در این اموزش قصد داریم به وسیله ی آرمیچر و وسایل بازیافتی، موتورگیربکس دو شفت بسازیم و همچنین شمارا با تعمیرات تخصصی گیربکس در تهران آشنا کنیم. این موتور گیربکس در اکثر آموزش های ساخت آنلاین گیر بکس استفاده دارد. به عبارتی همان موتور گیربکس زرد را میخواهیم بسازیم.
موتورگیربکس دو شفت یکی از پر استفاده ترین ابزار های الکترونیکی در جهت ساخت کاردستی و ربات است. در آموزش های گذشته و ربات های زیادی را به وسیله ی موتورگیربکس با شما به اشتراک گذاشته ایم. حال میخواهیم شیوه ی ساخت موتور گیربکس را شرح دهیم. در ادامه ساخت این موتور گیربکس با وسایل الکترونیکی و چوب آبسلانگ با مرجع تخصصی کاردستی رباتیک به زبان فارسی، آنلاین گیر بکس همراه باشید.
وسایل لازم ساخت موتور گیربکس دار
ابزار مورد نیاز ساخت این موتور گیربکس از دو قسمت بازیافتی و الکترونیکی تشکیل شده است.قسمت بازیافتی آن در هر خانه ای یافت می شود و ابزار الکترونیک آن به شرح زیر است. با کلیک بر روی هر گزینه به صفحه ی محصول انتقال مییابید و در صورت تمایل میتوانید آن راه تهیه کنید.
دستورالعمل ساخت موتور گیربکس در منزل
در قدم اول درست مانند تصویر چوب آبسلانگ را اندازه گیری کرده و خطوط مناسب را برای برش آن رسم میکنیم.برای دقیق تر شدن این خطوط حتما از خط کش استفاده کنید. پس از رسم خطوط بوسیله ی کاتر آن را برش میدهیم.در حین استفاده از کاتر حتما نکات ایمنی را رعایت کنید تا از آسیب دیدن خود جلو گیری شود.
همچنین مانند تصویر دو چوب آبسلانگ دیر را نیز برش میدهیم تا نوار های باریکی از آن ایجاد شود.در این قسمت چرخ دنده ی کوچک را به شفت آرمیچر متصل میکنیم.حال بوسیله ی چسب دوقلو چوب های برش داده شده را به درست مانند تصویر به بدنه ی آرمیچر وصل میکنیم.
همانطور که مشاهده می کنید برای محکم شدن بدنه لایه های چوب ابسلانگ را روی یکدیگر میچسبانیم.حالا از اسپوک دوچرخه استفاده کرده و آن را بوسیله ی انبر دست تکه تکه میکنیم.در این مرحله خودکار بدون مصرف را بوسیله ی اره نازک مانند تصویر برش میدهیم. دراستفاده از اره دقت داشته باشید که دست خود را نبرید و درصورت عدم مهارت حتما از شخصی با تجربه کمک بگیرید.
در این قسمت چرخ دنده را به وسیله ی اسپوک برش داده شده ی دوچرخه به بدنه ی برش داده ی خودکار وصل میکنیم.سازه ی بدست آمده را روی چوب بدنه میچسبانیم به صورتی که چرخ دنده ی نامبرده به چرخ دنده ای که متصل به شفت است، ارتباط داشته باشد.به صورت که با حرکت شفت ارمیچر، چرخ دنده نیز حرکت کند.سازه ی دوم و سوم را نیز دقیقا پشت چرخ دنده متصل میکنیم و چرخ دنده هارا با یکدیگر چفت میکنیم.
حال بوسیله چوب ابسلانگ و برش دادن آن بدنه ی موتور را میسازیم و همانطور که در تصویر مشاهده میکنید تمامی اجزای ساخته شده را پوشش می دهیم.برای اینکه شفت های موتور گیربکس ساخته شود، بدنه را سوراخ میکنیم و اسپوک هارا از آن عبور میدهیم.
موتور گیربکس دو شفت ما آماده است.با اتصال باتری کتابی به آرمیچر چرخ دنده ها حرکت کرده و به طبع ان شفت ها نیز حرکت میکنند.
نحوه اتصالات ربات موتور گیربکس
مطابق تصویر زیر به وسیله ی چوب آبسلانگ پایه های موتور را ساخته و سپس آرمیچر را روی آن نصب می کنیم سپس چرخ دنده را به شفت آرمیچر وصل می کنیم.بعد از برش لوله ی خودکار اتصال آن به وسیله ی مفتول سیمی به چرخ دنده آن را در محل مشخص شده میچسبانیم.
بعد از قطعه قطعه کردن اسپوک دوچرخه مانند تصویر چرخ دنده ها را به لوله ی خودکار وصل می کنیم و سپس با دقت آن هارا به صورتی قرار می دهیم که چرخ دنده ها به یکدیگر چفت شوند.
برای ساخت بدنه ی موتور گیربکس دور تا دور آن را را چوب آبسلانگ برش داده شده پوشش می دهیم.درست مانند تصویر زیر شفت های موتور گیربکس بیرون از بدنه قرار گیرند
در پایان چنانچه سوالی در خصوص ساخت این موتور گیربکس داشتید، از طریق بخش نظرات در ادامه این آموزش مطرح بفرمایید. من و همکارانم در تلاش هستیم تا پاسخ شما را درروش های ساخت چرخ دنده به دو دسته ی اصلی شکل دهی شامل روش هایی نظیر ریخته گری، تزریق ، اکستروژن و …همچنین ماشین کاری تقسیم بندی می شوند. شکل دهی شامل روش هایی نظیر ریخته گری، تزریق، اکستروژن می باشد. ماشین کاری نیز شامل روش های کلفت کاری و نازک کاری می شود که در ادامه به آن ها پرداخته شده است. در شکل زیر جدول کلی روش های تولید چرخ دنده قابل مشاهده است:
در روش فرزکاری با تیغه شانه ای، یک تیغه سخت شده که بسیار شبیه چرخ دنده های شانه ای است و با حرکت رفت و برگشت دندانه های چرخ دنده را ایجاد می نماید.
پرکاربردترین روش در تولید چرخ دنده های ساده، هلیکال و حلزونی روش هابینگ است که با فرز هاب (هاپ) انجام میپذیرد. در این روش با تنظیم ایندکس قطعه کار، زاویه مارپیچ و مقدار باردهی چرخ دنده ها تولید می شوند. تیغه های هاب دارای چندین ردیف برنده هستند و با دوران قطعه کار آرام آرام دنده شکل گرفته و تکمیل میگردد.
چنانچه کیفیت سطح بالاتری برای دندانه ها یک چرخ دنده مدنظر باشد و احتیاج به دقت بالاتری برای هندسه آن مورد نیاز باشد، باید از روش هایی نظیر سنگ زنی، هونینگ، لپینگ و… عملیات پرداخت روی آن ها را انجام داد. یکی از پر کاربردترین روش ها سنگ زنی پروفیل دنده توسط دستگاه سنگ زنی است. در این عملیات توسط سنگی که فرم اینولوت روی آن ایجاد شده است، دندانه های چرخ دنده با سرعت بسیار زیاد سنگ زده می شوند که در شکل زیر نمایش داده شده است.
فرجینگ: در تمامی روش های شکل دهی تمام دندانه های چرخ دنده به یکباره و همزمان تولید و ایجاد می شوند. کیفیت آن به شدت به کیفیت قالب و مذاب وابسته است و به طور مشخص کیفیت کمتری نسبت به ماشین کاری دارند.
با توجه به هزینه تولید، این روش ها فقط برای تولید انبوه مناسب هستند. این روش ها در کاربردهایی که احتیاج به دقت ساخت زیادی نباشد بیشتر کاربرد دارند. در غیر این صورت احتیاج به یک مرحله ماشین کاری نیز وجود دارد. روش های اکستروژن و تزریق بیشتر برای چرخ دنده های پلاستیکی کاربرد دارند. در تصویر یک نمونه از چرخ دنده فرج شده را مشاهده می نمایید.
ماشین کاری: معمولا این روش بعد از شکل دهی (فرجینگ) انجام میگیرد و یا از یک قطعه خام استفاده شده و یا بر روی آن چرخ دنده تولید می شود. برخی از روش های ماشین کاری چرخ دنده در زیر آورده شده است.
کلفت کاری چرخ دنده ها: چنانچه احتیاج به دقت ساخت بسیار زیادی نباشد و کیفیت سطح بالا الزام نداشته باشد (نسبت به عملیا های پرداخت) از روش هایی نظیر فرزکاری، شیپینگ و هابینگ استفاده می شود.