وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ایران در سال‌های اخیر

براساس صندوق بین المللی پول ، اقتصاد ایران امسال 3 درصد رشد خواهد کرد ، در حالی که سه سال دیگر از رکود اقتصادی خارج می شود.

اینترنشنال نیوز به نقل از CNBC گفت: “اگرچه تهران و واشنگتن هر دو آمادگی خود را برای بازگشت به توافق هسته ای اعلام کرده اند ، اما مخالفت با پیشنهادهای یکدیگر مانع از وقوع چنین اتفاقی در این زمان شده است.” در سال 2015 ، برجام به امضای ایران ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، روسیه ، چین و ایالات متحده امضا شد ، اما دولت دونالد ترامپ در سال 2018 از این توافق نامه خارج شد و کارزاری را برای تحت فشار قرار دادن حداکثر اقتصاد ایران آغاز کرد.

رشد اقتصادی

اقتصاد ایران آخرین بار در سال 2017 رشد مثبت و سپس رشد منفی را برای سه سال متوالی به ثبت رسانده است. پیش بینی می شود اقتصاد این کشور در سال 2020 با رشد 4.99 درصدی روبرو شود در حالیکه این رقم در سال 2016 ، 12.5 درصد بود ، یک سال پس از امضای توافقنامه شورای امنیت سازمان ملل.

براساس صندوق بین المللی پول ، اقتصاد ایران امسال 3 درصد رشد خواهد کرد تا در مدت سه سال از رکود خارج شود.

تجارت خارجی

بیشترین فشار تحریم های آمریکا بر صادرات ایران بود که به تدریج به سایر مناطق نفت و گاز و پتروشیمی از جمله فلزات و معادن منتقل شد.

براساس صندوق بین المللی پول ، اقتصاد ایران در سال 2019 حدود 6.11 میلیارد دلار صادرات بیشتر از واردات داشته است ، اما در سال 2020 واردات ایران 3.45 میلیارد دلار بیشتر از صادرات است.

در سالهای اخیر ، بیشترین حجم تجارت خارجی ایران در سال 2011 حدود 160 میلیارد دلار بوده است که طی دو سال گذشته کاهش یافته و به حدود 60 میلیارد دلار رسیده است.

نرخ تورم

به گفته متیو بی. – تحلیلگر جهانی استراتفور – با وجود کاهش تدریجی ارزش ریال از سال 2018 ، نرخ ارز اکنون به نوعی ثبات رسیده است. با این حال ، کاهش ارزش ریال به نوبه خود منجر به افزایش قیمت واردات ، تورم بالاتر و کاهش قدرت خرید جامعه شده است.

نرخ بیکاری

طبق اعلام صندوق بین المللی پول ، پیش بینی می شود نرخ بیکاری ایران در پایان سال جاری به 12.4 درصد برسد. نرخ بیکاری ایران در کمترین میزان خود در سال های 2013-2019 بود.

الیوت آبرامز ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دوران ترامپ ، درباره پایان تحریم ها گفت. وی افزود: پس از بازگشت دو طرف به شورای امنیت سازمان ملل متحد ، بیشتر تحریم های اقتصادی برداشته خواهد شد كه به معنای از دست دادن اهرم فشار آمریكا برای مذاكره است. فراگیرتر. “این ایران است.

انتهای پیام:

خروج از نسخه موبایل