بین الملل

پور محمدی: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است/ مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان است

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم | دیپلماسی | مصطفی پورمحمدی

به گزارش اینترنشنال نیوز، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میز گرد سیاسی شبکه سه سیما، در خصوص مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی کشورمان، گفت: لازم است انسان‌ها وظیفه خود و دین را عمیقاً بشناسند. همچنین قطعاً در زندگی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد لذا رمز موفقیت، پایداری در مقابل مشکلات است. در عین حال لازم است زندگی را با برنامه مدیریت کرد.

وی‌افزود: انسان و جامعه‌ای موفق خواهد بود که با نظم و برنامه در همه عرصه‌ها زندگی خود را سامان دهد.

به گزارش اینترنشنال نیوز؛ حجت الاسلام پور محمدی تاکید کرد: بحث سیاست خارجی در همه جوامع موضوع بسیار اساسی است، چون انسان‌ها نیازمند ارتباط در همه حوزه‌های پیرامونی خود، هستند، لذا بسیاری از نیازمندی‌ها در کنار داد و ستدها و ارتباطات تامین می‌شود. برای کشور ابتدا امنیت و پایداری و سپس منافع اقتصادی‌اش مهم است و یک کشور باید عزت و جایگاه مناسب و شأنی ارزنده را داشته و به حیاتش ادامه دهد.

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و یک کشور در شرایطی می‌تواند نیازهای شهروندان خود را تامین کند و از عزت کافی برخوردار باشد که توان کافی در اختیار داشته باشد و بدون در اختیار داشتن یک توان مناسب ملی نمی‌توان از یک اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود.

وی‌افزود: برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک باید توان داخلی خود را ارتقا ببخشیم، لذا جامعه می‌تواند در هر عرصه‌ای تلاش‌های خود را به نتیجه برساند که حرف برای گفتن داشته و میدان بازی را او در اختیار داشته باشد.

حجت الاسلام پورمحمدی اذعان کرد: مناسبات خارجی برای تامین منافع ملی و بعضاً برای رقابت است و جهان، دنیای پر رقابتی است و حتی بعضاً برای تامین و مصون ماندن از تعرضات است و سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا با رهبری امام و بعد مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف بیان شده است که ما باید ملت و دولت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوقمان در داخل و خارج دفاع کنیم و خوشبختانه ما امروز در عرصه مناسبی در سطح جهانی قرار گرفته‌ایم.

حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: دشمنانی داریم که نمی‌خواهند ما منافعمان را تامین کنیم و باید در تعارض با آنها خود را تقویت کنیم. از طرفی منطقه ما در طول تاریخ همواره مورد توجه همه ملت‌ها بوده است. موقعیت سوق الجیشی، جغرافیای سیاسی، ظرفیت‌های مادی، منابع و دسترسی‌های آبی و خشکی در غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه شامات و جنوب عدن همه حوزه تاثیرگذاری و تمدنی ماست.

وی ادامه داد: ما در یک میدان سخت قرار داریم و شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که داشته باشیم و قطعاً دشمنان برای عدم خواست‌های ایران تلاش زیادی کرده و می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آنها جنگ و تحریم‌ها و دشمنی‌ها به ما تحمیل کردند اما بدون تردید با شهادت و گواهی صاحب نظران جمهوری اسلامی در موقعیت ممتاز قرار دارد و توانسته است، پیام‌های خود را به جهان برساند و در مقابل تجاوزکاران را به ایستد و اهداف آرمانی خود را تامین کند و به صورت یک قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش آفرین بین‌المللی حضور داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مهم برای ما حفظ و ارتقاء شرایط موجود است و این در حالیست که توسعه نفوذ ما در منطقه برای دشمنان قطعاً نگرانی آفرین است و باید یک تمرکز فوق العاده در این جهت داشته باشیم.

وی‌ادامه داد: باید در همه حوزه‌ها با افزایش توان ملی در حوزه‌های نرم و سخت مواجه باشیم، به گونه‌ای که در عرصه دیپلماسی از هوشمندی، برنامه‌ریزی و بازیگری مناسب در بخش‌های پیرامونی از جمله در ائتلاف‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را، شاهد باشیم.

نیازمند به کارشناسان مسلط و مجرب به روابط بین‌المللی هستیم

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: ما نیازمند به کارشناسان مسلط و مجرب به روابط بین‌المللی هستیم که متعهد به منافع بین‌المللی بوده و ایران و دنیا شناس باشند، داریم.

وی ادامه داد: شناخت صحیح جایگاه قدرت در روابط بین‌المللی که امروز نقش اساسی در ساماندهی بین المللی تشکیل می‌دهد، را رقم می‌زند. فهم قدرت و مناسبات قدرت، بلوک بندی‌ها و جناح بندی‌ها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها بسیار تعیین کننده است هرچند نه دوستی‌ها و نه دشمنی‌ها ابدی نیست؛ نه پیوندها و نه کشمکش‌ها ابدی نیست اما مهم این است که در هر موقعیت ما فهم درستی از روابط، توان خود و فهم درستی از نیاز و تکنیک لازم برای تامین خواسته‌های خود داریم.

مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مشکلات امروز اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها و مانع تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان است و امروز دیپلماسی ما باید به طور مشخص برنامه‌ریزی کند تا موانع را از سر ملت ایران بردارد و نباید اجازه بدهیم دشمنان سرنوشت ما را تامین و تهدید کنند، لذا نباید بگذاریم دشمنان شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین کنند و مشخص کنند با چه کسانی داد و ستد داشته باشیم، زیرا ما توان خود را داریم و مهم این است که بتوانیم از ابزارهای خود به خوبی استفاده کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید چه هدفی را در سیاست خارجی دنبال کنیم تاکید کرد: دو هدف اساسی در اولویت‌های سیاست خارجی ما وجود دارد که اول تامین امنیت ملی و دوم تامین منافع است. در واقع در ابتدا باید برقرار باشیم و از این جهت همه ظرفیت‌های خود را معطوف یک امنیت پایدار و متکی به خود و قابل ارتقا و پیش دستانه و پیشگیرانه برای جلوگیری از تعارض‌ها، داشته باشیم. قبل از انقلاب و در گذشته شاهد هستیم که در گرفتاری‌ها با از دست دادن سرزمین‌ها و از دست دادن منافع مان مواجه بودیم، اما این نکته پس از انقلاب به خوبی هدف‌گیری شد و مجموعه عوامل هم برای دستیابی به آن، به خوبی هدایت شدند.

وی افزود: توان نیروهای مسلح، صنایع نظامی و فناوری نظامی ما متکی به دانش بومی و متخصصین داخلی است و به قابلیت‌های فوق العاده ای رسیده است و این یک پیام پیشدستانه است که اجازه تجاوز به کسی را نمی‌دهد، هرچند صرفاً قوای نظامی در تامین امنیت ملی موثر نیستند و از جمله توان اطلاعاتی، ابزار اطلاعاتی نیز به عنوان مکمل امنیت ملی است و باید از آنها بهره برد. به طور مثال در گذشته زمانی که نیازهای ما تامین نمی‌شد، با دیپلماسی‌های پنهان آن را تامین می‌کردیم.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به دیپلماسی مردمی بیان کرد: در بخش دیپلماسی مردمی و ارتباط با ملت‌ها شاهد تاثیرات متعدد هستیم و این امر امکان ضربه زدن دشمنان را کاهش می‌دهد.

وی‌با اشاره به نیروهای مقاومت در منطقه گفت: برخلاف آنچه که برخی می‌گویند نیروهای مقاومت، نیروهای نیابتی ما نیستند بلکه آنها همفکران ما هستند و ما با آنها اهداف و آرمان‌های مشترکی داریم. در واقع ما یک همبستگی پیرامونی و متقابل برای یکدیگر ایجاد کردیم لذا ما از موفق‌ترین کشورها در حوزه امنیت ملی هستیم.

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان آنکه میدان و دیپلماسی مکمل‌های یکدیگر هستند، تصریح کرد: در بخش منافع ملی ما باید بدانیم که ۱۵ همسایه، با فرهنگ‌ها و موقعیت‌ها و منابع متنوع داریم و باید از بازارهای اقتصادی مناسبی آنها دارند برای تامین نیازهای خود بهره ببریم. ما باید در حوزه پیرامونی خود متمرکز باشیم تا بتوانیم منافع ملی مان را تامین کنیم و برای عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها از آن استفاده کنیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: باید در ائتلاف‌های بین‌المللی موثر از جمله در بریکس، شانگهای، اوراسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، دی هشت حضور موثر داشته باشیم زیرا آنها قابلیت‌های خوبی برای تامین منافع ملی به ما می‌دهند.

310310

نشر بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای صنعتی و تجاری جهانی. با دانش در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای صنعتی، شرکت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و بازاریابی، به شما دیدی جامع از تحولات صنعتی و تجاری جهانی می‌دهم.