کدام آپ ها از کاربران اپل جاسوسی می کنند؟

پس از بروزرسانی Ios14 ، به محض ورود برنامه ها به صفحه کلید کاربر ، پیام هشدار دهنده برای کاربر ارسال می شود و این نشان می دهد که اطلاعات آنها کپی شده است. کلیپ بورد Ios یک حافظه کوتاه مدت برای تلفن های هوشمند است که اطلاعات کپی شده از کاربر ، از جمله متن ، عکس و موارد دیگر را ذخیره می کند.

در واقع جعبه صفحه کلید ابزاری داخلی است که به کاربر اجازه می دهد متن را به طور موقت کپی کرده و سپس آن را در جای دیگری جای گذاری کند. این متن کوتاه می تواند بخشی از اطلاعات حساس شما باشد ، مانند متن شخصی ، شماره تلفن خاص ، مشخصات کارت بانکی یا کلمه عبور ، دسترسی شخص ثالث که البته این امر می تواند باعث مزاحمت و به خطر افتادن حریم شخصی شما شود. از طرف دیگر ، ممکن است اطلاعات مربوط به تلفن ها و کوکی ها از دیگر محصولات ارتباطی اپل همزمان شود و این مسئله را چند برابر می کند ، به همین دلیل این آسیب پذیری توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. البته این نسخه از سیستم عامل تا پایان سال در دسترس عموم نخواهد بود ، اما توسعه دهندگان برنامه نسخه بتا از آن را خریداری کرده و این آسیب پذیری را کشف کرده اند.

البته اپل اعلام کرده است که در به روزرسانی های بعدی ، اشکالات و آسیب پذیری های امنیتی را برطرف خواهد کرد تا کاربران بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی امنیتی از نسخه نهایی iOS 14 استفاده کنند.
این اولین مشکل اپل نیست و سال گذشته دستیار صوتی Siri ، دستیار صوتی این شرکت ، از طرف کاربران شنیده شد که باعث ایجاد مشکلاتی برای غول فناوری شد.اگرچه هنوز هیچ سخنی درباره جاسوسی دستگاه های اندرویدی نشده است ، اما برخی محققان بر این باورند که اندروید نیز باید منتظر از بین رفتن چنین خبرهایی باشد ، زیرا چنین سیستم هایی کم و بیش در سیستم های اندرویدی وجود دارد ، اکنون باید صبر کنیم و ببینیم کدام یکی این دو سیستم عامل رقیب از امنیت بیشتری برخوردار هستند.


نگرانی توسعه دهندگان نرم افزار

در سالهای اخیر مسئله حریم شخصی مطرح شده است و تاکنون هم LinkedIn و هم Reddit تلاش خود را برای محافظت از حریم شخصی کاربران چه از نظر اخلاقی و چه از نظر سیاسی افزایش داده اند. حتی گوگل و اینستاگرام با استفاده از ابزارهای دقیق مدیریتی از کاربران خود محافظت کرده اند ، اما کپی کردن اطلاعات از کلیپ بورد کاربر iOS رسوایی بزرگی بود و بار دیگر سوء ظن هایی درباره امنیت مشارکت کاربران در این سیستم عامل ها ایجاد کرد. وقتی اولین بار تیک تاک آمد ، جای تعجب آور نبود ، زیرا بسیاری بر این باورند که تیک تاک یک برنامه چینی است و با توجه به سیاست های چین ، خیلی دور از مارک نیست ، اما وقتی Reddit و LinkedIn (Microsoft) در پیوست) پرونده را پیگیری کرد. با آشکار شدن این موضوع ، رواج بیشتری پیدا کرد و به تدریج برنامه ها بیشتر و بیشتر گسترش یافت.

این امر نگرانی بسیاری از توسعه دهندگان را ایجاد کرده است ، بسیاری از آنها توئیت کرده اند که حتی اگر سیستم عامل های رایج در سراسر جهان به حفظ حریم خصوصی کاربران نپردازند ، اما هنوز هم باعث نگرانی می شود زیرا برنامه های فیشینگ به طور کلی می توانند. Ios14 از این ضعف بیشترین استفاده را می کند.

یکی از طراحان ، مارک نورتون ، هفته گذشته در توییتر نوشت: “برنامه هایی که از iOS 14 استفاده می کنند دارای طیف گسترده ای از برنامه ها هستند ، از برنامه های محبوب بازی تا شبکه های اجتماعی محبوب گرفته تا آژانس های خبری بزرگ.” او ادامه داد. “برنامه های IOS یا iPadOS دسترسی نامحدودی به کلیپ بورد دارند و اطلاعات متنی را بدون اجازه کاربر ارائه می دهند.” از طرف دیگر ، کلاهبرداری های فیشینگ زیادی وجود دارند که می توانند داده های سرقت داده ها را سرقت کنند.

وی همچنین در پست اینستاگرام خود به برنامه هایی اشاره کرد که اطلاعات را در کلیپ بورد ذخیره می کنند و نام محبوب ترین برنامه های موجود در فروشگاه App را از جمله LinkedIn ، Reddit ، Google News ، Call of Duty ، Fruit Ninja و غیره ذکر کرد. در بین آنها دیده می شود.
برخی از این برنامه ها اطلاعات کاربر را با هر کلیک کپی می کنند و برخی از آنها به محض باز شدن برنامه از طریق پایگاه داده ها بررسی می شوند. طبق یک گزارش اخیر ، بیش از 50 برنامه کاربردی از جمله Tic Tac ، PUBG Mobile ، Weibo ، Philips Sonicare ، Viber و همچنین New York Times همین مشکل را برای کاربران iOS ایجاد کرده اند.؛ مشکلی که حریم شخصی کاربران را تهدید می کند. همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه نرم افزارهای Thames ، Google Chrome و نرم افزار slack مایکروسافت این مشکل را دارند.


تلاش برای بهبود روز

اگرچه این برنامه ها ادعا می کنند اطلاعات کاربر در حال انتقال نیست ، اما گزارش ها حاکی از این است که این سیستم عامل ها با استفاده از چنین خطایی ممکن است به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا کنند. حتی اگر این برنامه ها هنوز هم به قوانین خود پایبند بوده و چنین کاری نکرده اند ، ممکن است که برنامه های دیگر نیز چنین فرصتی داشته باشند.با این حال ، روش هایی برای محافظت از صفحه ویدیوی iOS شما برای محافظت از اطلاعات کاربران وجود دارد. چندین برنامه مدیریت رمزعبور وجود دارد که پس از استفاده ، لیست صفحه کلید شما را به طور خودکار حذف می کند. به عنوان مثال ، برنامه 1Password یک ویژگی خاص دارد که می تواند اطلاعات ذخیره شده در کلیپ بورد را هر 90 ثانیه حذف کند ، به همین دلیل از جاسوسی کاربران در iOS کاربران جلوگیری می کند. اما به طور کلی ، گروهی از توسعه دهندگان و کاربران از اپل خواسته اند که دسترسی به تابلوهای ویدیویی IOS را محدود کند ، تا هر برنامه ای نتواند از این محدودیت ها استفاده کند. آنها معتقدند حتی اگر اپل بخواهد چنین ویژگی را پیاده سازی کند ، ابتدا باید اجازه کاربر را بدست آورد.

23302:

خروج از نسخه موبایل