ژاپن یا آمریکا؛ کدام وانت قابل اعتمادتر است؟

به گزارش خبرگزاری اینترنشنال نیوز و به نقل از پدال،  موسسه جی دی پاور اعتبار نسبتاً زیادی بین مصرف‌کنندگان آمریکایی دارد و اگر قابلیت اطمینان خودرویی را در سطح پایین یا بالایی ارزیابی کند با احتمال زیادی گفته‌های آن صحیح خواهد بود؛ اما اگر دو خودرو در یک کلاس امتیازهای مشابهی داشته باشند وضعیت چگونه خواهد بود؟ همین موضوع درباره جی ام سی سیرا ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ و شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ صدق می‌کند چراکه هر دو از ۱۰۰ امتیاز ممکن ۸۲ امتیاز را کسب کرده‌اند. به دلیل اینکه هر دو وانت یاد شده از پلتفرم مشابهی استفاده می‌کنند بنابراین می‌توان مدل ارزان‌تر را خرید و چند هزار دلاری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.  

آمریکا | ر | ژاپن

اما جالب اینکه سه خودروی تویوتا توندرا، نیسان تایتان و رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ امتیازهای مشابه ۸۱ از ۱۰۰ را به دست آورده‌اند. این وانت‌ها از پلتفرم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و بنابراین نمی‌توان انتخاب پیش فرضی را داشت. به همین خاطر می‌خواهیم به مقایسه جنبه‌های مختلف قابلیت اطمینان وانت پیکاپ های موردبحث بپردازیم تا در نهایت گزینه بهتر را معرفی نماییم. اگرچه هر سه خودرو امتیاز یکسانی را از جی دی پاور دریافت کرده‌اند اما امتیاز مربوط به کیفیت و قابلیت اطمینان می‌تواند ایده بهتری از عملکرد آن‌ها را ارائه کند. البته در کنار آن باید نیم‌نگاهی هم به آمار فراخوان‌های هر خودرو داشته باشیم.

نام خودرو تویوتا توندرا ۲۰۲۴ رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ نیسان تایتان ۲۰۲۴
امتیاز کلی جی دی پاور ۸۱ ۸۱ ۸۱
امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان جی دی پاور ۸۲ ۸۹ ۸۱
تعداد فراخوان‌های کل NHTSA ۳ ۲ ۲
تعداد شکایات NHTSA به ازای ۱۰۰۰ خودروی فروخته شده ۰.۳ ۰.۰۳۸ ۰.۲

یکی از واضح‌ترین داده‌ها این است که رم ۱۵۰۰ در سال ۲۰۲۳ فروش ۵۳۹,۴۷۷ دستگاهی داشته و البته ۲۱ شکایت نیز در NHTSA ثبت شده است. تعداد شکایات از توندرا حدود ۲ دو برابر بیشتر است اما فروش آن ۱۲۵,۱۸۵ دستگاه بوده است. نیسان تایتان تنها ۴ شکایت داشته اما آمار فروش ۱۹,۱۸۹ دستگاهی باعث شده نسبت تعداد فروش به شکایات رقم بیشتری در مقایسه با رم باشد.

اما یکی از نگران‌کننده‌ترین فراخوان‌های تویوتا به فراخوان حرکت غیرمنتظره خودرو مربوط می‌شود که ۲۸۰,۶۶۳ دستگاه از ساخته‌های تویوتا و لکسوس را تحت تأثیر قرار داده و دلیلش نیز عیب نرم‌افزاری ECU بوده است. رم ۱۵۰۰ نیز جزو بیش از ۱.۲ میلیون خودرویی بوده که به خاطر کنترل پایداری الکترونیکی معیوب فراخوان شده است. همچنین چند ده هزار دستگاه از این وانت‌ها به خاطر کیسه‌های هوای خراب فراخوان شده‌اند. تایتان دو بار به دلیل مشکل کیسه هوا فراخوان شده اما تعداد مدل‌های فراخوان شده بسیار کم بوده است.

ژاپن یا آمریکا؛ کدام وانت قابل اعتمادتر است؟

جالب اینکه رم بهترین عملکرد از نظر نسبت شکایات به فروش و امتیاز کیفیت و قابلیت اطمینان را داشته اما فراخوان‌های آن نگران‌کننده بوده‌اند. در نظر داشته باشید که فراخوان به معنی عیب قطعی در همه خودروها نیست و شاید برخی از مدل‌ها عیوب موردبحث را داشته باشند. اگر تایتان و توندرا نیز فروش حدود نیم میلیون دستگاهی داشتند شاید فراخوان‌های بیشتری را تجربه می‌کردند. پس از بررسی تعداد فراخوان‌ها، شکایات و امتیازهای جی دی پاور بهتر است نگاهی هم به هزینه‌های نگهداری این سه وانت پیکاپ داشته باشیم.

نام خودرو تویوتا توندرا ۲۰۲۴ رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۴ نیسان تایتان ۲۰۲۴
هزینه نگهداری سالانه (تخمینی) ۶۰۶ دلار ۶۹۱ دلار ۵۵۵ دلار
هزینه نگهداری ۱۰ ساله (تخمینی) ۶۹۲۳ دلار ۱۸۴۶۹ دلار ۹۱۱۶ دلار
گران‌ترین قطعه تعمیری تعویض مافلر اگزوز با هزینه ۱۳۰۸ تا ۱۳۲۱ دلار تعویض دینام با هزینه ۷۷۴ تا ۱۰۴۲ دلار تعویض میل لنگ با هزینه ۲۱۸۴ تا ۲۴۵۳ دلار

ژاپن یا آمریکا؛ کدام وانت قابل اعتمادتر است؟

با توجه به جدول به راحتی می‌توان برنده را انتخاب کرد، این‌طور نیست؟ تایتان کمترین هزینه نگهداری سالانه را دارد اما توندرا بعد از گذشت ۱۰ سال هزینه کمتری را به مالک تحمیل خواهد کرد. رم ۱۵۰۰ در یک سال هزینه نگهداری کمتری نسبت به رقم ۹۳۶ دلاری اعلامی برای کلاس پیکاپ های فول سایز دارد اما پس از ۱۰ سال تخمین زده شده که احتمال تعمیر اساسی آن بیشتر از توندرا و تایتان باشد.

ژاپن یا آمریکا؛ کدام وانت قابل اعتمادتر است؟

بر اساس انتخاب مجله CarBuzz، تویوتا توندرا در سال ۲۰۲۴ و در کلاس وانت‌های فول سایز لایت دیوتی مطمئن‌ترین گزینه است. این خودرو تعداد شکایات و فراخوان‌های کمی داشته و هزینه‌های نگهداری آن نیز پایین است. در بحث رتبه‌بندی قابلیت اطمینان مدل‌های فعلی باید دانست هر سه خودرو همانند مدل‌های قوی‌تر در تست‌های جاده‌ای شرکت نکرده‌اند و ارقام و امتیازهای اعلامی بر اساس تخمین‌هایی است که از داده‌های گوناگون گرفته می‌شود. البته نسل فعلی نیسان تایتان در سال ۲۰۱۶ معرفی و در سال ۲۰۲۰ به روز شده و ریشه رم ۱۵۰۰ هم به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. توندرا جدیدترین عضو گروه بوده و در سال ۲۰۲۱ پدیدار شده است؛ بنابراین با در نظر این موضوع که نسل‌های فعلی و قبلی این خودروها بین ۴ تا ۸ سال در بازار حضور داشته‌اند بنابراین به جرات می‌توان نتیجه‌گیری کرد که خودروسازان اکثر مشکلات قبلی را رفع کرده‌اند و تعداد فراخوان‌های کم نیز از این موضوع پشتیبانی می‌کند.

۳۲۲