معاون آموزشی وزارت بهداشت، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، افزایش ظرفیت پزشکی بدون فراهمسازی زیرساختهای آموزشی را موجب فشار طاقتفرسا به دانشگاهها و نگرانی اساتید و دانشجویان دانست .
به گزارش خبرگزاری آنا، سیدجلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو گفت: در عرض سه سال گذشته، حدود 74 درصد در رشته پزشکی و 76 درصد در دندانپزشکی افزایش ظرفیت ایجاد شده و مابقی این عدد مقرر شده تا در سال 1404 افزایش یابد. تا در نهایت به تعداد افزایش ظرفیت مصوبهی شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم.
وی افزود: متأسفانه در شرایطی هستیم که به هیچ عنوان دانشگاههای ما کشش افزایش ظرفیت را ندارند و به لحاظ تأمین فضای آموزشی بسیار تحتفشار هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، با ابراز نگرانی از افت کیفیت آموزش گفت: کلاسها مملو از جمعیت است و گاهی دانشجویان در راهرو میایستند. این مسئله موجب کاهش کیفیت آموزش دانشجویان خواهد شد.
حسینی، ضمن انتقاد از عدم تأمین بودجه لازم، متناسب با افزایش ظرفیت، از کسری 30 هزار میلیارد تومانی برای توسعه زیرساختها خبر داد و گفت: در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت، ۱۰-۵ هزار میلیارد برای تجهیزات آموزشی و حدود 10 هزار میلیارد برای حمایت از فراگیران اعم از کارورزان و دستیاران میبایست بودجه فراهم شود تا در فرصت چند سال آینده بتوانیم زیرساختهای آموزشی لازم را برای این حجم دانشجوی پذیرفته شده تأمین نماییم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه تا سه سال آینده، میبایست محیط مناسب آموزشی را برای فرزندان کشورمان ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی حدود 14 هزار و سیصد دانشجو در رشته پزشکی و دندانپزشکی پذیرش شدهاند که متأسفانه به لحاظ آموزشی، دانشجویان و اساتید تحتفشار هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد بستر مجازی برای تدریس برخی از دروس در شرایط خاص نظیر تعطیلیهای عمومی اشاره کرد و گفت: در گروه پزشکی به دلیل اینکه آموزشها به صورت مهارتی و عملی هستند امکان اینکه همه دروس را به صورت مجازی تدریس کنیم، وجود ندارد و لذا بر اساس مصوبهای از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اگر بنا به شرایط خاصی در کشور ناچار به تدریس در بستر مجازی باشیم، مقدار مشخصی از دروس را به صورت مجازی اساتید تدریس خواهند کرد، چرا که دانشجویان باید به صورت حضوری و عملی بر بالین بیماران حضور داشته باشند.