علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

به گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا او اضافه کرد. “برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری در سراسر کشور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او اضافه کرد. “برنامه های اجرا شده در این پروژه در این مدت کوتاه نشان دهنده موفقیت آن بوده است. در مدت زمان بسیار کوتاه ، کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری حدود 40٪ کاهش یافته است.

گویا ادامه داد. “همکاری نزدیک سازمان بسیج فقیر و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به ارمغان آورده است.” این در شرایطی است که ایران تحت شدیدترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های آمریکا قرار دارد. از نظر بسیاری ، شاید غیرقابل باور به نظر برسد که اجرای چنین برنامه ای برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی اضافه کرد. “هدف اصلی این برنامه مدیریت و کنترل اپیدمی Covid 19 از طریق مشارکت عمومی ، همکاری بین بخشی ، نیروی بسیج و داوطلبان مردم است.”

گویا افزود. “من بعنوان شخصی که شاید مسن ترین مدیر وزارت بهداشت است ، بیشترین تجربه همکاری با بازیج را برای کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی دارم.” سالها در ارتباط با از بین بردن فلج اطفال ، با همکاری نیروی مقاومت بسیج ، به خانه های مردم می رفتیم و به کودکان تا پنج سال قطره فلج اطفال برای همه ساکنان مناطق شهری و روستایی جمهوری می دادیم.

او توضیح داد. “ثمرات مثمر ثمر این همکاری ها در سال های اول به ارمغان آورد ، از سال 1379 تاکنون هیچ موردی از فلج اطفال در کشور یافت نشده است ، در حالی که ایران در کنار دو کشور جهان ، افغانستان است.” و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد. “سال گذشته ما توانستیم از سازمان بهداشت جهانی گواهی سرخک دریافت کنیم.” این گواهی به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک یا سرخچه در کشور ما ثبت نشده است.

گویا افزود. وی افزود: اگرچه هیچ كشوری در منطقه مدیترانه شرقی به جز جمهوری اسلامی ایران ، بحرین و عمان ، دو كشور كوچك ، چنین موفقیتی کسب نكرده است ، اما سال گذشته شیوع سرخك در سراسر اروپا ، در منطقه ما گسترده بود.

او اضافه کرد. “دریافت چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است. این کار آنقدر موفقیت آمیز بوده است که از سال 2003 ما عملیات ریشه کنی سرخک را به اتمام رسانده ایم و در کمتر از یک ماه 33 میلیون نفر را با مشارکت نیروهای بسیج در زمینه مراقبت های بهداشتی واکسینه کرده ایم.

وی گفت ، گویا خاطرنشان كرد كه جهان به دستاوردهایی كه نتیجه چنین مشاركتی بوده و نه فقط ایران افتخار می كند. “اکنون ما گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری کووید 19 برداشته ایم. بر خلاف آنچه “رسانه های ضدانقلاب” خارجی ادعا می کنند و هر روز علیه ما تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است ، فقط چند کشور از آن جان سالم به در برده اند.

وی ذکر کرد. “در هفته های اخیر ، افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح است ، غیر قابل انکار است ، ما شاهد موج شدید این بیماری در جهان ، از جمله در کشور خودمان هستیم.” برخی از رسانه های مخالف وانمود می کنند که این بیماری در سراسر جهان شیوع دارد ، فقط ایران در Covid 19 درگیر است.

گویا ادامه داد. ستاد ملی تاج گل در کشور تصمیم گرفت با همکاری افراد برای کنترل این بیماری ، با هماهنگی “سازمانهای دیگر” سازمان ناامن بازیج ، اقداماتی را برای افزایش اطلاعات انجام دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: “هفت استراتژی برای این منظور انتخاب شده است.” اولین استراتژی ، تقویت کنترل بر اجرای پروتکل های بهداشتی و آژانس های اجرای قانون است. راهکار دوم افزایش تعداد آزمایشات در مناطقی است که فکر می کنیم می توانیم در کنترل بیماری موثرتر باشیم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری قلبی عروقی وجود دارند که یا علائمی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند. این به ما کمک می کند تا بیماری را تشخیص دهیم ، درمان کنیم ، از اینکه کسی ما را به بیمارستان منتقل کند جلوگیری کند.

او اضافه کرد. وی افزود: ما به طور فعال در تلاش هستیم تا موارد بدون علامت و بدون علامت را مورد شناسایی و مراقبت قرار دهیم تا این افراد در اسرع وقت شناسایی ، مراقبت ، جدا و قرنطینه شوند تا بیماری به دیگران ، به ویژه سایر اعضای خانواده یا كارمندان منتقل نشود. ،

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد.

گویا افزود. “استراتژی بعدی این برنامه آموزش ، اطلاعات و فرهنگ است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. با نگاه به گذشته ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه وزارت بهداشت ، بسیج و نیروهای داوطلب مردمی باعث شده است که افرادی که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات قادر به مراجعه به مراکز درمانی به ویژه افراد مسن نباشند و خدمات ارائه دهنده خدمات به آنها ارائه دهند. در این استراتژی ما خدمات را به محیط منتقل می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود. “ششم استراتژی ما ایجاد تعدادی محدودیت در مشاركت انسان است ، یعنی مردم باید باور كنند كه این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی كه با آنها زندگی می كنند اعمال می شود.”

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد. “وقتی گفته می شود شما در تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب یلدا پریود نیستید ، ابتدا باید افراد را برای همکاری توجیه کنیم.” یکی از مهمترین استراتژیها این است که محدودیتها برای مردم هدفمندتر و معتبرتر شود.

او اضافه کرد. “استراتژی نهایی این است که بیماران سرپایی را مداوا کنیم ، آنها را از مراکز درمانی دور نگه داریم و از بیمارستان ها جلوگیری کنیم.” برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان نیاز ندارند ، امکان درمان در خانه وجود ندارد ، ما در مراکز خدمات ویژه خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد بیماری دارد که علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای رفع نیاز به اکسیژن به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود. وی گفت: “من وظیفه داشتم منطقه سه کشور از جمله استانهای غربی کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و همدان را تحت پوشش قرار دهم.”

او اضافه کرد. “در این ایالت ها ، هماهنگی نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ،” بسیج “هلال احمر با حمایت خوب دولت های منطقه به خوبی ایجاد شده است.” سازمان ها و ایالت های مختلف در غرب کشور وارد صحنه شده و برنامه را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شده است ، هیچ مشکلی از نظر فنی وجود ندارد. فقط مشکلات برنامه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. فرآیندهای مراقبت های سرپایی به وضوح مشخص شده است ؛ کشورهای غربی کشور قبلاً به اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود. نتایج برخی از شاخص ها با گذشت زمان به دست می آید. اما در این ایالات ، تشخیص سرپایی و به موقع بیماری چهار برابر شده است ، و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

او اضافه کرد. “طبیعی است که وقتی معاینات گسترده انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد.” کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، اما نشان دهنده کار موثر شرکای ما است که در گذشته توانسته اند بیماران را شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد. وی گفت: “میزان مرگ و میر یک شاخص بسیار قوی است که در کل کشور حدود 40٪ کاهش یافته است و در ایالات غربی (منطقه 3) کمترین میزان مرگ و میر را به دلیل Covid 19 مشاهده می کنیم.” در 10 روز گذشته در بعضی مناطق این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گفته پیام ، روابط عمومی بهداشت معاون وی ، وی گفت: