عمومیکسب و کار جدید

نکاتی برای انتخاب جوراب مناسب برای طبیعت گردی و کوهنوردی

جوراب کوهنوردی بعد از کفش مناسب و کفی داخلی آن ٬نقش مهمی را برای جلوگیری از ایجاد تاول و آسیب های احتمالی در برنامه های طبیعتگردی و کوهنوردی ایفا می کند. در راهنمای خرید کفش طبیعت گردی ، به توصیه‌های متخصصان و تجربه‌های سفرکنندگان حرفه‌ای نیز توجه کنید . دراین مطلب ۵ شاخص مهم برای انتخاب و خرید جوراب مناسب را بررسی می کنیم و در ادامه به بررسی انواع جوراب های کوهنوردی میپردازیم.

در حالی که پیچیدگی انتخاب کفش‌های کوهنوردی تا حدودی با آگاهی خریداران و مطالب تخصصی و مشاوره تخصصی فروشندگان٬ تا حدودی تسهیل یافته اما این شناخت هنوز در مورد جوراب‌های کوهنوردی عمومیت پیدا نکرده.  در حالی که مشکلات برای پاها در حین فعالیت از همینجا آغاز می‌شود. در یک مطلب بزبان آلمانی جناب نویسنده نوشته بود: هنوز خیلی ها با داشتن پوتینهای مناسب و کارامد با تکنولوژی ساخت بسیار خوب٬ تهیه یک جفت جوراب مناسب را کم اهمیت تلقی میکنند. بپا داشتن جوراب‌های دست ‌بافت پشمی در کفش‌های بسیار مرغوب، تقریباً مانند این است که یک چهارپایه را در یک فراری  نصب کنیم. پایان نقل قول.

یک معادله ساده: کوهپیمایان و کوهنودان به طور متوسط در هر یک کیلومتر حدود ۲۰۰۰ قدم برمی دارد. اگر موانع و  پستی و بلندی ها را به شمار بیاوریم، تعداد قدم ها بیشتر خواهد شد. زمان٬ وزن کوله همراه و تعداد قدمها را اگر باهم حساب کنیم خواهیم دید که چه میزان فشار را پاهای ما در حین یک روز باید تحمل کند. در این بین، کفش و جوراب کوهنوردی مناسب نقش مهمی در قابل تحمل شدن این حجم فشار بر پاها٬ ایفا می کند٬ بخصوص برای جلوگیری از ایجاد تاول و آسیب های احتمالی.

۵ شاخص مهم برای انتخاب جوراب کوهنوردی مناسب

امروزه با پیشرفت صنعت تولید منسوجات با ماتریال پیشرفته طبیعی و مصنوعی و امکان ادغام دقیق این دو ماتریال با هم٬ انواع مختلفی از جوراب در جنس و اندازه های مختلف برای استفاده در شرایط متفاوت عرضه میشوند. از میان آنها جوراب های کوهنوردی دارای خصوصیات ویژه ای هستند. بنابر این آگاهی و جمع آوری اطلاعات کافی از انواع جوراب کوهنوردی پیش از خرید بسیار اهمیت دارد. از همین روی در ادامه ۵ شاخص مهم برای انتخاب جوراب کوهنوردی مناسب را بررسی میکنیم. درست مثل انتخاب کفش و بقیه تجهیزات که به همراه میبریم اولین سوال این است: جوراب را برای چه نوع فعالیت و در چه فصلی نیاز داریم.

اگر در تابستان برنامه سبک راهپیمایی و یا سنگنوردی اجرا میکنیم، ممکن است یک جفت جوراب نازک با بالشتک کم یا حتی بدون بالشک نیاز ما را برطرف کند. ویا اگر در برنامه ای  که کوله پشتی سنگینی حمل می کنیم یا در فصل زمستان برنامه اجرا میکنیم، بالشتک داشتن در ناحیه پاشنه پا، وسط پا یا روی انگشتان پا و ماتریال استفاده شده در جوراب و مقدار میکس آن اهمیت دارد. یکی از شاخص های مهم برای انتخاب جوراب کوهنوردی سایز و فیت بودن آن است.  پیدا کردن مناسب ترین سایز جوراب کوهنوردی برای پای ما و در طی سفرها و پیمایش ها راحتی را به ارمغان می آورد. اگر جوراب ما خیلی بزرگ باشد، باعث چین خوردن در کفش می شود.

این چین خوردگی ها و سایش ها، باعث تاول زدن پاها می شود. اگرهم سایز آن خیلی کوچک باشد، پاها را تحت فشار قرار می دهد و باعث جلوگیری از گردش مناسب خون در پاها میشود. دانستن سایز پا، نه سایز کفش برای پیدا کردن مناسب ترین سایز جوراب کوهنوردی به ما کمک شایانی می کند. جوراب های کوهنوردی باید هم سایز و به اصطلاح فیت پا باشد تا  از ایجاد چین و چروک در جوراب جلوگیری شود. در غیر اینصورت به طور نامناسبی تبدیل به کاتالیزوری برای تاول میشود.

بنابراین، هرگز جوراب های خیلی بزرگ و یا تنگ و چسبان را برای برنامه های کوهنوردی انتخاب نکنبد. جورابهای کوهپیمایی و کوهنوردی امروزه برای پای چپ و راست تولید میشوند و در قسمت پاشنه و در ناحیه پنجه پا به صورت درز تخت و بدون دوختگی بافته می شوند. این کار اصطکاک را از بین می برد و همچنین از ایجاد نقطه فشار و اصطکاک که موجب تاول میشود، بطور محسوسی جلوگیری می کند. همچنین جوراب  همانند کفش در سایز های مختلف مردانه و زنانه ساخته میشوند.

از شاخص های دیگر اندازه بلندی آن است.  قد جوراب کوهنوردی : جوراب های کوهنوردی در طول ها و اندازه های مختلفی وجود دارند. از کوتاه ترین طول که تا بالای کفش هم نمی آید گرفته تا بلندترین طول که تا زیر زانوها را می پوشاند. نوع کفش و نوع برنامه قد جورابها را تعیین میکند.  هرچه سگک ها و قلابهای بند روی کفش بیشتر باشد، به جوراب بلند تری احتیاج داریم تا پوست پا در برابر سایش محافظت شود. در ادامه به ۴ قد معمول در جوراب های کوهنوردی میپردازیم:

  • جوراب های خیلی کوتاه: به حدی کوتاه هستند که از کفش دیده نمی شوند. محافظت کمی در برابر سایش های پوستی دارند، بیشتر برای پیاده روی های سبک و در بعضی موارد برای داخل کتانی سنگ نوردی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • جوراب های مچی: کمی از جوراب های مورد بالا بلند تر هستند؛ بیشتر برای محافظت از استخوان های مچ پا مورد استفاده قرار می گیرند. برای پوتین‌های کوتاه تا متوسط مناسب هستند.
  • جوراب های قد متوسط: این جوراب ها کمی بالاتر از مچ شما قرار می گیرند. در برابر سایش پوتین ها از پاها محافظت می کنند. نسبتا گسترده ترین جورابهای مورد استفاده در راهپیمایی و کوهپیمایی و پیمایش مسیر مصرف میشوند.
  • جوراب های بلند تا زیر زانو: بمانند جوراب های دیگر، دارای تنوع کمتری هستند، بیشتر آنها مخصوص برای کوهنوردی و اسکی طراحی شده اند. مزیت این نوع جورابها در این است که ساق پاها را از آسیب هایی احتمالی، حفظ می کنند و در صعود های شبانه و گذر از مناطق پربرف و یا یخچالی ساق پاها را گرم نگه می دارند.

جنس و نوع بافت جوراب کوهنوردی (پارچه) : جوراب های کوهنوردی به ندرت از یک ماتریال به تنهایی ساخته میشوند بلکه بیشتر از ترکیب چند الیاف تهیه شده اند تا گرما، راحتی، دوام و خشک شدن را برای ایجاد کنند. در زیر به رایج ترین موادی که استفاده می شوند، اشاره می کنیم:

انواع جوراب کوهنوردی

بسیاری از تولیدکنندگان با نام گذاری یا استانداردهای مخصوص خود کار می کنند. در ادامه به یکی از تقسیم بندیهای انواع جوراب کوهنوردی که عمومیت دارد میپردازیم. جوراب های آستری هم می توانند تنها پوشیده شود وهم با یک لایه دیگر.. طراحی آن به گونه ای است که بافت نازکی دارد تا رطوبت را خارج کند و پا خنک و خشک و راحت بماند. جوراب های سبک برای پیاده روی، بالا رفتن از شیب ها و کوهپیمایی در هوای گرم. در بافت خود حجم کم تا متوسطی دارند و در قسمت پاشنه و جلوی پا ضخیم تر هستند. قسمت بالایی نازک تر است وقابلیت تنفس بیش تری دارد و مناسب برای پوشیدن با جوراب های Liner.

جوراب های نیمه ضخیم (Mid weight) جوراب هایی که در سرتاسر خودشان بالشتک و ضخامت دارند. مناسب کوهپیمایی و راهپیمایی و کوهنوردی (صعودهای بارکشی) هستند. برای پوشیدن روی جوراب های بیس. برای فراهم کردن بیش ترین عایق در هوای سرد و فعالیت های زمستانی. ویژگی این جوراب ها آنست که بین کفی کفش و پا عایق می شوند تا گرمای بیش تری را حفظ کنند. ساق انها معمولا بلندتراست. این جوراب ها را بصورت لایه ای نیز میتوان پوشید.

علاوه بر این جوراب ها، جوراب های دیگری هم هستند که برای شرایط و محیط خاص درنظر گرفته میشوند مانند: جوراب های  ضد باد٬جوراب پر و یا الیاف مصنوعی٬ جوراب های هوشمند و المنت دار که برای تولید گرما با باطری کار میکنند، جوراب های ضد آب و جوراب انگشتی ( که در حقیقت جوراب کفشی است) حفظ و نگهداری جوراب کوهنوردی : رعایت بهداشت و پاکیزگی شخصی و محیط از اصول اولیه کوهنوردی است. در صورتی که شرایط به ما اجازه می دهد بعد از هر برنامه و در حین برنامه چند روزه از شستشوی پاها و جورابها غافل نشویم.

عمر مفید جورابها بستگی به تعداد برنامه و نوع شستن انها دارد قبل از فرسودگی کامل و یا سوراخ شدن بهتر است جایگزین شوند. در خرید جوراب در حد توان مثل بقیه تجهیزات کوهنوردی سعی کنید بهترین و مرغوبترین نوع آن را تهیه کنید. تکیه کلامم مرغوبترین است ونه گرانترین. ترکیبی از پشم مرینو و الیاف مصنوعی ، جوراب را گرم و مقاوم میکند. در زمستان گرم ودر تابستان تا اندازه ای عایق گرماست وبه اشکال و اندازه های گوناگون (ساق کوتاه، متوسط، بلند) و رنگ های متنوع تولید میشوند. و اینکه کمتر بو گرفته و زودتر خشک میشوند.

یک کوله خالی یعنی کوله٬ بادگیر٬ کیف کمکهای اولیه٬ یک چراغ قوه (پیشانی) ٬نقشه ٬قدری تنقلات و یک دست لباس رزرو. در بین ست لباس رزرو یک جفت جوراب اضافی را حتما بگنجانید. وزنی ندارد اما وقتی لازم شود پر ارزش میشود. سعی کنید بمرور زمان چند ست جوراب در ضخامتهای مختلف در بین البسه طبیعتگردی خود داشته باشید در شرایط زمستانی در صورتی که حجم داخلی کفش اجازه میدهد٬ از دولایه جوراب استفاده کنید. جوراب پر برای استفاده فقط در داخل کیسه خواب٬ داخل چادر و کیسه بیواک است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.