4 تا از انواع آبگرمکن خورشیدی براساس عملکرد

تا از انواع آبگرمکن خورشیدی براساس عملکرد

آبگرمکن‌های خورشیدی را بر اساس عملکرد میتوان به 4 دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  1. آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی
  2. آبگرمکن خورشیدی پمپی
  3. آبگرمکن خورشیدی ثقلی
  4. سیستم حلقه بسته در آبگرمکن خورشیدی

در ادامه با طرز کار هر کدام به طور دقیق‌تر آشنا میشویم.

سیستم گردش غیر غعال (ترموسیفونی)

قیمت کفکش خورشدی: ساختار عملکرد آبگرمکن‌های خورشیدی ترموسیفون (Thermo Siphon)، بسیار ساده است. هر آبگرمکن متشکل از تعدادی کلکتور‌ و یک مخزن ذخیره (دو جداره) می‌باشد. صفحات جاذب کلکتورها، انرژی تابشی خورشیدی را جذب می‌کنند و به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. لوله‌های رایزر که به این صفحات متصل هستند،‌ گرمای آن‌ها را جذب می‌کنند و این گرما را به سیالی که درون لوله‌ها در جریان است، منتقل می‌کنند. اگر سیستم غیر مستقیم باشد، سیال گرم شده (که متشکل از محلول آب و ضد یخ است) درون مخزن، ذخیره می‌شود و وارد جداره خارجی مخزن شده سپس آب مصرفی را گرم می‌کند.

آبگرمکن خورشیدی پمپی

آبگرمکن خورشیدی پمپی، از دو کلکتور، یک مخزن ذخیره و یک پمپ سیرکولاسیون تشکیل شده است. عملکرد کلکتورها همانند آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی می‌باشد با این تفاوت که شما می‌توانید مخزن ذخیره آبگرمکن خورشیدی پمپی را در هر جایی از ساختمان نصب کنید. معمولا در این شرایط مخزن ذخیره را در نزدیکی محل مصرف نصب می‌کنند. نقش پمپ سیرکولاسیون در این مدار به جهت افزایش راندمان و توان خروجی آبگرمکن خورشیدی کم مصرف است.

آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی

معمولا سیستم برگشت ثقلی جز سیستم‌های غیر مستقیم است که در این روش، آب در یک سیکل بسته، گرمای خورشید را از کلکتور‌های آبگرمکن خورشیدی دریافت می‌کند و به وسیله‌ی یک مبدل حرارتی قادر است آب داخل مخزن را گرم کند. این سیستم تا زمانی کار می‌کند که نیروی تابشی خورشیدی به حد کافی باشد، زمانی که انرژی تابشی خورشید کم می‌شود، پمپ از کار میوفتد و سیال درون لوله‌های کلکتور، با جریان گرانشی به داخل مخزن تخلیه می‌گردد.

 

سیستم حلقه بسته (غیر فعال)

در این روش، گرمای خورشید باعث گرم شدن مایع ضد یخ می‌شود که با یک مبدل حرارتی در اطراف مخزن حرکت می‌کند و آب درون مخزن را گرم می‌کند. مایع ضد یخ سپس دوباره به چرخه باز می‌گردد. استفاده از روش سیستم حلقه بسته برای مکان‌هایی که میزان بارش برف و باران زیاد است کاربرد دارد.

همچنین انواع آبگرمکن‌‌های خورشیدی را می‌توان براساس سیستم جذب انرژی خورشیدی نیز، تقسیم‌بندی کرد.

آبگرمكن خورشيدی صفحه ای

آبگرمکن‌های خورشیدی صفحه‌ای از مدل‌های قدیمی‌تر هستند و برای جذب گرمای تابشی خورشید باید اشعه آفتاب به صورت عمود بر آن‌ها بتابد.

آبگرمكن خورشيدی استوانه ای

در مقابل، آبگرمکن‌های خورشیدی استوانه‌ای، مدل‌های جدیدتری هستند که از لوله‌های موازی تشکیل شده‌اند و قادرند در هر فصل و روز و ساعتی، انرژی گرمایی خورشیدی را جذب کنند و تا حد دمای جوش قابلیت داغ شدن، دارند.

10 مزایای مهم خرید آبگرمکن خورشیدی

احتمالا تاکنون چیزهایی از مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی شنیده‌اید. در اینجا قصد داریم به مواردی بپردازیم که شما را بیشتر با شرایط استفاده از آبگرمکن خورشیدی کم مصرف، آشنا می‌کند.

  1. حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از گرمایش کره زمین.
  2. حفظ منابع انرژی فسیلی.
  3. کاهش هزینه‌های انرژی گرمایی.
  4. ضریب ایمنی و اطمینان بالا.
  5. دسترسی نامحدود و همیشگی به انرژی گرمایی پاک.
  6. قابلیت استفاده در تمامی فصول حتی در دمای -30 درجه سانتی‌گراد.
  7. گنجایش 300 لیتری آبگرمکن خورشیدی کم مصرف.
  8. کاملا بدون سر و صدا.
  9. طول عمر بسیار بالا ( پنل های خورشیدی طول عمری در حدود 10 الی 15 سال دارند.)
  10. ظرفیت گرمایش آب تا دمای 90 درجه سانتی‌گراد در روزهای آفتابی، و دمای 70 درجه سانتی‌گراد در روز‌های نیمه‌ ابری.

مزایای استفاده از انواع آبگرمکن خورشیدی کم مصرف و کارایی بالای آن برای افرادی که در مناطق جنوبی و گرم زندگی می‌کنند، باعث شده تا این دستگاه‌ها جایگزین سایر روش‌های گرمایش آب در بسیاری از منازل یا ادارات و واحدهای تجاری شوند.

اجزای تشکیل دهنده انواع آبگرمکن خورشیدی

به طور کلی انواع آبگرمکن خورشیدی کم مصرف با اجزای متفاوتی مجهز شده‌ است. طرز کار آبگرمکن خورشیدی به این صورت است که سلول‌های خورشیدی، اشعه آفتاب را جذب می‌کنند و گرمای جذب شده، آب درون لوله‌های کلکتور‌ها و مخزن ذخیره را به حرکت در می‌آورد در نتیجه آب مصرفی گرم می‌شود.

مخزن ذخیره آبگرمکن خورشیدی

مخزن آبگرمکن خورشیدی برای ذخیره آب استفاده می‌شود و جنس آن از گالوانیزه یا استیل ضد زنگ است. برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی آب درون مخزن‌، آن‌ها را با پلی‌اورتان عایق می‌کنند.

کلکتور انواع آبگرمکن خورشیدی کم مصرف

کلکتور آبگرمکن خورشیدی انواع مختلفی دارد مانند: کلکتور تخت، کلکتور تحت خلاء، کلکتور صفحه‌ای دوبل، کلکتور سهموی. ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع کلکتورها، کلکتور تخت است. طرز کار این کلکتور‌ به این صورت است که یک صفحه جاذب آلومینیوم یا مس در آن تعبیه شده است؛ در زیر این صفحه لوله‌هایی از جنس مس به‌کار می‌رود. همچنین یک صفحه پلاستیکی یا شیشه‌ای روی جعبه قرار می‌گیرد. کلکتور‌های دوبل مشابه کلکتور‌های تخت هستند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که صفحه جاذب در کلکتور دوبل، دوجداره است. کلکتور‌های تحت خلاء از لوله‌های شفاف و دو جداره تشکیل شده‌اند که در موازات یکدیگر قرار می‌گیرند.

پمپ سیرکولاتور آبگرمکن خورشیدی

پمپ سیرکولاتور در انواع آبگرمکن خورشیدی کم مصرف، آب گرم را بین مخزن اصلی و کلکتورها به جریان در می‌آورد.

استفاده از آبگرمکن خورشیدی کم مصرف در زمستان

یکی از مواردی که عموما به عنوان ضعف آبگرمکن خورشیدی ذکر می‌شود ضعف عملکرد این دستگاه در فصل زمستان یا روز‌های بارانی است. واقعیت این است که ظرفیت گرمایی آبگرمکن خورشیدی در هوای بارانی یا نیمه ابری کاهش می‌یابد اما به معنای از بین رفتن کارایی آن نیست. در فصل زمستان زاویه تابش اشعه آفتاب مایل‌تر است و طراحی سیستم آبگرمکن‌های خورشیدی، به گونه‌ای می‌باشد که بتوانند این اشعه‌ها را جذب کنند؛ همچنین در روز‌های نیمه ابری، بخشی از اشعه آفتاب قابل رؤیت نیست اما گرمای خود را دارد و سلول خورشیدی قادر است که آن را جذب نماید. در فصل زمستان به دلیل کوتاه‌تر شدن روزها، دمای آب تا حدی کاهش میابد که در محدوده 70 الی 75 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد.

جمع بندی

به طور کلی آبگرمکن خورشیدی کم مصرف، میتواند در روزهای بارانی با جذب اشعه نامرئی خورشید، همچنان آب را گرم کند. انواع آبگرمکن خورشیدی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند اما اگر آبگرمکن خورشیدی استاندارد باشد، قادر است در هوای سرد و روز‌های کوتاه زمستان نیز آب گرم مصرفی منزل شما را تامین نماید. فروشگاه آریاتیس عرضه کننده انواع آبگرمکن‌های خورشیدی با 2 سال ضمانت کتبی و 5 سال خدمات پس از فروش می‌باشد؛ شما میتوانید برای دریافت مشاوره در خصوص خرید آبگرمکن خورشیدی با شماره‌های تماس مندرج در سایت با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

خروج از نسخه موبایل