علمی و پزشکی

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه دیپلماسی سلامت از استاش‌های دولت سیزدهم است.

به گزارش ما، دکتر بهرام عین اللهی در نشست کارشناسان ارشد گروه 5 حوزه سلامت در تهران، یکی از اهداف مهم دولت آیت الله دکتر رئیسی را فعال سازی عرصه های سلامت دانست. دیپلماسی یکی از مهمترین عرصه های دیپلماسی در دنیا، دیپلماسی سلامت است، زیرا سلامت یک مفهوم جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند سلامت کشور خود را بدون تضمین سلامت در سایر کشورها تضمین کند.

او اضافه کرد. در ایران اگر بهترین شرایط بهداشتی را در زمینه کنترل بیماری های عفونی و غیره فراهم کنیم. اما اگر این بیماری همچنان در کشورهای همسایه چالش هایی داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد. مثلاً بیماری فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و بیماری سل نیز تا حد زیادی کنترل شده است. اما در کشورهای همسایه اگر این توافق صورت نگیرد ممکن است دوباره برای ما مشکل ایجاد کند.

عين اللهي يادآور شد. هدف دیپلماسی سلامت این است که انشالله بتوانیم مرزها را در منطقه خود و در حوزه سلامت حذف کنیم و دانشمندان و دانشجویان ما بتوانند از طریق کنفرانس های علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشست 5 مقدمه ای بر این ارتباط در حوزه سلامت بین کشورهاست.

نیاز به توسعه سلامت گردشگری

وزیر بهداشت اظهار داشت: در این نشست کارشناسان ارشد بخش بهداشت و درمان کشورهای G5 به توافقاتی مبنی بر اجرایی شدن این توافقات دست یافتند. توسعه گردشگری سلامت یکی از 5 هدف این نشست است و یکی از مهمترین کارهایی که رئیس جمهور انجام داده است میزبانی از بیماران کشورهای همسایه از طریق سامانه سلامت کیشورمان است.

عين اللهي افزود: هر استانی که در مجاورت کشورهای همسایه است باید شرایط درمان گردشگری را در استان خود فراهم کند. استان های جنوبی، شرقی و غربی هر کدام از این نظر جایگاه خاص خود را دارند و طبق مقررات گردشگری درمانی می توانند در این بخش فعال شوند.

آمادگی برای مراسم اربعین

وزیر بهداشت گفت: ما سه ماه به عراق رفتیم و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کردیم و آنها قول همکاری دادند.

عين اللهي گفت اخیراً از مرزهای مهران و شمالچه نیز بازدید داشتیم و خوشبختانه آمادگی های بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 5 هیئت از عراق در این نشست حضور دارند، گفت: جزئیات مراسم اربعین با آنها بررسی می شود. گرمی موضوع مهمی در اربعین امسال است و برای جلوگیری از آن نیاز به تونل سرد و تونل سرد داریم که باید در مسیر راهپیمایان نصب شود.

وزیر بهداشت افزود. یک مرکز درمانی مجهز به نام شهید قاسم سلیمانی در مرز شرم الشیخ و در سمت ایران وجود دارد و تونل های سرد نیز آماده شده است که در فاصله بسیار کمی از انتهای مرز قرار دارد. این مرکز به خوبی مجهز بوده و دارای کلیه کادر و تجهیزات تخصصی لازم می باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، انشالله پنج بیمارستان صحرایی در مهران و در مناطق مرزی در مجموع هشت بیمارستان صحرایی برای مراسم اربعین افتتاح شده است. تاکنون بیش از هزار نیروی متخصص و پزشکی به موکب اعزام شده اند، گفت پیشگیری از مسمومیت غذایی نیز مهم است و بازدیدکنندگان باید از سلامت غذایی که استفاده می کنند مطمئن باشند.

پیام پایانی