انواع گیربکس اتومات براساس تعداد دنده
گیربکس اتوماتیک تورک
این گیربکس اتوماتیک دارای دو دنده مجزا به نامهای High و Low است که هر کدام در شرایط رانندگی مختلف استفاده میشوند. در شرایط رانندگی شهری و با کم سرعت، دنده Low و در شرایط رانندگی با سرعت بالاتر، دنده High استفاده میشود.
گیربکس اتوماتیک دو دنده
این نوع گیربکس اتوماتیک دارای دو دنده Drive و Reverse است که به طور خودکار تغییر داده میشوند. این گیربکس برای خودروهای کوچک و متوسط مناسب است.
گیربکس اتوماتیک سه دنده
این نوع گیربکس اتوماتیک دارای سه دنده Drive ، Neutral و Reverse است که به طور خودکار تغییر داده میشوند. در این گیربکس، دنده Neutral برای توقف کامل خودرو و یا توقف موقت در کنار جاده و خیابان استفاده میشود.
گیربکس اتوماتیک چهار دنده
این گیربکس اتوماتیک دارای چهار دنده Drive، Neutral، Reverse و Park است که به طور خودکار تغییر داده میشوند. در این گیربکس، دنده Park برای قفل کردن چرخها و جلوگیری از حرکت خودرو در شرایط غیرمناسب استفاده میشود. در کل، گیربکس اتوماتیک بسته به نوع و برند خودرو ممکن است متفاوت باشد، اما در هر صورت، هدف اصلی این گیربکسها یکسان است، یعنی کاهش خستگی راننده و افزایش راحتی در کار با خودرو. در این شرایط دیگر پدالی به نام کلاچ وجود ندارد. علاوه بر اینها، گیربکسهای اتوماتیک از لحاظ اقتصادی و بهینهسازی مصرف سوخت نیز بسیار مناسب هستند.
در گیربکس اتوماتیک، عمل تغییر دنده به طور خودکار و بدون نیاز به دستی کردن دنده صورت میگیرد. در واقع، این گیربکس به دنبال حفظ موتور خودرو در یک محدوده چرخش مشخص است و تلاش میکند که موتور در سرعت بهینه و مصرف کمتری از سوخت عمل کند.
با توجه به تحولات تکنولوژی، نسل جدیدی از گیربکسهای اتوماتیک به نام گیربکسهای CVT نیز توسعه یافته است. این گیربکسها به جای دندههای ثابت، از یک روانکاری استفاده میکنند که به صورت مداوم و به طور پویا دنده را تغییر میدهد. این نوع گیربکسها باعث بهبود مصرف سوخت، کاهش نویز و لرزش خودرو و همچنین افزایش راندمان موتور شدهاند.
انواع گیربکس اتوماتیک بر اساس تکنولوژی ساخت
گیربکسهای اتوماتیک در سراسر دنیا استفاده شده و یکی از انتخابهای همیشگی رانندگان خودرو میباشند. راحتی استفاده، تعویض بدون دردسر و قابلیت دسترسی بالا باعث میشود تا گیربکسهای اتوماتیک عملکرد و کارایی بالایی داشته باشند. در ادامه انواع گیربکس اتوماتیک ساخته شده را بررسی میکنیم.
گیربکس اتوماتیک سنتی
این نوع از گیربکس اتوماتیک که بیشتر با عنوان گیربکس اتوماتیک widely-used شناخته میشوند، تقریباً در هر خودرویی یافت میشوند. این سیستم انتقال قدرت از کوپلینگ مایع هیدرولیک یا widely-used برای تعویض دندهها استفاده میکند. همچنین ECU (واحد کنترل موتور) مستقیماً به این مکانیزم متصل است تا امکان کنترل صحیح و دقیق موتور خودرو را فراهم کند.
گیربکس اتوماتیک دستی
در این نوع گیربکس اتوماتیک یکسری تنظیمات مربوط به کلاچ و دنده وجود دارد، اما همچنان از سنسورها، محرکها، پردازندهها و پنوماتیک نیز برای شبیه سازی عملکرد استفاده از دنده دستی استفاده میشود. وسایل نقلیه با این نوع گیربکس با عملکرد سریع موتور در سرعتهای پایین و شتاب سخت شناخته میشوند، اما یکی از معایبشان این است که در مسافتهای طولانی سوخت بالایی را مصرف میکنند.
گیربکس های CVT
گیربکس های ضریب متغییر یا اصطلاحا CVT با استفاده از تسمه یا قرقره، امکان تعویض یکپارچه دنده را با نسبت های مختلف وابسته به دور موتور یا RPM فراهم میکنند. این قابلیت باعث به حداکثر رسیدن کارایی و وجود شتاب مداوم در خودرو میشود که برای کاهش مصرف سوخت بسیار مناسب است. با این حال احتمال دارد وجود چنین گیبربکس هایی در خودرو صدای موتور را افزایش دهد.
گیربکس های دو کلاچه DCT
گیربکس های دو کلاچه یک سیستم انتقال قدرت بوده که از ترکیب سیستم های اتوماتیک و دستی ایجاد شدهاند. در این گیربکس ها از دو کلاچ جداگانه برای تعویض دنده استفاده میشود. هر کلاچ در این سیستم به دنده های زوج و فرد متصل شده است؛ به همین خاطر میتوان عملکرد آن را در قالب طرحی متفاوت از ترکیب دو گیربکس دستی هم تعریف کرد. در بیشتر این نوع گیربکس ها امکان تعویض دنده دستی بدون کلاچ هم وجود دارد که به همین خاطر گاهی به آن نیمه اتوماتیک هم گفته می شود.
گیربکس های سیارهای AT
در گیربکس های نوع سیاره ای AT، انتقال قدرت از طریق مجموعه چرخ دنده های خورشیدی سیارهای صورت میگیرد. همچنین سیستم کلاچ اتوماتیک آن هیدرولیکی و دارای سیستم کنترلی است. وظیفه اصلی گیربکس انتقال قدرت تولید شده توسط موتور اتومبیل به دیفرانسیل و چرخهای آن است. گیربکسهای اتومات از چند بخش تشکیل شده اند. این بخشها عبارتند از: مبدل گشتاور (توربین، روغن گیربکس و … )، کامپیوتر مرکزی (ECU)، شیرهای برقی یا سنولوئید، کلاچ گیربکس اتوماتیک و چرخ دندههای گیربکس اتوماتیک.
هر یک از این بخشها ممکن است دچار مشکلاتی شده و در عملکرد جعبه دنده اختلال ایجاد نمایند. خرابیهایی نظیر تقه زدن ، خورده شدن چرخ دندهها ، خرابی و از کار افتادگی کامپیوتر مرکزی ، گاز خوردن هرز اتومبیل ، خرابی توربین ، سوختگی و فرسودگی روغن گیربکس ، نشتی محورها و واشرها ، ضعیف یا خراب شدن شیر برقی، لغزش گیربکس و … برخی از مشکلاتی هستند که ایران گیربکس میتواند جهت تشخیص آنها و تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو اقداماتی موثر انجام دهد.
خرابی گیربکس معمولا هنگام سرویسهای دوره ای یا با روشن شدن چراغ مخصوص گیربکس و در برخی موارد با شنیدن سر و صدای اضافه در هنگام رانندگی قابل تشخیص است. ایران گیربکس با داشتن کادر مجرب، بهترین گزینه برای برندهایی همچون بنز، بی ام و ، تویوتا ، کیا و کلیه برندهای وارداتی است.
علائمی که نشان میدهد گیربکس شما در حال خرابی است
احتمالا آخرین چیزی که میخواهید بشنوید این میباشد که گیربکس ماشین تان نیاز به تعمیر دارد یا در حال خرابی است. اما نادیده گرفتن یک مشکل در همان اوایل، تنها احتمال بروز مشکلات و هزینه بیشتری را موجب میشود. وقتی پای حرکت کردن ماشین شما در میان باشد، گیربکس شما یکی از مهم ترین بخشهای آن است. بدین معنا که تعمیر و نگهداری منظم و توجه به نشانههایی که میگوید ممکن است گیربکس شما مشکلی داشته باشد، ایده خوبی است.
گیربکس شما چه کاری انجام میدهد؟
به بیان ساده، گیربکس شما به انتقال قدرت تولید شده در موتور به چرخهای خودروی شما کمک میکند. چرخ دنده این کار را با کنترل اینکه خودروی شما در چه دنده ای است و اینکه آیا گیربکس شما اتوماتیک یا دستی است، انجام میدهد. همچنین شبیه به موتور خودروی شما است از این لحاظ که در آن از روغنی برای روان سازی قطعات فلزی که در داخل گیربکس کار میکنند استفاده میشود. روغن گیربکس به کاهش اصطکاک و حتی جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه کمک میکند. در هنگام تعمیر و نگهداری بطور منظم، باید به قطعات گیربکس و همچنین وضعیت روغن گیربکس، دقت کنید.
علائم نشان دهنده خرابی گیربکس خودروی شما
دانستن اینکه چه نشانههایی به مشکل در گیربکس اشاره میکند میتواند به اجتناب از تعمیرگیربکس به شکلی که گویی بازسازی شده، کمک کند. در هنگام پی بردن به هر یک از این علائم، علاوه بر برنامه تعمیر و نگهداری منظم توصیه شده در زیر، بردن ماشین تان نزد یک مکانیک ، در دراز مدت میتواند به ماشین و کیف پولتان کمک کند.
صداهای جدید و عجیب از زیر کاپوت
صداهای زیادی-هم خوب هم بد- هستند که از ماشین شما میآیند. دانستن اینکه کدام یک از آنها برای ماشین شما طبیعی است، مهم است به این ترتیب اگر صدا تغییر کند، میتوانید آنرا متوجه شوید. هر صدای جدیدی که قبلا آنرا نشنیده بوده اید، باید جدی گرفته شود، بخصوص اگر صدای مداوم، وزوز یا صدای دنگ از زیر کاپوت خودروی شما باشد. بسته به اینکه چه نوع گیربکس ای دارید، صدای احتمالی، متفاوت است. احتمالا از گیربکس اتوماتیک صدای همهمه، وزوز یا صدای ناله میشنوید. در گیربکس دستی، صدای دنگ مکانیکی بیشتر نشان دهنده خرابی گیربکس به زودی زود میباشد.
دشواری در تغییر دنده یا در دنده ماندن
اگر در تغییر دنده مشکل داشته باشید، یا ماشین در دنده مانده باشد، نه تنها رانندگی را برای شما سخت میکند بلکه نشانهی بدی برای گیربکس شماست. به سادگی مشکل میتواند از مایع گیربکس شما یا بطور جدی از خرابی مکانیکی داخلی باشد. هر کدام از این گزینهها که باشد، اگر بررسی نشود هنوزهم میتواند آسیب جدی وارد کند.
تاخیر در هنگام تغییر دنده
اگر گیربکس شما دستی است و متوجه تاخیر در هنگام تلاش برای تغییر دنده میشوید، نشانهی حتمی از این است که باید گیربکس را تعمیر کنید. از طرف دیگر، اگر گیربکس تان اتوماتیک است و در هنگام تعویض دنده متوجهی تاخیر میشوید، همان نشانه است. در هردو صورت، بردن ماشین تان نزد مکانیک در اسرع وقت، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، ایدهی خوبی است.
نشت روغن گیربکس
گیربکس شما دقیقا مثل موتور تان، یک سیستم بسته است و نشت روغن گیربکس، مثل دیدن نشت روغن موتور در زیر ماشین شما نشان دهنده یک مشکل است. اگر گیربکس شما سطح روغن کافی نداشته باشد، برای قطعاتی که در داخل گیربکس شما کار میکنند، ریسک سایش و آسیب بیشتر و همچنین خطر گرم شدن بیش از اندازه گیربکس شما به دلیل گرمای اضافی تولید شده از اصطکاک، وجود دارد.
صدای اضافی در دنده خلاص
به ماشین خود قبل از تغییر دنده وهنگامیکه در دنده خلاص است، توجه کنید. اگر متوجه هر نوع صدای عجیب و غریبی شوید، میتواند نشان دهنده مشکلی در گیربکس باشد. در ابتدا، میتواند تنها به روغن گیربکس جدیدی نیاز باشد اما بی توجهی به آن برای مدت زمان خیلی طولانی، میتواند منجر به خرابی گیربکس شود.
چرخ دندههای لغزنده
اگر چرخ دنده های ماشین تان لغزش داشته باشد، میتواند موجب لغزش غیرمنتظره در دنده یا سختی در رفتن به دنده مناسب شود. این یک مشکل امنیتی جدیدی در هنگام رانندگی با ماشین تان به شمار میرود. ممکن است مجبور شوید پدال ترمز یا گاز را برای حفظ کنترل ماشین تان محکم فشار دهید. در این مرحله، مشکلات ماشین تان بیشتر از تنها یک مسئله امنیت شما و ماشین تان است- بلکه همچنین خطر امنیتی برای رانندگان دیگر در اطراف شما، است.
جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.