اقتصادی

Corona چهره اقتصاد جهانی را تغییر داد / پنج قدم برای غلبه بر بحران



رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: “کورونا سالها چهره اقتصاد جهانی را تغییر داد و با توجه به همه کشورهای جهان تحت تأثیر قرار گرفت ، ایران باید آماده باشد تا با عواقب شیوع ویروس روبرو شود.”

یحیی آل اسحاق در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان اینترنشنال نیوز اظهار داشت: “همانطور که بسیاری از مقامات در کشورهای مختلف گفته اند ، جهان قبل و بعد از کرونا متفاوت است. قیمت نفت ، بازار جهانی سهام ، بیکاری و نوع ورشکستگی به ویژه در بخش خدمات و بطور کلی تغییر کرده است. ، موقعیت مهندسی سیستم اقتصادی جهان تا حد زیادی تحت تأثیر Corona است.

وی ادامه داد: رکود اقتصادی که همه نهادها و ساختارهای اقتصادی جهانی انتظار دارند فقط آغاز است. از آنجا که برای کل جهان ایجاد شده است ، همچنین تأثیرات منفی بر ما خواهد گذاشت.

وزیر پیشین تجارت با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال آماده سازی چند قدم برای عبور از کرونا است ، افزود: نحوه مدیریت اقتصاد در زمان کرونا اولین قدم در این زمینه است. تأمین نیازهای مردم اولویت اصلی است.

آل اسحاق اضافه کرد: “در سال 2009 ، با وجود مشکلاتی که ما با آن روبرو شدیم ، اقتصاد ایران موفق شد عملکرد قابل قبولی را در برخی بخش ها کسب کند.” ما توانستیم تجارت و تعامل خود را حفظ کنیم ، رکود را کاهش داده و تعدادی واحد تولید بسته را برگردانیم. ما 14 میلیارد دلار کالا داشتیم و ماهها ذخایر داشتیم. امروز می بینیم مشکلاتی که مردم از لحاظ تهیه محصولات مورد نظر از آن رنج می برند ، اما این نگرانی در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به مواردی که اقتصاد ایران باید پس از عبور از کرونا برای آنها آماده کند ، توضیح داد: اگر کشور پس از کرونا اداره شود ، ما در اقتصاد شرایط ویژه ای خواهیم داشت. قراردادها ، دعاوی حقوقی ، رکود ، بیکاری ، چک های برگشتی ، تسهیلات و موارد دیگر باید با همه مدیریت شود. یکی از اهداف ما را باید در سال 1399 مانند جهش تولید دنبال کرد. به عبارت دیگر ، از یک طرف مدیریت کشور و از سوی دیگر ، اهداف کلی باید در دستور کار باشد و بنابراین ، دستیابی به یک برنامه جامع در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به برنامه پنج ساله خود برای مدیریت اقتصاد این کشور در دوران کرونا گفت: “اولین گام برای شروع یک حرکت انتقالی است.” با توجه به مشکلاتی که کرونا در بسیاری از بخش های اقتصادی ایجاد کرده است ، چاره ای جز تسویه حساب مردم نیست. بانک ها ، مؤسسات مالیاتی و تأمین اجتماعی از یک طرف و مردم از طرف دیگر باید مهلت دیگری به یکدیگر بدهند. این مهلت کوتاه مدت نیست و فکر می کنم حداقل شش ماه طول بکشد. تا مردم بتوانند از اسکی عبور کنند و دوباره کار کنند و به تعهدات خود عمل کنند.

اسحاق تسهیل شرایط اقتصادی را دومین گام برای رفع مشکلات کورونا عنوان کرد و افزود: ما همیشه در مورد تسهیل اوضاع و بهبود فضای کسب و کار صحبت کرده ایم ، اما متأسفانه هیچ برنامه جدی در دستور کار قرار نگرفته است. امروز طبق گفته های کرونا فرصت خوبی برای زیر پا گذاشتن قوانین دست و پا گیر وجود دارد و هرکسی که می خواهد تجارت کند ، می تواند با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهد.

وی مرحله سوم این طرح را “افتخار مردم” عنوان کرد و توضیح داد: در این میان گروهی از اقشار کم درآمد در جامعه وجود دارند که اندک درآمد خود را تحت تأثیر Corona از دست داده اند. علاوه بر این ، بسیاری از SME ها با مشکلات جدی روبرو هستند و دولت باید از منابع مالی لازم برای تأمین شرایط زندگی برای آنها پشتیبانی کند.

وزیر اسبق تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چگونه منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها را تأمین می کند ، گفت: “در مرحله چهارم باید انگیزه و عزم را در بین دستگاه های حاکم ببینیم که چگونه از ظرفیت های فعلی استفاده کنیم.” یکی از منابع ما صندوق توسعه ملی بود که خوشبختانه مقام معظم رهبری برای مبارزه با هاله تصویب کردند.

وی ادامه داد: نقدینگی بی ثبات برای جامعه ، دارایی های یخ زده برای دولت ، اجرای اصل 44 قانون اساسی و بسیاری از ابزارهای درآمد دیگر وجود دارد که در سالهای گذشته مورد استفاده قرار نگرفته و هدر رفته است. اکنون که برای مقابله با الماس به منابع نیاز داریم ، این بهترین فرصت برای نشان دادن عزم خود برای استفاده از این فرصت ها است. امروز ، هر نهاد مسئول باید نشان دهد که شما چگونه می خواهید از این فرصت های از دست رفته برای شکستن کورونا استفاده کنید.

خانواده آل اسحاق تحکیم پتانسیل و پتانسیل واقعی کشور را پنجمین گام در عبور از کرونا عنوان کرد و گفت: “اوضاع امروز کشور ما باید سیاست بازی و حزب بازی را کنار بگذاریم و همه مشکلات اقتصادی را کنار بگذاریم.” ما نقشه راه اقتصاد انعطاف پذیر داریم و توانایی فوق العاده ای برای پیروزی در جنگ روزی داریم و امروز باید اقتصاد را به دست آوریم. همان موفقیت نظامی پتانسیل تکثیر در اقتصاد را دارد و اگر عزم و صداقت لازم را داشته باشیم مطمئناً دستیابی به اهداف اقتصادی امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام


این نوشته از سایت طبق سیستم خبررسانی آنلاین، اقدام به انتشار محتوا می نماید، به همین دلیل مسوولیت انتشارات سایت بر عهده پایگاه های اصلی بوده و سامانه آنلاین اینترنشنال نیوز هیچ مسوولیتی در قبال این مقاله ندارد.