اقتصادی

موفقیت سیاسی اقتصادی ایران با توسعه پیچیده ترین فاز مشترک گازی پارس جنوبی ۳ سال زودتر از موعد مقرر

موفقیت سیاسی اقتصادی ایران با توسعه پیچیده ترین فاز مشترک گازی پارس جنوبی 3 سال زودتر از موعد مقرر

یک کارشناس انرژی گفت: توسعه پیچیده ترین فاز مشترک گازی پارس جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی و تنها طی 2 سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم ظرفیت تولید ایران در میدان گازی سه سال زودتر از موعد مقرر ارتقا یافت.

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی گروه اقتصادی خبرگزاری اینترنشنال نیوز درباره توسعه فاز 11 پارس جنوبی اظهار داشت: ابتکار مهم ایران در بهره برداری از یکی از پیچیده ترین لایه های گازی جهان، نشان از توان بالای این کشور در استخراج گاز از میادین مشترک گازی دارد. ایران با چنین سطحی از تخصص در استخراج گاز از میادین مشترک فراساحلی این فرصت را دارد که در غرب آسیا و حتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نقشی پیشرو داشته باشد.

وی افزود: رویکرد ایران به توسعه ظرفیت گاز خود نه تنها به رفع عدم تعادل داخلی در فصول سرد سال کمک می کند، بلکه امکان صادرات گاز طبیعی را نیز فراهم می کند و در نتیجه از آسیب های اقتصادی جلوگیری می کند. این توسعه منجر به افزایش چشمگیر مزیت اقتصادی ایران خواهد شد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت سیاسی و اقتصادی قابل توجهی را برای ایران در غرب آسیا داشته است؛ گفت: با برنامه ریزی دقیق وزارت نفت و تلاش متعهدانه مهندسان ایرانی، این پروژه تنها در 20 ماه به نتایج عالی دست یافت. با توجه به اینکه پروژه های مشابه 20 سال به طول انجامید، این یک شاهکار قابل توجه است.

میدان گازی میدان نفتی  فاز11 پارس جنوبی میدان پارس جنوبی

این کارشناس انرژی تصریح کرد: پس از دو دهه اتکا به شرکت‌های بهره‌بردار غربی و شرقی بدون مشاهده پیشرفت‌های عملیاتی و فیزیکی قابل توجه در استخراج این لایه پیچیده گازی، دولت سیزدهم ایران تصمیم گرفت تمرکز خود را تغییر داده و به شرکت‌های ایرانی فعال در استخراج گاز اعتماد کند. ایران با تکیه بر توانمندی های داخلی فاز 11، پارس جنوبی را با موفقیت به بهره برداری کامل رساند و موفقیت سیاسی و اقتصادی قابل توجهی را برای این کشور در غرب آسیا رقم زد. این دستاورد این پیام را می دهد که ایران توانایی بهره برداری کامل از هر میدان مشترک گازی را با استفاده از منابع داخلی خود دارد.

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: توسعه پیچیده ترین فاز مشترک گازی پارس جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی نقطه عطفی است که توانمندی های ایران را در زمینه برداشت گاز از میادین مشترک گازی در دریا به نمایش می گذارد. این دستاورد به ویژه قابل توجه است که بدون اتکا به قدرت های بلوک شرق و غرب به دست آمد. تنها طی دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از 22 سال تلاش، ایران با موفقیت سکوی افت فشار را انتقال داد و در فاز 11 پارس جنوبی نصب کرد و بدین ترتیب ظرفیت تولید ایران در میدان گازی سه سال زودتر از موعد مقرر ارتقا یافت.

میدان گازی میدان نفتی  فاز11 پارس جنوبی میدان پارس جنوبی

وی در ادامه اظهار کرد: برداشت اولیه گاز از این فاز حیاتی پارس جنوبی بالغ بر 15 میلیون متر مکعب در روز است. پیش بینی می شود با حفر چاه های اضافی در طول زمان، ظرفیت برداشت از این فاز به 56 میلیون متر مکعب در روز برسد. این افزایش قابل توجه در تولید گاز به کاهش بخش قابل توجهی از عدم تعادل گاز داخلی در ایران کمک خواهد کرد. توسعه موفقیت‌آمیز این مرحله نشان‌دهنده اثربخشی استفاده از منابع و تخصص داخلی در بخش گاز است که منجر به افزایش امنیت انرژی و منافع اقتصادی برای کشور می‌شود.

جامع با اشاره به توسعه موفقیت‌آمیز ایران در استخراج گاز از میادین مشترک گازی در دریا و رسیدن به توانمندی بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی گفت: توسعه پیچیده ترین فاز مشترک گازی در پارس جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی، توانمندی های ایران در استخراج گاز از میادین مشترک گازی در دریا را به نمایش می گذارد. ایران با تکیه بر منابع و تخصص داخلی به موفقیت های چشمگیری در ارتقای ظرفیت تولید گاز خود زودتر از موعد رسیده است.

میدان گازی میدان نفتی  فاز11 پارس جنوبی میدان پارس جنوبی

وی گفت: این دستاورد نه تنها به عدم تعادل داخلی می پردازد و امنیت انرژی را تضمین می کند، بلکه ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش گاز منطقه قرار می دهد. توسعه موفقیت‌آمیز این فاز در پارس جنوبی گواهی بر توانایی ایران در بهره‌برداری کامل از هر میدان مشترک گازی است و به عنوان یک موفقیت سیاسی و اقتصادی قابل توجه برای این کشور در غرب آسیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.