تولیدی پوشاک برادران رسولی، بزرگترین در غرب تهران

صفر تا صد راه اندازی تولیدی پوشاک

بسیاری از لباس‌هایی که ما می‌پوشیم، لباس زیرهایی که استفاده می‌کنیم و کلاه‌‌ها و شال‎هایی که روی سر می‌گذاریم در تولیدی‎های پوشاک داخلی و خارجی دوخته می‌شوند. در گذشته، وقتی که مزون‌ها رونق زیادی نداشتند و طراحان لباس هنوز این همه گسترده و فراگیر کار نمی‌کردند، بیشتر لباس‌های روزمره که مردم ایران به تن داشتند، در همین تولیدی‌ها دوخته و آماده می‌شدند و راه اندازی تولیدی پوشاک و مانتو عمده تهران، یک کسب‌وکار خوب و پرسود محسوب می‌شد.

این روزها هم هنوز تولیدی‌ها فعال هستند و تولید ماهانه و سالانه بسیار زیادی دارند. در بسیاری از شهرهای ایران تولیدی‌ها مانتو، پیراهن، شلوار و حتی شال و روسری تولید می‌کنند و به مغازه‌ها و مزون‏‎های آن شهر می‌فرستند تا با قیمت بالاتری به فروش برود. در این مطلب سعی کرده‌ایم اطلاعاتی کلی اما به‌روز از فضای تولیدی لباس و راه‌اندازی کسب‎وکار در این حوزه به شما بدهیم، پس اگر به راه اندازی تولیدی لباس فکر می‌کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

مشخص کردن هدف از راه اندازی تولیدی پوشاک

قبل از این که فرایند راه اندازی تولیدی پوشاک را شروع کنید، باید ابتدا بدانید که چرا می‌خواهید وارد این کسب‌وکار شوید. در این مرحله، نوشتن یک بیزنس پلن یا برنامه کسب‌وکار می‎تواند شما را چند پله جلو بیاندازد و کارتان را راحت کند. بیزنس پلن در واقع یک سند کلی است که هدف شما از راه‎اندازی کسب‌وکار را به صورت مشروح نشان می‌دهد. در این سند میزان بودجه اولیه، اهداف مالی، تعداد نیروها، مدل بیزنس و… مشخص می‎شود و نهایتا یک فایل pdf یا چاپی به دست می‎آید که می‌توانید آن را به سرمایه‌گذاران و همکاران خودتان هم ارائه کنید.

تا وقتی که نوشتن بیزنس پلن را یاد می‌گیرید، بد نیست اگر یک فایل برای خودتان باز کنید و اهدافتان از راه اندازی تولیدی لباس را روی آن بنویسید. در ابتدا همه ایده‌ها را بنویسید تا نهایتا با همکاری شرکا و همراهان خودتان به چند هدف واحد و مشخص برسید. آیا می‌خواهید یک کسب‌وکار خانوادگی داشته باشید و برای اعضای خانواده خودتان درآمد ایجاد کنید؟ آیا قصد دارید برای شهر محل زندگی خودتان شال و روسری تولید کنید یا بعد از گذشت مدتی می‌خواهید کسب‌وکار را scale کنید؟ مخاطب هدف شما چه افرادی هستند؟ کودکان 5 تا 10 ساله یا خانم‌هایی که مانتو می‌پوشند؟ مشخص کردن این چند مسئله خیلی مهم، دید شما را نسبت به راه اندازی تولیدی پوشاک بازتر می‌کند و جلوی بسیاری از اشتباه‌های اولیه را هم می‌گیرد:

  • میزان بودجه شروع
  • امکان داشتن سرمایه‌گذار خارجی
  • اهداف مالی
  • تعداد نیروها
    • Scalable بودن کسب‌وکار
  • عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی
  • مدل محصولی که می‎خواهید تولید کنید (جوراب، لباس زیر، شلوار، مانتو، شومیز، لباس مجلسی یا لباس عروس و…)

بررسی مزایا و معایب خط تولیدی پوشاک

راه اندازی خط تولید لباس ممکن است برای شما یک کسب‌وکار پرسود باشد و حتی بتوانید بسیاری از دوستان و آشنایان خودتان را سر کار ببرید. اما مثل هر کار دیگری باید قبل از ورود به آن، خیلی خوب درمورد مزایا و معایبش تحقیق کرده باشید. بهترین منبع تحقیق شما، کسانی هستند که پیش از این تولیدی پوشاک راه انداخته‌اند و سابقه کار دارند. اما در این قسمت، چند مورد کلی را برایتان نوشته‌ایم که قطعا در ابتدای مسیر خیلی برایتان مفید خواهند بود:

مزایای راه اندازی تولیدی لباس:

  • کسب‌وکار شخصی و بدون کارفرما
  • امکان تصمیم‌گیری کاملا فردی و کار مطابق با برنامه‌های زندگی شما
  • کارآفرینی برای تعدادی کارگر و کارمند
  • امکان بزرگ‌تر کردن کار به مرور زمان
  • درآمد مناسب (البته پس از به ثبات رسیدن کارگاه تولیدی)
  • امکان خلاقیت و تولید مدل‌های تازه

معایب راه اندازی تولیدی لباس:

  • نوسان قیمت ارز و در پی آن قیمت پارچه و وسایل مورد نیاز
  • کمبود مقطعی بعضی از پارچه‌ها و لوازم خاص
  • دشواری یافتن مشتری‌های وفادار (به ویژه برای لباس‎های خاص‌تر و گران‎تر مثل لباس نامزدی یا عروسی)
  • دشواری در یافتن پخش‌کننده

مراحل راه اندازی خط تولیدی پوشاک

تولیدی‎ها اغلب دو نوع هستند. بعضی از آن‏ها مدل‎های فعلی را الگوبرداری می‌کنند و به تعداد بالا به بازار می‌فرستند (مثلا ماهی سیصد مانتوی دکمه‎دار اداری می‎دوزند) و بعضی‎هایشان با طراحی مدل‌های جدید و خلاق، بازار لباس را تغییر می‎دهند (این مدل تولیدی‌ها اغلب قیمت بالاتر و فروش کمتری دارند و البته تعداد مشتری‏هایشان هم پایین‏تر است). برای راه اندازی تولیدی پوشاک باید ابتدا نوع فعالیتتان را مشخص کنید، چون ممکن است مراحل آن متفاوت باشد. اما حالا که با مزایا و معایب راه اندازی خط تولید برای پوشاک آشنا شده‌اید، بد نیست که مراحل راه اندازی تولیدی را هم به صورت کلی بشناسید تا قبل از شروع کار، مدارک و سرمایه لازم را فراهم کنید.

برنامه‌ریزی و تحقیق و دریافت مشاوره: همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، اولین و شاید مهم‌ترین مرحله در راه اندازی تولیدی پوشاک این است که درمورد این کسب‌وکار خیلی خوب تحقیق کنید. تحقیق اولیه به شما نشان می‌دهد که در ابتدا و ادامه چقدر سرمایه نیاز دارید، چند نیرو باید در تولیدی شما کار کنند و مثلا در شهر شما، فعلا چه پوشاکی بیشتر مورد نیاز است. ممکن است تولیدی‌های مانتو و شومیز زیادی در منطقه شما فعال باشند و بازار فروش جوراب رقابت کمتری داشته باشد، یا به طور مثال در منطقه سرد و بارانی شما، مردم نیاز بیشتری به بارانی‌هایی با قیمت مناسب داشته باشند. تحقیقات بازار، شاید موفقیت شما را در بازار فعلی ایران تضمین نکند، اما احتمال آن را بالا می‎برد.

تهیه مکان و دستگاه های مورد نیاز: باید بدانید که مکان ِ تولیدی شما کجاست و تا چه مدت در اختیارتان خواهد بود. اگر یک فضای خالی متعلق به خودتان دارید،  شروع به تجهیز آن کنید و اگر چنین امکانی را ندارید، به دنبال یک مکان با اجاره ترجیحا دو ساله باشید. حالا باید وسایلی مثل چرخ خیاطی، میز برش به تعداد، پارچه، قیچی برقی، چرخ راسته‌دوز، چرخ زیگزال، الگو، نخ، سوزن، متر و… را تهیه کنید. برای داشتن فهرست کامل وسایل مورد نیازتان می‌توانید به تولیدی‌های محل زندگی خود سر بزنید و از آن‌ها فهرست بگیرید.

اخذ جواز کسب از اتحادیه: در ابتدا باید برای دریافت مجوز به اداره ثبت شرکت‎ها و سازمان صنایع و معادن مراجعه کنید و سپس به صورت اینترنتی، شرکت (تولیدی) خودتان را ثبت کنید. مدارکی که هنگام ثبت باید به اداره ثبت شرکت‎ها ارائه بدهید این‎ها هستند:

  • یک برگ از اصل قرار داد عادی یا رسمی که به نام در خواست کننده باشد.
  • ارائه اصل قرارداد قولنامه
  • استعلام محضر ارائه شود
  • ارائه مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه اصل کارت پایان خدمت آقایان
  • کپی از سند یا اجاره نامه ی رسمی
  • تاییدیه کد پستی واحد صنفی منطقه
  • سه قطعه عکس پرسنلی
  • اصل مفاصا حساب دارایی و شهرداری

فراموش نکنید که به عنوان صاحب شرکت، موظف هستید کلمه «تولیدی» را در موضوع فعالیت شرکت ذکر کنید. کارشناس اداره ثبت، آگهی شما را کارشناسی می‌کند و در صورت تایید، مجوز شما را صادر می‎کند. در مرحله بعدی آگهی تاسیس دارای شماره ثبت و شناسه ملی را در روزنامه رسمی به مدت 15 تا 20 روز کاری چاپ خواهید کرد. حالا راه اندازی تولیدی لباس شما رسمی شده و می‎توانید فعالیت خودتان را شروع کنید.

  • تهیه‌ی مواد اولیه: برای شروع دوخت و دوز، مواد اولیه خاصی لازم دارید که بسته به محصول نهایی تولیدی لباستان می‌توانند متفاوت باشند. اما به صورت کلی باید این موارد را تهیه کنید: پارچه (پنبه‌ای، کتان، الیاف سلولوزی یا ویسکوز، پشم، ابریشم، چرم و…)، گیره، دکمه، سگک، سوزن، نخ‌های کتانی و پلاستیکی، قلاب و…
  • جذب نیرو: برای راه اندازی تولیدی لباس نیاز به افرادی دارید که در آن کار کنند و کسب‌وکار شما را سرپا نگه دارند. این نیروها بسته به میزان تخصص و سابقه کارشان، حقوق متفاوتی می‌گیرند و حتما باید در هزینه‎ها ابتدایی و جاری، حقوق و بیمه آن‎ها را در نظر بگیرید. خیاط، چرخکار، برش‌کار و حتی طراح از جمله کسانی هستند که باید در کارگاه تولیدی لباس شما مشغول به کار شوند.
  • الگو، برش و نمونه‌گیری: حالا با توجه به مدل کسب‌وکار، تعداد تولید در ماه و تخصص نیروهایتان می‎توانید فرایند تولید را شروع کنید. بهتر است یکی از نیروهای متخصص را به عنوان مدیر کارگاه منصوب کنید تا بتواند مدل‌های جدید را برای دیگران توضیح دهد و روی فرایند تولید عمده نظارت داشته باشد.
  • بازاریابی: یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی تولیدی پوشاک، بازاریابی برای محصولات است. برای بازاریابی محصولاتتان مسیرهای مختلفی پیش روی شماست، از همکاری مشترک با تولیدی‌های سابقه‌دار تا نصب بیلبورد و استرابرد تا حتی استخدام یک تیم مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین در سوشال مدیا. در این مرحله فراموش نکنید که بازاریابی برای هر محصولی، یک کار تخصصی است و برای انجام آن باید حتما با متخصصان بازاریابی مشورت و همکاری کنید.

لیست برآورد هزینه راه اندازی تولیدی پوشاک

اگر تا به امروز یکی دو بار به راه اندازی تولیدی لباس فکر کرده‎ باشید، احتمالا هزینه‎ها از اولین چیزهایی هستند که ذهن شما را مشغول می‎کنند. به صورت کلی نمی‎توانیم یک عددِ ثابت و واحد برای هزینه‌های راه اندازی تولیدی پوشاک به شما بگوییم، اما می‎توانیم به صورت حدودی مشخص کنیم که هر بخش از فرایند راه‌اندازی این کسب و کار چقدر هزینه برای شما خواهد داشت. بیایید با هم هزینه‎های مختلف و متنوع تولیدی لباس را بشناسیم:

  • اجاره مکان: بسته به شهری که در آن سکونت دارید، اجاره فضایی که برای نیروها و دستگاه‎هایتان جا داشته باشد از ماهی ده تا صد میلیون تومان خواهد بود. برای رهن هم باید مبلغی از 100 میلیون تا 1 میلیارد تومان در نظر بگیرید.
  • استخدام نیروها: حداقل حقوق وزارت کار برای کارگران غیرمتخصص امسال بین 5 تا 6 میلیون تومان است، و این یعنی به تعداد نیروهایتان باید چنین حقوقی (یا بیشتر) را پرداخت کنید.
  • خرید وسایل: تجهیزات، هزینه اصلیِ کارگاه تولیدی لباس شما را تشکیل می‎دهند. این روزها قیمت چرخ خیاطی‌های معمولی از 2 تا 3 میلیون تومان شروع می‎شود و میزهای اتو هم چیزی بین 1 تا 2 میلیون تومان قیمت دارند. به این فهرست قیمت چرخ برش، قیچی، اتوی صنعتی و… را هم اضافه کنید و با توجه به حجم کار تولیدی خودتان یک هزینه حدودی به دست بیاورید.
  • پارچه: قیمت پارچه از حدود متری صد و هشتاد هزار تومان (کتان لینن ساده) شروع می‌شود و می‎تواند به رقم‌های میلیونی برسد. هزینه‎ای که برای پارچه در ابتدای راه اندازی تولیدی لباس می‎کنید، تابع میزانی است که قرار است تولید داشته باشید و البته جنس و شکل تولیدتان. طبیعتا یک تولیدی مانتو مدرسه، هزینه کمتری نسبت به یک تولیدی شومیز مجلسی خواهد داشت.
  • مارکتینگ و تبلیغات: مهم است که جنس‌هایتان را از طریق تبلیغات موثر به دست مخاطبانشان برسانید، و این کار، کارِ یک تیم مارکتینگ حرفه‌ای است. بازاریابان، دیجیتال مارکترها، تولیدکنندگان محتوا و متخصصان شبکه‏‎های اجتماعی می‌توانند در افزایش فروش و تبلیغات موثر به شما کمک کنند. البته که تبلیغات، برگزاری کمپین و تولید محتوا در شبکه‎‏های اجتماعی هزینه‎‌های خودش را دارد که از ماهی 2 الی 3 میلیون تومان شروع می‏‎شوند و تا چند ده میلیون تومان برای کمپین‏‎های کوچک و اینفلوئنسر مارکتینگ بالا می‏‎روند. پیشنهاد بسیاری از مارکترها این است که ابتدا به ثبات در فروش (هرچند با رقم کم) برسید و بعد مارکتینگ را شروع کنید.

منبع:

تولیدی پالیز

تولیدی برادران رسولی