مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در تلاش برای بازپرداخت بدهیهای ارزی به کشورهای مختلف هستیم، گفت: سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه میشود.
به گزارش اینترنشنال نیوز، سیدمیعاد صالحی با اشاره به عملکرد راهآهن در ۱۴۰۲ گفت: از موضوعاتی که در جلسات مختلف بررسی شد پیگیری ماده ۱۲ رفع موانع تولید بود و تلاش شد نقطه عطفی داشته باشیم. پرداخت معادل مصرف سوخت هر تن – کیلومتر ۳۵ سیسی و هر نفر – کیلومتر ۲۰ سیسی از سوی وزارت نفت به شرکتهای سرمایهگذار ریلی سالها در متن قانون وجود داشت.
وی ادامه داد: در این ماده ۷.۵ میلیارد دلار صرفهجویی مصرف سوخت پیشبینی شده بود اما جز یک پرداخت علیالحساب در سالهای گذشته یعنی ۱۰۰ میلیون دلار انجام نشده بود. این ماده سال گذشته عملی شده و با پیگیریهای راهآهن وزارت راه، حواله هزار میلیارد تومان تا پایان سال گذشته پرداخت شد.
تعمیر ترمز ۸۰۰۰ واگن باری
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به بحث اصلاح سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی گفت: طی دهها سال به دلیل فقدان بودجه، حدود یکسوم واگنهای در سیر بدون ترمز سیر میکردند و از ۲۵ هزار واگن، ۸۰۰۰ دارای عیب ترمز بودند. یک سال روی این موضوع کار کردیم و در آنلاین ۱۴۰۲ تصمیم بر اجرا گرفتیم.
صالحی با بیان اینکه عادات بهرهبرداری در راهآهن برای جابهجایی واگنهای بدون ترمز باید به سمت ایمنی بالاتر حرکت میکرد، گفت: این اتفاق افتاد و ظرف سه ماه حدود ۸۰۰۰ واگن معیوب از نظر ترمز را ترمزدار کردیم. امروز هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راهآهن سیر نمیکند؛ درحالی که در سالهای گذشته این مساله وجود داشت.
وی با اشاره به تشکیل قطار باری کامل بیان کرد: در قانون برنامه هفتم به این موضوع اشاره شده است. مقدمات این کار را در ۱۴۰۲ فراهم کردیم و در سه ماهه پایانی عمده قطارهای باری ما قطار باری کامل شد. بدین ترتیب در آغازین روزهای اجرای قانون برنامه هفتم، بیش از ۹۰ درصد از سیر قطارهای باری ما کامل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تنوعبخشی به محصولات ترانزیتی اظهار کرد: ما در سال گذشته در حوزه ترانزیت ریلی ۱۰ درصد رشد داشتیم. عمده ترانزیت ما در محصولاتی به جز گوگرد بوده است. از کشورهای هدف ترانزیت، کشور روسیه بود که سال گذشته به کشورهای همکار ما با اولین بار کود پتاس اضافه شد.
پایین بودن سرعت بازرگانی بهدلیل معطلی واگنها در زمان تخلیه
صالحی درباره سرعت سیر واگنها هم توضیح داد: سرعت سیر باری واگنهای ما ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر مسافری تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم قابلیت دارد، اما سرعت باری بازرگانی ما ۵ کیلومتر بر ساعت است. عمده پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگنها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف تخلیه است.
وی ادامه داد: برای مثال بار ترانزیتی ظرف سه روز از سرخس تا بندرعباس حمل میشود اما ممکن است در مقصد پنج روز و بیشتر معطل بماند که سرعت بازرگانی را افزایش میدهد. یکی از اهداف ما برای سال جدید افزایش سرعت بازرگانی است. با آییننامه کیلومتراژ، لکوموتیورانها، روسای قطارهای باری و مسافری سعی میکنند زمانهای بیهوده را حذف کنند و سرعت بازرگانی را افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به راهاندازی بندر خشک آپرین بیان کرد: حدود ۷۰ درصد واردات ریلی ما به پایتخت میآید و از تهران توزیع میشود، با راهاندازی بندر خشک آپرین حجم عملیات ما دو برابر شده است. با توجه به فراخوان برای جذب سرمایه بخش خصوصی، بخشی وارد عملیات عمرانی شده و امیدواریم بندر خشک فعالتر شود.
صالحی بیان کرد: سال گذشته راهاندازی قطار ترکیبی ایران – کربلا بهصورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راهآهن شلمچه – بصره است و اکنون در حال مینروبی زمینهای باقیمانده هستیم. طی جلسهای که روز گذشته داشتیم، مقرر شد در روزهای آینده زمین را برای احداث به ما تحویل دهند.
پرداخت بدهی ۴ میلیون فرانکی به ترکمنستان
وی با تاکید بر سیستماتیک کردن عمده خدمات و حذف امضاهای طلایی بیان کرد: ما در حال کمر راست کردن از بازپرداخت بدهیهای ارزی به کشورهای مختلف هستیم. از جمله اینکه سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم، به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که از دورههای قبلی به جا مانده بود، با کاهش توقف واگنهای مسافری و تغییر نسل زمانهای مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا شاهد بیش از ۷ درصد جابهجایی مسافر بودیم. بدین ترتیب از ۲۸ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابه جایی مسافر ریلی در تاریخ حمل و نقل ریلی شکست.
صالحی در پاسخ به اینکه چه تعداد لکوموتیو سال گذشته تعمیر شد، گفت: قبل از اینکه بنده مسئولیت را در راه آهن به عهده بگیرم، ۹۵۰ لکوموتیو داشتیم و اکنون حدود ۱۰۰۰ لکوموتیو داریم. سال گذشته با ظرفیتهای داخلی ۲۱ لکوموتیو باری نو تولید کردیم، ۱۵۰ لکوموتیو مسافری زیمنس با عمر متوسط ۱۱ سال داریم که از این تعداد، زمانی که به راهآهن آمدم ۵۰ لکوموتیو متوقف دائم بود، از ۱۰۰ لکوموتیو ۸۲ عدد کار میکرد و از این تعداد فقط ۱۷ لکوموتیو در بهرهبرداری سالم بود.
وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ لکوموتیو بیش از ۲۰ سال استفاده نمیشده است و حدود ۱۵۰ لکوموتیو متوقف هستند، اما ما در مسیر بازگرداندن به سیر لکوموتیوهایی هستیم که تکنولوژی آنها هنوز منقضی نشده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره تهاتر نفتی برای پروژههای راهآهن بیان کرد: استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ استارت خورده و مسیر طولانی در کشور طی شده تا برای تامین مالی قویتر پروژههای راه استفاده شود. ۱۰ میلیارد دلار برای پروژههای وزارت راه تصویب شد که نیاز داشت در سطح دولت مصوبات مختلفی تصویب شود و اکنون بخشی از پروژههای وزارت راه از طریق تهاتر تامین مالی میشود.
انتهای پیام