اقتصادی

گسترش همکاری های ایران با کشورهای عضو اکو

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه سومین اجلاس وزارت ارتباطات کشورهای عضو اکو در دیدارهای دوجانبه با رؤسای هیات های قزاقستان، آذربایجان و تاجیکستان، با اشاره به ظرفیت های بالای همکاری بین ایران و کشورهای عضو، خواستار افزایش این همکاری ها شد.

به گزارش اینترنشنال نیوز، عیسی زارع پور در حاشیه سومین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو، با ایلهام جون عطیف – قائم مقام وزیر ارتباطات دولت تاجیکستان – دیدار کرد.

وی در این دیدار با تاکید به زبان مشترک دو کشور، پتانسیل همکاری ایران و تاجیکستان را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: پلتفرم های ایرانی می توانند در یک همکاری مشترک در تاجیکستان مورد استفاده قرار گیرند.

زارع پور ساخت ماهواره و استفاده از داده های فضایی را یکی دیگر از زمینه های همکاری بین دو کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران از طراحی تا ساخت ماهواره و دریافت تصاویر بسیار با کیفیت دارای تجربه است می تواند در این زمینه نیز با تاجیکستان همکاری داشته باشد.

وی، زیرساخت و ترانزیت دیتا را از دیگر زمینه های همکاری دو کشور اعلام کرد و گفت: دولت الکترونیک نیز می تواند زمینه همکاری دو کشور باشد.

 ایلهام جون عطایف نیز در این دیدار با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی های شرکت های ایران در حوزه ICT، گفت: در این بازدید مذاکرات خوبی را برای همکاری با شرکت های خصوصی ایرانی داشتیم.

وی به تجربیات ایران در زمینه پست نیز اشاره کرد و این حوزه را زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور دانست.

 معاون وزیر ارتباطات دولت تاجیکستان به اهمیت امنیت شبکه در حوزه ICT اشاره کرد و از وزیر ارتباطات ایران خواست در این حوزه با کشور تاجیکستان همکاری داشته باشد.

در پایان این دیدار وزیر ارتباطات ایران پیشنهاد تشکیل گروه کاری مشترک بین دو کشور را ارائه کرد و طرف تاجیکستانی نیز پیشنهاد داد که توافق نامه ای برای توسعه همکاری ها در این زمینه تهیه و به امضای دو طرف برسد.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه دیدارهای دو جانبه وزیر ارتباطات در حاشیه سومین اجلاس وزارت ارتباطات عضو اکو، با تولئوشین – قائم مقام وزیر دیجیتال، نوآوری و صنعت فضایی قزاقستان  و سمیر ممدوف – قائم مقام وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان – نیز دیدار کرد.

وزیر ارتباطات در این دیدارها با تشریح ظرفیت های همکاری بین کشورهای عضو اکو، خواستار افزایش سطح همکاری ها در حوزه ICT شد. رؤسای هیات قزاقستان و آذربایجان نیز با اشاره به ظرفیت های کشورهای خود از توسعه همکاری ها با ایران استقبال کردند.

بنابه این گزارش، سومین اجلاس ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی موسوم به اکو از روز چهارشنبه به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.