راهنمای خرید قهوه اسپرسو، 6 نکته ای که اگر بدانید در خرید ضرر نمی‌کنید

7 نکته در انتخاب بهترین قهوه برای اسپرسو

قهوه از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان است که یکی از روش های مرسوم تهیه آن استفاده از دستگاه های اسپرسو ساز است. قهوه اسپرسو از محبوبیت بالایی برخوردار بوده که به تنهایی و یا به عنوان نوشیدنی های بر پایه قهوه مانند لته، کاپوچینو، ماکیاتو و … سرو می شود. از این رو انتخاب بهترین قهوه اسپرسو و توجه به طرز تهیه قهوه اسپرسو با توجه به نیاز افراد اهمیت پیدا می کند. در این مقاله از هرمان کافی؛ به معرفی ویژگی های بهترین قهوه برای اسپرسو و ترفندهای خرید قهوه اسپرسو خواهیم پرداخت.

بهترین قهوه برای اسپرسو

در هنگام خرید بهترین قهوه برای دستگاه اسپرسو، به چند عامل مهم توجه کنید. این عوامل شامل :

1- گونه قهوه

نوع دانه قهوه نقش مهمی در طعم و عطر، غلظت، تلخی و اسیدیته دارد. به صورت کلی دو نوع گونه محبوب قهوه در بازار پیدا می شود که در ادامه به صورت خلاصه به آن ها اشاره می کنیم.

قهوه عربیکا

گونه عربیکا، یکی از محبوب ترین گونه های قهوه است که در اکثر قهوه های اسپرسو از آن استفاده می شود. این گونه قهوه، دارای طعم و عطری ملایم و اسیدیته و کافئین کم است. کشورهای متفاوتی در سراسر دنیا به کاشت و برداشت این گیاه مشغول اند اما می توان کلمبیا، اتیوپی، گواتمالا، کاستاریکا، شبه جزیره عربستان و برزیل را بهترین کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا دانست. در نظر داشته باشید که میزان قند عربیکا نسبت به گونه ربوستا بیشتر است. از این رو ممکن است برخی افراد عربیکا را به ربوستا ترجیح دهند.

قهوه ربوستا

گونه ربوستا شامل دانه هایی با طعم و عطر قوی و تلخ است. از نظر طرفداران قهوه، تلخی اصیل قهوه را می توان در این گونه ها یافت. ربوستا حاوی مقادیر بیشتری اسیدیته و کافئین نسبت به عربیکا است. از کشور های تولید کننده قهوه ربوستا می توان به ویتنام، برزیل، اندونزی، هند و اتیوپی اشاره کرد.

قهوه بلند (BLEND)

بهترین قهوه برای اسپرسو انتخاب قهوه ترکیبی (قهوه بلند BLEND) متوازن از گونه عربیکا و ربوستا با یکدیگر است. گونه های مختلف قهوه را به جهت ایجاد طعم منحصر به فرد با میزان کافئین مشخص با یکدیگر ترکیب می کنند. به عنوان مثال ترکیب قهوه 80% عربیکا به همراه 20% ربوستا می تواند یک ترکیب خوش عطر و طعم با نت های طعمی و مقداری کافئین برای شما باشد. اگر به دنبال میکس قهوه با کافئین بالا هستید، باید میزان ربوستا در ترکیب خود را با میزان بالاتری انتخاب کنید.

از طرفی اگر به دنبال یک شات اسپرسو برای تهیه نوشیدنی های برپایه اسپرسو هستید می توانید ترکیب های مناسب تری پیدا کنید. بهترین میکس قهوه اسپرسو می تواند با توجه به ذائقه افراد متفاوت باشد. کافه مال برای پاسخگویی به نیاز ذائقه های مختلف، بهترین ترکیب قهوه اسپرسو را عرضه می کند.

2- روش برداشت قهوه

روش های برداشت مزرعه داران قهوه می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت قهوه نهایی شما داشته باشد. معمولا این روش ها به صورت دستی و صنعتی انجام می شود. برخلاف باور عموم، استفاده از دستگاه های صنعتی جهت برداشت قهوه گزینه ایده آلی نخواهد بود. این دستگاه ها با ایجاد لرزش درختچه قهوه، تمامی دانه های رسیده و نرسیده را جمع آوری می کند. در روش های برداشت دستی توسط مزرعه داران، قهوه مناسب و رسیده برداشت می شود.

از دیگر تفاوت های برداشت قهوه به صورت دستی و ماشینی، قیمت نهایی آن است. دستگاه های صنعتی در مدت زمان کمتر، حجم بیشتری از قهوه را برداشت می کنند. معمولا قهوه هایی که به صورت دستی چیده می شوند را وارد چرخه تولید قهوه های اسپشیالیتی و تخصصی و قهوه های برداشتی توسط ماشین آلات را وارد چرخه قهوه های تجاری می کنند.

3- رست قهوه

نوع رست دانه های قهوه از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین رست برای قهوه اسپرسو می تواند سبک و متوسط به تیره باشد. این میزان رست می تواند بهترین ترکیب قهوه و آب را ایجاد کند و طعم خوبی به اسپرسو ببخشد. میزان درجه رست قهوه، به شرکت های عرضه کننده قهوه بستگی دارد.

4- تاریخ رست قهوه

از عوامل مهم دیگر جهت عصاره گیری موفق اسپرسو، تاریخ رست قهوه و تازگی آن است. دانه های قهوه پس از رست با مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند. دانه های قهوه تازه رست، عطر و طعم بهتری دارند که در کیفیت اسپرسو، تاثیر مستقیم دارند. از این رو بهتر است در هنگام خرید قهوه اسپرسو، به تاریخ آن توجه کنید. فروشگاه های زنجیره ای و سوپر مارکت ها بدترین مکان ها برای خرید قهوه هستند. استفاده از قهوه کهنه شما را شگفت زده نخواهد کرد. می توانید برای تهیه قهوه اسپرسو، به فروشگاه های مخصوص حضوری و یا آنلاین قهوه مراجعه کنید.

5- نگهداری قهوه

بهترین مکان های نگهداری قهوه در محیط خنک و به دور از تابش نور خورشید و رطوبت است. معمولا دانه های قهوه را در یک محفظه دربسته نگهداری می کنند تا از تماس هوا و رطوبت هوا جلوگیری شود.

6- آسیاب قهوه اسپرسو

بهترین زمان آسیاب قهوه برای یک اسپرسو عالی و بی نظیر، درست قبل از زمان عصاره گیری است. هرچه از زمان آسیاب قهوه گذشته باشد، کیفیت آن افت خواهد کرد. در صورت امکان سعی کنید دانه قهوه تازه رست تهیه کرده و قبل از عصاره گیری آن را آسیاب کنید تا عطر و طعم قهوه شما حفظ شود.

7- دستگاه اسپرسو ساز

در صورتی که تمامی موارد فوق را رعایت کرده باشید و از دستگاه اسپرسو ساز ضعیف استفاده کنید، نوشیدنی شما کیفیت مد نظر را نخواهد داشت. به صورت کلی دستگاه های اسپرسوساز به سه نوع خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تقیسم بندی می شوند که می توانید با توجه به نیاز روزانه و کاربری مد نظر از آن ها استفاده کنید.

سخن پایانی

با انتخاب بهترین قهوه برای اسپرسو و رعایت نکات مربوط به نوع گونه، ترکیب قهوه، تازگی و رست و آسیاب مناسب و به موقع و ماشین اسپرسو ساز می توانید یک نوشیدنی اسپرسو با طعم و عطر عالی تهیه و سرو کنید. از طرفی تمامی موارد فوق نیاز به تمرین و تجربه دارد تا بتوانید باریستای شخصی خود باشید. مقاله دیگری برای شما فراهم کرده ایم که به شما در تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو بی نظیر کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

در این مقاله سعی بر راهنمایی جهت انتخاب بهترین قهوه برای اسپرسو شد. با این وجود به سوالات احتمالی در این زمینه پاسخ خواهیم داد. در صورت هرگونه ابهام و یا سوال، پاسخگوی شما در قسمت نظرات همین مقاله خواهیم بود.

    آیا می توان تنها از یک گونه قهوه برای تهیه نوشیدنی اسپرسو استفاده کرد ؟

بله. در واقع برخی از قهوه های با کیفیت مانند قهوه های اسپشیالیتی به صورت تک خاستگاه هستند. اگر چه برای آزادسازی آروما و پیچیدگی طعمی این قهوه ها از قهوه ساز های نسل سوم استفاده می کنند اما می توان از دستگاه های اسپرسوساز مناسب و فشار قوی استفاده کرد.

    آیا می توانم دانه قهوه یا آسیاب آن را در یخچال نگهداری کنم ؟

خیر. با وجود اینکه نگهداری در شرایط خنک می تواند کمک کننده باشد، اما درون یخچال می تواند بسیار مرطوب باشد و بر طعم و عطر قهوه شما تاثیر بگذارد. بهترین شرایط نگهداری قهوه، درون یک محفظه درب دار است

    امکان خرید آسیاب قهوه ندارم. چگونه قهوه اسپرسو با کیفیت داشته باشم ؟

بهترین زمان آسیاب قهوه، قبل از زمان عصاره گیری است. اما در صورتی که به آسیاب قهوه دسترسی ندارید، می توانید از فروشگاه های حضوری و یا اینترنتی در حوزه فروش دانه قهوه و آسیاب در لحظه کمک بگیرید. قهوه خود را در هنگام خرید آسیاب کنید و میزان کمتری خریداری کنید. با مراجعه زودهنگام، شما قهوه آسیاب تازه تری خواهید داشت.

    میزان آسیاب مناسب اسپرسو چه درجه ای است ؟

آسیاب دستگاه های صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است اما به صورت کلی بهترین آسیاب قهوه اسپرسو به صورت ریز است. آسیاب قهوه دستگاه های صنعتی اسپرسوساز ریز و خانگی کمی درشت تر هستند.

خروج از نسخه موبایل