1. استراتژی های تفکر را اجرا کنید
برای تشویق دانشآموزان به تعامل انتقادی با یک متن، سؤالاتی در مورد:
- جایی که آنها می توانند انحراف را در مطالب تشخیص دهند
- چرا نویسنده ژانر یا سبک خاصی را انتخاب کرده است
- آنچه آنها فکر می کنند قبل یا بعد از داستان اتفاق افتاده است؟
- چرا شخصیت ها به موقعیت ها اینگونه پاسخ دادند
این سؤالات دانشآموزان را در مورد معنای عمیقتر یک متن فکر میکنند و به آنها کمک میکند تا هنگام جستجوی نکات کلیدی، از مهارتهای تفکر انتقادی استفاده کنند. دانشآموزان را تشویق کنید تا وقتی نمیدانند متن چه میگوید سؤالات روشنکننده بپرسند، یا نقشههای ذهنی بسازید تا بین ایدهها و دانش قبلی ارتباط برقرار کنند. یادگیری زبان با اخبار
- 2. سناریوهای پرسش و پاسخ ایجاد کنید
پرسش از دانش آموزان در مورد جنبه های مختلف متن به آنها کمک می کند تا آن را با چشمانی تازه بررسی کنند و راه های جدیدی برای تفسیر آن بیابند.
از سوالاتی استفاده کنید که دانش آموزان را برای یافتن پاسخ به چالش بکشد:
- در چند قسمت مختلف متن
- به تنهایی، با استفاده از دانش پس زمینه
- در نظرات و پاسخ های خود به متن
از دانشآموزان سؤال بپرسید تا معنا را روشن کنند، به آنها کمک کنید شخصیتها را بهتر درک کنند، پیشبینی کنند یا به آنها کمک کنید مقصود نویسنده را درک کنند.
چه به صورت گروهی یا فردی به این سؤالات پاسخ دهید، آنها به دانش آموزان کمک می کنند تا عادت به پرسیدن سؤالات و استفاده از مهارت های تفکر انتقادی داشته باشند. پس از همه، جادو زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان شروع به فکر کردن فراتر از متن کنند! تقویت لیسنینگ زبان
- 3. آموزش متقابل را تشویق کنید
آموزش متقابل به دانشآموزان چهار راهبرد برای درک مطلب میدهد و از تکنیکهای خاصی استفاده میکند تا آنها را در بازجویی از متن مشارکت دهد.
با استفاده از روش «من انجام میدهم، ما انجام میدهیم، شما انجام میدهید»، چهار عنصر سازنده آموزش متقابل را دنبال کنید:
- پیش بینی – پرسیدن سوال در مورد آنچه قرار است در داستان اتفاق بیفتد و پس از انجام آن.
- پرسش – پرسیدن سوال در مورد چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چگونه و چرا یک داستان.
- شفاف سازی – کمک به دانش آموزان در تشخیص سردرگمی خود، شناسایی آنچه آنها را گیج می کند و برداشتن گام هایی برای درک.
- خلاصه کردن – خلاصه کردن مطالعه به مهمترین حقایق و ایده های آن.
4. از تکنیک های خلاصه سازی استفاده کنید
اگرچه ممکن است در ابتدا برای دانشآموزان خستهکننده به نظر برسد، تکنیکهای خلاصهسازی به آنها کمک میکند یاد بگیرند که چگونه ایدههای کلیدی را بیابند و گرد هم بیاورند. آنها را آموزش می دهد تا به طور خودکار اطلاعات را هنگام خواندن ترکیب کنند و می تواند برای زبان آموزان در همه سطوح مفید باشد.
هنگامی که دانش آموزان برای اولین بار با متنی روبرو می شوند، از آنها بخواهید خلاصه ای بنویسند و آنها را تشویق کنید که آن را تا زمانی که فقط شامل اطلاعات ضروری باشد، اصلاح کنند. برای راهنمایی نوشتن از آنها سؤالات روشنگری بپرسید، از جمله:
- ایده اصلی این قطعه چیست؟
- چه جزئیاتی از ایده اصلی داستان پشتیبانی می کند؟
- نویسنده چه اطلاعات غیر ضروری را درج کرده است؟
این به آنها کمک میکند تا ببینند چگونه بخشهایی از داستان به هم مرتبط هستند و بر اهمیت پشتیبانی متنی برای استدلال و خلاصههایشان تأکید میکند.
5. از دانش آموزان بخواهید که پیش بینی کنند
دو دانشآموز در طول فعالیتهای درک مطلب از طریق یک کتاب کار خواندن کار میکنند.
پیشبینیها زمانی اتفاق میافتد که دانشآموزان از شواهد از ابتدای متن برای حدس زدن استفاده کنند:
- بعد از این چه خواهد شد
- آنها فکر می کنند متن درباره آن چه خواهد بود
- نویسنده از چه جزئیاتی برای حمایت از استدلال خود استفاده می کند
در ابتدای مطالعه، از دانش آموزان بخواهید پیش بینی های خود را ثبت کنند. پس از پایان مطالعه، در مورد اینکه چه چیزی را درست و چه چیزی را اشتباه کردند، بحث کنید. چه چیزی باعث شد آنها به پیش بینی خود فکر کنند؟ آیا نویسنده از انتظارات آنها پیروی کرد، یا آنها را زیر و رو کرد؟
پیشبینیها را با صدای بلند فکر کنید یا به دانشآموزان جملات خالی بدهید که تفکر آنها را هدایت میکند.
این نه تنها درک مطلب را ایجاد میکند، بلکه دانشآموزان را تشویق میکند تا به طور انتقادی با مطالب درگیر شوند و به آنها یاد میدهد که چگونه استدلالهای محکم و مبتنی بر متن بسازند.
6. سعی کنید استنباط کنید
وقتی دانشآموزان استنباط میکنند، از اطلاعاتی که میدانند برای حدس زدن در مورد آنچه که نمیدانند استفاده میکنند.
دانشآموزان بهجای اینکه فقط پیشبینی کنند چه اتفاقی میافتد، در مورد اطلاعات خارج از داستان استنباط میکنند – اینکه قبل از شروع داستان چه اتفاقی افتاده است، داستان چه ژانری است یا بعد از پایان داستان چه اتفاقی میافتد.
مانند پیشبینی، میتوانید استنتاجها را با بلندخوانی یا پرسشهای هدایتشده مدلسازی کنید. از دانشآموزان بخواهید که پیشدرآمدی برای داستان بنویسند، یا یک پسزمینه شخصیت بر اساس شواهد متنی بسازند.
استنتاج ها به دانش آموزان کمک می کند تا بین متن و دانش قبلی خود در مورد چگونگی کارکرد جهان نتیجه گیری کنند. به علاوه، می تواند به تقویت خلاقیت آنها کمک کند!
چگونه والدین می توانند درک مطلب را در خانه تشویق کنند؟
وقتی کودکان کلاس را ترک می کنند، خواندن متوقف نمی شود. والدین، شما یک فرصت مهم برای حمایت از درک مطلب در خانه نیز دارید.
با فرزندانتان با صدای بلند بخوانید
خواندن با فرزندتان فواید زیادی دارد – به شما کمک می کند با هم پیوند برقرار کنید، تخیل او را تقویت می کند و سرگرم کننده است!
همانطور که مطالعه می کنید، در مورد موضوعات بحث کنید و از فرزندتان سوالات راهنمایی در مورد آنچه اتفاق می افتد بپرسید. آنها فکر می کنند در ادامه چه اتفاقی می افتد؟ آنها بیشتر دوست دارند با کدام شخصیت دوست شوند؟ اگر آنها شخصیت اصلی فیلم بودند چه می کردند؟
این سوالات نه تنها خواندن را سرگرم کننده می کند، بلکه می تواند به تقویت مهارت های درک مطلب آنها کمک کند.