بین الملل

«۱۰ هزار جهان» فریاد برآوردند

«۱۰ هزار جهان» فریاد برآوردند

نمایشگاه چیدمان ۱۰ هزار جهان به یاد کودکان کشته شده در جنگ غزه، به همت دو مجسمه‌ساز ایرانی در موزه هنر‌های معاصر تهران برپا شد، این دو هنرمند اعلام کردند: با توجه به حساسیتی که به موضوع کودکان داریم، تصمیم گرفتیم این جنایت را در قالب مجسمه‌هایی از نوزادان به تصویر بکشیم.

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- نمایشگاه چیدمان 10 هزار جهان به یاد کودکان کشته شده در جنگ غزه، به همت دو مجسمه‌ساز ایرانی در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.

اجساد بی جان فرشته‌های کوچکی که قبل از فرصت زندگی، جان باخته‌اند در ظل آفتاب چیده شده است. مجسمه‌ها راوی جنایتی هستتند که همچنان آتش آن شعله‌ور است. جنایتی از داغ مادران و پدران و کشته شدن کودکان معصوم. جنایتی از غزه.

ابوذر ونکی هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه ایده برپایی این نمایشگاه در پی حمله هفتم اکتبر و کشته شدن کودکان غزه شکل گرفت، تصریح کرد: کار پژوهشی ما بعد از این حمله آغاز شد و دیدم که کشتار غیرنظامی ‌در جنگ غزه رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه را با همکاری حسین ونکی برگزار شد، افزود: با توجه به حساسیتی که به موضوع کودکان داریم، تصمیم گرفتیم این جنایت را در قالب مجسمه‌هایی از نوزادان به تصویر بکشیم.

این هنرمند متذکر شد: در ابتدا تعداد مجسمه‌های ما پنج هزار عدد بود، اما متأسفانه تعداد کودکان کشته شده روز به روز بیشتر می‌شد و ما بعد از ساخت 10 هزار مجسمه به ساخت ادامه ندادیم و بی‌شک تعداد کودکان کشته شده بیشتر از این رقم است.

ونکی افزود: اینکه در سه ماه اول جنگ بیش از 10 هزار کودک کشته شدند، وحشتناک بود و ما می‌خواستیم با این چیدمان به عدد کودکان کشته شده اشاره داشته باشیم. چرا که پیرامون ما همه چیز با اعداد و ارقام مطرح می‌شود و در این چیدمان نیز دستاورد اصلی ما طرح عدد کودکان کشته شده در جنگ است.

این مجسمه‌ساز همچنین با اشاره به اینکه هر کودکی خود یک جهان است و آرزو و دنیای جدایی دارد، ادامه داد: هر کودکی بعد از بزرگ شدن جهانی را می‌سازد و  ملاله مبارز افغانستانی نیز به این موضوع تأکید داشته است.

وی به استفاده از 97 قالب 100 تایی در ساخت مجسمه‌ها اشاره کرد و گفت: به حدی در ساخت مجسمه‌ها شرایط طبیعی حاکم بوده که هیچ مجسمه‌ای شبیه دیگری نیست و هر یک مجزا و متفاوت از دیگری ساخته شده است.

۱۰ هزار جهان، فریاد برآوردند

بزرگترها، مرز خطر را جابه جا می‌کنند

این هنرمند با اشاره به اینکه اطراف مجسمه‌ها نوار خطر به صورت برعکس بسته شده است، تاکید کرد: در این نمایشگاه سه گروه مخاطب پیام ما هستند: صاحبان اندیشه، صاحبان ثروت و صاحبان قدرت.

ونکی با اشاره به اینکه صاحبان ثروت و قدرت مدعی صیانت از حقوق بشر و حمایت از جامعه را دارند، اضافه کرد: در عمل چنین نیست و متأسفانه جنگ‌های بسیاری برای صلح انجام می‌شود و اتفاقات سودآور پیرامون جنگ‌ها به بهانه صلح شکل می‌گیرد.

وی معتقد است این وظیفه هنرمند است که آسیب جنگ را مطرح کند و در جنگ غزه نیز آسیب‌هایی که عملاً از سوی بالغ‌ها بر کودکان متحمل می‌شد، مطرح شده است.

گفتنی است نمایشگاه چیدمان ده هزار جهان با محور نفی سکوت مدعیان حقوق بشر در مقابل جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه توسط حسین ونکی و ابوذر ونکی طراحی شده است و تا ۳۰ فروردین دایر بود.

نشر بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای صنعتی و تجاری جهانی. با دانش در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای صنعتی، شرکت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و بازاریابی، به شما دیدی جامع از تحولات صنعتی و تجاری جهانی می‌دهم.