نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

روز گذشته رئیس هیات وزیران از اصلاح بند دوم طرح شفافیت قوای سه گانه در این کمیسیون خبر داد و با اشاره به اصلاح طرح شفافیت قوای سه گانه، نهادها و … وی گفت: با توجه به اینکه در جلسه علنی دو بند 1-4 ماده 1-5 (طرح فوق الذکر به کمیسیون ارجاع شد، جلساتی با حضور مسئولان تشکیل شد. دستگاه های اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات و این دو بند با اصلاحاتی به تصویب رسید.
این در حالی است که محمدتقی نقدلی دیگر نماینده مجلس اعلام کرد که این طرح همچنان در دست بررسی و پیشنهادات نمایندگان مجلس است و این طرح به تصویب نرسیده و اتفاقی نیفتاده است.

نقدالی:

ادامه مطلب

به روح‌الله نجابت اصلاحات بر روی ین 2 بند رفردی در مدر ترکے ترکے کوای وای غانه در شوراها و امور دینی کے شده است. بر اساس مصوبه کمیسیون، بند 1-4 ماده (1) مقرر شد در تبصره مذکور لحاظ شود و شورای تامین کشور، شوراهای تامین استان ها و شهرستان ها مشمول این تبصره شدند. همچنین تبصره ذیل بند ۱-۵ این ماده به نحوی اصلاح می‌شود که نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و اداره انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند.

اما برخلاف این دیدگاه نقدعلی معتقد است که تنها استثنای مسائل امنیتی سازمان های مذکور، همه اطلاعات آنها نیست. گفت و گو با محمدعلی نقدعلی نماینده خمینی شهر و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع پزشکی را بخوانید.

ا:موضوعی که در شورا مطرح شد، طرح شفافیت قوای سه گانه دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده است، آیا نهادها و سازمان های خاصی از این طرح مستثنی هستند یا مستثنی هستند؟ لطفا در مورد جزئیات این طرح به من بگویید.
اصلاحات هنوز اجرایی نشده و این طرح هم اکنون در شورا در دست بررسی است. و بر اساس پیشنهادات نمایندگان دائما تغییر می کند. اگرچه عناوین کلی تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما در پیشنهادات اصلی نمایندگان، مصادیق مشخصی برای این نهادها در نظر گرفته شده است. یعنی پیشنهادهایی که به احتمال زیاد برای موسسات یا سازمان ها هستند، اما نهادها از این شفافیت خارج می شوند، اشکالی ندارد.

در برخی موارد، یک استثنا برای اطلاعات نظامی وجود داشت. نمایندگان در خصوص محدودیت های برخی نهادهای نظامی نیز پیشنهاداتی ارائه کرده اند. از آنجایی که پیشنهادهای متعددی ارائه شد، این تبصره برای بررسی و اخذ نظرات نمایندگان به کمیسیون ارجاع شد تا محدودیت حریم خصوصی در همان چهار موضوع امنیتی و بیش از آن تحت عنوان شفافیت لحاظ شود.

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از شمول این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها به طور کامل معاف نیستند و در حدود خاصی معاف هستند. برخی از نمایندگان پیشنهاد کردند که دامنه استثنائات این سازمان ها فقط در حوزه مسائل امنیتی باشد و در موارد غیر امنیتی و محرمانه استثنایی وجود نداشته باشد. پیشنهادات نمایندگان دارای نکاتی است که به کمیسیون ارجاع شد تا پس از تشکیل مجدد جلسه به صحن شورا ارجاع شود.

با آن تفاسیر با این کیں یک است، ایک است به تصفیف در مجلس به ترکسی است، ایک است ایک است که می شود.
بله، تاکنون هیچ طرح و اصلاحی تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

شفافیت این طرح کی مشخص می شود و در مجمع عمومی بررسی و دستور می دهد؟
بخ شبا! این طرح در دست بررسی و در دستور کار جلسه شفاف است. در این مواقع پس از ارجاع به کمیسیون ظرف یکی دو روز وارد صحن علنی می شود و روال همیشگی خود را طی می کند و در پایان برنامه نهایی مشخص می شود.

آیا هیچ پیشرفت یا پیشنهاد غیر مشکل دیگری وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود ندارد و در نهایت مقرر شد این کارگروه پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی نمایندگان را جمع آوری و طرح نهایی خود را مجددا به کمیسیون ارائه کند.

21217:

خروج از نسخه موبایل