۴۰ درصد صادرات کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود

اینترنشنال نیوز / هرمزگان: در تاریخ 11 سپتامبر ، مرتضی بانک ، دبیر رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی از کیش بازدید کرد تا از ساخت پروژه های زیربنایی و زیربنایی و همچنین دو پروژه ویژه ویژه بیماران کرونا ، مجلس زنان کیش بازدید کند.

شب گذشته (4 سپتامبر) مرتضی بانک در چارچوب این بازدیدها به خبرنگاران گفت. “مناطق ویژه اقتصادی آزاد یکی از مهمترین مناطق اقتصادی کشور است که سهم زیادی در صادرات کشور دارند.

وی با اعلام اینکه بیش از 40٪ صادرات کشور از طریق مناطق ویژه اقتصادی آزاد انجام می شود ، افزود: “صادرات مناطق آزاد از سال 1992 بیش از 10 برابر افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه دارد.” بخشی از آن به خارج از کشور و بخشی دیگر به سرزمین اصلی صادر می شود.

مشاور دبیرکل شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار داشت: صادرات مناطق ویژه ویژه اقتصادی آزاد به خارج از کشور حدود 20 میلیارد دلار است.

در سال 1998 بخش خصوصی بیش از 10،000 میلیارد درام در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرد

مشاور رئیس جمهور درباره گرایش سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت. “در سال 1998 ، بخش خصوصی بیش از 10 هزار میلیارد درام در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرد که در مقایسه با سال 1997 که میزان سرمایه گذاری ها 6،700 میلیارد درام بود ، در مقایسه است. رشد چشمگیر.

او اضافه کرد. “جدا از سرمایه گذاری های واقعی ، ما شاهد سرمایه گذاری حدود 200 میلیون دلاری ارز خارجی در مناطق آزاد بوده ایم.” این تعداد سرمایه گذاری نشان می دهد که علی رغم تحریم ها و فشارهای اقتصادی ، به دلیل وجود بازار مناسب داخلی به دلیل افزایش صادرات به خارج از کشور به دلیل افزایش نرخ ارز سرمایه گذاران ، تمایل به سرمایه گذاری در مناطق آزاد وجود دارد.

این مقام افزود. “روند سرمایه گذاری در سال جاری بسیار خوب انجام شد ، بیشترین میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد کیش و ارس است ، در آینده نزدیک رئیس جمهور تعدادی پروژه منطقه آزاد را افتتاح خواهد کرد که کل هزینه ریالی این پروژه است.” 5800 میلیارد درام است.

بانک اضافه کرد. “برنامه های بحث در مورد اشتغال در مناطق آزاد به طور کامل اجرا شده و برنامه ها در زمینه اقتصاد مقاومتی 100٪ انجام شده است.”

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی ، در تشریح مشکلات بوجود آمده در شیوع کرونا گفت: البته صنعت جهانگردی در سراسر جهان از شیوع ویروس کرونا رنج برده است ، در ایران نیز همین اتفاق افتاده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با کنترل بیماری های قلبی عروقی هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود ، اگرچه از خرداد ماه روند رو به رشد گردشگران در کیش داریم.

توسعه اقتصادی بدون تماس با جامعه محلی و مشارکت در فعالیت های فرهنگی ناقص خواهد بود

این بانک با بیان اینکه توسعه اقتصادی بدون تعامل با جوامع محلی و انجام فعالیت های فرهنگی ناقص خواهد بود ، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل این مرحله ، 10 درصد اعتبار منطقه آزاد به توسعه فرهنگی اختصاص می یابد. ما به طور گسترده ای درگیر آموزش ، فرهنگ ، هنر هستیم و رابطه بسیار خوبی با جامعه هنری داریم. به عنوان مثال ، اخیراً فیلمی در مورد یک زن شناگر در چابهار فیلمبرداری شده است. بزودی راه اندازی می شود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: “همچنین از بسیاری از عناصر فرهنگی و هنری در مناطق آزاد استفاده شد. این موضوع در جزیره کیش مورد توجه قرار گرفت.” آقای. افشین آلن کیش یکی از فعال ترین افراد در این جزیره است و به دلیل احساس مسئولیت اجتماعی و سیاسی ، شعری در مورد خیانت جامعه اسلامی مظلوم فلسطین توسط یکی از کشورهای همسایه سرود. وی مقام معظم رهبری شد و نشان داد جامعه کیش علاوه بر مسائل اقتصادی ، درگیر مسائل سیاسی ، فرهنگی و هنری نیز می باشد. برنامه های فرهنگی و هنری بی شماری نیز در جزیره کیش برگزار می شود. همچنین فعالیتهای فرهنگی و هنری خوبی در سایر مناطق آزاد ما وجود دارد.

ایجاد بیش از هزار شغل با افتتاح 11 پروژه عمرانی در کیش

مدیر اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش به خبرنگاران گفت: “با توجه به پتانسیل بسیار خوب جزیره کیش ، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری بسیار چشمگیر است.”

هو علم حسین مظفری افزود: وی افزود: مردم كشور ما كیش را بیشتر به عنوان یك منطقه گردشگری می شناسند اما جالب است بدانید علاوه بر فرصت های گردشگری ، در حال حاضر 323 واحد صنعتی در كیش فعالیت می كند. همچنین بیش از 54 هتل در حال ساخت به همراه 50 هتل فعال در جزیره کیش داریم.

او ادامه داد. “پروژه های گردشگری و تفریحی بسیار خوبی در جزیره کیش وجود دارد ، یا در حال ساخت است. ما همچنین زیرساخت های لازم مانند فرودگاه ها و بنادر را با سه برابر میزان حضور فعلی گردشگر فراهم می کنیم.”

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در جلسه هیئت مدیره این سازمان که برگزار شد ، مشاور رئیس جمهور ، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد. رئیس جمهور بیش از هزار شغل در منطقه ایجاد می کند.

مظفری با بیان اینکه یازده پروژه عمرانی و زیربنایی به بهره برداری رسیده در جزیره کیش دارای پروژه های عمرانی بسیار متنوعی است ، خاطرنشان کرد: این 11 پروژه عمرانی شامل یک واحد صنعتی ، مسکونی ، هتل و هلی کوپتر است که محل هلی است. کوپتر یکی از بزرگترین سایت های هلی کوپتر در کشور است.

وی گفت: مرکز نوآوری کیش یکی دیگر از پروژه های اقتصادی است که فعالیت خود را با تمرکز بر اقتصاد هوشمند دریایی برای حمایت از فعالیت های نوآورانه و شرکت های نوپا آغاز کرد. این شرکت در این مرکز قرار دارد و سایر شرکتها در حال انعقاد قرارداد هستند که می تواند اقدامی موثر در توسعه پایدار کیش از جمله در زمینه نوآوری باشد.

در پایان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت. “آغاز بهره برداری و اجرای این پروژه ها مقدمه ای برای 1400 پروژه بعدی است كه بیش از 20،000 میلیارد درام برای این پروژه ها اختصاص یافته است.

انتهای پیام:

خروج از نسخه موبایل