موسیقی کلاسیک چیست؟

موسیقی کلاسیک یکی از شناخته‌شده‌ترین سبک‌های موسیقی است که تعاریف مختلفی دارد، اما در واقع نوعی موسیقی است که دقیقاً بر اساس نت‌ها اجرا می‌شود. برای آشنایی با موسیقی کلاسیک با موزیک باران همراه باشید.

سرویس هنر ستاره – تاریخ موسیقی را می توان به دوره های مختلفی تقسیم کرد که هر کدام سبک خاص خود را دارند. البته سبک های موسیقی یک شبه تغییر نمی کند، این تغییر به تدریج اتفاق می افتد. سبک های مختلف اغلب با هم ترکیب می شوند و در نهایت سبک جدیدی از هسته سبک قدیمی پدیدار می شود. شش دوره اصلی در تاریخ موسیقی وجود دارد:

موسیقی قرون وسطی تا 1450

موسیقی رنسانس 1450-1600

موسیقی باروک 1600-1750

سازهای کلاسیک 1750-1810

رمانتیسم قرن 19، 1810-1910

موسیقی قرن بیستم از 1900 به بعد

سیر تحول تاریخی موسیقی کلاسیک

کلاسیک و کلاسیک هر دو از کلمه لاتین classicus گرفته شده اند که به معنای شهروند طبقات بالای جامعه است. پس اساساً این کلمه در رابطه با هر چیزی که دارای ارزش والا و اول و ابدی باشد به کار می رود. در موسیقی به دو نوع اثر موسیقی کلاسیک می گوییم.

دسته اول: شامل آثاری است که در دوره کلاسیک سروده شده اند. پس از باروک، که با هایدن شروع شد و با بتهوون پایان یافت، دوره رمانتیک آغاز شد و از حدود 1750 تا 1810 ادامه یافت.

دسته دوم: آثاری که در آن زمان خاص خلق نشده اند، اما همان موسیقی را در نظر داشته باشید. وقتی کسی به باخ گوش می‌دهد، نمی‌گوید در حال گوش دادن به موسیقی باروک است، یا کسی که به شوئنبرگ گوش می‌دهد نمی‌گوید در حال گوش دادن به موسیقی گویش مدرن است، هر دو نفر معتقدند که دارند موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند. ، و من درست می گویم.

در واقع برای توضیح بیشتر، موسیقی کلاسیک را از نظر شکل و تحول تاریخی می توان به چهار دسته تقسیم کرد. این دوره ها عبارتند از:

1- دوره باروک (1600-1760 م). این موسیقی تزیینات زیادی دارد و از ترکیب همزمان چند ملودی تشکیل شده است. در عین حال شما یک تم و ریتم دارید. بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم موسیقی مدرن در این دوره متولد شد و اپرا در این دوره اهمیت زیادی پیدا کرد.

از مشهورترین آهنگسازان دوره باروک می توان به موسیقیدان آلمانی یوهان سباستین باخ اشاره کرد که بر آهنگسازان و نوازندگان پس از خود تأثیر زیادی گذاشت.

2-دوره کلاسیک (اوایل 1730-1820). در این دوره، تزیینات دوران باروک از بین رفت و موسیقی از پیچیدگی به سادگی رفت و ساختار موسیقی همفونیک‌تر (با ریتم غالب) شد. این سمفونی در این دوره شکل گرفت و پیانو که در اواخر دوره باروک اختراع شد نقش مهمی در کار این دوره داشت.

هایدن اتریشی و موتزارت و بتهوون آلمانی شاید مشهورترین چهره های موسیقی این دوران باشند.موتسارت و بتهوون و باخ شاید سه چهره مهم در تاریخ موسیقی کلاسیک باشند.

3- عصر رمانتیسم (1815 تا 1910 م). همانطور که از نام آن پیداست، آثار این دوره تا حد زیادی تحت تأثیر احساسات رمانتیک آهنگسازان بوده است. از نظر ساختار، موسیقی این دوره شبیه به آثار دوره کلاسیک است، اما با هارمونی های متنوع تر و تمرکز بیشتر بر تم و ملودی. همچنین در این عصر استفاده از ترانه ها بیش از پیش آغاز شده و الهامات ادبی نیز در موسیقی بیشتر به چشم می خورد.

از جمله آهنگسازان بزرگ این دوران می توان به شوبرت، شوپن، شومان، چایکوفسکی، بیزه، وردی، واگنر، لیست، مندلسون و ریمسکی-کورساکوف اشاره کرد.

4- دوره کلاسیک مدرن (قرن 20). آثار این دوره به عنوان ادامه آثار رمانتیک آغاز شد و تحت تأثیر مدرنیسم قرن بیستم قرار گرفت. به طور کلی هارمونی به تدریج جای خود را به ناهماهنگی در موسیقی داد سرگئی راخمانینوف، دیمیتری شوستاکوویچ، ایگور استراوینسکی، کارل ارف، ریچارد اشتراوس، جورج گرشوین و آرنولد شونبرگ از مشهورترین آهنگسازان این دوره از جمله مشهورترین آهنگسازان این دوره هستند.

انتقال سبک موسیقی از عصری به عصر دیگر به طور ناگهانی اتفاق نیفتاد و همواره هنرمندانی بوده اند که آثار هنری خود را با استفاده از سبک های متوسط ​​خلق کرده اند.

تعریف موسیقی کلاسیک

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که تعریف صحیح موسیقی کلاسیک چیست؟ هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد!

برخی موسیقی کلاسیک را موسیقی جدی تعریف می کنند.اما آیا موسیقی گروه راکی ​​مانند پینک فلوید شوخی است؟! آیا موسیقی جنگی اقوام بدوی در زمان جنگ یا قبل از آن جدی تر از سمفونی های موتزارت نبود؟!

برخی معتقدند موسیقی کلاسیک نوعی موسیقی کلاسیک است که فقط افراد تحصیل کرده و آگاه می توانند آن را درک کنند. این نیز سخنی نادرست است. به عنوان مثال، سمفونی های پی چایکوفسکی بیش از 100 ساز دارد که با هم می نوازند، اما چگونه یک فرد بدون آموزش موسیقی و گوش آموزش ندیده می تواند تمام 100 ساز را که حداقل 5 آکورد و آکورد را همزمان می نوازند بشنود و متوجه شود که موسیقی هارمونیک پیچیده است، بیشتر نسبت به آهنگ های دیگر!

برخی از افراد موسیقی هنری را موسیقی کلاسیک می نامند. اما معنای موسیقی هنری چیست؟ اگر منظورتون موزیک خوبه، مطلب قبلی رو دوباره بخونید و جواب بدید. اگر از موسیقی خلاقانه صحبت کنیم، آیا در موسیقی بیتلز خلاقیت وجود ندارد؟!

گروهی دیگر موسیقی کلاسیک را موسیقی ارکسترال می‌دانند. و برعکس، آیا متالیکا یا پینک فلوید با ارکستر نواخته نمی شود؟ آیا تا به حال آهنگ پاپ ایرانی را به صورت کاملا ارکسترال دیده اید؟

لئونارد برنشتاین در تعریف موسیقی کلاسیک گفت: ما آن موسیقی را دقیقاً کلاسیک می نامیم. دانلود آهنگ خارجی

موسیقی مناسب!

زمانی که یک خواننده قطعه ای را می خواند، شعر را در مجموعه ای از مراحل موسیقایی خاص می خواند. حالا در کنسرت هایی که برگزار می کند برای تسهیل خوانندگان و هنرمندان و یا … خواننده می تواند گام هایی را که در موسیقی استودیو می نواخت تغییر دهد و موسیقی را با مراحل مختلف پخش کند یا حتی آهنگی را اجرا کند. در ترتیبی دیگر. با همه این تغییرات باز هم همان آهنگ های قدیمی را خواهیم شنید.

اما در موسیقی کلاسیک این اتفاق نمی افتد، زیرا موسیقی کلاسیک دقیق است. آهنگساز تمام تنظیم ها، تمپو، سرعت و تمام جزئیات دیگر قطعه را تعیین می کند و نوازندگان و رهبران ارکستر در تمام نقاط جهان و در همه زمان ها باید دقیقاً آنچه را که آهنگساز خواسته است اجرا کنند. مثلاً «برای آلیس» بتهوون فقط با یک پیانو اجرا شود. اگر یک گروه راک این قطعه را با گیتار الکتریک و درام اجرا کند، یا رهبر ارکستر آن را تنظیم و اجرا کند، هیچ کدام از اینها کار اجرایی نیست. خودش و این فقط گزیده ای از “برای الیس” بتهوون است.

خروج از نسخه موبایل