تفاوت کاتالوگ و بروشور
طراحی کاتالوگ در اصفهان رخ نت: جهت روشن تر شدن تفاوت کاربرد بروشور و کاتالوگ مثالی میزنیم: تصور کنید برای خرید یک دستگاه یخچال به یک فروشگاه لوازم خانگی مراجعه کرده اید. فروشنده در ابتدا چند کاتالوگ در اختیار شما قرار می دهد که مجموعه ای از مدلهای گوناگون یخچالهای تولیدی کارخانههای مختلف بصورت فهرست وار و معمولاً به همراه عکس و مشخصات اولیه از هر مدل ارائه شده اند.
پس از آنکه شما مدل مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری کردید، در مرحله بعدی، این بروشور محصول است که با ارائه ی اطلاعات کامل و دقیق، مطالب لازم در مورد چگونگی استفاده صحیح، نگهداری، تعمیر، ضمانتهای و … در یک کلام هر آنچه در ارتباط با آن کالا لازم است را به شما ارائه میدهد. با توجه به دفعات بیشتر استفاده از کاتالوگ، نسبت به بروشور ، جنس کاغذ و مقوایی که در کاتالوگ بکار برده میشود، باید دوام و در نتیجه گرماژ بیشتری داشته باشد.
به دلیل عدم ذکر جزئیات محصول ، کاتالوگ در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات دارد. ولی معرفی موارد بیشتری (محصولات ، خدمات و …) نسبت به بروشور در آن امکان پذیر است. طراحی کاتالوگ در دیگر نکات، تشابه فراوانی با دارد. اصول و چگونگی چیدمان عناصر بصری، اندازه قلم ها، ابعاد و … در طراحی کاتالوگ تا حد زیادی مانند صفحه آرایی بروشور است، اگر چه باید توجه داشت در اغلب موارد کاتالوگ دارای حجم تصاویر بیشتری نسبت به متن موجود در آن است.
ابعاد کاتالوگ نیز تشابهاتی با بروشور دارد، ولی استفاده از قطع A4 در کاتالوگ بیشتر مرسوم است. اندازه ی تصاویر نیز مانند بروشور تابع عوامل سه گانه ای است که در بخش بروشور به آن اشاره شد.
با توجه به اهمیت جذاب بودن تصاویر در طراحی کاتالوگ ،عکس های مورد استفاده در آن، اغلب با وضوح بالا و با کیفیت خواهند بود. در حالی که در بروشور تصاویر ممکن است بصورت دیاگرام و حتی رسم دستی ارائه شوند. کاتالوگ بیشتر برای موارد اقتصادی تولید می شود و با تصویر، مخاطب را جذب می کند ولی بروشور اغلب این وظیفه را به نوشتار محول می کند. فرم بندی کاتالوگ نیز می تواند مانند بروشور دارای حالتهای سه گانه ی یاد شده باشد.
بهدلیل مسائل اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در سالهای اخیر، طراحی کاتالوگهایی با ویژگیهای بروشور و بالعکس بسیار متداول شده است . اگرچه این امر توصیه نمی شود ولی در حال حاضر تولید کاتالوگ – بروشور حجمی برابر با تولید مجموع کاتالوگ و بروشور دارد.
برای آموزش طراحی بروشور مقاله ” ” را مطالعه کنید
برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه، برای هر مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این امر یکی از بهترین و کارآمد ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی، کاتالوگ است.
کاتالوگ های تبلیغاتی به صاحبان صنایع و مدیران مجموعههای بزرگ و کوچک این امکان را میدهد تا جزئیات مهم و جامعی را به شکلی جذاب در اختیار بیننده قرار داده و اساسا استفاده از کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب و خوشآیند تر میسازد
دیباچه طراحی کاتالوگ و بروشور
طراحی کارت ویزیت اصفهان: نخستین کاتالوگ در سال ۱۴۹۸ در شهر ونیز، ایتالیا تهیه و منتشر شد. این کاتالوگ دست نویس بوده و شامل فهرستی از کتاب های در دسترس برای فروش در نمایشگاه شهر بود.
کاتالوگ و بروشور به عنوان یکی از مهم ترین محصولات چاپی در اواسط قرن بیستم میلادی به وجود آمدند. طراحی و چاپ توضیحات محصولات و خدمات وسیلهای بود تا مشتریان از طریق خواندن نوشتهها و دیدن تصاویر به طور همزمان، با کالا و محصولات تولیدکنندگان در کوتاه ترین زمان ممکن آشنا شوند.
کاتالوگ و بروشور از جمله محصولات چاپی هستند که مدت زمان زیادی از ظهورشان نمیگذرد. بعد از جنگ جهانی دوم و گسترش تنوع در تولیدات صنعتی، محصولاتی که تبلیغات وسیعی نداشتند، از فروش قابل توجهی نیز برخوردار نبودند. در این دوران روش هایی مثل اطلاعیهها، تراکتهای تک رنگ و معرفی حضوری دیگر جوابگو نبود.در این عرصه تبلیغات، جایگاه ویژه ای یافت. بدین شکل که در اواسط قرن بیستم جامعه صنعتی و سرمایهداری ، موفق به طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور به عنوان یک روش مهم تبلیغاتی گردید.
در این بین تولیدکنندگان برای به وجود آوردن انگیزه رقابت و معرفی تولیدات خود، خواهان استفاده از شیوههای جدیدی در تبلیغات شدند. بدین وسیله مخاطبان و مصرف کنندگان امکان مشاهده تصاویر جذاب و مطالب گویایی که به چاپ رسیده بود و آشنایی با تولیدات و خدمات شرکت و یا موسسه را به دست آوردند.
در نهایت، نیاز تولیدکنندگان بزرگ برای در دست گرفتن بازار و پیشی گرفتن از رقبا، منجر به نوآوری در عرصه چاپ و تبلیغات گردید و طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور رواج یافت.
اصول طراحی کاتالوگ چیست ؟
در ابتدا برای طراحی کاتالوگ باید به دو سؤال کلیدی و مهم پاسخ دهید.
1.هدف شما از تهیه کاتالوگ چیست؟ 2.مخاطبان کاتالوگ شما چه کسانی هستند؟
اگر پاسخ این دو سؤال را مشخص کنید میتوانید راه مناسبی برای طراحی حرفهای خود پیدا کنید. اینکه شما درک واضحی از هدف خود داشته باشید به راحتی میتواند مسیر طراحی را مشخص کند. همچنین شناخت کامل از مخاطبان به شما این امکان را میدهد تا بتوانید کاتالوگی طراحی کنید که باب میل آنها باشد.
کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به شما کمک می کند یک محصول را خریداری کنید. طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ باید به گونهای باشد که مشتری حداقل یک بار بتواند به محصول مورد نظر فکر کند.
کاتالوگ با هدف معرفی کالا یا خدمات و جذب مشتریان و در جهت راهنمایی آنان منتشر میشود. با پیچیده تر شدن و تنوع محصولات در بازارهای تولیدی، به نظر میرسد کاتالوگ ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند. در این زمینه اگرچه فضای مجازی توسعه زیادی یافته و حتی گاهی کاتالوگهای مجازی و غیر چاپی نیز در این فضا منتشر میشوند، اما همچنان ماندگاری و در دسترس بودن یک نسخه چاپی و همراهی آن با فروشنده، از مزایای این نوع تبلیغات است.
همچنین نسخههای چاپی کاتالوگ ها، قابل حمل و کم حجم هستند و نیم نگاهی مفید و مختصر به تولیدات، محصولات و جایگاه تولید کننده دارند ، از طرف دیگر برای امور بازاریابی و تبلیغات و معرفی تولیدات در محیط فروشگاه ها و نمایندگی ها نیز بسیار موثر هستند.
کارایی یک کاتالوگ به چگونگی فروش محصولات یا خدمات درون آن وابسته است. کاتالوگ باید طوری طراحی شود که برای خریدار مورد نظر، جذاب باشد. اگر انواع مختلفی از مخاطبین دارید ، باید انواع مختلفی از طراحیها انجام شود تا با خواستهها و سلیقه ی همه ی مخاطبین مطابقت داشته باشد. تصمیم گیری درباره اندازه کاتالوگ با طراح گرافیک است. مقدار متن و تعداد تصاوير، خود تعیین کننده اندازه مناسب چاپ است و این کار مهم را طراح با توجه به اهداف و محتوای نوشتاری و بصری کاتالوگ تعیین میکند.
طراحی کاتالوگ به دو صورت انجام میشود:
یا باید وسیلهای برای معرفی کردن یک محصول یا یک خدمت از چندین محصول ارائه شده باشد. به عنوان تک محصولی یا وظیفه معرفی چندین محصول یا خدماتی جدید را به عهده داشته باشد. چند محصولی
ساخت کاتالوگ دیجیتال آنلاین
در طراحی به دفترچههایی که برای معرفی شرکتها، محصولات یا خدمات تولید میشود کاتالوگ میگویند. امروز کاتالوگهای دیجیتال آنلاین بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. ابتدا باید هدف خود را از طراحی این نوع کاتالوگها را مشخص کنید. بعد از مشخص شدن هدف باید این گزینه را بررسی کنید که آیا مخاطبان شما به موضوع کاتالوگ مجازی یا الکترونیک علاقهمند هستند یا خیر. با توجه به این که کاربران موبایل و فضای مجازی روبهرشد است در ساخت کاتالوگ آنلاین تردید نکنید.
قطع (ابعاد) کاتالوگ
قطعها و ابعاد مختلف کاتالوگها (Catalogue or Catalog) بر اساس ابعاد و استاندارهای کاغذ ایجاد شده است ، تا با رعایت این ابعاد از فضای چاپی ورق ها ، به بهترین شکل استفاده گردد و حجم دور ریز (در اصلاح پرت کاغذ) کمتر شود. استفاده از ابعاد غیر متعارف میتواند تا حدی در متمایز کردن کاتالوگ طراحی شده در بین کاتالوگ های مشابه و رقبا کمک کند، ولی به دلیل حفاطت از محیط زیست ، طراحان خلاق معمولا این مورد را با ترفندهای دیگر جایگزین میکنند.
به طور مثال برای صفحه اول کاتالوگ کاغذ کالگ (نیمه شفاف) استفاده میکنند که روی آن تنها لوگو نقش بسته و صفحه زیر آن با طراحی متفاوت ، مکمل صفحه اول است و یا جلد را لتی (تا شو) طراحی میکنند تا با ضخامت بدست آمده و فضای بوجود آمده از تا شدن این صفحه بتوانند طرحهای متنوعی ایجاد نمایند.
لزوم استفاده تصاویر گرافیکی و عکس
تصاویر جزء جدایی ناپذیر کاتالوگ ها می باشند. به دلیل فضای کم کاتالوگ ها برای معرفی تمامی محصولات یک شرکت لازم است از عکس های کم ولی تاثیر گذار و متناسب استفاده شود . انتخاب نوع رنگ پس زمینه و همینطور اندازه تصویر در صفحات کاتالوگ ها نیز از نکات مهم در طراحی یک کاتالوگ حرفهای میباشد.
عکس های کالاها و خدمات شما هستهی مرکزی کاتالوگ شما هستند. عکس های با کیفیت و خوب باعث می شود تا محصولات شما جذاب تر دیده شوند و مقدار فروش را بالا می برد. مطمئن شوید که تمام تصاویر شما دارای نورپردازی خوب و دقیق هستند، همچنین دارای کیفیت و رزولوشن مناسب چاپ میباشند. تصاویر کاتالوگ باید باکیفیت و واقعی باشند .
این نکته را هم در نظر داشته باشید که مخاطب در حال بررسی و مطالعه کاتالوگ، ابتدا به اشیا در حال حرکت در تصاویر توجه میکند و سپس به عامل انسانی، و بعد از آن به موجودات زنده در طرح و در آخر به اشیا بی جان ثابت. پس باید القای حس حرکت و وجود عامل انسانی را در تصاویر کاتالوگ جدی گرفت.
استفاده از عکس صنعتی یکی از مهمترین مراحل ساخت یک کاتالوگ است و به کاتالوگ شما شخصیتی مضاعف میدهد. به همین دلیل میبایست تا حد ممکن از تصاویر حرفه ای برای ساخت و طراحی کاتالوگ استفاده نمود. این عکسها باید با بهترین کیفیت ممکن تمامی ویژگیهای ظاهری محصولات شما را به نمایش بگذارند.
استفاده از تصاویر تبلیغاتی نیز اهمیت ویژه ای دارد. این تصاویر که اصطلاحا به انها عکس های تبلیغاتی و یا عکس های دکوپاژ شده گفته میشود در طراحی جلد، لابه لای صفحات کاتالوگ و در صفحاتی که به آنها صفحات رست (استراحت) گفته میشوند نیز استفاده میشوند.
عنوان کوتاه و مناسب برای هر بخش
انتخاب عنوان های مناسب برای هر صفحه و تصاویری متناسب با محتوای همان صفحه ، چهره زیبایی به کاتالوگ میبخشد . وقتی در یک صفحه بیشتر از یک محصول را معرفی می کنیم، بهتر است بیش از یک عنوان داشته باشیم. حتما باید عنوان هر صفحه کاتالوگ را با فونت درشت تر از متن اصلی بنویسیم.
باید دقت داشته باشیم که در مجموع بیشتر از دو نوع فونت در کل کاتالوگ استفاده نشود ، زیرا باعث سردرگمی مخاطب می گردد و همچنین چهره نا همگونی به کاتالوگ می دهد.
استفاده از رنگ در طراحی کاتالوگ
طراحی کاتالوگ و یا ، جایی برای جلوه دادن ساختار رنگی برند شما است. رنگ ها گویا ترین و پر معنی ترین عناصر هر طرح هستند. با استفاده از رنگ بندی متنوع و جذاب میتوان برجسته تر و چشم گیرتر جلوه کنید.
میانگین زمانی که یک فرد صرف نگاه کردن به یک کاتالوگ می کند ۷ ثانیه است، و این رنگ است که بیننده را ترغیب به توجه و صرف زمان بیشتر میکند.
همانطور که میدانید یکی از مشخصههای اصلی هویت برند ،که بسیار در القای احساسات نسبت به خدمات و محصولات نام تجاری میتواند اثر گذار باشد ، رنگ سازمانی هر برند است. انتخاب رنگ برند یک موضوعی علمی است و از قوانین و قواعد مهم برندسازی و زیباشناسی تبعیت می کند، که در مبحث روانشناسی رنگ (قسمت مقالات) به آن اشاره کرده ایم. یکی از بهترین فرصت ها برای نشان دادن رنگ برند در اذهان مخاطبان ، اقلام چاپی برند و بخصوص طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی است. در طراحی کاتالوگ میبایست با هوش و زیرک بود و از تنوع رنگی پرهیز کرد.
برای مثال اگر برندی تک رنگ است در طراحی کاتالوگ و بروشور برای اینکه دچار یکنواختی نشویم، رنگ متضادی را در کنار رنگ برند استفاده میکنیم. استفاده بی رویه از رنگ برند مخاطبانتان را کلافه میکند و می تواند اثرگذاری رنگ اصلی را کاهش دهد.
چگونه کاتالوگ تاثیر گذاری طراحی کنیم ؟
ارجاع به وب سایت، کارایی کاتالوگ شما را افزایش میدهد.
اثربخشی بهتر کاتالوگ های چاپی تبلیغاتی، زمانی است که حجم محتوای استفاده شده در صفحات کم باشد این موضوع میتواند محدودیت هایی را ایجاد نماید. برای مثال زمانی که نمیتوان همه ویژگی های محصول را در کاتالوگ به مخاطبان توضیح داد ، با تعبیه یک کیوآر کد کوچک کنار صفحه میتوان با یک تیر دو نشان زد ، هم قابلیت کاتالوگ را افزایش داد و هم وب سایت را به مخاطبان معرفی کرد.
یک قانون اصلی در تبلیغات است که می گوید: “تشکلهای چندگانه تبلیغاتی که همزمان اتفاق میافتند پاسخ و واکنش بیشتری نسبت به تشکلهای مشابه تبلیغاتی که بطور مجزا در زمانهای مختلف انجام می شوند، دریافت میکنند”.
این در مورد کاتالوگ نیز صدق میکند. از بازاریابی رسانهای متقاطع با ترویج و معرفی وب سایت خود در کاتالوگ و برعکس معرفی کاتالوگ خود در وب سایت، نهایت استفاده را میتوانید ببرید.
خوب میدانیم اگر دو آیتم تبلیغات و اطلاع رسانی به خوبی انجام شود، میتواند موفقیت یک کسبوکار را تضمین کند. شما با طراحی و چاپ کاتالوگ میتوانید هر دو آیتم را به خوبی اجرا کنید. این ابزار تبلیغاتی همیشه در دسترس است و تا مدتها میتواند مورد استفاده قرار گیرد، از این رو یک تبلیغ موثر برای شرکت شما محسوب میشود.
انتخاب جلد مناسب برای کاتالوگ
نکته مهم این است که میتوانیم بگوییم جلد کاتالوگ از صفحات داخلی آن نیز مهمتر است. اهمیت این موضوع به این دلیل است که با یک جلد مناسب میتوانید مخاطبان را ترغیب به ورق زدن کاتالوگ کنید. با توجه به این موضوع باید تمام هنر خود را به کار بگیرید تا جلدی خلاقانه و زیبا طراحی کنید.
بسیار بهتر است تا طرح روی جلد را روشن طراحی کنید. با این روش نام شرکت یا برند شما به خوبی مشخص میشود. درج راههای ارتباطی بسیار اهمیت دارد. نکته مهم دیگر انتخاب عکس روی جلد است که باید بهترین محصول شما باشد.
نگاه مشتری
زمانی که تصمیم به طراحی کاتالوگ میگیرید باید از زاویه دید مشتری به آن نگاه کنید. با این روش میتوانید به صورت حرفهای طرحتان را بررسی کنید. باید مراقب باشید که طرحتان جذابیت یک کاتالوگ را داشته باشد و مانند دیگر نمونهها خسته کننده نباشد. کاتالوگ شما از نگاه مشتری و مخاطب باید واضح باشد و مشتری به راحتی بتواند از فعالیت شما سر در بیاورد.
طراحی کاتالوگ دیجیتال ؛ شیوه نوین طراحی کاتالوگ
کاتالوگ دیجیتال، شیوه نوین تبلیغات اینترنتی را در بر میگیرد؛ تا چندی پیش طراحی کاتالوگ تنها به صورت چاپی و البته با قیمتی قابل توجه عرضه میشد؛ اما امروزه به وضوح میتوان دید که کاتالوگ دیجیتال به واسطه شبکههای اجتماعی و نیاز مردم بسیار پرطرفدار شده است.در حقیقت طراحی کاتالوگ دیجیتال یک روش پر بازده و در عین حال پر ریسک است که نیازمند دانش خاصی میباشد.
امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کار ترجیح میدهند، به جای استفاده از تبلیغات چاپی از طراحی کاتالوگ دیجیتال استفاده کنند. البته در این میان از تاثیر شبکههای اجتماعی نباید غافل شد
به یاد داشته باشید که طراحی کاتالوگ به صورت دیجیتال این امکان را به صاحبان کسب و کارها میدهد که با هزینه کمتر و صرفهجویی در وقت، کاتالوگی پر محتوا و بدون محدودیت را به عموم مردم و حتی در سطح جهانی به نمایش بگذارند. این سبک تبلیغاتی به انواع زودبازده نعروف است که پس از طراحی و قرار گرفتن در یک سایت، در مدت زمانی کوتاه نتایج خارقالعادهای را به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که امروزه شرکتهای کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارند که در نقاط مختلفی از فضای مجازی و در اپلیکیشنهای گوناگون دست به تبلیغات از طریق کاتالوگ دیجیتال میزنند و سودهای هنگفتی را نیز نصیب خود میکنند.