مصرف دارو و رابطه آن با لیزر موهای زائد

بدن روشی برای رهایی از شر موهای ناخواسته بدن به صورت همیشگی است. به همین دلیل این روزها با استقبال بسیاری از مردم همراه است. البته برای اینکه بتوان از مزایای این روش رفع موهای ناخواسته بهره برد باید یک سری از نکات و مراقبت‌های قبل و بعد از آن انجام شود. از جمله یکی از مهم‌ترین این موارد خودداری از مصرف برخی از داروها در طول مدت لیزر درمانی است. چرا که مصرف این داروها با امواج لیزر تداخل داشته و می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی خطرناک و جبران ناپذیری در بدن شود.

به همین دلیل تاکید می‌شود حتما قبل از شروع به لیزر موهای بدن پزشک خود را از هر دارویی که مصرف می‌کنید مطلع سازید. علاوه بر آن در طول بازه زمانی که قصد ادامه درمان را دارید هیچ دارویی را به صورت خودسر مصرف نکنید. همراه ما باشید تا شما را با مهم‌ترین این داروها و عوارض جانبی ناشی از آن‌ها آشنا کنیم.

آیا نتایج لیزر موهای زائد با مصرف دارو ارتباط مستقیم دارد؟

امروزه از بین بردن موهای زاید با لیزر در اکثر کشور‌های دنیا به یک متد بسیار محبوب تبدیل شده است. افراد زیادی اعم از خانم و آقا وجود دارند که از موهای زائد برخی نقاط بدن خود بسیار رنج می‌برند و به همین دلیل به لیزر موهای زائد روی می‌آورند. لیزر موهای زائد از بین برنده موهای ناخواسته به طور نیمه دائم است به طوریکه حدود 70% از موهای مناطق تحت درمان را طی جلسات متوالی و منظم از بین می‌برد. با اعمال اشعه‌های ساطع شده از این دستگاه، موهایی که رشد می‌کنند بسیار ضعیف و نازک خواهند بود. بدن افراد از نظر خصوصیاتی همچون رنگ پوست، جنس مو، ضخامت آن و تعداد موها با یکدیگر متفاوت است.

با این حال به طور کلی لیزر موهای زائد با از بین بردن فولیکول‌های موجود در زیر پوست و یا ضعیف کردن آن‌ها مانع از این می‌شود که این سلول‌های تولید کننده ی مو، موی جدید ایجاد کنند و یا موهای رشد کرده بسیار ضعیف رشد می‌کنند. از بین بردن این فولیکول‌ها در رفع موهای زاید توسط نوری با طول موج مخصوص که منشا آن دستگاه لیزر است، انجام می‌گیرد. حال به جواب این سوال می‌رسیم که آیا دستیابی به نتایج لیزر موهای زائد به مصرف دارو نیاز دارد؟ پاسخ این سوال منفی است!

در واقع حین انجام لیزر موهای زائد از هیچ داروی کمکی استفاده نمی‌شود زیرا استفاده از دارو ممکن است در پوست مشکلاتی ایجاد کند. البته بهتر است بدانید که برخی افرادیکه آستانه تحمل بسیار پایینی دارند قبل از لیزر موهای زاید از داروی بی حسی استفاده می‌کنند تا کمترین میزان اذیت را تجربه نمایند.

گروهی نیز بعد از اتمام لیزر موهای زائد برای بهبود پوست از لوسیون‌های ویژه ای استفاده می‌کنند که باید با پوستشان سازگاری داشته باشد. برخی از دارو‌ها حین‌ترکیب شدن با اشعه ی لیزر موهای زائد خطراتی را برای افراد ایجاد می‌کنند. هرچند می‌توان از دارو‌های ریزش موهای زائد به صورت جداگانه استفاده کرد که باز هم این دارو را نباید همگام با دوره ی لیزر موهای زائد استفاده کرد. در ادامه با این داروها بیشتر آشنا خواهید شد.

داروهای غیرمجاز برای لیزر موهای زائد

برخی از بیماری‌ها سبب می‌شوند تا کاندیدهای انجام لیزر مو زائد شروع به مصرف داروهایی خاص بکنند؛ اما این افراد باید به محض بروز چنین مشکلاتی از ادامه لیزر درمانی خودداری کنند. چند مورد از معروف‌ترین این داروها عبارتند از:

  1. داروهایی که برای بیماری‌های هورمونی تجویز می‌شوند
  2. داروهایی که برای درمان آکنه تجویز می‌شوند.
  3. قرص‌های هورمونی و ضد بارداری
  4. داروهای ضد التهاب یا همان NSAID
  5. برخی از داروهای ضد حساسیت یا آنتی‌هیستامین‌ها
  6. داروهای ضد افسردگی
  7. داروهای سرطانی

علاوه بر اینکه نباید در طی جلسات انجام لیزر مو زائد از مصرف این دسته از داروها استفاده کنید بلکه بعضی از آن‌ها باید از چندین ماه قبل‌تر حذف شوند. پس اگر در ۶ ماه اخیر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

تاثیر قرص اورژانسی بر لیزر موهای زائد

یکی از موضوعات بسیار مهم که متقاضیان لیزر مو‌های زائد باید به آن توجه داشته باشند، بحث ممنوعیت مصرف برخی از دارو‌ها است. برای مثال شاید این سؤال برای شما به وجود آمده است آیا مصرف قرص ال دی در دوران لیزر مجاز است یا خیر. قرص ال دی یکی از قرص‌های ضد بارداری به حساب می‌آید که باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. در واقع قرص ال دی ترکیبات مشابه با هورمون‌های زنانه دارد که باعث می‌شود تخمک‌گذاری به تعویق بیافتد. در دوران لیزر مصرف هر گونه دارو‌های هورمونی و ضد بارداری به طور کامل ممنوع است چون تأثیر منفی بر روی روند درمان می‌گذارد.

آیا قرص زینک در لیزر موی زائد تاثیر دارد؟

بعضی از افراد برای درمان کم پشتی موی سر از قرص یا مکمل‌های زینک استفاده می‌کنند. شاید شما به تازگی تصمیم گرفته‌اید لیزر مو‌های زائد را شروع کنید ولی از طرف دیگر در حال مصرف قرص زینک برای درمان کم پشتی موی سر هستید و این سؤال مطرح می‌شود که آیا قرص زینک باعث رشد مو‌های زائد می‌گردد یا خیر.

به طور کلی باید بدانید که مصرف هر گونه دارو و مکمل‌هایی که برای تقویت رشد مو‌ها تجویز می‌شوند، قطعاً بر روی مو‌های زائد بدن نیز تأثیر خواهند گذاشت چون به هر حال فولیکول‌هایی که در بدن وجود دارند از ساختار یکسان برخوردار بوده هستند و مصرف مکمل‌ها به این معنا نیست که این دسته از ترکیبات فقط بر روی موی سر تأثیر می‌گذارند بلکه تمامی مو‌های بدن را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

اسپیرونولاکتون همراه با لیزر

برخی از دارو‌ها که بر روی سطح هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارند می‌توانند از رشد مو‌های زائد جدید در بدن جلوگیری کنند. برای مثال داروی اسپیرونولاکتون یکی از دارو‌هایی است که غالباً با یک قرص ضدبارداری مصرف می‌شود و از قاعدگی‌های نامنظم جلوگیری می‌کند. این قبیل دارو‌ها سطح هورمون‌های مردانه را کاهش داده و باعث می‌شوند که رشد مو‌های زائد جدید در بدن به شدت کاهش یابد. بنابراین اگر لیزر انجام می‌دهید مصرف این دارو‌ها در صورتی که عارضه‌ای برای شما به همراه نداشته باشد، می‌تواند تراکم مو‌های جدید را به شدت کم کند.

مصرف داروهای حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد توسط تابش امواج لیزر بر روی پوست انجام می‌شود؛ به این صورت که امواج UV توسط فولیکول‌های مو جذب شده و در نتیجه باعث ایجاد گرما در آن‌ها می‌شود و این ایجاد گرما سبب می‌شود تا چرخه رشد مو مختل شده و به مرور زمان رشد مو متوقف کردد. به همین دلیل مصرف داروهای حساسیت به نور برای لیزر موهای زائد اکیدا ممنوع است و می‌تواند عوارض جانبی بسیار شدید و جبران ناپذیری را برای بیمار به وجود آورد.

خوشبختانه لیزر موهای زائد تنها تحت تأثیر تعداد کمی از داروها قرار می‌گیرد و اگر از نوعی دارویی استفاده می‌کنید که می‌دانید حساس به نور نیست، می‌توانید جلسات لیزر درمانی خود را بدون وجود احتمال خطر عوارض جانبی ناشی از دارو ادامه دهید. با این حال، اگر مطمئن نیستید که آیا دارویی که مصرف می‌کنید حساس به نور است یا نه توصیه می‌شود قبل از شروع درمان با پزشک یا اپراتور خود صحبت کنید. چند مورد از رایج‌ترین داروهای حساس به نور در زیر معرفی شده‌اند:

  1. تتراسایکلین
  2. ایبوپروفن
  3. ناپروکسن
  4. برخی از قرص‌های ضد التهابی ممکن است حاوی عوامل واکنش‌دهنده نوری باشند.
  5. ایزوترتینوئین که نام دیگر آن آکوتان است
  6. رتین
  7. هیدروکلروتیازید
  8. گروهی از داروهای خوراکی ضد بارداری

نتایج مصرف دارو برای ریزش موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش بسیار ایمن برای حذف موهای صورت و بدن است و معمولاً عوارض جانبی خفیفی را به همراه دارد. بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشکلات جسمی ‌و یا پوستی مجبور به مصرف برخی داروهای خاص هستند؛ این افراد قبل از لیزر موهای زائد باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند تا با او در مورد تاثیرات داروها همزمان با لیزر مشورت کنند. این افراد ممکن است دارای مشکلات زیر باشند که برای لیزر موهای زائد مناسب نیستند:

  1. افرادی که بیماری پسوریازیس دارند
  2. خانم‌هایی که باردار هستند
  3. افرادی که تبخال‌های فعال دارند
  4. افرادی که دچار زخم و یا آفتاب سوختگی شدید شده‌اند
  5. افرادی که اختلالات عصبی دارند
  6. افرادی که از مشکل لوپوس، صرع و دیابت رنج می‌برند
  7. افرادی که اختلالات خونریزی دارند
  8. افرادی که بدنشان واکنش شدید به هیستامین‌ها دارد
  9. افرادی که جراحی‌های قبلی مانند لایه برداری شیمیایی انجام داده‌اند
  10. افرادی که بیماری ویتیلیگو دارند

مزیت لیزر موهای زائد نسبت به داروهای ریزش مو چیست؟

در حالت کلی افرادی که از داروهای ریزش مو و یا حساس به نور استفاده می‌کنند، عوارض جانبی لیزر موهای زائد را به صورت جدی‌تر و خاص‌تر تجربه خواهند کرد. خوب است بدانید که داروهای ریزش موهای زائد چون به صورت قرص هستند این ویژگی را ندارند که بتوانند فقط روی فولیکول‌های موهای زائد تاثیر بگذارند و تنها آن‌ها را از بین ببرند، بلکه روی تمامی موهای بدن اثر می‌کنند. هرچند اگر به صورت پماد و موضعی مصرف شوند تاثیر بیشتری خواهند داشت.

دارو‌های از بین برنده‌ی موهای زائد در واقع فقط از رشد موهای زائد جدید جلوگیری می‌کنند و به نتیجه رسیدن با این روش ممکن است ماه‌ها طول بکشد و علاوه بر آن ممکن است برای خانم‌ها نیز اختلالات هورمونی ایجاد کند و عادات ماهانه آن‌ها را نامنظم کند. افرادی که نمی‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند و یا استفاده از این دارو‌ها برایشان کار ساز نیست می‌توانند از روش الکترولیز استفاده کنند؛ هرچند بهتر است قبل از انجام این اعمال با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

عوارض ناشی از مصرف دارو همراه با لیزر موهای زائد

در صورتی که هر یک از داروهای نام برده شده در بالا در طول جلسات لیزر مو مصرف شود عوارض جانبی شدیدی را به دنبال خواهد داشت. چرا که لیزر خود به تنهایی عوارض جانبی نظیر التهابات پوستی، احساس سوزش خفیف و مواردی از این قبیل را ایجاد می‌کند. حال اگر داروهایی که سبب تحریک بیشتر پوست می‌شوند مصرف گردد این عوارض خیلی شدیدتر و خطرناک خواهند شد. عوارض ناشی از مصرف دارو همراه با لیزر موهای زائد را می‌توان در دو گروه زیر قرار داد:

واکنش‌های پوستی فتوتوکسیک

این نوع از عوارض جانبی که با نام واکنش‌های سمی‌در برابر نور شناخته می‌شوند در نتیجه مصرف داروهای حساس به نور ایجاد می‌گردند. به این صورت که مصرف کننده بعد از انجام لیزر شاهد سوختگی‌های خطرناک و شدید پوستی خواهد بود.

واکنش‌های پوستی فتوآلرژیک

واکنش‌های پوستی فتوآلرژیک یا حساسیت به نور از دیگر عوارض جانبی مصرف همزمان برخی از داروها با لیزر بوده و می‌تواند مشکلات پوستی شدید اگزاما، درماتیت و غیره را به وجود آورد. چرا که امواج لیزر سبب می‌شود ساختار شیمیایی این داروها در بدن تغییر پیدا کرده و بدن به عنوان یک مهاجم آن‌ها را هدف حمله خود قرار دهد.

آیا لیزر موهای زائد با مصرف دارو تداخل دارد؟

به طور خلاصه باید بگوییم که در اکثریت قریب به اتفاق موارد، لیزر موهای زائد تحت تأثیر داروها قرار نمی‌گیرد. با این حال یکی از دلایلی که می‌گویند قبل از انجام لیزر موهای زائد با متخصص رفع موهای زاید باید مشورت کرد این است که پوست یک لایه ی مهم در بدن افراد می‌باشد و شدیدا حساس است.

طی این جلسه مشاوره‌ای خواهید فهمید که قبل از انجام لیزر موهای زائد باید از 6 ماه قبل تمامی‌دارو‌های پوستی که برای پوست خود استفاده می‌کنید را کاملا قطع نمایید. زیرا مصرف برخی از دارو‌های موضعی و خوراکی می‌تواند باعث ایجاد اثرات منفی بر روی نتایج حاصل از لیزر موهای زائد شما شود؛ حتی گاهی دارو‌های طبیعی و گیاهی نیز می‌توانند موجب بروز مشکل شوند.

این دارو‌ها می‌توانند بر روی پوست افراد مختلف اثر متفاوتی بگذارند یعنی در حالی که نوعی دارو می‌تواند بعد از لیزر موهای زاید باعث مشکل برای فردی شود، ممکن است برای دیگری مشکلی ایجاد نکند. اکثر داروهای رایج مانند داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا، آنتی بیوتیک‌های رایج و داروهای تنظیم کننده خلق و خو عوارض جانبی منفی را پس از استفاده از لیزر موهای زائد ایجاد نمی‌کنند.

عوارض جانبی جدی‌تر ناشی از دارو مانند واکنش‌های فوتوتوکسیک و واکنش‌های آلرژیک به نور خطری ندارند، مگر اینکه از داروهایی استفاده کنید که حساس به نور در نظر گرفته می‌شوند. در این صورت است که اشعه منتشر شده از لیزر، بعضی مواد شیمیایی خاص موجود در دارو‌ها را فعال می‌کند و درد و سوزش خفیفی ایجاد می‌نماید.

در آخر توصیه می‌کنیم که اگر دارویی مصرف می‌کنید و مطمئن نیستید که آیا این دارو حاوی عوامل واکنش دهنده با شات‌های لیزر هست یا خیر، قبل از لیزر درمانی با یک پزشک مشورت کنید. شما همچنین می‌توانید سوالات خود در این رابطه را از کارشناسان و پزشکان ما در بهترین مرکز لیزر موهای زائد در اصفهان بپرسید.

خروج از نسخه موبایل