اقتصادیعمومیکسب و کار جدید

نقشه ساختمان دو طبقه تجاری مسکونی

عناوین این خبر پنهان کردن عناوین

 طراحی نقشه ساختمان مسکونی

 طراحی داخلی واحد مسکونی  برای ساختمان‌های مسکونی، همچون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا چنین بنایی باید به گونه‌‌ای ساخته شود که علاوه بر تامین نیازهای اولیه ساکنین، آرامش و امنیت فراوانی با خود به همراه آورد. همچنین یک ساختمان مسکونی، باید متناسب با محیطی که در آن قرار دارد، بنا شود. بنابراین در طراحی نقشه برای چنین بنایی باید به طور کامل اصول و استانداردهای لازم را در نظر گرفت.

دانلود پلان تجاری مسکونی 4 طبقه | دانلود رایگان پلان مجتمع تجاری مسکونی | ساختمان مسکونی تجاری

نقشه ساختمان مسکونی

6 نکته مهم که در طراحی نقشه ساختمان مسکونی باید به آن توجه کنید

با ما همراه باشید تا به 6 نکته مهم که باید در طراحی نقشه ساختمان مسکونی باید به آن توجه کنید اشاره کوتاهی نماییم.

1- نقشه ساختمان مسکونی باید به صورت کاربردی و منطقی طراحی شود

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی رستوران: این روزها بسیاری از طراحان نقشه‌های ساختمانی، پلان‌های بسیار خلاقانه و مدرنی را برای ساختمان‌های مسکونی طراحی می‌کنند. هر چند این نقشه‌ها ساختمان مسکونی را خاص و منحصر به فرد می‌نمایند. اما آن‌چه بیش از خلاقیت و مدرن بودن نقشه اهمیت دارد، طراحی کاربردی و منطقی آن است و باید هر چیزی، در جای درست خویش قرار گیرد. به عنوان مثال راهروها، مسیرهای میان اتاق خواب، برق کشی، کمد دیواری، سرویس بهداشتی، حمام و… همگی باید در جای درست خویش طراحی شوند تا ساکنین در راحتی و آسایش کامل در آن ساختمان زندگی کنند.

2- تعداد اتاق‌ها باید به صورت دقیق مشخص شود

قبل از طراحی یک نقشه اصولی و کامل، باید تعداد اتاق‌ها مشخص شوند و این موضوع معمولاً بر مبنای ابعاد زمین مسکونی تعیین می‌گردد. بنابراین با توجه به ابعاد ساختمان، مواردی مانند تعداد اتاق‌ها، فضای لازم برای آشپزخانه، پذیرایی، سالن، حمام و دستشویی مشخص می‌گردد. البته سلیقه معمار و صاحب خانه نیز باید در نظر گرفته می‌شود.

3- باید به جهت قرارگیری اتاق‌ها توجه فراوانی نمود

در طراحی داخلی ساختمان اداری به عقیده بسیاری از طراحان، جهت قرارگیری اتاق‌ها، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در نقشه ساختمان مسکونی باید به آن توجه نمود. در صورتی که اصول لازم برای این امر در نظر گرفته نشده باشد. اتاق‌ها در قسمت نامناسبی قرار گرفته و ممکن است در فصل زمستان بسیار سرد و در فصل تابستان بسیار گرم باشند. برای این که اتاق‌ها همواره از تعادل دمایی خوبی برخوردار باشند. باید آن‌ها را به جهت شمال طراحی نمود تا نور خورشید، به میزان کافی به فضای داخل اتاق بتابد. البته جهت قرارگیری اتاق‌ها به محیط و منطقه‌ای که قرار است ساختمان مسکونی در آن واقع شود، بستگی فراوانی دارد.

4- نور کافی برای فضای خانه بسیار مهم است

بهترین نور برای روشن کردن فضای خانه، نور طبیعی خورشید است که برخی از طراحان در هنگام تهیه پلان ساختمان مسکونی، به آن توجهی نمی‌کنند. در صورتی که تجربه نشان دهنده آن است که نور طبیعی، نقش مهمی در ایجاد روحیه مثبت برای ساکنین بناهای مسکونی دارد. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که در خانه‌های کم نور و تاریک زندگی می‌کنند، با مشکلاتی مانند افسردگی، اضافه وزن و بی خوابی مواجه هستند. بنابراین در نقشه ساختمان مسکونی، باید به جهت قرارگیری پنجره‌ها دقت فراوانی نمود.

5- در نقشه ساختمان مسکونی نباید امنیت آن را فراموش کرد

برخی از افراد گمان می‌کنند نقشه ساختمان، تنها یک پلان اولیه از فضای داخلی است. در صورتی که این گونه نیست و در همان مراحل ابتدایی طراحی نقشه، باید امنیت ساکنینی که در این فضا زندگی می‌کنند نیز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای آپارتمان‌هایی که طبقات زیادی دارند، یک راه خروج اضطراری در نظر میگیریم.

6- باید به بودجه بنای ساختمان توجه ویژه‌ای نمود

نقشه ساختمان بهترین گزینه‌ای است که می‌توان از طریق آن تا حدودی بودجه‌ای که باید برای بنای کلی ساختمان در نظر گرفته شود را تعیین نمود. معمولاً با استفاده از این بودجه، ابتدا نقشه اصلی را طراحی میکنیم و سپس ساخت و ساز آن را آغاز میکنیم. مواردی مانند ایمنی ساختمان، ضخامت دیوارها، ابعاد پنجره‌ها، دو جداره بودن پنجره‌ها، عایق صدا بودن و… از جمله مواردی هستند که بر روی بودجه ساختمان تاثیر بسزایی دارند.

به دنبال یک تیم حرفه ای برای طراحی نقشه خانه خود میگردید؟

طراحی نقشه ساختمان دوبلکس

 خانه دوبلکس، به خانه‌های دو طبقه‌ای گفته می‌شود که هر طبقه دربرگیرنده بخش‌های مختلفی از فضای مسکونی است. به عنوان مثال در طبقه اول بخش‌هایی مانند آشپزخانه، نشیمن و سرویس بهداشتی قرار دارد و در طبقه دوم اتاق خواب و حمام در نظر گرفته شده است. این دو قسمت با استفاده از یک راه پله مشترک به همدیگر وصل می‌شوند. ساختمان‌های دوبلکس در میان بسیاری از افراد محبوبیت خاصی دارند و این روزها بسیاری از بناهای مسکونی در کشورمان به این شیوه ساخته می‌شوند. اما برای ساختن یک بنای اصولی و استاندارد دوبلکس، باید ابتدا اقدام به طراحی نقشه آن نمود. در نقشه ساختمان دوبلکس باید به موارد مختلفی توجه نمود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. ابعاد و اندازه اتاق‌ها
  2. ابعاد پنجره‌ها
  3. نورگیری مناسب
  4. امکانات مورد نیاز خانه دوبلکس
  5. کمدهای دیواری
  6. راه پله
  7. سبک معماری

به طور کلی، طراحی نقشه برای ساختمان‌های دوبلکس، از یک قانون کلی پیروی می‌کند. بر مبنای این قانون باید فضاهای عمومی بزرگ مانند نشیمن، آشپزخانه، سالن پذیرایی و سرویس بهداشتی در طبقه همکف قرار گیرند و فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب، حمام یا یک فضای نشیمن خصوصی در طبقه بالای آن طراحی شوند. لازم به ذکر است که خواست و سلیقه صاحب خانه، در طراحی نقشه برای ساختمان دوبلکس از اهمیت فراوانی برخوردار است. طراحان حرفه‌ای مجموعه بناباما سبک و سلیقه شخصی شما را با دانش و تجربه خویش ترکیب نموده و یک پلان اصولی و استاندارد برای شما طراحی می‌کنند.

طراحی نقشه ساختمان دوبلکس

طراحی نقشه ساختمان تجاری

همان گونه که می‌دانید یک ساختمان تجاری از بخش‌های مختلفی مانند مراکز خرید، دفاتر اداری، انبار، پارکینگ، سرویس بهداشتی و… تشکیل شده است؛ بناهای تجاری نیز برای ساخته شدن، به یک نقشه اصولی و استاندارد نیاز دارند. با استفاده از یک پلان مناسب می‌توان فضای ساختمان تجاری را کاربردی نمود و از تمامی بخش‌های آن استفاده کرد.

5 اصل که در طراحی نقشه ساختمان تجاری باید به آن توجه کنیم

در این بخش میخواهیم پیرامون 5 اصل مهم در طراحی نقشه ساختمان تجاری بپردازیم.

1- نقشه ساختمان تجاری را به صورت چند منظوره طراحی کنید

در طراحی نقشه ساختمان تجاری، بسیار مهم است که بدانیم فضایی که برای هر قسمت اختصاص داده می‌شود، قرار است چه کارایی داشته باشد؟ مشاغلی که باید در این فضا فعالیت کنند کدامند؟ چه میزان فضا باید برای مشتریان در نظر گرفته شود؟ این موارد به طراحان کمک می‌کند تا فضا را به بهترین شکل ممکن تقسیم بندی نموده و به صاحبان مشاغل نیز، امکان استفاده عالی و بهینه از فضای ساختمان تجاری را فراهم می‌آورد. همچنین بخش‌های مختلف ساختمان تجاری باید به گونه‌ای طراحی شوند که امکان وسعت بخشیدن به آن در آینده و استفاده چند منظوره از آن وجود داشته باشد.

2- برای فضاهای خالی فکری کنید

در طراحی نقشه ساختمان تجاری، باید اولویت بندی نموده و بر اساس آن، فضاهای اضافی را حذف کنید تا فضا برای قسمت‌هایی که در اولویت هستند باز شود. به عنوان مثال ممکن است دو اتاق در کنار هم وجود داشته باشند که کاربرد هر دو آن‌ها یکی است. در چنین شرایطی می‌توان آن‌ها را با همدیگر ادغام نمود و یک فضای واحد و بزرگ به وجود آورد. همچنین می‌توان به جای این که دفاتر و دپارتمان‌ها را به صورت جداگانه طراحی نمود. تمامی آن‌ها را در یک فضا جمع کرده و به این صورت فضای بیشتری برای ارائه خدمات به مشتریان و برقراری ارتباط با آن‌ها به وجود آورد.

3- یک نقشه بهینه طراحی کنید

تهیه یک پلان بهینه نیز یکی از مهم‌ترین اموری است که برای طراحی نقشه ساختمان تجاری باید به آن توجه ویژه‌ای نمایید. به عنوان مثال دقت کنید که قسمت‌هایی که نیاز به لوله کشی دارند، در نزدیکی هم و در بهترین حالت ممکن قرار گرفته باشند. این موضوع تا حدود بسیار زیادی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌گردد. سعی کنید فضاهایی که نیاز به لوله کشی دارند، در کنار سرویس بهداشتی ساختمان قرار گیرند، زیرا این امر هزینه‌های اضافی را حذف می‌کند.

4- به فکر فضای کافی برای عبور و مرور باشید

بهترین نقشه‌ای که می‌توان در این زمینه تهیه کرد، پلانی است که یک مسیر صاف و مستقیم و بدون پیچیدگی را برای مشتریان و صاحبان فروشگاه‌ها و دفاتر، در مراکز تجاری طراحی کرده باشد. این مسیرها باید بدون پیچیدگی، افراد را به مکان مورد نظر خویش سوق دهند.

5- به ایمنی ساختمان تجاری توجه فراوانی نمایید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در طراحی نقشه ساختمان تجاری، به آن توجه میکنیم، ایمنی است. بنابراین یک پلان خوب، را از تمامی جهات بررسی نموده و به گونه‌ای طراحی شده است که ساختمان را در برابر زلزله، سیل، آتش سوزی و… مقاوم نماید. همچنین در چنین مکان‌هایی باید یک راه خروجی اضطراری برای مواقع ضروری طراحی گردد.

طراحی نقشه ساختمان ویلایی

ویلا در واقع یک ساختمان با متراژ نسبتاً بالا است که از چهار یا دو طرف کاملاً آزاد بوده و داری حیاط و محوطه باز است. طراحی نقشه ساختمان ویلایی را می‌توان با توجه به سلیقه معمار یا صاحب ویلا و بر اساس موقعیت مکانی و نوع کاربری آن، به شیوه‌های متنوعی طراحی نمود. در ادامه مطلب به برخی از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی نقشه برای ساختمان‌های ویلایی اشاره می‌کنیم.

طراحی نقشه ویلای دوبلکس

در میان انواع پلان‌هایی که برای ویلاها در نظر گرفته شده است، طراحی ویلای دوبلکس، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این نوع از ساختمان‌های ویلایی، ارتباط میان طبقه همکف با سایر طبقات، از طریق راه پله برقرار می‌شود. در این نوع ویلاها، آشپزخانه، هال ، پذیرایی و سرویس بهداشتی در طبقه همکف و اتاق‌های خواب و حمام در طبقه بالا طراحی می‌شوند. همچنین بر مبنای سلیقه کارفرما می‌توان در قسمت زیرین طبقه همکف، استخر یا پارکینگ نیز طراحی نمود.

طراحی نقشه ویلای تریبلکس

طراحی ویلای تریبلکس نیز شباهت بسیار زیادی به ویلای دوبلکس دارد. با این تفاوت که این نوع ساختمان، دارای یک طبقه همکف و دو طبقه بر روی آن است. معمولاً در طبقه همکف یک فضای خصوصی برای زندگی ساکنین ویلا و همچنین بخشی برای مهمانان در نظر گرفته می‌شود. البته برخی از کارفرمایان استخر را نیز در طبقه همکف طراحی می‌کنند. در طبقه اول نیز یک فضای خصوصی برای مهمانان ایجاد می‌شود و اتاق‌های خواب در طبقه دوم قرار می‌گیرند.

طراحی نقشه ویلای نیم پیلوت

ویلای نیم پیلوت در واقع یک ورژن اقتصادی برای طراحی ویلا است که به آن ویلای نیم دوبلکس نیز میگوییم. این نقشه را برای مواقعی است که زمین کوچکی در اختیار داریم و یا بودجه‌ ما برای ساختن یک ویلای دو یا سه طبقه کافی نیست بکار میبریم. در چنین شرایطی، معمولاً سازه را از نظر ارتفاع به دو بخش تقسیم نموده و نیمی از پلان را در ارتفاعی بالاتر از نیم دیگر آن طراحی می‌نمایند. این دو فضا از طریق یک راه پله که در فضای همکف قرار دارد، به نیم طبقه‌ای که اتاق خوا‌ب‌ها در آن قرار گرفته‌اند متصل می‌شود. همچنین در قسمت زیرین نیم طبقه نیز یک فضا برای پارکینگ اختصاص میدهیم که به عنوان بخشی از محوطه ویلا به شمار می‌رود.

5 نکته مهم در طراحی نقشه ساختمان

در این قسمت از مقاله، قصد داریم به برخی از مهم‌ترین نکاتی که برای طراحی نقشه ساختمان باید به آن توجه کنید اشاره نماییم. بدون شک رعایت این نکات به شما کمک خواهد کرد که یک ساختمان اصولی و استاندارد طراحی نموده و آسایش و آرامش فراوانی برای ساکنین آن به ارمغان آورید. برخی از مهم‌ترین نکات مهم و کاربردی عبارتند از:

1- از مکان مورد نظر به طور کامل بهره برداری کنید

اولین نکته‌ای که برای طراحی یک نقشه عالی برای ساختمان باید در نظر بگیرید. توجه به موقعیت ساختمان و بهره برداری عالی و مناسب از آن است. برخی از افراد دوست دارند ساختمان آن‌ها در موقعیتی باشد که دید مناسبی نسبت به فضای اطراف داشته باشد و یا برخی دیگر دوست دارند از دید عابران و همسایگان مخفی بمانند. علاوه بر مکان و موقعیت ساختمان، باید به مکان اتاق‌ها نیز توجه ویژه‌ای نمود. گاهی اوقات ساکنین خانه، وقت بیشتری را در یک اتاق خاص سپری می‌کنند، بنابراین باید به طراحی آن اتاق توجه ویژه‌ای نمود.

2- توجه به عبور و مرور را فراموش نکنید

در طراحی برخی از ساختمان‌ها مشاهده می‌کنیم که آسایش و راحتی را فدای جذابیت و زیبایی نموده‌اند. در صورتی که در هنگام طراحی یک نقشه ساختمان استاندارد، باید به آسایش به خصوص در قسمت عبور و مرور توجه ویژه‌ای نماییم. بنابراین باید پلنی را طراحی کنیم و زمینه را برای عبور و مرور راحت ساکنین و حیوانات خانگی در فضای داخلی ساختمان به وجود بیاوریم و همچنین جا به جایی اثاثیه منزل را آسان کنیم.

3- به گرمایش و سرمایش ساختمان توجه کنید

برخی از افراد گمان می‌کنند سرمایش و گرمایش مقوله‌ای است که باید در مبحثی دیگر به غیر از طراحی نقشه ساختمان به آن پرداخت؛ در صورتی که طراحی پلان به خصوص در طبقه همکف، نقش بسیار مهمی بر روی بازدهی ساختمان و گرمایش و سرمایش آن ایفا می‌کند. بنابراین در هنگام طراحی نقشه برای قسمت‌های مختلف ساختمان، باید به محل قرارگیری وسایل سرمایشی و گرمایشی توجه ویژه‌ای نمود. بخش‌های بزرگ و وسیع خانه برای گرم شدن نیاز به انرژی بیشتری دارند، اما اتاق‌ها را می‌توان با انرژی نسبتاً کمی به راحتی گرم کرد، بنابراین در طراحی نقشه‌های ساختمانی باید مصرف انرژی را به گونه‌ای صحیح مدیریت نمود.

4- بین فضاها ارتباط برقرار کنید

در هنگام طراحی پلان ساختمان، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که اعضای خانواده، بیشتر وقت خود را در چه فضایی از خانه سپری می‌کنند. سپس این فضاها را به گونه‌ای طراحی کنید که ارتباط خوبی میان‌ آن‌ها به وجود آید. به عنوان مثال اگر بتوانید میان فضاهایی مانند نشیمن، آشپزخانه، پذیرایی و حیاط ارتباط شایسته‌ای‌ برقرار نمایید. احساس خوبی را در وجود ساکنین ایجاد خواهید کرد.

5- نقشه طراحی پله‌ها را در اولویت قرار دهید

پله‌ها با وجود این که ظاهر بسیار ساده‌ای دارند، اما به عنوان یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های طراحی یک نقشه ساختمانی به شمار می‌روند. به سبب اهمیت فراوانی که پله‌ها دارند، برخی از طراحان، طراحی نقشه ساختمان را با مشخص کردن پله‌ها آغاز می‌کنند. اگر قسمت‌های مختلف یک ساختمان مانند آشپزخانه و هال قرار است در طبقه بالایی قرار گیرند. بنابراین پله‌ها را باید در نزدیک درب ورودی ساختمان طراحی نمود تا دسترسی به این فضاها آسان‌تر باشد. همچنین اگر فضاهای اصلی در طبقه همکف قرار دارند و فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب در طبقه بالا هستند. باید پله‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که زمینه عبور و مرور راحت را برای ساکنین به ارمغان بیاورند