سهم الارث زن بدون فرزند از شوهر

تقسیم ارث زن بدون فرزند

در این مقاله قرار است درباره تقسیم ارث زن بدون فرزند توضیح دهیم. همان طوری که می‌دانید در صورت فوت هر فردی که اموالی از خود به جا گذاشته باید انحصار وراثت انجام شود. برای انجام انحصار وراثت باید تکلیف اموال و وراث متوفی مشخص شود. درصورتی که اموال به جا مانده از متوفی کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد، انحصار وراثت محدود انجام می‌شود. اگر اموالی که از متوفی به جا مانده بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد، انحصار وراثت نامحدود انجام می‌شود. در صورتی هم که برای اخذ گواهی انحصار وراثت نیاز به وکیل انحصار وراثت دارید، می توانید با کارشناسان حقوقی برترین وکیل ارتباط برقرار کنید، تا بهترین وکیل بانکی تهران راهنماییتان کنند.

طبقات وراث

برای اینکه درباره تقسیم ارث زن بدون فرزند بدانیم باید ابتدا طبقات وراث را با یک دیگر بررسی کنیم. قانون سه طبقه مختلف برای وراث در نظر گرفته است که قوانینی برای این طبقات وراث وجود دارد. برای مثال اگر وارثی از طبقه اول وجود داشته باشد، وراث در طبقه‌های دیگر ارث نمی‌برند. یا فرضا میزان مالیات بر ارث طبقه اول از طبقه دوم و طبقه دوم از طبقه سوم بیشتر است.

در صورتی که متوفی همسر داشته باشد که عقد بین این دو نفر از نوع دائم باشد، همسر ایشان از نظر اولویت در سطح طبقه اول وراث هست. جهت مشاوره با وکیل بورس اوراق بهادار در مورد مسایل مربوط به بورس با ما تماس بگیرید.

زن و شوهر در چه صورت از هم ارث می‌برند؟

برای این که بدانیم تقسیم ارث مادر که فرزندی از او به جا نمانده، باید بررسی کنیم که همسر ایشان در چه صورت از ایشان ارث می‌برد. در صورتی که نکاح بین خانم و آقا از نوع دائم باشد از یک دیگر ارث می‌برند. در بعضی موارد ممکن است که خانم و آقا به طلاق رجعی از یک دیگر جدا شده باشند. که در این صورت در مدت عده هر کدام فوت کنند دیگری جز وراث محسوب می‌شود.

ماده ۹۴۳ قانون مدنی

اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند هر یک از آن‌ها که قبل از انقضاء عده بمیرد دیگری از او ارث میبرد لیکن اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضاء عده بوده و یا طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث نمیبرند.

براساس این ماده زوجیت باید نکاح دائم باشد.

طلاق رجعی باشد (در مدت عده شوهر بتواند به زندگی برگردد)

فوت در ایام عده وقوع پیدا کند.

ماده ۹۴۴ قانون مدنی

اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه او ارث میبرد اگرچه ‌طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد.

تقسیم ارث زن بدون فرزند

در صورتی که خانمی فوت کند و متاهل باشد و فرزند نداشته باشد به میزان نصف اموال ایشان به همسرش می‌رسد و بقیه اموال بین وراث دیگر تقسیم می‌شود. اگر خانم ورثه‌ دیگری غیر از آقا نداشته باشد همه اموال ایشان به خانم می‌رسد.

در صورتی که خانم فرزند داشته باید یک چهارم اموال به همسر و بقیه بین فرزند یا فرزندان تقسیم می‌شود.

ماده ۹۴۶ قانون مدنی

زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد. در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است.

تبصره (الحاقی ۱۳۸۹/۵/۲۶) – مفاد این ماده در خصوص وراث متوفایی که قبل از تصویب آن فوت کرده ولی هنوز ترکه او تقسیم نشده ‌است نیز لازم‌الاجرا است.

برای اطلاع از شرایط تقسیم ترکه و قانون جدید تقسیم ترکه می‌توانید با کارشناسان حقوقی برترین وکیل در ارتباط باشید.

طبقه اول ارث

اگر زنی بمیرد و فرزند نداشته باشد وراث طبقه اول ایشان به صورت زیر سهم می‌برند:

ارثیه زن بدون فرزند در وراث طبقه دوم

تقسیم ارث زنی که فرزند ندارد و ورثه‌ای از طبقه اول ندارد بین وراث طبقه دوم صورت می‌گیرد.

تقسیم ارث زن بدون فرزند و شوهر در وراث طبقه سوم

مهریه زن فوت شده بدون فرزند

مهریه حق خانم است که حتی بعد از فوت ایشان وراث می‌توانند مهریه را دریافت کنند. مهریه زن بدون بچه به وراث ایشان براساس طبقات ارث می‌رسد که می‌توانند از همسرش مطالبه کنند.

سهم الارث زن بدون فرزند از شوهر

ارث زن از شوهر بدون فرزند یه میزان یک چهارم کل اموال ایشان است و بر خلاف آقا که از زن فوت شده بدون فرزندش تمام اموال را به ارث می‌برد، خانم فقط یک چهارم اموال همسرش را ارث می‌برد.

سوالات متداول

    در صورت فوت زن چه کسانی ارث میبرند؟

در صورت فوت زن بسته به این‌که چه کسانی از اعضای خانواده ایشان در قید حیات باشند، براساس طبقات وراث ارث می‌برند. در ادامه به وراث زن بدون فرزند، ارث خواهری که فرزند ندارد، ارث زن بدون همسر و فرزند، ارث شوهر از زن بدون فرزند، ارثیه زن بدون فرزند و در کل ارث زنی که بچه ندارد را در طبقات مختلف توضیح می‌دهیم.

    ارث زن بدون فرزند به کی می‌رسد؟

در پاسخ به این سوال که ورثه زن چه کسانی هستند، باید بگوییم که هر یک از افراد سه طبقه وراث می‌توانند از اموال زن بدون فرزند را به ارث ببرند.

خروج از نسخه موبایل