عمل از مصرف سیگار و مواد مخدر اجتناب کنید.
  • استفاده از نمک را کم کنید.
  • دو هفته قبل از عمل استفاده از داروهای گیاهی و مکمل های ویتامینی  را قطع کنید.
  • اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید، به اطلاع پزشک برسانید.
  • اگر مشکل انعقاد خون، فشار خون، آلرژی یا احتمال خونریزی شدید دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  • تورم و کبودی بعد از عمل ایجاد می شود و بعد از گذشت چند هفته این عوارض از بین می رود.
  • نتایج عمل بلافاصله بعد از عمل  مشاهده می شود ولی بعضی از آنها احتیاج به گذشت زمان دارد. مشاهده نتایج 6 ماه طول می کشد.
  • بعد از عمل به مدت یک هفته در منزل استراحت کنید.
  • انجام پیاده روی سبک کمک می کند تا خون در پاها لخته نشود.
  • انجام فعالیت های سنگین و ورزش های شدید برای 3 هفته ممنوع می باشد.
  • تا دو هفته بعد از عمل از مصرف مواد الکلی خودداری کنید.
  • تا 4 هفته بعد از عمل از مصرف سیگار و دیگر دخانیات اجتناب کنید.
  • استفاده از گن طبیعی بعد از عمل برای فشرده سازی ناحیه عمل لازم است تا ورم به میزان کمتری ایجاد شود.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم بعد از عمل به ماندگاری نتیجه عمل کمک می کند. مصرف سبزیجات تازه، میوه های تازه و رنگارنگ و دانه ها توصیه می شود.
  • انجام ورزش منظم و تغذیه سالم در کنار هم به تناسب اندام شما کمک می کند.

 هزینه لیپوساکشن به مناطقی که جراحی صورت می گیرد بستگی دارد. این هزینه ها در صورتی که لیپوساکشن در بیمارستان انجام شود با توجه به تجهیزات اتاق عمل و مواد بیهوشی و تجربه کمتر یا بیشتر می شود.

نظر کسانی که عمل ساکشن انجام داده اند این بود که بزرگترین نگرانی من این بود که پوست و چربی روی زانوهایم افتاده بودند. این مشکلی است که من در تمام عمرم داشتم. را از ساق پاهای من که در حال حاضر عجیب و ناهموار به نظر می رسند، خارج کرد، بلکه زانوهای من را حتی بدتر کرد.

کلینیک ما با مجرب‌ترین و دکتر عمل زیبایی لیپوساکشن اصفهان، به یکی از بهترین مراکز پیکرتراشی در اصفهان تبدیل شده است.