لوله گازی ، انواع، استاندارد و کاربردهای آن

لوله گازی یک نوع لوله فلزی است که برای انتقال گاز طبیعی، گاز سوختنی و دیگر مواد گازی به کار می‌رود. لوله های گازی معمولا از فولاد ساخته شده و با روکش های ضد خوردگی و عایق حرارتی پوشانده می شوند. به گزارش خبرگزاری اینترنشنال نیوز و به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، لوله گازی با توجه به کیفیت و ساختاری که دارد می تواند در صنایع اصلی مثل نفت و گاز و همچنین ساخت و ساز نقش ویژه ای ایفا کند. از این رو کیفیت آن بسیار مهم است.

قیمت لوله گاز | قیمت لوله گاز ۱ اینچ | قیمت لوله گاز 6 متری

لوله گاز چیست؟

لوله فولادی گازی یکی از انواع لوله‌های فولادی است که برای انتقال گاز طبیعی و سایر مواد گازی به کار می‌رود. این لوله‌ها باید دارای استانداردهای خاصی باشند تا بتوانند به خوبی عملکرد خود را انجام دهند. برخی از نکاتی که باید در مورد لوله فولادی گازی بدانید عبارتند از:

  • لوله فولادی گازی باید دارای ضخامت و قطر مناسب باشد تا بتواند فشار و حجم گاز را تحمل کند.
  • لوله فولادی گازی باید دارای روکش ضد خوردگی باشد تا از آسیب دیدن لوله و نشت گاز جلوگیری کند.
  • لوله فولادی گازی باید با روش‌های مناسب جوشکاری شود تا از وجود شکاف و نقص در اتصالات لوله اطمینان حاصل شود.
  • لوله فولادی گازی باید با استفاده از تجهیزات مناسب نصب و تست شود تا از امنیت و کارایی لوله اطلاع پیدا کنید.

انواع لوله گازی اصولا به دو صورت روکار و توکار به بهره برداری می رسند و با توجه به موقعیت جغرافیایی و مکان اینکه محل توزی باشد و یا محل استفاده، می تواند متفاوت باشند.

اهمیت وجود لوله گازی در یک خانه

 لوله گازی خطوط تامینی است که از طریق آن گاز طبیعی از منبع اصلی خارج از خانه به داخل خانه جریان می‌ یابد. اجاق‌ گاز و آبگرمکن‌ ها گاز خود را از این طریق تامین می‌ کنند.

لوله‌ ای که در خانه شما برای این مصرف، قرار دارد، تنها سیستم لوله‌ کشی نیست که گازرسانی به خانه را ممکن کند. هر زمان که سیستم گرمایش، اجاق یا وسایل دیگر را روشن می‌ کنید، گاز قبل از ورود به لوله‌ های خانه شما از طریق بسیاری از خطوط لوله گاز طبیعی عبور می‌ کند.

فشار گاز هنگام حرکت از شرکت زیاد است، اما مسافتی که برای رسیدن به خانه شما طی می‌ شود، فشار را به حداقل می‌ رساند. بنابراین، هر چه گاز به خانه شما نزدیک‌ تر شود، فشار کمتر می‌ شود. در غیر این صورت ممکن است لوله‌ های تعبیه شده در دیواره‌ ها را سوراخ کرده و باعث آسیب بیش از حد شود.

سیستم های لوله کشی گاز چگونه کار می کنند؟

سیستم های لوله کشی گاز برای انتقال گاز طبیعی به فشار متکی هستند. گاز از فشار بالاتر به پایین تر جریان می یابد. پس از استخراج گاز طبیعی، در امتداد یک سیستم لوله مانند بزرگراه حرکت می کند تا به سیستم های توزیعی برسد که گاز را به خانه شما می آورد.

گاز از خط توزیع، که در غیر این صورت به عنوان خط اصلی شناخته می شود، به یک خانه یا ساختمان دیگر در یک خط خدمات منتقل می شود، که شرکت گاز طبیعی مسئول نگهداری آن است. مسئولیت کلیه تجهیزات و خطوط گازرسانی در پایین دست این خط خدمات به عهده مشتریان است.

گاز از یک تنظیم کننده فشار عبور می کند تا فشار خود را قبل از ورود به خانه کاهش دهد. وقتی اجاق گاز یا آبگرمکن گازی خود را روشن می کنید، فشار گاز کمی بیشتر از فشار هوا می شود، بنابراین گاز از مشعل خارج می شود و به واحد گرمایش جریان می یابد تا آن را مشتعل کند.

انواع لوله‌ گازی در خانه

همه مواد به کار رفته برای تولید لوله گازی که گاز را در خانه شما حمل می‌ کنند، مناسب نیستند. همچنین، چند عامل روی مواد لوله برای خانه تأثیر می‌ گذارد، مانند منطقه‌ ای که در آن زندگی می‌ کنید و زمانی که خانه را ساخته‌ اید. علاوه بر این، شرکت نصب می‌ تواند مواد مورد استفاده برای نوع کاربرد لوله گازی را تعیین کند.

با این حال مواد معمول لوله‌ کشی، مانند مس، پی‌ وی‌ سی، و فولاد ضد زنگ کار را به خوبی انجام می‌ دهند. بقیه انواع لوله گازی شامل HDPE، فولاد گالوانیزه و آهن سیاه هستند. ویژگی لوله گازی در انواع مختلف بسیار منحصر به‌ فرد است که این امر آن را برای انتقال گاز از نقطه‌ ای به نقطه دیگر ایده‌ آل می‌ کند.

لوله گازی مسی

برای سال‌ های متمادی، مس انتخاب محبوب برای تولید این نوع لوله‌ ها بود. این ماده معمولا خالص و بدون مخلوط کردن فلزات دیگر است.

ویژگی لوله گازی مسی به‌گونه‌ ای است که مقاومت بالایی در برابر گرمای شدید با توجه به اینکه فشار گاز می‌ تواند گرما ایجاد کند، انتخاب ایده‌ آلی بود.

لوله گازی پی ‌وی ‌سی

مواد پلی‌ وینیل کلراید (PVC) برای لوله‌ های گاز توکار یا روکار محبوب است. به این دلیل که می‌ تواند در برابر خوردگی مقاومت کند. بنابراین قرار گرفتن آن در معرض گاز مشکلی ایجاد نمی‌ کند.

یکی دیگر از جنبه‌ های مهم استفاده از این لوله این است که مقرون به‌صرفه‌ تر از مواد دیگر به نظر می‌ رسد، بنابراین پیمانکاران همیشه با رضایت کامل از آن استفاده می‌ کنند.

لوله ‌های گازی فولادی کاروگیت

این نوع لوله‌ کشی فولادی یکی از قوی‌ ترین مواد برای لوله‌ های گاز محسوب می‌ شود. این وسیله در بین سازندگان محبوبیت دارد، زیرا می‌ تواند در برابر آب و هوای شدید و بلایای طبیعی مقاومت کند. بنابراین، احتمالا لوله‌ های فولادی ضد زنگ را در مناطقی پیدا کنید که با بلایای طبیعی مانند باد و طوفان مواجه هستند.

از طرف دیگر، لوله آهنی ممکن است به توجه و تعمیرات بیشتری نسبت به سایر مواد لوله‌ کشی نیاز داشته باشد، زیرا با گذشت زمان تمایل به ترک خوردن دارد. همچنین، اگر یک طوفان یا رعد و برق شدید ایجاد شود، احتمالا باعث آتش‌ سوزی شود.

لوله گازی HDPE

مانند مواد لوله‌ کشی پلی‌ وینیل کلراید (PVC)، HDPE  نیز مقرون‌ به‌ صرفه است و در نتیجه پیمانکاران از استفاده از آن ابراز رضایت می‌ کنند. نوع مواد لوله‌ کشی نیز انعطاف‌ پذیر است و می‌ تواند در هر منطقه‌ ای مورد استفاده قرار گیرد. مانند PVC، لوله های HDPE برای خطوط بیرونی زیرزمینی ایده آل هستند. این لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر و نسبتاً ارزان هستند، اما می توانند آسیب ناشی از زباله های زیرزمینی مانند سنگ ها و ریشه درختان را تحمل کنند. اما دوام زیادی ندارد، معمولاً اگر به‌ طور نامناسبی از آن نگهداری شود، ممکن است بشکند. این ماده احتمالا در زیرزمین یا روی دیوارهای بیرونی آسیب می‌ بیند، به همین دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد.

لوله‌ های گازی فولادی گالوانیزه

لوله های گاز ساخته شده از فولاد گالوانیزه دارای انرژی کارآمد و بادوام هستند. لوله های فولادی گالوانیزه که برای خطوط گاز داخلی و خارجی استفاده می شود، برای خطوط گازرسانی ایده آل هستند. لوله‌ کشی گاز فولادی گالوانیزه مانند لوله‌ های مسی محبوبیت زیادی دارد. بنابراین احتمالا شما آن را در خانه‌ های قدیمی به‌ وفور پیدا کنید؛ مثل جایی که مواد لوله‌ کشی در داخل و خارج خانه به کار رفته‌ اند. البته خانه‌ های جدید نیز احتمال دارد از این لوله گازی به دلیل دوام بالای آن استفاده کنند، اگرچه به احتمال زیاد، نصب آن گران خواهد بود.

در احداث ساختمان‌ های جدید احتمالا از این مواد به کار رفته در ساخت لوله گازی استفاده نمی‌ کنند، زیرا وزن بالایی دارد و نصب آن بیش از حد طول می‌ کشد. با این حال عمر طولانی دارد و از نظر انرژی کارآمد است و تقریبا برای هر منطقه‌ ای ایده‌ آل به نظر می‌ رسد.

لوله گازی آهن سیاه

آهن سیاه رایج ترین ماده ای است که برای ساخت لوله های گاز در داخل و خارج از آن استفاده می شود. این ماده قوی و مقاوم در برابر حرارت است و می تواند در کنار هم قرار بگیرد و یک مهر و موم هوا را تشکیل دهد. اما با گذشت زمان، آهن سیاه ممکن است خورده شود و درزگیر آن خراب شود. اگر لوله های گاز شما از آهن مشکی ساخته شده اند، برای تعمیر و نگهداری معمولی، یک متخصص را استخدام کنید. لوله‌ های آهنی مشکی محکم هستند، اما در اثر رطوبت مستعد خوردگی خواهند بود. این نوع لوله قبل از دهه 1970 محبوبیت داشت و سازندگان از آن برای لوله‌ های گاز روکار استفاده می‌ کردند. در عین حال، این مواد لوله‌ کشی ممکن است به مرور زمان نشت کند، به‌ خصوص اگر در یک منطقه بسیار مرطوب زندگی می‌ کنید.

جمع‌ بندی

لوله های گازی نوعی از لوله ها هستند که برای انتقال گاز طبیعی یا دیگر گازهای فشار قوی استفاده می شوند. لوله های گازی باید با رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت سخت تولید و نصب شوند. لوله های گازی در صنعت نفت و گاز، نیروگاه ها، کارخانه ها و خانه ها کاربرد دارند.

از سوی دیگر توجه به کیفیت این محصول اهمیت زیادی دارد. بنابراین شاید بهتر باشد به جای ابراز نگرانی درباره قیمت لوله گازی و گران بودن نوع باکیفیت آن، به خطرات لوله‌ های ارزان و در عین حال بی‌ کیفیت اهمیت بیشتری بدهید.

پایان/