اقتصادیکسب و کار جدید

مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی کیست؟

در تمامی مشاغل بخشی از سود فعالیت اقتصادی به مالیات تعلق می‌گیرد و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف موظف به پرداخت مالیات هستند. با توجه به لایحه‌ها و بخش‌های زیادی که برای مالیات در نظر گرفته می‌شود، تمامی افراد قادر به بررسی آن‌ها نیستند؛ بنابراین باید از فردی که تخصص کافی دارد، کمک گرفته شود تا مشکلی پیش نیاید. فردی که برای انجام امور مربوطه می‌توان از او کمک گرفت، مشاور مالیاتی است. با توجه به اینکه مشاوران مالی برای رسیدگی به امور پرونده‌های مالیاتی از صاحبان مشاغل وکالت‌نامه دریافت می‌کنند و به قوانین تسلط کافی دارند، به آن‌ها وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود. وکیل مالیاتی به قوانین موجود مسلط بوده و با مهارت خود می‌تواند امور را مورد بررسی قرار داده و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کند. تا آخر این گزارش با ما همراه باشید تا مشاور مالیاتی و وظایف او را به شما معرفی کنیم.

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی به چه کسی گفته می‌شود؟

وکیل مالیاتی فردی است که در زمینه امور مالی همچون معاملات تجاری، تملک دارایی‌های معنوی و فیزیکی و نقل‌و‌انتقالات دارایی‌ها متخصص بوده و در این زمینه به مشاغل مختلف کمک می‌کند. این افراد در ارتباط با امانت، وصیت نامه، ارث، املاک و مدیریت دارایی شخصی‌ نیز مشاوره می‌دهند و مشتریان خود را راهنمایی می‌کنند. میزان تسلط آن‌ها به قوانین مالیاتی در رفع مشکلات مربوطه و فعالیت موثر آن‌ها نقش مهمی خواهد داشت. تحصیلات وکلای مالیاتی اغلب در زمینه حسابداری، حسابرسی و امور مالی است.

علت اینکه به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی گفته می‌شود

به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که این افراد به لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت هستند. این مشاوران برای رسیدگی به کارهای یک پرونده مالیاتی، از صاحبان آن شغل، وکالت‌نامه می‌گیرند تا بتوانند از طرف آنان امور مربوط به پرونده را مورد بررسی قرار دهند و در مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی از اظهارنامه شرکت دفاع کنند. با توجه به اینکه مشاور مالیاتی به قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مالیاتی تسلط کافی دارد، به او وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود.

تحصیلات وکیل مالیاتی در چه زمینه‌ای است؟

بیشتر وکلای مالی یا مشاوران مالی در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند؛ مانند مدیرهای مالی که آنان هم مدرک حسابداری دارند. از بین تعداد زیادی از وکیلان که مشغول به فعالیت هستند، کسانی موفقیت بیشتری را کسب می‌کنند که علاوه بر رشته حسابداری در زمینه حسابرسی، مدیریت و مهندسی مالی نیز اطلاعات کافی داشته باشند.

مشاور مالیاتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشاوران و وکلای بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند؛ اما نمی‌توان هر فردی را برای این کار در نظر گرفت. فردی که به‌عنوان مشاور مالیاتی یکی از مشاغل انتخاب می‌شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که او را از بقیه مشاوران متمایز کند. در این بخش از گزارش به تعدادی از ویژگی‌های وکیل مالیاتی خوب اشاره می‌شود.

  • یکی از ویژگی‌های وکیل مالیاتی خوب این است که نباید مسائل مالی و حق‌الزحمه خود را در نوع وکالت خود دخالت دهد. تمامی جوانب پرونده باید با دقت کافی مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.
  • مشاور مالیاتی باید با ارائه بهترین راهکارها باعث کاهش جرائم و هزینه‌ها شده و میزان سود را به حداکثر مقدار برساند.
  • داشتن صداقت یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که وکیل باید داشته باشد تا بدون هیچ گونه دروغ و پنهان‌کاری، کارهای مربوطه انجام شود و مشکلی پیش نیاید. مشاور مالیاتی باید تمام راه‌های ممکن را د راختیار مشتری خود قرار دهد تا مشتری بتواند به‌صورت آزادانه نظر خود را مطرح کرده و بهترین تصمیمات گرفته شود.
  • وکیل باید به‌صورت حرفه‌ای رفتار کند و زیادبودن حجم کارها در میزان کیفیت نتایج تاثیری نگذارد.
  • با توجه به اینکه معمولا ارتباط وکلا با ادارات دارایی خوب بوده و افراد زیادی را می‌شناسند، بهتر می‌توانند کارها را انجام دهند؛ اما نباید برای حل مشکل، قول صددرصد به مشتری بدهند. ارائه تضمین انجام پرونده اخلاق حرفه‌ای وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی را زیر سوال می‌برد.

وظایف وکیل یا مشاور مالیاتی

وکلا یا مشاوران مالیاتی مانند تمامی مشاغل برخی از وظایف را بر عهده دارند که باید در انجام آن کوشا باشند و به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام دهند. آنان با توجه به شناخت قوانین مالیاتی، در کاهش مالیات و جرائم مربوطه به کسب‌وکارها کمک می‌کنند. دو روش برای کاهش هزینه‌های ناشی از مالیات یک شرکت وجود دارد که عبارتند از پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی. در این بخش، درباره هر کدام از این روش‌ها توضیحات مختصری ارائه می‌شود.

پشتیبانی مالیاتی

یکی از وظایف مشاور مالیاتی دادن مشاوره به مدیران مالی شرکت‌ها و مشاغل مختلف است. آن‌ها با انجام این کار مدیران را با پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی آشنا کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. تنظیم صورت‌های مالی هر شرکت و کسب‌وکاری بر عهده کارکنان بخش مالی و یا مشاور مالیاتی است. این افراد موظفند که در این زمینه نهایت دقت را به خرج داده و به‌صورت شفاف و دقیق نسبت به تنظیم صورت‌های مالی اقدام کنند. این کار باعث پرداخت حداقلی مالیات خواهد شد. یکی دیگر از وظایف مشاور مالیاتی که به بخش پشتیبانی مالیاتی تعلق می‌گیرد، نظارت بر قراردادهای منعقده، بررسی نحوه پرداختی‌ها و دریافتی‌های شرکت و همچنین معرفی راه‌های استفاده از معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

دادرسی مالیاتی

وظیفه دیگر یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی، دادرسی مالیاتی است. وکیل، مسئولیت پرونده مالیاتی مجموعه را در اداره مالیات بر عهده می‌گیرد؛ سپس نسبت به حل مشکلات آن پرونده در هیئت‌های حل اختلاف و مراجع قانونی رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی اقدام می‌کند. در هر شغلی صاحبان مشاغل باید در زمان مشخصی اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به اداره مالیات ارسال کنند. پس از ارسال، اظهارنامه توسط مامور ممیز مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این امکان وجود دارد که مامور پس از انجام بررسی‌های لازم، آن را رد کرده و برای شرکت مورد نظر رقم دیگری را به‌عنوان مالیات تعیین کند. با توجه به وجود قوانین پیچیده و نیاز به داشتن تخصص در این زمینه، حضور وکیل مالیاتی در این شرایط الزامی است. او می‌تواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف، از اظهارنامه مالیاتی دفاع کند. با انجام این کار می‌توان مانع پرداخت مالیات مضاعف شده و از ضررهای اقتصادی بسیاری جلوگیری کرد.

مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی یکی از اعضای اصلی بخش مالی مشاغل

مالیات یکی از بخش‌های پیچیده و مهم در مشاغل در نظر گرفته می‌شود که باید برای پرداخت آن و انجام امور مربوطه، تخصص و اطلاعات کافی داشت. مشاوران مالیاتی در این زمینه همراه صاحبان مشاغل خواهند بود تا مشاور‌ه‌های لازم را به آن‌ها ارائه داده و از بروز مشکلات مالی جلوگیری کنند؛ همچنین در زمینه معاملات تجاری، تملک دارایی‌های معنوی و فیزیکی و نقل‌و‌انتقالات دارایی‌ها نیز به آن‌ها کمک می‌کنند. دادرسی مالیاتی و پشتیبانی مالیاتی از جمله وظایف مهم یک وکیل مالیاتی محسوب می‌شود. میزان مسلط‌بودن یک وکیل به قوانین مالیاتی و تخصص او، در حل مسائل مالی و رفع مشکلات مربوطه تاثیر بسزایی دارد و باعث کاهش میزان جرائم و افزایش سود مشاغل خواهد شد. برای انتخاب وکیل مالیاتی باید نکاتی را در نظر گرفته و در صورت داشتن برخی از ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد، این افراد را انتخاب کرد؛ چون بخش مالی هر کسب‌وکاری یکی از بخش‌های اصلی بوده و با بروز مشکل در این بخش، سایر خدمات شرکت‌ها نیز مختل شده و با مشکل مواجه می‌شوند.