مصاحبه با مجتبی محمودی مقدم موسس و مالک شرکت چین یدک

مصاحبه با مجتبی محمودی مقدم موسس و مالک شرکت چین یدک.

خودرو

از نظافت و آبدارچی مطب دکتر تا راه اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو چینی!!

در زمینه کار آفرینی و گسترش کسب و کار بسیاری فقط دنبال مطالعه کتاب ها و مقالات نویسنده های خارجی هستند. اما در کشور خودمان هم هستند کسانی که تقریبا از صفر شروع کردند و دقیقا با همین تحریم ها و همین تورم ها بعد از چند سال توانستند به موفقیت هایی دست پیدا کنند.

یکی از این افراد که امروز به سراغ ایشان رفته ایم آقای مجتبی محمودی مقدم موسس شرکت چین یدک هستند ایشان بیش از 3 سال است که فروشگاه اینترنتی چین یدک را تأسیس کرده اند و الان توانسته اند به واسطه این کار برای چند نفر دیگر هم ایجاد اشتغال کنند. مصاحبه جالبی با ایشان داشتیم که از سختی های کسب و کار اینترنتی بیشتر برای ما گفتند. نظر شما ره به این مصاحبه جذاب جلب میکنم.

 خودرو

  • سلام آقای محمودی مقدم، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چطور و از چه زمانی وارد حوزه فروش لوازم یدکی خودروهای چینی شدید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. من مجتبی محمودی مقدم هستم، متولد شهر بهبهان و بزرگ‌شده استان خوزستان. در حال حاضر در شیراز زندگی می‌کنم. ورود من به این حرفه به‌طور کاملاً اتفاقی اتفاق افتاد. در سال 1399، زمانی که خودروی چینی داشتم، شبی با آن تصادف کردم و خسارت سنگینی متحمل شدم. آن زمان فهمیدم که قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار کمیاب هستند.

به پیشنهاد یکی از مکانیک‌های شیراز توانستم از طریق واسطه قطعات مورد نیازم را از تهران تهیه کنم. با خودم گفتم وقتی می‌توانم برای خودم قطعات پیدا کنم، چرا این کار را برای دیگران انجام ندهم؟ این تصمیم به شروع کار من در این زمینه منجر شد.

 

  • آیا پیش از این تجربه‌ای در فروش داشتید؟ از چند سالگی فعالیت شغلی را آغاز کردید؟

بله، من از 17 سالگی وارد بازار کار شدم و تجربیات مختلفی در حرفه‌های مختلف دارم. از شاگردی در سیم‌پیچی موتور گرفته تا منشی‌گری در مطب دکتر، تعمیرکار موبایل، بازاریاب دفتر کار‌یابی و حتی بیمه. روزهایی را به یاد دارم که به‌عنوان منشی دکتر، وظایفی مثل آوردن چای و نظافت مطب را انجام می‌دادم.

 4 سال هم تعمیرکار موبایل بودم و با سختی‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم کردم. از کودکی به کارهای سیستمی و کامپیوتری علاقه داشتم و چندین بار سعی کردم فروشگاه اینترنتی در زمینه‌های دیگر راه‌اندازی کنم که البته موفق نشدم. اما نهایتاً در سن 32 سالگی، به لطف خداوند، در فروش لوازم یدکی خودروهای چینی به موفقیت رسیدم.

البته فروش تخصصی را از لوازم یدکی ام وی ام شروع کردم و در ادامه قطعات یدکی سایر خودروها را نیز به محصولات سایت اضافه کردیم.

یکی از نقاط قوت سایت چین یدک، ارائه تمامی لوازم یدکی خودروهای چینی به خصوص لوازم یدکی لیفان می باشد.

 خودرو

  • حالا که به سنتان اشاره کردید، بفرمایید متولد چه سالی هستید و آیا مجرد هستید یا متأهل؟

من متولد سال 1367 هستم، متأهل و دارای یک دختر هستم. فروشگاه اینترنتی چین یدک را هم رسماً از سال 1400 تأسیس کردم.

 

  • بسیاری معتقدند که کارآفرینی و ایجاد کسب‌و‌کار مستقل باید از سنین پایین شروع شود. نظر شما در این باره چیست؟

با توجه به تجربه من، سن فقط یک عدد است، مخصوصاً در زمینه کارآفرینی. به‌نظرم عشق و علاقه به کار و آمادگی برای یادگیری اهمیت بسیار بیشتری دارد. من با این‌که تجربه زیادی دارم، هر روز حداقل یک تا دو ساعت به پادکست‌های آموزشی گوش می‌دهم. حتی اگر یک نوجوان را ببینم که اطلاعاتی مفید در حوزه کاری من دارد، قطعاً به حرف‌ها و آموزش‌هایش توجه می‌کنم. به‌نظرم انسان باید همیشه آموزش‌پذیر باشد و از تجربه‌های دیگران استفاده کند؛ این موضوع هیچ ارتباطی به سن ندارد.

 

  • لطفاً بیشتر توضیح بدهید که دقیقاً چگونه فعالیت فروش اینترنتی خود را آغاز کردید و چه مشکلات و سختی‌هایی را پشت سر گذاشتید. آیا این کار را به دیگران هم توصیه می‌کنید؟

بسیاری فکر می‌کنند با راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی همه‌چیز تمام شده و پول به‌راحتی وارد حساب می‌شود. اما این کار هم مثل هر شغل دیگری سختی‌های خودش را دارد؛ مهم‌ترین آن‌ها جلب اعتماد خریداران است. من کارم را به‌صورت واسطه‌ای از طریق برنامه دیوار شروع کردم.

 واقعاً سخت بود که بتوانم اعتماد مشتریان را جلب کنم؛ شما تصور کنید کسی می‌خواهد از شما خرید کند و شما حتی مکان ثابتی برای دیدار حضوری ندارید، وب‌سایت هم ندارید و فقط یک پیج اینستاگرام با 100 فالوور دارید.

کم‌کم با همکاری تیم طراحی سایت  teamsmart.ir، یک سایت فروش طراحی کردیم و چندین سال با این تیم در زمینه ثبت محصول و سئو همکاری داشتم تا این‌که در سال 1402 این همکاری مستقیم به اتمام رسید و ادامه کار را به شکلی دیگر پیش بردم. هنوز هم کارهای تولید محتوا را خودم انجام می‌دهم.

باید بگویم این کار نیاز به پشتکار زیادی دارد. جلب اعتماد مشتریان با توجه به کلاهبرداری‌های اینترنتی دشوارتر شده و رقابت هم افزایش یافته است. اگر صبر و حوصله کافی برای مسیر پیش رو دارید و آموزش‌پذیر هستید، می‌توانید این کار را دنبال کنید.

  • شما فرمودید فعالیت خود را به‌تنهایی و از برنامه دیوار آغاز کردید. حالا بعد از 3.5 سال چند نفر در مجموعه شما مشغول به کار هستند؟ آیا از پیشرفت و درآمد خود راضی هستید؟

به‌نظر من یک مدیر کسب‌و‌کار هیچ‌وقت نباید از پیشرفتی که کرده راضی باشد. در حال حاضر 10 نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با فروشگاه چین یدک همکاری می‌کنند.

این تیم شامل بخش فروش ، بخش مشاوره و حسابداری ، بخش پشتیبانی سایت و سئو و تیم تولید محتواست که من شخصاً نظارت و مدیریت آن را بر عهده دارم.

  • چقدر زمان برد تا این تیم 10 نفره تشکیل شد و کسب‌وکارتان گسترش یافت؟

در سال اول تمامی کارهای فروش، حسابداری و پاسخگویی را خودم انجام می‌دادم. از سال دوم تیم چین یدک به‌تدریج گسترش یافت و در سال سوم تعداد پرسنل ما به ده نفر رسید. همچنین در دو سال اول با تیم طراحی “تیم اسمارت” همکاری مستمر در زمینه‌های مختلف داشتیم.

  • شما گفتید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کار شما جلب اعتماد مشتریان است. چه کارهایی برای حل این مشکل انجام دادید؟

از همان ابتدا، خودم را جای مشتریان گذاشتم و با توجه به کلاهبرداری‌های اینترنتی به آن‌ها حق دادم که به ما اعتماد نکنند. بنابراین، از همان روزهای اول برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کردم.

 سال گذشته، پس از پیگیری‌های زیاد توانستم پروانه کسب فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنم که معتبرترین مجوز فروش اینترنتی در ایران است. البته از همان سال اول نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) و سپس نماد ساماندهی رسانه‌های دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم دریافت کردم.

امروز چین یدک یکی از معتبرترین و تخصصی‌ترین فروشگاه‌های لوازم یدکی خودروهای چینی است.

  • شما از تخصصی‌ترین فروشگاه نام بردید. آیا این فقط تبلیغات است؟ لطفاً بیشتر توضیح دهید.

فروشگاه اینترنتی چین یدک (Www.chenyadak.ir) علاوه بر ارائه بیش از 130 محصول برای هر خودروی چینی، سرشار از مطالب و مقالات آموزشی تخصصی درباره نگهداری از این خودروها است.

بسیاری از این مقالات براساس تجربه فروش ما نوشته شده‌اند؛ مثلاً مقالاتی داریم که بررسی می‌کند کدام قطعات در هر مدل خودروی چینی بیشتر دچار خرابی می‌شوند.

سایر مقالات به معرفی خودروهای چینی، آموزش کارکرد قطعات یدکی و زمان تعویض لوازم مصرفی می‌پردازند. همین اطلاعات تخصصی است که باعث می‌شود چین یدک به‌عنوان فروشگاهی تخصصی شناخته شود.

  • در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

بابت فرصتی که برای این مصاحبه فراهم شد سپاسگزارم. همچنین از تمام همکاران و دوستان عزیزی که در پیشرفت چین یدک نقش داشتند، به‌ویژه آقای حسینی مقدم که با مشاوره‌های ارزشمندشان یاری‌گر من بودند، کمال تشکر را دارم.