علمی و پزشکیکسب و کار جدید

کرم دور چشم مدیلن نی نی سایت

هیدروکینون چیست و چگونه لک ها را از بین می برد؟

هیدروکینون تا سال ها به عنوان قوی ترین و معروف ترین در دنیا شناخته می شد. هیدروکینون معمولاً با غلظت های بین %2 تا %4 در  کرم دور چشم لاکچری کوین مورد استفاده قرار می گیرد که امروزه به دلیل عوارض جانبی آن، اکثراً با غلظت %2 در کرم ها و سرم های ضد لک دیده می شود. توجه کنید که هیدروکینون با غلظت %4 تنها با نسخه متخصص پوست باید مورد استفاده قرار بگیرد.

هیدروکینون به دو شکل لک های صورت را درمان می کند:
1) سلول های رنگ ساز (سلول هائی که دانه های رنگی زیر پوست تولید می کنند) را از بین می برد.
2) سلول های رنگ ساز را فریب داده، و به سلول ها این پیام را می دهد که دانه های رنگی زیادی زیر پوست تولید شده، در نتیجه سلول های رنگ ساز دیگر دانه های رنگی تولید نمی کنند.

داشتن همزمان این دو ویژگی باعث می شود که پماد هیدروکینون همزمان هم سلول های تولید کننده رنگ زیر پوست را از بین برده و هم به سلول های باقی مانده پیام دهد که دانه رنگی کمتری زیر پوست تولید کنند و در نتیجه میزان دانه های رنگی تولید شده زیر پوست به شدت کاهش پیدا کرده و پس از مدتی با از بین رفتن لایه سطح پوست که تغییر رنگ داده و لک شده لایه بدون لک و سالم زیرین جایگزین آن شود.
با توجه به اینکه  کرم پودر لاکچری کوین بیز خاصیت لایه برداری ندارد، بهتر از است همراه با هیدروکینون از یک کرم لایه بردار اسید گلیکولیک یا سالی سیلیک اسید استفاده کنید تا کرم لایه بردار تغییر رنگ داده لک های پوستی را از روی پوست حذف کرده و   کرم هیدروکینون با تاثیر بر سلول های لایه زیرین پوست لکه های پوستی را سریع تر درمان کرده و از بین ببرد.

 طرز مصرف کرم هیدروکینون

  • کرم روز لاکچری کوین را روزی یکبار به مدت 2 تا 4 ماه باید استفاده نمائید.
  • برای اینکه بتوانید از کرم های ضد لک بهترین نتیجه را برای درمان لک بگیرید، معمولاً بهتر است مراحلزیر را انجام دهید:

1) ابتدا صورت تان را با استفاده از یک ژل شستشوی صورت بشوئید.

2) سپس با استفاده از یک کرم یا محلول لایه بردار گلیکولیک اسید یا سالی سلییک اسید، لایه های مُرده و تغییر رنگ داده لک را از روی پوست تان لایه برداری کنید.

3) پس از آن از هیدروکینون استفاده نمائید تا کرم هیدروکینون به خوبی جذب پوست شده و لکه های پوست شما را برطرف کند.

4) پس از استفاده از کرم هیدروکینون هم باید حتماً از یک مناسب نوع پوست تان (خشک، معمولی، چرب، یا مختلط) استفاده نمائید. هیدروکینون باعث خشکی شدید پوست می شود و در صورتی که پس از استفاده از کرم هیدروکینون از استفاده نکنید، پوست تان قرمز شده و جوش بزنید. به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً بعد از استفاده از کرم هیدروکینون از یک خوب استفاده نمائید.

  • در اکثر موارد، پس از 4 تا 6 هفته استفاده از هیدروکینون درمان باید شاهد روشن شدن پوست باشید. گاهی اوقات دیدن تغییر بیشتر طول می‌ کشد.
  • اگر پس از 3 ماه استفاده از هیدروکینون تغییری در لک هایاحساس نکردید (لک های کوچکتر یا کم رنگ تر نشده بودند)، حتماً با یک متخصص پوست یا دکتر داروساز تماس گرفته و مشورت نمائید. در صورت نیاز پزشک متخصص یا دکتر داروساز ممکن است به شما تصویه کنند، استفاده از هیدروکینون را قطع کرده و به جای آن یک درمان جایگزین به شما توصیه کنند.
  • در طول دوره با استفاده از کرم هیدروکینون و تا 1 ماه پس از اتمام دوره درمان، روزها هنگام خروج از منزل از کرم های ضد آفتاب‌ با SPF بالاتر از 30  استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است پوست تان دوباره لک شود.

 بهترین کرم و پماد های ضد لک هیدروکینون

تمام پماد های هیدروکینون اگر به درستی استفاده شوند، تاثیر بسیار زیادی در درمان لک ها دارند با این حال معیار ما برای مقایسه کرم های ضد لک، غلظت و کیفیت هیدروکینون به کار رفته در این محصولات، مواد ضد لک و لایه برداری که همراه هیدروکینون در ترکیبات کرم به کار رفته و تاثیر این کرم بر روی مراجعین به داروخانه مان بوده است. کرم های ضد لکی که در این مقاله با هم مقایسه کرده ایم عبارتند از:  سرم ضد لک ام کیو، کرم محو کنندهامبی، کرم هیدروکینون مدیلن، کرم هیدروکینون آردن، کرم هیدروکینون سی گل

تمامی این کرمهای حاوی هیدروکینون را می توانید از طریق پیام در واتس اپ به شماره 8343612-0935 از داروخانه آنلاین مهتاطب تهیه نمائید.             

عوارض جانبی کرم هیدروکینون

  •  کرم های ضد لک هیدروکینون معمولاً با پوست افراد سازگاری دارد اما در بعضی از بیماران ممکن است تحریکات پوستی جزئی و موقتی از جمله خارش و سوزش و قرمزی خفیف را تجربه کنند. اگر این موارد برطرف نشد، دیگر از این کرم استفاده نکنید.
  • عوارض جانبی‌ که لازم است به خاطرشان مصرف کرم متوقف شده و سریعاً مشورت پزشکی گرفت شامل سوختگی شدید، خارش، تاول زدن یا تورم نواحی مورد درمان و هرگونه تغییر رنگ غیر معمول پوست می‌ شود.

برگشت لکها و افزایش لک نیز یکی دیگر از احتمالات وقوع و عوارض جانبی مصرف بیش از حد هیدروکینون می باشد.

 مواد جایگزین پماد هیدروکینون برای درمان لک

مشهورترین مواد ضد لک که به عنوان جایگزین هیدروکینون شناخته می شوند عبارتند از:

  •  • کوجیک اسید
    رزورسینول
    آزلائیک اسید
    عصاره شیرین بیان
    ویتامین C

در بین این مواد آربوتین از مشتقات هیدروکینون بوده و در واقع هیدروکینون گلوکز شده است که پس از جذب در پوست پیوندهای آن شکسته و هیدروکینون آن به تدریج زیر پوست آزاد می شود و در نتیجه عوارض جانبی آن کمتر از هیدروکینون است. با اینکه آربوتین و بقیه مواد ضد لک نام برده شده در بالا در درمان لک بسیار خوب هستند اما  همچنان هیدروکینون قوی ترین کرم ضد در دنیا بوده و تنها ماده ضد لکی است که می تواند تمام انواع لک  از جمله لک قهوه ای، لک جای جوش، لک های قرمز، کک و مک، ملاسما و لک های تیره را درمان کند.

مواد ضدلک جایگزین هیدروکینون فقط برای درمان یک یا دو نوع لک موثر هستند و معمولاً برای افزایش قدرت و تاثیر گذاری 2 یا 3 تا از این مواد ضد لک در کنار هم در یک مورد استفاده قرار می گیرند تا خاصیت ضد لکی کرم را افزایش دهند. اما هیدروکینون معمولاً به تنهائی یا گاهی همراه با ویتامین C که بیشتر خاصیت روشن کنندگی دارد تا ضد لکی استفاده می شود چون هیدروکینون به تنهائی بسیا قوی بوده و نیازی به استفاده آن همراه با دیگر مواد ضد لک نبوده و ساتفاده از آن همراه با این مواد می تواند به پوست آسیب برساند.

 

خواص کرم دور چشم مدیلن | زمان استفاده از کرم دور چشم مدیلن | طریقه مصرف کرم دور چشم هالوکسیل مدیلن

10 نکته مهم هنگام استفاده از کرم های هیدروکینون

1) پیش از استفاده مقدار کمی از این دارو را روی قسمت سالم پوست بزنید و مشاهده کنید که در طی 24 ساعت عوارض جانبی‌ رخ می‌ دهد یا خیر. اگر در ناحیه‌ ی مورد آزمایش احساس خارش، قرمزی، تورم یا تاول کردید، از محصول استفاده نکرده و با پزشکتان تماس بگیرد. اگر قرمزی جزئی مشاهده کردید می‌ توانید درمان با استفاده از کرم را آغاز کنید.

2) در صورتی که پس از مدتی از مصرف کرم هیدروکینون لک های صورت تان کم یا برطرف شد، همچنان به استفاده از کرم هیدروکینون ادامه دهید و مصرف کرم را قطع نکنید. به طور کلی هیدروکینون را باید در تمام طول دوره تعیین شده برای درمان لک های تان که توسط متخصص پوست برایتان تجویز شده استفاده نمائید. در صورتی که اجساس می کنید لک های تان از بین رفته، یا یک متخصص پوست یا دکتر داروساز تماس گرفته و مشورت نمائید و تنها پس از تائید متخصص پوست یا دکتر داروساز استفاده از کرم هیدروکینون را قطع نمائید. عدم استفاده از کرم های ضد لک هیدروکینون می تواند باعث برگشتن مجدد لک های صورت تان شده و لک های جدید به وجود آمده معمولاً به درمان مقاوم تر هستند و درمان آن ها زمان بیشتری می برد.

3) حین استفاده از هیدروکینون از بنزوئیل پراکسید، هیدروژن پراکسید یا دیگر محصولات پراکسیدی استفاده نکنید. در صورت استفاده ممکن است لکه‌ ای تیره روی پوست ایجاد شود. اگر تصادفاً این دو را با هم استفاده کردید، پوست را با آب و صابون بشویید تا لکه پاک شود.

4) کرم‌ های هیدروکینون ممکن است حاوی سدیم متابی سولفیت بوده و از همین رو واکنش‌های حساسیتی جدی‌ ای ایجاد کنند.

5) از هیدروکینون نباید در دوران بارداری یا شیردهی استفاده شود.

6) کرم های ضد لک هیدروکینون تنها برای استفاده بر روی پوست بوده و استفاده نادرست از آن ممکن است باعث روشن‌ شدن زیاد و ناخواسته مناطقی از پوست شما شود که لک ندارند.

7) از ورود این محصول به چشم‌‌ ها، بینی یا دهانتان اجتناب کنید. اگر این دارو وارد این نواحی شد آن را با آب زیاد بشویید.

8) این دارو ممکن است ناحیه‌ ی تحت درمان پوست را نسبت به نور خورشید حساس کند. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب اجتناب کنید. هنگام خروج از منزل از  و پوشیدنی‌ های مناسب برای ناحیه‌ ی تحت درمان پوست استفاده کنید.

9) باید از این محصول به طور منظم استفاده نمائید تا به نتایج مطلوبتان دست پیدا کنید. برای اینکه یادتان بماند، هر روز در یک زمان معین از آن استفاده کنید.

10) کرم هیدروکینون را در دمای بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد در جای خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. از گذاشتن این کرم در یخچال خودارری نمائید.