پیش شماره بانک ها

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی افراد دیگر مردم برای خریدهای خود تنها از پول نقد استفاده نمی کنند و این روزها کارت های بانکی به یک جایگزین برای پول نقد تبدیل شده اند. استفاده از کارت های بانکی به اندازه ای رایج شده که هر فرد چندین کارت بانکی از بانک های مختلف دریافت می کند تا هر زمان که بخواهد بتواند خریدهای خود را به راحتی انجام دهد.

شماره کارت هر یک از بانک ها با سایرین متفاوت است. هر بانکی دارای یک پیش شماره خاص بوده که بر اساس آن می توان تشخیص داد کارت مورد نظر متعلق به کدام بانک است. ما در این مطالب قصد داریم شما را با پیش شماره بانک ها آشنا کنیم.

معرفی کارت های بانکی

برای این که بتوانید یک کارت بانکی داشته باشید باید ابتدا به بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و درخواستی مبنی بر دریافت کارت بانکی یا عابر بانک ثبت کنید. بانک مورد نظر از شما می خواهد تا فرم های لازم را تکمیل نمایید. در نهایت کارت مورد نظر شما بعد از انجام فرایندی صادر می شود.

پیش شماره کارت بانکی شما با توجه به بانک مورد نظر متفاوت است. این پیش شماره به این دلیل تعیین شده که گاهی پیش می آید که افراد به هر دلیلی نیاز دارند تا بدانند کارت طرف مقابل به کدام بانک تعلق دارد. هر یک از کارت های بانکی نیز با یک شماره خاص برای افراد صادر می شود که شماره کارتی 16 رقمی دارد. یعنی به صورت 4 عدد 4 رقمی تعیین می شود.

برای این که بدانید کارت موجود در دست شما به کدام یک از بانک ها تعلق دارد باید 6 عدد ابتدایی آن را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر می توان گفت 6 رقم اول هر کارت بانکی متعلق به یک بانک است و تنها این اعداد منحصر به فرد هستند. مابقی اعداد به صورت تصادفی و توسط سیستم انتخاب می شوند.

معرفی پیش شماره کارت های بانکی کشور

همان طور که اشاره کردیم پیش شماره بانک ها متفاوت هستند و 6 رقم ابتدایی هر شماره کارتی متعلق به یک بانک خاص است.

اما قطعا می دانید به خاطر سپردن پیش شماره بانک ها فرایندی سخت و غیر ممکن است از سویی دیگر برای اطلاع از اینکه کارت به نام چه شخصی است یا گرفتن شماره شبا راهکارهای دیگری مثل مراجعه به سایت های معتبر همانند شبا یاب، تبدیل 24، صیاد بانک و … هستند. با این وجود ما به معرفی پیش شماره کارت های بانکی می پردازیم تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.

اهمیت وجود کارت های بانکی

امروزه کارت های بانکی به خوبی توانسته اند در دل مردم جای بگیرند و کمتر کسی است که دارای کارت بانکی نباشد. به عبارتی این کارت ها یک واسطه بین بانک و افراد هستند تا افراد بتوانند بدون نیاز به حمل کردن پول نقد خریدهای خود را بدون هیچ خطری انجام دهند. کارت های بانکی دارای ویژگی های خاصی هستند که هر کسی نمی تواند موجودی آن را خالی نماید. بنابراین با داشتن کارت بانکی دیگر خطرات مربوط به پول نقد را نخواهید داشت.

علاوه بر پیش شماره بانک ها که منحصر به فرد است، هر کارت بانکی یک رمز اصلی دارد. این رمز اصلی یا همان رمز اول می تواند توسط کاربر انتخاب شود و او هر زمان که صلاح بداند نسبت به تغییر آن اقدام کند. این رمز به شما این امکان را داده تا بتوانید هزینه های خود را با استفاده از کارت بانکی پرداخت کنید.

کارت های بانکی تنها برای خرید مورد استفاده قرار نمی گیرند و می توان از آن ها برای خدمات دیگر همچون خرید شارژ، خرید بسته های اینترنت، انتقال وجه، دریافت موجودی و غیره استفاده کرد.

آیا شناخت پیش شماره بانک ها لازم است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد به وجود آید این است که دانستن پیش شماره بانک ها چه ضرورتی دارد و لازم است که آن ها این شماره را به یاد داشته باشند؟ همان طور که اشاره کردیم امروزه تقریبا تمام افراد دارای کارت های بانکی مختلفی هستند و این امر باعث شده تا ناخودآگاه پیش شماره کارت ها را به خاطر بسپارید.

اما گاهی پیش می آید که فردی برای شما شماره کارتی ارسال می کند و به هر دلیلی شماره های موجود جا به جا شده اند، در این صورت اگر پیش شماره بانک ها را به یاد داشته باشید سریعا تشخیص می دهید که کارت موجود متعلق به کدام بانک است. به طور کلی بهتر است تا پیش شماره بانک ها را به خاطر بسپارید تا در صورت لزوم بتوانید کارت متعلق به هریک از بانک ها را تشخیص دهید.

مزایای استفاده از کارت های بانکی

استفاده از کارت های بانکی مزیت زیادی برای همه ما به همراه دارد و می توان اصلی ترین مزیت آن را در امان ماندن از سرقت دانست. با داشتن کارت بانکی دیگر نیازی نیست تا در هر محلی پول نقد با خود ببرید و خطرات مختلفی سرمایه شما را تهدید کند.

بانک ها برای هر خرید و انتقال وجه و ارائه وجه نقد مقدار مشخصی را در نظر گرفته اند. این امر باعث شده تا افراد برای انجام امور خود محدودیت های دشواری نداشته باشند و در کوتاه ترین زمان ممکن امور بانکی خود را انجام دهند.

با داشتن کارت های بانکی و برخی اپلیکیشن های موبایلی شما بدون نیاز به بیرون رفتن از منزل و مراجعه به بانک می توانید برخی امور خود مانند خریدهای اینترنتی، انتقال وجه، دریافت موجودی و غیره را به راحتی انجام دهید. این موضوع یکی از مهم ترین مزیت هایی است که با استفاده از کارت بانکی به دست می آید.

جمع بندی

کارت های بانکی یکی از تجهیزات کاربردی هستند که در سال های اخیر طراحی شدند تا افراد بتوانند به راحتی امور بانکی خود را انجام دهند. هر کارت صادر شده توسط بانک ها دارای یک پیش شماره مخصوص است. شناخت هر یک از پیش شماره بانک ها به شما می کند تا بتوانید تشخیص دهید که هر کارتی متعلق به کدام بانک است.

خروج از نسخه موبایل