چطور مدرک زبان آلمانی بگیریم + از کجا شروع کنیم برای گرفتن مدرک زبان آلمانی

امروزه ضرورت یادگیری زبان دوم بر هیچ کس پوشیده نیست و شخصی که قصد تحصیل و یافتن شغل در خارج را دارد، معمولا باید به زبان آن کشور تسلط کافی داشته باشد. کشور آلمان که در قلب اروپا واقع بوده و هفتمین کشور بزرگ این قاره است، سیستم آموزشی قوی و دانشگاه های سطح بالایی را در اکثر رشته های تحصیلی دارد. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، آلمان را برای تحصیل انتخاب می کنند. همچنین آلمان صنعتی ترین کشور قاره اروپا بوده که موقعیت های شغلی زیادی را برای مهاجران این کشور فراهم می کند. 

آموزشگاه

آلمان با دارا بودن شرایط زندگی عالی در چند سال اخیر، توانسته از بهترین مقصد‌ها برای مهاجران در نظر گرفته شود. در حال حاضر این کشور با ارائه فرصتی برای مهاجرت یعنی کارت شانس آلمان، مسیری جدید برای ورود به این کشور در نظر گرفته است.

کارت شانس آلمان یا Glücksspielkarte in Deutschland نیاز به پیش نیازهای زیادی دارد. در این مطلب به تمامی این موارد اشاره کرده‌ایم و شما می‌توانید سیستم امتیاز کارت شانس آلمان برای ایرانیان را در یک نگاه ببینید.

اما برای داشتن مدرک زبان آلمانی، شما می‌توانید بهترین آموزشگاه های زبان آلمانی را بشناسید تا وقت و هزینه خود را برای کسب بهترین نتیجه مدیریت کنید.

برای داشتن پیش زمینه بیشتر از زبان آلمانی، شما می‌توانید آموزش زبان آلمانی رایگان را نیز داشته باشید.

تقریبا تمام دانشگاه های آلمان دوره های آموزشی خود را به زبان آلمانی برگزار می کنند و همچنین یکی از شرایط اصلی کاریابی در این کشور آشنایی با زبان آلمانی می باشد. بنابراین متقاضیان کار و تحصیل در آلمان باید با شرکت در آزمون زبان آلمانی، مدرک زبان آلمانی را دریافت کنند که در ادامه به بررسی سطوح مختلف این مدرک می پردازیم .

 آموزشگاه زبان گاما

در این سطح متقاضی می تواند کلمات روزمره و جملات ابتدایی را که در رابطه با نیاز های عمومی و مشخصی می باشد را درک کرده و استفاده نماید. همچنین متقاضی قادر خواهد بود تا خود را معرفی نماید و در ارتباطات روزانه خود با دیگران سوالاتی را مطرح نماید.

متقاضی این سطح می تواند بعد از اتمام این سطح کلماتی با استفاده زیاد در ارتباط با موضوعات مشخص (مانند اطلاعات درباره خود و خانواده، خرید، کار و محیط اطراف) را به خوبی درک نماید و در موقعیت های  ساده و معمول منظور خود را بیان نماید.

سطح B1 زبان آلمانی

متقاضی این سطح می تواند بعد از این دوره آموزشی در صورت به کارگیری زبان استاندارد و گفتگو در مورد مسائل آشنا ، نکات اصلی را فهمیده و در اکثر موضوعاتی که در سفر به کشور آلمان با آن برخورد می نماید، از پس مشکلات خود برآمده و همینطور توانایی آن را خواهد داشت تا با استفاده از جملات ساده و پیوسته در رابطه با موارد آشنا و مورد علاقه خود، صحبت نماید.

سطح B2 زبان آلمانی

در این سطح متقاضی می تواند نکات اصلی متون دشوار در مورد مطالب مشخص را درک نماید و در رشته تخصصی خود بحث های تخصصی را پیگیری نماید. به عنوان مثال می تواند در یک کلاس درس به زبان آلمانی شرکت کند و متوجه گفت و گو ها شود.

همچنین متقاضی توانایی آن را خواهد داشت تا بدون آمادگی قبلی، روان و پیوسته صحبت نماید . به گونه ای که یک گفتگوی عادی با فردی که زبان مادریش است، بدون هیچ مسئله ای برای هر دو طرف به راحتی امکان پذیر باشد. لازم به ذکر است که افراد می توانند برای از مدرک زبان آلمانی B2 استفاده کنند.

سطح C1 زبان آلمانی

در این سطح متقاضی می تواند متون طولانی شامل بخش بزرگی از واژه های سطح بالا را درک نموده و مواردی را که به اختصار مورد اشاره واقع شده اند را درک نماید. همچنین داوطلب می تواند بدون هیچ گونه آمادگی، روان صحبت نماید بدون اینکه در جستجوی معنی لغتی بگردد.

سطح C2 زبان آلمانی

در این سطح از دوره زبان آلمانی متقاضی آنچه را می خواند یا می شنود بدون هیچگونه مشکلی متوجه می شود. همچنین می تواند اطلاعات کتبی یا شفاهی از منابع مختلف را جمع بندی کرده و در این مورد دلایل یا توضیحات مربوطه را پیوسته بیان نماید.

اکثر دانشگاه های آلمان کلاس های درس خود را به زبان آلمانی برگزار می کنند و به عنوان مثال برای تحصیل پزشکی در آلمان باید مدرک زبان آلمانی حداقل B2 داشته باشید. داشتن مدرک زبان آلمانی C1 و C2 امتیاز مثبتی در فرآیند پذیرش گرفتن از دانشگاه های آلمان به حساب می آید.

 

 

ساختار آزمون زبان آلمانی گوته

آزمون زبان آلمانی گوته مثل تمامی آزمون‌ های تعیین سطح زبان بین‌المللی دارای چند بخش‌ بوده که هر یک از این بخش ها یکی از مهارت های زبانی داوطلبان را می سنجد. متقاضیان برای و کسب مدرک زبان آلمانی باید در هر بخش حداقل نمره قابل‌ قبول را اخذ نمایند. در ادامه 4 بخش آزمون زبان آلمانی شرح داده شده است.

بخش درک مطلب یا لزن (lesen)

بخش شنیداری یا هوقن (Hören)

 این بخش همانند Listening در آزمون های انگلیسی بوده و  شامل ۴ بخش می باشد. مسئول برگزاری آزمون به ترتیب نوار ضبط شده از مکالمات به زبان آلمانی را از بلندگو پخش می کند و شرکت کنندگان موظفند بر اساس صحبت های پخش شده به سوالات آزمون پاسخ دهند.

این بخش آزمون زبان آلمانی شامل سه قسمت بوده که در سوال اول داوطلبان می بایست با توجه به موارد گفته شده در صورت سوال نامه ای غیر رسمی بنویسند. در سوال دوم متنی نوشته شده و از شرکت کنندگان درخواست شده تا نظر خود را بنویسند. در بخش سوم داوطلبان می بایست یک نامه رسمی برای یک سازمان یا یک فرد در زمان حدود ۱۰ دقیقه بنویسند.

بخش صحبت کردن یا اشپرشن (Sprechen)

بخش سنجش مهارت صحبت کردن به زبان آلمانی خود شامل سه قسمت بوده که در این بخش ابتدا مسئول آزمون از داوطلب می خواهد خود را به زبان آلمانی معرفی کرده سپس از دو موضوعی که ممتحن پیشنهاد می دهد، یک موضوع را انتخاب کرده و آن را توضیح دهد. در آخر نیز داوطلبان می بایست با داوطلبان دیگر به مکالمه بپردازند.

کسب نمره بالا در بخش صحبت کردن آزمون زبان آلمانی به خصوص برای گرفتن پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی اهمیت فراوان دارد، زیرا دانشجویان در طول مدت کارآموزی خود باید مرتبا با بیماران صحبت کرده و منظور آن ها را به خوبی درک کنند.

مدت زمان گرفتن مدرک زبان آلمانی

مدت اعتبار مدرک زبان گوته

مدت زمان اعتبار مدرک آزمون زبان آلمانی گوته برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند، 2 سال بوده و برای کسانی که با هدف مهاجرت و کار در آلمان در این آزمون شرکت کرده اند، مدرک زبان گوته اعتبار مادام العمر دارد.

 

هزینه آزمون زبان آلمانی

هزینه هر سطح از آزمون گوته با سایر سطوح آن متفاوت بوده  ولی در سرتاسر دنیا با هزینه‌ ای یکسان برگزار می‌ شود. با آزمونهای مقدماتی هزینه کمتری داشته و با بالاتر رفتن سطح آزمون ها، هزینه آن نیز افزایش خواهد یافت. در جدول زیر هزینه آزمون زبان آلمانی بر اساس سطوح مختلف قرار داده شده است.

افرادی که قصد زندگی در کشور آلمان را دارند معمولا از هزینه زندگی در آلمان می پرسند که در پاسخ به این افراد باید گفت که این هزینه به سبک زندگی افراد، شهری که برای زندگی انتخاب کرده اند و عوامل دیگری بستگی دارد که توضیحات بیشتر در این زمینه در مقاله زیر آورده شده است.

 

مشاوره مدرک زبان آلمانی

یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه های دولتی آلمان که تحصیل در آن ها رایگان بوده، داشتن مدرک زبان آلمانی B2 است. افرادی که قصد را دارند معمولا داوطلب آزمون زبان آلمانی در این سطح هستند که به دلیل تقاضای زیاد، این آزمون تقریبا هر ماه در موسسات معتبر کشور برگزار می شود. 

برای وارد شدن به بازار کار و دریافت ویزای کاری آلمان نیز بسیاری از کارفرمایان خواستار مدرک زبان آلمانی B1 به بالا از کارجویان هستند. بنابراین می توان گفت متقاضیان مدرک زبان آلمانی سطح B بیشترین جمعیت متقاضیان مدرک زبان آلمانی را در ایران تشکیل می دهند.

یکی از راهکارهای مناسب برای ورود به بازار کار آلمان و تسلط پیدا کردن به زبان آلمانی، تحصیل در دانشگاه های آلمان است که متقاضیان می توانند از میان ، رشته مناسب خود را انتخاب کنند.

مدرک زبان آلمانی مورد تأیید سفارت

اگر قصد دارید تا در کشور آلمان به خصوص در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنید و یا را دریافت کنید، داشتن مدرک زبان آلمانی از ضروریات است. به علاوه، بیشتر استادان در دانشگاه‌های آلمان، دروس را به زبان آلمانی تدریس می‌کنند. البته که برای دانشجویان بین المللی دوره‌هایی به زبان انگلیسی هم وجود دارد، اما اکثر دوره‌ها در دانشگاه به زبان رسمی کشور آلمان، یعنی آلمانی هستند. به همین دلیل اخذ مدرک آلمانی، علاوه بر اینکه یکی از مدارک لازم برای پذیرش شما در دانشگاه است، به شما در برقراری ارتباط با شهروندان برای زندگی راحت‌تر در آلمان هم کمک خواهد کرد.

برای اثبات مهارت خود در زبان آلمانی باید یک مدرک معتبر و مورد تأیید سفارت و دانشگاه‌های آلمان ارائه کنید که نشان دهد شما آزمون‌های معتبر آلمانی را با موفقیت سپری کرده‌اید. معتبرترین مدرک زبان آلمانی مدرک DSH سطح 2 و 3 است، اما آزمون‌ها و مدارک معتبر دیگری هم وجود دارند که از اعتبار بالایی برخوردارند و می‌توانید آنها را هم به سفارت ارائه کنید. در ادامه این مدارک را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

انواع مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت

از آنجایی که آزمون‌های زبان و گواهی زبان مورد تأیید، برای پذیرش دانشگاه‌ها و سفارت آلمان، یکی از دغدغه‌های متقاضیانی است که خود را برای برای کار و یا تحصیل آماده می‌کنند، در این قسمت به مدارک زبان معتبری که می‌توانید دریافت و به سفارت و دانشگاه مورد نظرتان تحویل دهید، اشاره می‌کنیم. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  1. مدرک DSH
  2. مدرک GDS
  3. مدرک زبان موسسه گوته (Goethe-Institute Test)
  4. مدرک آزمون TELC
  5. مدرک زبان سفارت اتریش OSD

موسسه زبان گاما تبریز

  • آدرس: تبریز، ولیعصر، میدان بهارستان، ابتدای گلباد دوم
  • تلفن: 09190196469
  • ساعت کاری : 9 تا 22
  • وبسایت آموزشگاه گاما https://www.gamafars.com/
  • اینستاگرام گاما gamafars_com

بررسی سطح های مختلف زبان آلمانی

شما بعد از اتمام این سطح می‌توانید کلمات و جملاتی در ارتباط با موضوعات مشخص، مثلاً اطلاعات درباره خود و خانواده، خرید، کار و محیط اطراف را به خوبی درک کنید و در موقعیت‌های ساده که به تبادل اطلاعات در موضوعات آشنا و متداول نیاز دارد، منظور و نیازهای فوری خود را را بیان کنید.

سطح B1

گذراندن این سطح نشان می‌دهد که فرد نکات اصلی در گفت‌وگوها و متون مربوط به موضوعات روزمره را درک می‌کند و می‌تواند از پس موقعیت‌هایی که معمولاً یک فرد در کشورهای آلمانی زبان با آن برخورد می‌کند، بربیاید. همچنین می‌تواند درباره موضوعات آشنا و درباره تجربیات و رویدادها با جملات ساده و روان صحبت کند.

سطح B2

گذراندن این سطح مدرک مناسبی برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی زبان است و نشان‌دهنده مهارت بالای شما در زبان آلمانی برای کار است. این سطح نشان می‌دهد که شما مفاهیم پیچیده زبان در آلمان را درک می‌کنید و در گفت و گو با یک فرد آلمانی بدون آمادگی قبلی، هیچ مشکلی ندارید. همچنین می‌توانید در مورد مسائل تخصصی اظهار نظر کنید.

سطح C1

این سطح در حد پیشرفته است و نشان می‌دهد که شما می‌توانید بخش بزرگی از واژه‌های سطح بالا را در متن‌های طولانی و پیچیده درک کنید و مواردی را که به صورت ضمنی و اختصار بیان می‌شوند را متوجه می‌شوید. همچنین می‌توانید بدون هیچ گونه آمادگی، روان صحبت کنید بدون اینکه در جستجوی معنی لغتی باشید.

سطح C2

این سطح بالاترین سطح زبان در کشور آلمان است. در این سطح شما می‌توانید هر چیزی را که می‌خوانید یا می‌شنوید بدون هیچ مشکلی متوجه شوید. همچنین می‌توانید اطلاعات کتبی یا شفاهی از منابع مختلف را جمع‌بندی و خلاصه کرده و به طور روان و دقیق در مورد مسائل پیچیده بحث کنید.

سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای تحصیل در آلمان چیست؟

سطح زبان مورد نیاز برای هر رشته و مقطع متفاوت است. به طور مثال دانش آموزان و افراد زیر 18 سال معمولا نیازی به گواهی زبان ندارند؛ هرچند که دانستن زبان کشور آلمان در پذیرش آنها و همچنین راحتی آنها برای تحصیل در مدارس آلمان کمک بسیاری می‌کند. دانشگاه‌های کشور آلمان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در دانشگاه‌های دولتی بیشتر واحدهای درسی به زبان آلمانی و در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر به زبان انگلیسی است.

دانشجویانی که تمایل دارند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی بپردازند، باید مدرک زبان در سطح B2 و گاهی C1 را داشته باشند. برای معمولا دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و نیازی به داشتن مدرک زبان آلمانی نیست، اما در صورت ارائه دوره به آلمانی، باید سطح زبان دانشجویان دکتری در حد C1 باشد تا مفاهیم دروس را به خوبی متوجه شوند.

همچنین در کشور آلمان ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی فقط به زبان رسمی کشور آلمان امکان‌پذیر است. بنابراین داشتن گواهی زبان آلمانی برای متقاضیان این رشته‌ها الزامی است و دانشجویان باید برای ورود به این رشته‌ها مدرک C1 را ارائه دهند.