عمومیکسب و کار جدید

۶ تفاوت آجر معمولی با آجر نما

تفاوت آجر سنتی و نسوز در چیست؟

در ادامه به صورت کامل و با جزئیبات به تفاوت آجر سنتی و نسوز پرداخته ایم. با مطالعه این بخش از محتوا می توانید خرید آجر برای نما و دکوراسیون منزل خود را با شناخت بیشتری انجام داده و طرح دلچسب تری خلق کنید.

۱_ تفاوت ساختاری بین آجر نسوز و سنتی به واسطه ماده اولیه!

ماده اولیه آجر نسوز خاک نسوز و ماده اولیه آجر سنتی خاک رس می باشد؛ از این رو تفاوت اصلی این دو آجر و سایر تفاوت های آنها از همین ماده اولیه شان نشات می گیرد.

آستانه تحمل خاک رس ۵۰۰ درجه سانتی گراد و آستانه تحمل خاک نسوز ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است؛ به همین دلیل با توجه به مقاومت بالای آجر نسوز از آن بیشتر در ساخت شومینه و باربیکیو استفاده می کنند؛ اما آجر سنتی کاربرد بسیار کمتری جهت ساخت شومینه، باربیکیو و تنور دارد.

۲_ آجر سنتی زودتر لب پَر می شود یا نسوز؟

با توجه به اینکه آجر نسوز به وسیله دستگاه پرس می شود، مقاومت و استحکام بسیار زیادی داشته و در مقایسه با آجر سنتی بسیار کمتر لب پر و خراب می شود. از این رو تفاوت آجر نسوز و سنتی در خصوص میزان استحکام و مقاومت بسیار مشهود است اما این بدین معنا نیست که آجر سنتی زود خراب شده و استحکام پایینی دارد بلکه این موضوع کاملا نسبی می باشد.

آجر نما بیرون ساختمان | آجر نما تهران | آجر نما قیمت مناسب

انواع آجر نمای ساختمان

بافت و رنگ از مشخصات اصلی آجرنماها بوده و بسیار مهم است. روش تولید، ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی مواد اولیه و فرآیند پخت (دما و مدت زمان) می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی را به دست آورد. مثلاً: اگر پس از پخت، آهن به صورت اکسید آهن آزاد یا همان هماتیت وجود داشته باشد، آجر قرمز می‌شود! اما اگر آهن در متا کائولینیت گنجانده شود، آجر زرد می‌شود. پیچیده است!

در اکثر موارد، آجرهای روکش دارای ضلعی هستند که در آن بافت‌ها و سایر پوشش‌ها اعمال می‌شوند – بهترین ظاهر آنها.
اضلاع دیگر لزوماً از همان ویژگی‌هایی که نما دارد برخوردار نیستند، زیرا دیده نمی‌شوند.
یک ویژگی‌ آجر نما سفید ساختمان که هنوز هم لذت بخش است این است که نماهای مختلف گزینه‌های بیشتری برای کاربرد یک آجر ایجاد می‌کنند، زیرا نمای آنها متفاوت است.

مزایای آجر شاموتی

آجر شاموتی آجری است که ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد از مهمترین مزایای آن می‌توان به مقاومت بسیار بالای این آجرها در مقابل حرارت اشاره کرد. به همین دلیل است که این آجر در دسته آجرهای نسوز قرار می‌گیرد. به صورت کلی آجر شاموتی آجر بسیار مقاوم و با استحکام بسیار زیادی است زیرا از کانی‌ها و پوکه‌هایی تولید شده که آن‌ها نیز استقامت و دوام بسیار زیادی دارند. همانطور که می‌دانید برای استفاده از آجر در ساختمان‌ها استحکام و مقاومت می‌تواند یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی باشد.

همچنین آجرهای شاموتی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و همین دلیل می‌توانند بیشتر سلیقه‌ها و علایق را از خود راضی نگه دارند. همچنین این آجرها می‌توانند مثل یک عایق سرما و گرما  عمل کنند به همین دلیل است که در نمای بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌های بسیار خوب  آجرهای شاموتی است.