مشاوره سئو و بهینه سازی وبسایتها، با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی تبدیل به یکی از کلیدیترین بخشهای هر تجارت الکترونیکی شده است. اما مبحث seo چندان سادهام نیست و در بر گیرنده تکنیکهای گوناگون و استراتژیهای مختلفی چون سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و میباشد. این تکنیکها هر یک عواقب و مزایای ویژه خود را دارد، به این همین علت میخواهیم در این مقاله به بررسی تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه پرداخته تا مسیری روشن از بهینه سازی را در اختیار داشته باشید.
اگر همچنان سردرگم هستید و نمیدانید خود را بر چه اساس و اصولی تنظیم کنید، نگران نباشید. الگوریتمهای گوگل به طور پیوسته در حال تغییرات هستند اما اصول کلی آنها، یعنی رضایت هرچه بیشتر کاربران تغییر نخواهد کرد. به این ترتیب، ما در این مقاله سه اصل کلی در تفاوت میان سئو کلاه سفید و سیاه را بیان میکنیم تا بتوانید عملکرد خود را مطابق آنها تنظیم کنید.
3 اصل مهم در تکنیکهای سئو کلاه سفید
استراتژی seo سفید به طور دقیقتر، باید سه معیار زیر را بر آورده کند:
1.پیروی از دستورالعملهای موتور جستجو
بله! همان طور که پیشتر اشاره شد، ابتداییترین اصل برای پذیرفته شدن توسط موتورهای جستجو، رعایت اصول و قواعدی است که آنها تعیین کردهاند.
این اصول در حقیقت معیارهایی مناسب برای بهینه سازی صفحات وب سایت بوده، به نحوی که رتبهای را به طور عادلانه به صفحات ارزشمند اختصاص دهد.
با این که گوگل اظهارات دقیقی را از یک استراتژی سئو اخلاقی منتشر نکرده است، اما آنچه که از بیانیه و تجربه سئو کارهای موفق به دست آمده در یک چیز خلاصه میشود: دست کاری نکنید! کاملاً درست متوجه شدید، دست بردن در نتایج رتبه بندی یا اقداماتی برای فریب ، یک عمل غیر اخلاقی است. به این ترتیب چنانچه تاکنون سعی در دست کاری نتایج رتبهبندی نداشتهاید، احتمالاً از دستورالعملهای سئو کلاه سفید استفاده میکنید.
2.تمرکز بر مخاطب انسانی
بسیاری افراد هستند که با تمرکز بر روی رباتهای خزنده گوگل اقدام به تولید محتوا، و… میکنند و هنوز قادر به تشخیص تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه در این مورد نیستند. در واقع باید عملکرد شما در seo کلاه سفید بر روی ایجاد مسیری پیش رو که موجب بهینه سازی هرچه بیشتر سایت برای بازدیدکنندگان باشد. به این ترتیب هنگامی که این کاربران وب سایت شما را مفید تشخیص دهند، مدت زمان بیشتری را در آن سپری کرده و باعث بهبود رتبه خواهند شد.
همچنین وقتی در نظر میگیرد که اولویت اصلی گوگل ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربران است، منطقی میباشد که این یک جزء ضروری از روشهای درست انجام seo است. خوشبختانه، بسیاری از مؤثرترین استراتژیهای سئو در حال حاضر شامل برداشتن گامهایی هستند که تجربهای را که یک سایت برای بازدیدکنندگان خود ارائه میدهد، بهبود میبخشد. تاکتیکهایی مانند انتشار محتوای با کیفیت بالا و بهبود زمان بارگذاری صفحه، ارزشی را که کاربران از یک سایت دریافت میکنند ارتقا داده، در نتیجه آنها را به استراتژیهای معتبر و مورد تأیید Google تبدیل میکند.
3.رویکردی طولانی مدت
اگر یک شخص سئوکار وعده رسیدن به رتبههای برتر گوگل را در مدت زمان بسیار کوتاه داد، شک نکنید که وی قصد استفاده از روشهای کلاه سیاه را دارد. چون استراتژیهایی که از دستورالعملهای گوگل پیروی میکنند و تجربه کاربری مثبتی را ایجاد خواهند کرد، اغلب نسبتاً زمانبر بوده و نیازمند صبر و حوصله میباشند. به این ترتیب یکی دیگر از موارد قابل توجه در تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه در زمان پیاده سازی آنهاست.
با وجود آن که روشهای seo کلاه سفید نیازمند زمان بیشتری برای اثر گذاری هستند، اما به همان نسبت تأثیر ماندگارتری نسبت به دارند. به این دلیل که وقتی از استراتژیهایی استفاده میکنید که برای بهبود تجربه کلی سایت شما طراحی شدهاند، میتوانید رتبه بندی ثابتی برای کلمات کلیدی هدف خود داشته باشید. همچنین از آنجایی که شامل سرمایه گذاری بر روی محتوایی است که میتواند حتی تا سالهای آینده نتایجی را به همراه داشته باشد، استفاده از این تاکتیکها وب سایت شما را در معرض خطر عواقب ناشی از گوگل قرار نمیدهد.
3 تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه
1.نقض دستورالعملهای موتورهای جستجو
تاکتیکهای کلاه سیاه دستورالعملهای Google را نقض میکنند و در بسیاری از موارد، به طور مستقیم در این دستورالعملها بهعنوان اقداماتی که نباید از آنها استفاده کنید، اشاره میشود. به عبارتی سئو کلاه سیاه به تکنیکها و استراتژیهایی اشاره دارد که برای کسب رتبههای جستجوی بالاتر و شکستن قوانین موتور جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. هر چند که گوگل دائماً الگوریتم خود را بهبود میبخشد تا بهترین نتایج را به جستجوگران ارائه دهد. به همین دلیل دیر یا زود ترفندهای مخفی به کار رفته برای دور زدن الگوریتمهای گوگل نمایان شده تا از رتبهبندی خوب صاحبان سایتهایی که تجربه کاربری خوبی را ارائه نمیکنند، جلوگیری کند.
2.اتکا بر تاکتیکهای دستکاری شده
دومین مورد کلیدی از تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه که تأثیر به سزایی بر میزان تبدیل و بهبود رتبه صفحات وب سایت شما خواهد گذاشت، نوع تجربه کاربری است. بله! در حالی که سئو کلاه سفید شامل جستجوی راههایی برای بهبود تجربه کاربر است، سئو کلاه سیاه به دستکاری الگوریتم گوگل برای بهبود رتبهبندی متکی است. یعنی اگر تاکتیکی طراحی شده باشد تا گوگل فکر کند یک سایت بیشتر از ارزش واقعی آن برای کاربران ارزش دارد، فریبنده بوده و سئو کلاه سیاه است.
برخی از تکنیکهای مورد استفاده در سئو کلاه سیاه عبارتاند از:
پر کردن ، مزرعه لینک، متون و لینکهای پنهان و ارسال هرزنامه محتوای وبلاگ.
عواقب سئو کلاه سیاه احتمالاً میتواند منجر به ممنوع شدن سایت شما از موتور جستجو و حذف فهرست به عنوان مجازاتی برای استفاده از تکنیکهای غیراخلاقی شود.
3.تمرکز بر “روش های سریع”
بنابراین در شناخت تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه، باید ذکر کرد این روشها عموماً توسط افرادی به کار گرفته میشوند که به دنبال بازگشت سریع سایت خود هستند، نه سرمایه گذاری طولانی مدت در سایت خود! این بدان معناست که سایتهایی با استراتژیهای کلاه سیاه، هر بار که یک الگوریتم جدید بهروزرسانی میشود، در معرض خطر از دست دادن رتبهبندی خود قرار میگیرند و این رویکرد کوتاه مدتتری نسبت به سئو کلاه سفید است.
صنعت seo و بهینه سازی وب سایت مانند هر صنعت بزرگ دیگری در حوزه روشهای مؤثر و کار آمد خود دارای نظرات مختلفی از سوی متخصصان است. اما آنچه که مسلم میباشد، تا زمانی که بازدیدکنندگان خود را در حین بهینه سازی سایت در نظر داشته و تغییراتی با هدف ارائه تجربه کاربری بهتر ارائه کنید، روبهرشد خواهید بود. در این شرایط است که میتوان از مطابقت استراتژی سئوی شما با دستورالعملهای گوگل مطمئن بود.
سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چه تفاوتی دارند؟
مانند خیلی دیگر از صنعت های بزرگ، برای سئو نیز ایده های متفاوتی را به عنوان موثر ترین روش برای بهینه سازی سایت مشاهده می کنید. اگر چه بیشتر این تکنیک ها قابل استفاده می باشند اما مهم ترین نکته پیدا کردن بهترین آن ها می باشد. یک تفاوت کلی و مهم در انواع روش های سئو وجود دارد که شما باید از آن آگاه باشید و آن چیزی نیست جز، سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه
بزرگترین تفاوت بین این دو رویکرد، این است که سئو کلاه سفید دستورالعمل های گوگل را دنبال می کند و تجربه کاربر را بهبود می بخشد، در حالیکه سئو کلاه سیاه این دستورالعمل ها را نقض می کند و معمولا با بی توجهی کامل به کاربران می باشد. ما در این مقاله تفاوت میان سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه را مورد بررسی قرار می دهیم؛ همچنین در مورد استراتژی های آن ها نیز صحبت می کنیم و در کنار این نکات، چند مثال از سئو کلاه سفید را برای شما آورده ایم. همچنین به طور خلاصه در مورد اینکه سئو کلاه خاکستری چیست نیز بحث خواهیم کرد.
سئو کلاه سفید چیست؟
کلاه سفید همانطور که از اسمش پیداست، شامل بهترین و بی ضرر ترین روش ها برای سئو سایت می باشد و در طولانی مدت بهترین نتیجه را به شما می دهد. می توان گفت که سئو کلاه سفید شامل همه روش هایی است که هیچ گونه خلل و مشکلی در سایت ایجاد نمی کند و در نتیجه باعث می شود تا سایت در جست و جو های گوگل در صفحه اول قرار گیرد، در حالی که هیچ کدام از این روش ها خلاف قوانین سئو نمی باشد.
به طور خلاصه، این اصطلاح به شیوه ای صحیح و اخلاقی برای بهینه سازی سایت اشاره می کند. اگر بخواهیم به صورت دقیق آن را مورد بحث قرار دهیم، سئو کلاه سفید با سه معیار زیر تطابق دارد:
1- این روش دستورالعمل های موتور های جستجو را دنبال می کند.
تعریف گسترده سئو کلاه سفید این است که دنبال کننده راهنمای وب مستر می باشد.
قوانینی وجود دارد که گوگل آن ها را به وجود آورده تا شما بتوانید سایت را به بهترین صورت بهینه کنید. در حالی که آنها جزئی از جزئیات استراتژی seo هستند، اساسا ً میتوانند با یک ایده ساده خلاصه شوند. بنابراین، در مجموع اگر قصد دستکاری در رتبه بندی یا دور زدن را ندارید باید از دستور عمل ها و سئو کلاه سفید استفاده کنید.
2- تمرکز خاصی بر روی بازدید کنندگان سایت دارد.
سئو کلاه سفید شامل تغییراتی است که برای بازدیدکنندگان سایت سودمند است.
همانطوری که می دانید یکی از اولویت های گوگل این است که سایت برای کاربران مفید باشد، پس این یکی از ضروری ترین کارها برای قوی کردن سئو سایت می باشد. خوشبختانه بسیاری از راهبردهای موثر سئو شامل اقداماتی است که تجربه وب سایت را برای بازدیدکنندگان خود بهبود می بخشد.
تاکتیک هایی مانند انتشار محتوای با کیفیت بالا و بهبود زمان بارگذاری صفحه، می تواند تاثیر بسیار مثبتی در تجربه کاربران (UX) داشته باشد.
3- این روش زمان بر است
استراتژی هایی که دستورالعمل گوگل را دنبال می کنند و یک تجربه کاربری مثبت ایجاد می کنند (قوانین را رعایت می کنند)، اغلب زمانبرتر از روش های کلاه سیاه است.
این یعنی شما برای اینکه نتایج کارهای خود را ببینید باید صبر پیشه کنید.
اما در جهت دیگر، سئو کلاه سفید دارای تاثیر طولانی می باشد. به همین دلیل است که هنگام استفاده از استراتژی های طراحی شده برای بهبود تجربه وب سایت خود، شما می توانید رتبه مورد نظر خود را برای کلمات کلیدی به دست آورید.
این استراتژی ها شما را در معرض خطر جریمه گوگل قرار نمی دهد و یک رویداد مفید بلند مدت می باشد.
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه دقیقا مخالف سئو کلاه سفید می باشد.
لازم است بگویم که سئو کلاه سیاه یک سری روش هایی است که در ابتدا به شما کمک می کند تا سایتتان به رتبه خوبی برسد و بازدید زیادی داشته باشد، اما بعد از مدتی گوگل سایت شما را حذف می کند زیرا روش های سئو کلاه سیاه کاملا غیر قانونی است و نقطه مقابل الگوریتم و قوانین گوگل می باشد.
اگر یک روش مطابق معیارهای زیر باشد، می توان آن را به عنوان کلاه سیاه طبقه بندی کرد.
1- دستورالعمل های موتور جستجو را نقض می کند.
روش های کلاه سیاه دستورالعمل های گوگل را نقض می کنند و در بسیاری موارد به طور مستقیم گفته شده که از این شیوه ها نباید استفاده کرد.
2- به روش های دستکاری شده متکی هستند.
در حالیکه سئو کلاه سفید به دنبال راهی است که تجربه کاربری را بهبود بخشد، سئو کلاه سیاه از دستکاری برای بهبود رتبه خود استفاده می کند.
اگر یک روش طراحی شده باشد تا گوگل به اشتباه فکر کند که یک سایت ارزش بالایی برای کاربران دارد در حالی که اینطور نیست، یک روش فریبنده است و در نتیجه از روش های سئو کلاه سیاه می باشد.
3- تمرکز آن روی موفقیت های سریع می باشد.
بسیاری از استراتژی های سئو کلاه سیاه بر بهره برداری از نقاط ضعف گوگل تمرکز دارد که می تواند به بهبود در رتبه بندی بدون کار زیاد منجر شود.
با این که بعضی از این روش ها می توانند باعث بهبود رتبه شما شود ولی مدت زمان آن کوتاه است.
به همین دلیل است که گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود می بخشد تا بهترین نتایج را برای کاربران فراهم کند.
این بدان معناست که سایت هایی که از استراتژی های کلاه سیاه استفاده می کنند در معرض خطر از دست دادن رتبه خود بعد از به روزرسانی الگورتیم ها هستند.
تاکتیک های غیر استاندارد
در حالی که توصیه های گوگل برای استفاده از استراتژی ها سئو کلاه سفید به صورت کلی و جامع مطرح می شود، بیانیه های گوگل در مورد تاکتیک هایی که نباید استفاده شود بسیار ساده و صریح هستند.
در کل، انجام اقدامات زیر عواقب خوشایندی را ندارند:
- انتشار مقالات کپی شده
- مشارکت در طرح های خرید لینک
- ایجاد صفحات با محتوای کم یا بدون محتوای اصلی برای لینک دادن (Doorway pages)
- مخفی کردن متن ها و لینک ها
- بارگذاری صفحه با کلمات کلیدی غیر مربوط
- ایجاد صفحات با رفتار مخرب مثل تبلیغات پاپ اپ زیاد و …
- سوء استفاده از نشانه های و کدهای اسکیما (Rich snippet)
- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
- ایجاد کامنت های فیک در مقالات سایت
این موارد تنها بخشی از روش های سئو کلاه سیاه می باشد. باید بدانید که این لیست شامل موارد دیگری نیز هست که به طور مداوم توسط الگوریتم های گوگل بروز می شود. اگر شما هر کدام از تکنیک های بالا را استفاده می کنید شما در حال استفاده از سئو کلاه سیاه می باشید.