برندهای لاکچری در سرتاسر دنیا برای مشتریان خود حس غرور و اعتماد به نفس را به همراه دارند. Inter Brands که یک موسسه تعیین ارزش برندهای مشهور می باشد به اندازه گیری با ارزش ترین برند های لاکچری در جهان پرداخته است.
بهترین ثبت برند متعلق به چه شرکتی است؟
در این مقاله از چرم بلاگ، ده برند ثروتمند دنیای مدوفشن را بهطور مختصر معرفی میکنیم.
همه ما معمولا تنها با یک روند مدوفشن که در دوران زندگی ما جریان داشته آشنا هستیم. شلوار جین، شلوار بگ، کت چرمی و … همه اینها تنها برخی از ترندهای بهیادماندنی و خاطرهانگیز سالها پیش هستند. نسل شیکپوشی که در آن دوران خود را به بهترین استایل مُدروز میآراستند، امروزه با نگاه کردن به عکسهای قدیمی خود میخندند.
به لطف همه مردمی که طرفدار مدوفشن هستند و براساس مُدروز لباس میپوشند، صنعت مدوفشن به یک تجارت بزرگ تبدیل شدهاست. طبق آمار رسمی، ایالاتمتحده بزرگترین بازار پوشاک در جهان را در اختیار دارد. این بازار 28 درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده و 331 میلیارد دلار ارزش دارد.
در این مقاله تصمیم داریم تا ده برند برتر دنیای مدوفشن که میلیاردها دلار از شیکپوشی ما درآمدزایی دارند را معرفی نماییم. همه بهخوبی میدانیم که همین برندهای برتر دنیا هستند که ترندها را تعیین میکنند؛ ترندهایی که در زمان تولد ما وجود نداشته اما بهناگهان و در یک بازه زمانی خاص طرفداران بسیار زیادی پیدا میکنند.
ترندها در واقع طرحها و تاکتیکهای محاسبه شده صنعت مد هستند. این ترندها نه تنها شامل نام برند بوده بلکه مجموعهای از تامینکنندگان، توزیعکنندگان، خردهفروشان، طراحان و بازارپردازان را نیز در برمیگیرند. بهخاطر همین درآمدزایی برای طیف وسیعی از اقشار جامعه است که صنعت مدوفشن برای دولتها به یکی از بزرگترین راههای درآمد مالیاتی تبدیل شده است.
طی سالهای اخیر بهخوبی مشخص شده که صنعت مدوفشن توانسته به ناخودآگاه مشتریان راه یابد و صاحبان این صنعت از ارزش لوگوها برای تاثیرگذاری بر خریداران بهخوبی آگاه هستند.
امروزه استایل اسپرت دهه هشتاد میلادی (که اولیویا نیوتن جان از جمله افراد مشهور با این سبک استایل میباشد) توسط برندهای برتری چون گوچی، امیلیو پوچی و تام فورد بهبود یافته و برای استفاده نسل هزاره دوباره برگشتهاست.
روش ثبت برند در هندوستان به چه شکل است؟ |
در اینجا ده برند برتر مد که احتمالا افراد شیکپوش و علاقهمند به مدوفشن در ثروتمندتر شدن آنها نقش عمدهای داشتهاند را بیان میکنیم:
شماره 10- لِوی اشتراوس (Levi Strauss)
دهمین برند ثروتمند در فهرست ثروتمندهای دنیای مُد، همان ابداعکننده شلوارهای جین است. لویز علیرغم چالشهای جدید که از طرف مدوفشن نوپا شکل گرفته همچنان پرقدرت به مسیر خود ادامه میدهد. درآمد سالانه شرکت لویز چیزی حدود پنج میلیارد دلار است و دلیل عمده آن هم محبوبیت شلوارهای جین shrink-to-fit 501s است. این شلوار جین در بین جوانان شیکپوش، راکرها، هیپاپها، کلهپوستیها، نسلهای X-Y و در حال حاضر بین نسل هزاره بسیار پرطرفدار است.
شماره 9- برند کوچ (Coach)
محصولات این برند بیشتر میان مُدگرایان و افرادی که دوست دارند ثروت خود را در کالاهای لاکچری به نمایش بگذارند محبوب است. این برند کالاهای لوکس، در سال 1941 تاسیس گردید. افراد مشهوری چون کریستیانا هندریکس و الیزابت ماس از کیفهای دستی و کیف پول این برند معروف استفاده میکنند.
شماره 8- فیلیپس وَن هوزن (Phillips-Van Heusen)
این برند را با نامهای دیگری چون تامی هایلفیگر، کلوین کلاین و ون هوزن نیز میشناسند. اولین یقه تاشو در جهان در سال 1919 توسط این شرکت معرفی شد. فیلیپس وَن هوزن (که به اختصار پیویاچ PVH) نامیده میشود بهواسطه کمپینهای جنجالی و خبرسازی که دارد و از طرف افرادی چون دیوید بکهام پشتیبانی میشود بسیار معروف است. همچنین این شرکت کراواتهای برخی برندهای معروف لباس از جمله دیکیانوای (DKNY) و تد بیکر (Ted Baker) را هم تامین مینماید.
شماره 7- اِستی لادر (Estée Lauder)
این برند یکی از اولین برندهای دنیای مُدوفشن است که طیف زیادی از اقلام مختلف از لباس و عطر گرفته تا لوازم آرایشی و مراقبت از پوست را عرضه مینماید. شرکت استی لادر حدودا چهل هزار کارمند دارد و سالانه میلیونها محصول تولید میکند. فروش ناخالص این شرکت در سال 2013 چیزی حدود ده میلیارد دلار بود. همچنین این برند معروف صاحب چند برند لوازم آرایشی لوکس مانند بابی براون (Bobbi Brown)، کلینیک (Clinique)، مک (M.A.C.) و جو مالون (Jo Malone) نیز میباشد.
شماره 6- برند ریچموند (Richemont)
برند ریچموند در دهه هشتاد و با فروش ساعت، جواهرات، پوشاک و کالاهای چرمی تاسیس شد. این برند سوئیسی به واسطه برندهای لاکچری زیرمجموعه خود از جمله کارتیه (Cartier)، کلوئه (Chloé)، بومه اَند مرسیه (Baume & Mercier)، ژِگِر لِکولتر (Jaeger-LeCoultre)، آیدبلیوسی (IWC)، پیاژه (Piaget) و مونبلان (Montblanc)، یکی از لوکسترین برندهای مدوفشن در جهان به شمار میرود.
شماره 5- کریستین دیور (Christian Dior)
کریستین دیور نیز یکی دیگر از برترینهای دنیای مدوفشن است. دیور طیف گسترده و متنوعی از لباسهای مُدروز را تولید و عرضه مینماید. عطرهای خوشبو، لوازم آرایشی، انواع ساعت و جواهرات لاکچری این برند در سطح جهانی بسیار معروف و محبوب هستند. این برند محبوب فرانسوی ابتدا به خاطر فرم و سبک استایلش که برخلاف سبکهای رایج در اروپای پساجنگ بود به شهرت رسید. امروزه خانه دیور (House of Dior) الهام گرفته از زن اغواگر، محصولات مردانه را با نام دیور هوم (Dior Homme) و همچنین محصولات بچگانه را با تحت عنوان بیبی دیور (Baby Dior) تولید و عرضه مینماید.
شماره 4- برند گپ (The Gap)
یکی از برندهای سرشناس دنیای مدوفشن، گپ است. این برند سال 2010 سعی داشت تا لوگوی خود را تغییر دهد ولی با اعتراض مشتریان وفادار خود مواجه گردید و مشتریانش او را مجبور کردند تا از همان لوگوی قبلی خود استفاده کند.
این برند در ابتدا یک فروشگاه خردهفروشی انحصاری برای برند لِویز بود اما بعدتر شلوارهای جین ساخت خودش را عرضه کرد و به یک برند معروف تبدیل شد.
محصولات برند گپ در میان جوانان بسیار محبوب و پرطرفدار است و از آنجا که مدوفشن نیز متاثر از سلایق جوانان میباشد، به همین دلیل گپ از لویز پیشی گرفت. عبارت The Gap به همین شکاف میان نسل جوان و نسل قبلی اشاره دارد. این شرکت همچنین مالک برندهای بِنانا رپابلیک (Banana Republic) و اولد نِیوی (Old Navy) نیز میباشد.
شماره 3- برند کرینگ (Kering)
این شرکت صاحب اکثریت سهام برندهای چون گوچی (Gucci)، سن لوران (Saint Laurent)، سرجیو روسی (Sergio Rossi)، پوما (Puma)، کبرا گلف (Cobra Golf) و برند وولکام (Volcom) میباشد. همچنین عمده محصولات این برند شامل انواع کالاهای لوکس و محصولات ورزشی است. جالب اینجاست که فرانسوا پینو (بنیانگذار فرانسوی این شرکت) در ابتدا شرکت را به دور هرگونه مدوفشن راهاندازی کرد و خودش نیز بیشتر در زمینههای تجارت چوب و تجهیزات الکتریکی کار میکرد. ولی این شرکت بعدتر به یک برند معروف در زمینه مدوفشن تبدیل شد.
شماره 2- برند اِچاَنداِم (H&M)
این برند سوئدی یکی از محبوبترین برندها است که توانسته بهواسطه فروش محصولات “فَست فشن” در 53 کشور، بهفروش چندمیلیارد دلاری دست یابد. محصولات فست فشن به کالاهایی که خیلی زود به مرحله تولید میرسند و در مدت بسیار کوتاهی در فروشگاهها عرضه میشوند گفته میشود. محصولات فست فشن، کیفیت و همچنین قیمت نسبتا کمتری دارند.
عبارت H&M برگرفته از دو کلمه سوئدی Hennes و Mauritz میباشد. کلمه Hennes در سوئدی به معنای hers است. برند Hennes در ابتدا بهطور انحصاری لباس زنانه میفروخت. بعدتر این برند، خردهفروشی پوشاک Mauritz Widforss را هم خریداری کرد و بدین ترتیب مجموعهای از لباسهای مردانه و همچنین لباسهای زنانه را تحت برند Hennes & Mauritz عرضه کرد.
برند H&M به قدری برای بازارهای مدوفشن و بازار پوشاک مورد توجه است که در میان ثروتمندترین برندهای مد به دومین رتبه دست یافته است.
شماره 1- برند الویاماچ (LVMH)
برند لوئیس ویتون (Louis Vuitton) همچون لوگوی طلایی رنگش که نماد لاکچری و ثروت میباشد، ثروتمندترین برند جهان است. ارزش برند لوئیس ویتون با اختلاف بسیار زیاد و تقریبا دوبرابر نزدیکترین رقیبش (برند (H&M است. برند لویی ویتون در ماهنامه فوربس جزء فهرست ده برند گران معرفی شده که کالاهایی چون پوشاک، جواهرات، چمدان و عطر میفروشد. هرچند که کریستین دیور به نوعی رقیب این برند محسوب میشود ولی از رشد و ترقی این برند خوشحال است چراکه 41 درصد سهام این برند متعلق به دیور میباشد.