عمومی

مطالبه‌گری‌های حوزه جمعیت در استان بوشهر شکل بگیرد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، قاسم برجوئی فرد بعد از ظهر جمعه در آئین افتتاح رویداد جامعه پرداز در بوشهر اظهار داشت: باید به موضوع جمعیت دور از هر نگاه سیاسی، جناحی و به‌عنوان موضوع ملی نگاه کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: موضوع جمعیت و خانواده در دهه اخیر یکی از موضوعات اصلی کشور شده است و دغدغه‌مندان و فعالان فرهنگی را به این مبحث کشانده است.

برجوئی فرد اضافه کرد: کشور ایران در دهه ۶۰ بالاترین نرخ جمعیت را داشته یعنی سه و ۹۱ در رشد جمعیت را داشته است که در کمتر از ۳۰ سال این عدد به زیر یک رسیده است و در نرخ باروری نیز کاهشی بوده است.

وی تصریح کرد: اتفاقی که ۱۵۰ سال در اروپا دامن‌گیر خانواده شد و پیری جمعیت و سالمندی را به وجود آورد، متأسفانه در کشورمان کمتر از ۳۰ سال به وجود آورده است.

برجوئی فرد اضافه کرد: از نظر پنجره جمعیتی فرصت برای برون‌رفت از بحران جمعیتی برای کشورمان کمتر از یک دهه است.

وی تصریح کرد: اگر روند نرخ باروری در کشور بر اساس این الگو و مدل جمعیتی باشد، در سال ۱۴۲۰ به‌عنوان کشور پیر دنیا می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه همین الگو در سال ۱۴۲۰ بعد از ژاپن دومین کشور پیر جهان خواهیم بود و در سال ۱۴۸۰ بر اساس این الگو و مدل جمعیتی متأسفانه جمعیت کشورمان ۳۱ میلیون است که نصف آن نیز سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی بابیان اینکه اقتدار و قدرت کشور با جمعیت محقق می‌شود گفت: با توجه به فرصت کوتاهی که در خصوص پنجره جمعیتی داریم، بنابراین همه جامعه در خصوص افزایش جمعیت نقش دارند.