10 باید و نباید مهم در دوران بارداری

دوران بارداری و اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده تغییری بزرگ در زندگی است. قبل از آن که بخواهید دردانه‌های خود را به دنیا بیاورید باید این را بدانید که شما مسئول سلامت، رشد و پرورش فرزندتان هم خواهید بود. با وجود توصیه‌هایی که از پزشک و اطرافیان خود در مورد دوران حاملگی می‌شنوید، با اطلاع از چند راهکار که نباید آنها را از خاطر برد، به خودتان کمک بیشتری کنید تا کودکتان سالم و سلامت به دنیا بیاید. با بایدها و نبایدهای دوران بارداری  و همینطور کارهای ممنوعه در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

نکات مهمی که در دوران بارداری باید بدانید

1.      مولتی ویتامین مصرف کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری که بتواند ویتامین و مواد معدنی لازم را به بدن شما برساند، یکی از بهترین و سالم‌ترین راه‌ها برای حمایت از رشد نوزاد شما خواهد بود، با این حال باید اعتراف کرد که این رژیم غذایی سالم به تنهایی کفایت نمی‌کند. ویتامین‌هایی که در دوران بارداری و پیش از زایمان مصرف می‌شوند، معمولاً دارای مقادیر زیادی از عناصر خاص خوراکی هستند و در آنها معمولاً دزهای بالاتری از اسید سولفیک، کلسیم و آهن به چشم می‌خورد. مصرف چنین داروهایی می‌تواند تا حدودی به رشد متناسب جنین و همین‌طور داشتن یک زایمان راحت‌تر کمک کند.

با توجه به این مسئله شما می‌توانید از پزشک خود بخواهید که مولتی ویتامین مناسب با شرایط خودتان را معرفی کند. مولتی ویتامین‌ها معمولاً دارای مقادیر DHA و EPA هستند. این مواد در واقع از چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌توانند به رشد مغز جنین شما کمک کنند. با وجود این توضیحات، توصیه ما این است که حتماً با مشورت پزشک خود دز مناسب مولتی ویتامین را انتخاب و مصرف کنید، چراکه دز بالای موجود در برخی مولتی ویتامین‌ها، می‌تواند به جنین شما آسیب بزند.

2.      در دوران بارداری سیگار نکشید!

به طور کلی می‌توان گفت که احتمال کمبود وزن نوزادان تازه متولد شده‌ای که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، زیاد است و همین مسئله نیز آنها را در معرض خطرات بسیاری در زمینه ناتوانی‌های حافظه و یادگیری قرار می‌دهد. علاوه بر این از آنجایی که اعتیاد به نیکوتین در بدن این نوزادان وجود دارد، احتمال آن که در سنین نوجوانی و جوانی به سمت کشیدن سیگار گرایش پیدا کنند نیز بسیار بالا است.

3.      خواب زیاد را فراموش نکنید

تغییرات هورمونی و اضطراب‌های ناشی از حاملگی می‌تواند باعث کمبود خواب در زنان باردار شود. به همین دلیل این افراد باید سعی کنند که به خصوص در سه ماه آخر بارداری، کیفیت و ساعات خواب خود را به میزان کافی حفظ کنند. بنابراین بهتر است که هر زمان احساس خستگی کردید، حتی یک چرت کوتاه بزنید. هدف کلی آن است که هر شب حدود ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. در این حالت شما می‌توانید استراحت کافی را به بدنتان هدیه دهید.

4.      از ورزش کردن امتناع نکنید

در گذشته زنان در زمان بارداری خود از هرگونه فعالیتی خودداری می‌کردند، این در حالی است که امروزه ثابت شده ورزش در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود. ورزش‌های منظم می‌تواند در حل شدن بسیاری از مشکلات بارداری یاری‌رسان باشد، از جمله بی‌خوابی، دردهای عضلانی، افزایش وزن بیش از حد و مشکلات روحی. اگر پیش از بارداری به طور منظم ورزش می‌کردید، در دوران بارداری‌تان همچنان آن را ادامه دهید. البته یادتان نرود که شدت حرکات خود را با مشورت و زیر نظر پزشکتان انجام دهید، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری! اگر هم پیش از بارداری‌تان ورزش منظم نداشته‌اید، از پزشک خود بخواهید که برنامه ورزشی متناسبی را برای دوران بارداری‌تان ارائه کند. این کار کمک می‌کند که حرکت‌هایی هدایت شده داشته باشید که به سلامت شما و رشد و تن درستی جنینتان کمک بیشتری کند.

5.      گوشت خام نخورید

مصرف گوشت و تخم مرغ خام می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های مواد غذایی نظیر لیستریوز و توکسوپلاسموز شود. علاوه بر این احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی نیز وجود خواهد داشت. مشکلات ناشی از این مواد غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی و تهدید کننده‌ای شود، بنابراین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از مصرف گوشت و تخم مرغ خام دوری کنند. این مواد غذایی می‌توانند باعث ابتلا به نقص‌های شدید بارداری و حتی سقط جنین شوند. پس توصیه این است که در زمان بارداری از کامل پخته شدن تمام تخم مرغ و گوشت‌هایی که مصرف می‌کنید، اطمینان خاطر حاصل کنید.

6.      غذای دریایی بخورید

غذاهای دریایی دارای ویتامین و مواد معدنی بسیاری مثل اسیدهای چرب امگا ۳، روی، آهن و… هستند که تمامی این مواد برای سلامت مادر و جنین اهمیت بسیاری دارند. با این حال یادآوری می‌شود که مصرف غذای دریایی خام نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

مراقبت های دوران بارداری

دوران بارداری یکی از مهمترین دوره ها برای مادران و نوزاد می باشد که سلامتی نوزاد و مادر در این دوران بسیار حائز اهمیت است و مادران جوان باید سعی نمایند تا چکاپ های دوره ای و مراجعه به متخصص زنان و زایمان در این دوران را فراموش نکنند.

خونریزی در دوران بارداری

خونریزی در دوران بارداری به طور معمول به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. طبیعتا زمانی که فردی در سه ماهه اول بارداری دچار خونریزی می شود، دلیل آن کندگی جفت جنین، جمع شدن خون می باشد و گاهی این حالت می تواند منجر به سقط جنین شود. لازم است بدانید که گاهی اوقات با مصرف داروها و استراحت می توان سعی نمود تا بارداری حفظ شود و سقط صورت نگیرد. از دیگر دلایل خونریزی در دوران بارداری می توان به موارد همچون ذیل اشاره نمود که عبارت است از: بارداری خارج از رحم، بیماری های دهانه رحم، عفونت رحم، لانه گزینی و … اتفاق افتد.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

تمایل به زیبایی یک امر طبیعی است و اکثریت افراد دوست دارند برای زیبایی بیشتر اقدام به رنگ کردن موهای خود بپردازند. اما بسیاری از زنان باردار از اینکه در این دوران اقدام به رنگ کردن موهای خود نمایند واهمه دارند و تصور می کنند که انجام آن ممکن است برای نوزاد آن ها خطرناک باشد، در صورتی که باید گفت انجام این کار برای نوزاد و خود آن ها هیچ گونه خطری را ندارد، اما بهتر است در سه ماهه اول بارداری و دو هفته آخر این دوران از رنگ کردن موهای خود بپرهیزند. به دلیل آنکه در سه ماهه اول و دو هفته اخیر دوران بارداری زمان تشکیل و تکمیل ارگان های جنین است لذا بهتر است که صورت نگیرد.

واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسن های که فرد در دروان بارداری دریافت می کند، نقش بسزایی در سلامت فرد و نوزاد خواهد داشت. بهترین زمان انجام واکسیناسیون قبل از دوران بارداری است زیرا برخی از واکسن ها را در دوران بارداری نمی توان استفاده کرد. جالب است بدانید که واکسن هایی در دوران بارداری نبایست تزریق شوند که این نوع واکسن ها عبارت است از: واکسن هپاتیت آ، سرخک، سرخچه، آبله مرغان و واکسن فلج اطفال می باشد. اما واکسن هایی که در دوران بارداری می توان استفاده کرد و هیچ گونه خطری برای فرد و نوزاد آن نخواهد داشت، عبارت است از: دیفتری، هپاتیت بی و واکسن آنفولانزا می باشد. تمامی زنان باردار باید توجه کنند، در صورتی که واکسیناسیون شما کامل نشده است حتما در دوره بارداری مخصوصا در سه ماهه دوم و سوم واکسیناسیون خود را کامل نمایید.

تغذیه صحیح در دوران بارداری

به طور معمول بسیاری از افراد تصور می کنند که یک فرد باردار بایستی دو برابر یک فرد نرمال غذا میل نمایید. واقعیت اینکه چنین تصوری اشتباه است و آنچه در تغذیه یک خانم باردار مهم است، استفاده از یک تعذیه سالم می باشد. تغذیه یک فرد باردار باید حاوی مواد غذایی همانند ذیل باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم. استفاده از مواد غذایی حاوی اسید فولیک مانند: اسفناج، کلم بروکلی، زرده تخم مرغ، موز و گوجه فرنگی، مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت و حبوبات، مواد غذایی ید و مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر و لبنیات می باشد.

محدودیت ورزش در دوران بارداری

اغلب دیده شده که خانم ها در دوران بارداری از داشتن تحرک و انجام فعالیت های ورزشی اجتناب می کنند. در واقع باید بدانید که زنان در دوران بارداری باید فعالیت ورزشی داشته باشد و ورزش های مخصوص دوران بارداری را انجام دهند و از بی تحرکی اجتناب ورزند. جالب است بدانید که، تنها در موارد خاصی به فرد باردار توصیه به کم تحرکی می شود که این تنها با صلاح دید بهترین متخصص زنان و زایمان و بسته به شرایط فرد مشخص می شود.

استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده، هنوز ممنوعیتی از موبایل در دوران بارداری یافت نشده است. اما به منظور پیشگیری از بروز مشکلات برای نوزاد بهتر است که موارد احتیاط رعایت شود و مدام از تلفن های همراه استفاده نکنید.

آلرژی در دوران بارداری

برخی از زنان در دوران بارداری ممکن است به موادی حساسیت داشته باشند که این امر می تواند موجب بروز آلرژی در آن ها شود که بهترین راه برای آن یافتن موادی است که به آن حساسیت دارید و دوری کردن از آن مواد است. همچنین به منظور مقابله با آلرژی می توانید استراحت نمایید، از سرم شستشو نمکی استفاده کرده و مرتب استحمام کنید.

خروج از نسخه موبایل