مزایای ثبت‌نام آزمون آیلتس در خارج از کشور چیست؟! + آیلتس ترکیه و ارمنستان

آزمون آیلتس در خارج از کشور، در دو نوع آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک قرار می‌گیرد. این آزمون که در 140 کشور مختلف جهان برگزار می‌شود؛ لازمه مهاجرت، کار  تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان می‌باشد. برگزاری این آزمون استاندارد در ایران، در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است؛ به همین علت، بسیاری از متقاضیان ترجیح می‌دهند تا در آزمون IELTS را در سایر کشورهای همسایه شرکت کنند. 

آیلتس

آیلتس

درصورتی‌که قصد شرکت در آزمون آیلتس در خارج از کشور را دارید؛ لازم است تا حتماً با قوانین جدید برگزاری آزمون در این کشورها آشنا باشید. در ادامه این مطلب، شما را با مزایا و شرایط ثبت‌نام در آزمون آیلتس ترکیه و ارمنستان آشنا خواهیم کرد. سؤالات آزمون در هر دو کشور توسط دانشگاه کمبریج و به‌صورت یکسان طراحی می‌شود.

مزایای شرکت در آزمون آیلتس در خارج از کشور چیست؟

در کشور ایران، مراکز بسیاری به‌عنوان نماینده آیلتس، این آزمون را در طی سال برگزار می‌کنند. بااین‌حال، بعضی از افراد شرکت در آزمون سایر کشورهای همسایه را انتخاب می‌کنند. اما چرا شرکت در آزمون آیلتس کشورهای همسایه بهتر است؟!

1.      محدودیت در دفعات برگزاری آزمون IELTS در ایران:
شاید اولین و مهم‌ترین علت شرکت در آزمون IELTS کشورهای همسایه؛ برگزاری محدود دفعات این آزمون باشد؛ به‌این‌علت، افراد برای از دست‌ندادن فرصت پذیرش در دانشگاه‌ها، مجبور به شرکت در آیلتس کشورهایی مانند ترکیه یا ارمنستان می‌شوند. 

2.      سطح برگزاری آزمون و سیستم نمره‌دهی در IELTS ایران:
بعضی از افراد نیز، با تصور اینکه قبولی در آزمون آیلتس در خارج از کشور آسان‌تر است؛ اقدام به ثبت‌نام در IELTS کشورهای همسایه ایران می‌کنند. البته لازم به ذکر است که سؤالات آزمون و سیستم نمره‌دهی در آیلتس، به‌صورت سراسری است. در واقع، پاسخ‌نامه متقاضیان توسط نرم‌افزارهای مخصوص تصحیح شده و افراد در تعیین سطح یا نمره‌دهی دخالتی ندارند. بااین‌حال، برای قبولی در بخش اسپیکینگ آیلتس، مهارت ممتحنین می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ این مورد معمولاً در کشورهای ترکیه و ارمنستان در مقایسه با ایران، بالاتر است.

این مقاله را بخوانید: آزمون آیلتس در خارج از ایران

تفاوت آزمون آیلتس در ایران و خارج از کشور در چیست؟
همان‌طور که می‌دانید؛ آزمون آیلتس در یک استاندارد جهانی برگزار می‌شود؛ به این منظور که تمام کارمندان و مراکز برگزاری آزمون باید از قوانین واحدی پیروی کنند. سؤالات آزمون نیز، به‌صورت یکسان و در یک سطح از سختی طراحی می‌شود؛ به‌این‌ترتیب، نحوه ارزیابی تمام داوطلبان، به‌صورت عادلانه خواهد بود. 

بااین‌حال، آزمون آیلتس توسط دو سازمان برگزار می‌شود؛ آزمون IDP در استرالیا و آزمون شورای بریتانیا از UK؛ اکنون این سؤال مطرح است که آزمون آیلتس شورای بریتانیا با IDP چه تفاوتی دارند؟! این آزمون از نظر هزینه، نحوه ثبت‌نام، نحوه برگزاری و تبلیغ با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ ولی سطح سؤالات در یک روز کاملاً بایکدیگر یکسان است! در ادامه، شما را با تفاوت‌های جزئی آزمون ایران و سایر کشورهای همسایه آشنا خواهیم کرد.

1.      تفاوت هزینه آزمون آیلتس ایران و خارج از کشور:
اولین وجه تمایز برگزاری آزمون آیلتس در ایران و خارج از کشور، هزینه برگزاری آن است. هزینه آزمون IELTS در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، بسیار ارزان‌تر است. شما برای شرکت در آیلتس خارج از کشور باید هزینه اقامت در هتل، غذا، رفت‌وآمد را نیز در نظر بگیرید. 

2.      تفاوت سطح سؤالات آزمون آیلتس در ایران و خارج از کشور:
آزمون آیلتس در ایران تحت‌نظر سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود؛ درحالی‌که در کشورهای همسایه، این آزمون تحت‌نظر شورای بریتیش کانسیل برگزار می‌شود. سطح آزمون هر دو این مؤسسات با یکدیگر یکسان است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

3.      تفاوت شرایط برگزاری آزمون IELTS ایران و خارج از کشور:
همان‌طور که گفتیم؛ مؤسساتی که آزمون‌های آیلتس را برگزار می‌کنند؛ موظف به پیروی از قوانین یکسان هستند. به جز قسمت اسپیکینگ، تمام بخش‌های آزمون مطابق بازه زمانی تعیین‌شده برگزار خواهد شد.

تعداد شرکت‌کنندگان در ایران در مقایسه با سایر کشورهای همسایه ممکن است کمتر باشد؛ این تعداد در هر حوزه ممکن است از 10 تا 100 نفر شرکت‎کننده متغییر باشد. همچنین در بیشتر حوزه‌های برگزاری آزمون در ایران، پاسخ توسط مداد  کاغذ وارد می‌شود؛ در حالی که در سایر کشورهای همسایه، از رایانه برای پاسخ به سوالات استفاده می‌شود. 

شرایط برگزاری آزمون IELTS در ترکیه و ارمنستان چگونه است؟
 همان‌طور که گفتیم؛ آزمون سراسری آیلتس در ۱۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود. از جمله کشورهای همسایه ایران که این آزمون را برگزار می‌کنند؛ می‌توان از کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، امارت و… نام برد. بااین‌حال، دو کشور ترکیه و ارمنستان در مقایسه با سایر کشورها، از نظر هزینه سفر، اقامت و ویزا، شرایط بهتری برای سفر چندروزه دارند. در ادامه، شرایط برگزاری آزمون آیلتس در ترکیه و ارمنستان را بررسی خواهیم کرد.

1.      آزمون IELTS در ترکیه:
 ازآنجایی‌که سفر بدون نیاز به ویزا به کشور ترکیه امکان‌پذیر است؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرکت در آزمون آیلتس است. شما می‌توانید باتوجه‌به فاکتور زمان یا هزینه به‌صورت زمینی یا هوایی به کشور ترکیه سفر کنید. برای شرکت در آزمون آیلتس باید حدود ۳۵۰۰ الی ۳۹۰۰ لیر در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که هزینه آزمون آیلتس ترکیه به چند فاکتور بستگی دارد: 

 · نوع آزمون جنرال یا دانشگاهی

 · آزمون رایانه‌ای یا کاغذی

 تمام قسمت‌های آزمون آیلتس ترکیه در یک روز اجرا می‌شود؛ معمولاً ساعت برگزاری آزمون از ساعت ۹ الی ۱۲ یا ۱۳ الی ۱۶ است. (آزمون اسپیکینگ کاغذی؛ معمولاً یک هفته پس از آزمون اصلی برگزار می‌شود.) آیلتس در ترکیه، در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، آدنا، غازیانتپ، بورسا، ارزروم، مرسین، سامسون برگزار می‌شود.

آیلتس

2.      آزمون IELTS در ارمنستان:
 دومین مقصد محبوب برای شرکت در آزمون آیلتس، کشور ارمنستان است. این کشور به علت مرز مشترک با ایران، از نظر هزینه سفر بسیار مناسب‌تر از سایر کشورهای همسایه است. شما برای شرکت در آیلتس ارمنستان باید حدود ۹۷۰۰۰ درام در نظر بگیرید. آزمون آیلتس ارمنستان، ماهی یکبار در پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان برگزار می‌شود.

سخن پایانی:
 در این مطلب شما را با مزایای ثبت‌نام آزمون آیلتس در خارج از کشور آشنا کردیم. بهترین کشورهای همسایه ایران برای شرکت در این آزمون؛ ترکیه و ارمنستان هستند. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم تا از تورهای آیلتس ترکیه و ارمنستان گشت‌نامه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، دیگر نگران رزرو بلیت رفت‌وبرگشت، محل اقامت نزدیک به برگزاری آزمون و… نخواهید بود. ازجمله خدمات تور آیلتس گشت‌نامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      انجام مراحل ثبت‌نام در آیلتس براساس زمان انتخابی شما

2.      رزرو نزدیک‌ترین هتل به محل برگزاری آزمون به همراه وعده‌های غذایی

3.      تهیه بلیط رفت‌وبرگشت

4.      ارائه خدمات ترانسفر فرودگاهی

5.      همراهی یک راهنمای فارسی زبان در تمام مراحل

6.      برگزاری دوره‌های آیلتس توسط استادان باتجربه

7.      ارائه خدمات گشت شهری در طی زمان اقامت

8.      بیمه مسافرتی 

جهت رزرو تور آیلتس ترکیه و ارمنستان، از طریق راه‌های ارتباطی (021-88430153_09123897655) با کارشناسان آژانس مسافرتی گشت‌نامه در ارتباط باشید.