استان ها

نقش شاخص‌های ۱۰ گانه در تدوین نقشه تغذیه کشور

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نقش شاخص‌های ۱۰ گانه در تدوین نقشه تغذیه کشور

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به شاخص‌های ۱۰ گانه در تدوین نقشه تغذیه کشور، این نقشه را عاملی برای رفع سریع مشکلات تغذیه‌ای در مناطق مختلف دانست.

احمد اسماعیل‌زاده مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به تدوین نقشه تغذیه کشور اظهار کرد: این نقشه جامع برای نخستین‌بار بر اساس 10 شاخص مهم تغذیه‌ای در کشور در دفتر بهبود تغذیه تدوین شده است.

وی افزود: چاقی کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان، لاغری در کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان، عدم وزن‌گیری مطلوب مادران و کوتاه قدی کودکان از جمله شاخص‌هایی است که این نقشه تغذیه‌ای بر اساس آنها تدوین شده است.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: با تدوین نقشه تغذیه کشور وضعیت این شاخص‌ها در هر استان و تمامی کشور کاملا مشخص است. داده‌هایی که این شاخص‌ها از آنها استخراج شده داده‌های موجود در سامانه سیب و سایر سامانه‌های سطح یک وزارت بهداشت است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یادآور شد: در گام بعدی پس از تدوین این نقشه به دنبال این هستیم که در هر استان برای هر شهرستان به تفکیک شهر و روستا داده‌ها و شاخص‌های آنها استخراج و نقشه تغذیه‌ای آنها را نیز تدوین کنیم.

وی بیان کرد: این نقشه قرار است به عنوان یک نصب‌العین در برابر معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار بگیرد تا نقاط بحرانی و محل‌هایی که اعداد و ارقام مربوط به این شاخص‌ها از استانداردها بالاتر بوده را سریع شناسایی و اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت طراحی کنند.

این مقام وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر این نقشه طراحی شده و به صورت استانی وضعیت‌های سبز و قرمز مشخص هستند. نقشه در اختیار وزیر بهداشت، معاونین و سیاست‌گذاران گذاشته شده است تا مداخلات لازم را طراحی کنند.