چگونه فرمان دوچرخه را تنظیم کنیم؟

قطر چرخ

افزایش عرض فرمان دوچرخه (طول چرخ) کنترل آن را افزایش می دهد، اما باعث کاهش سرعت پیچیدن در پیچ ها می شود. دسته های کوتاه و باریک باعث افزایش کارایی آیرودینامیک و ارگونومیک دوچرخه در هنگام پدال زدن در مسافت های طولانی می شود.

فرمان دوچرخه | فرمان دوچرخه ۸۰ سانتی | قیمت فرمان دوچرخه کورسی

سوارکاران تمام زمینی 56 تا 58 سانتی متر طول را ترجیح می دهند، در حالی که سوارکاران فری راید و دانهیل سواران پهن تر را ترجیح می دهند.

اتفاق نظر در بین دوچرخه سواران این است که بهترین عملکرد از نظر راحتی، کنترل، فرمان و اطمینان زمانی حاصل می شود که عرض فرمان 10-15 سانتی متر از عرض شانه شما بیشتر باشد. برخی از دوچرخه سواران ممکن است عرض را برای کنترل بهتر انتخاب کنند، در حالی که برخی دیگر به دلیل درد مچ دست و شانه ناشی از استفاده از دسته های بلند، عرض را انتخاب می کنند. کمی بیشتر آزمایش کنید و قانونی را که دوست دارید پیدا کنید.

یکی از مواردی که باید همیشه در هنگام خرید به خاطر داشته باشید این است که به دنبال دستگیره کمی پهن تر از آنچه فکر می کنید بروید، زیرا می توانید بعداً آن را مطابق با نیازهای خود کوتاه کنید. اگر می خواهید فرمان خود را به این صورت انتخاب کنید، به اتاق چرخاندن فرمان و محدودیت های دسته دنده و ترمز هنگام حرکت فرمان به سمت داخل دقت کنید.

مواد مورد استفاده در ساخت و طراحی

اکثر دسته دوچرخه های کوهستان از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند. فولاد همچنین در مواقعی که به استحکام و دوام بیشتری نیاز است استفاده می شود. با افزایش استفاده از فیبر کربن، این ماده در فرمان های با تکنولوژی بالا نیز استفاده می شود. برخی از تولیدکنندگان هنوز دسته های تیتانیومی را ارائه می دهند.

با این حال، هنوز نمی توانید بگویید که کدام ماده “بهترین” استفاده شده در ساخت فرمان است، زیرا نوع طراحی و تولید هر سازنده تفاوت زیادی در استحکام و دوام یک فرمان ایجاد می کند. به عنوان مثال دسته های آلومینیومی سری 6000 از سری 2000 یا 7000 سنگین تر هستند زیرا این آلیاژ استحکام کمتری دارد. اگر وزن برای شما مهم است، به دنبال آلیاژهای آلومینیوم قوی تر باشید.

فرمان آلومینیومی نیز می تواند از داخل و خارج ریخته گری شود تا در نقاط خاصی تقویت شود و در نقاط مختلف در برابر فشارهای مختلف و انعطاف پذیری فرمان تقویت شود. برخی از تیم ها همچنین بر تکنیک های بمباران مولکولی یا آندی تأثیر می گذارند تا نقاط ضعف و غیرعادی خود را اصلاح کنند.

در بیشتر موارد، اظهار نظر در مورد کیفیت ساخت فرمان بسیار دشوار است، مگر اینکه سازندگان آنها را تحت تست استرس قرار دهند و نتایج را با تاییدیه تولید مقایسه کنند. اگر می خواهید احتمال بروز مشکل در طراحی فرمان را کاهش دهید، از فرمان های فولادی استفاده کنید. آنها سنگین و قوی هستند، اما حتی با وجود قطرات سخت که باعث شکستن سایر دستگیره ها می شود، دسته های فولادی به جای شکستن سریع، به آرامی خم می شوند و خم می شوند.

منحنی و مسطح

شکل فرمان به یکی از شکل های خمیده، راست و خمیده پشت می آید. این طراحی فرمان و همچنین طول فرمان به دلیل بلندی بازوها، دست ها و نواحی مربوط به راحتی تاثیر زیادی در راحتی و کارایی دارد. برخی از سوارکاران زین‌های رترو و عمودی بیشتری را ترجیح می‌دهند.

برخی دیگر ممکن است تمایل داشته باشند نقاط پایین تر یا حالت های کشیده تر را ترجیح دهند. ارتفاع دسته به ارتفاع چنگال، جلوی دوچرخه و ارتفاع دوچرخه نیز بستگی دارد.

اندازه فرمان

امروزه اکثر فرمان های دوچرخه در ناحیه ای که به کرپ متصل می شوند در دو قطر مختلف ساخته می شوند. نوع معمولی 25.4 میلی متر (1 اینچ) و نوع متفاوت با قطر بزرگتر 31.8 میلی متر. افزایش قطر مرکز فرمان، استحکام و دوام را افزایش می دهد و در عین حال وزن بسیار کمتری را اضافه می کند. در تئوری، این افزایش قطر مرکز فرمان راه بسیار خوبی برای افزایش قدرت است، اما هنوز تب کاهش وزن وجود دارد.

ما تغییر کرپ را فقط برای افزایش سایز درایور توصیه نمی کنیم، اما اگر زمانی نیاز به تغییر هر دو داشتید، انتخاب خوبی است.

فرمان را کوتاه کنید

اگر شکل و سبک میله های خود را دوست دارید اما برای شما کمی بزرگ هستند، معمولاً می توانید انتهای آن را جدا کنید. ابتدا دفترچه راهنمای سازنده را بررسی کنید، ممکن است در آن قید شده باشد که در صورت باطل شدن گارانتی، فرمان بی فایده خواهد بود. اگر می خواهید فرمان را کوتاه کنید، از لوله برش یا اره برقی استفاده کنید. ابزار برش لوله می تواند میله های نازک را بشکند، بنابراین در این موارد بهتر است از اره برقی با دندان های سالم استفاده کنید.

سه برش کوچک در اطراف برش ایجاد کنید، زیرا یک برش هرگز درست نمی شود، استفاده از دستگیره فرمان راهنمای خوبی است.

آخرین نوار

برخی از دوچرخه سواران هنوز هم به دلایل خوبی از شاخ گاو استفاده می کنند. اگرچه ممکن است زیبا نباشد، اما با ایجاد موقعیت متفاوت برای دسته فرمان و کنترل بهتر در بالا رفتن و راحت بودن در سفرهای طولانی و جاده ای، موقعیت رضایت بخشی را فراهم می کند. اگر می خواهید (حتی روی فرمان های خمیده) از آنها استفاده کنید.

ما به ویژه Cane Creek Ergos، X-Lite Stubbis و Ergon Grips را توصیه می کنیم.

نکات و ترفندها

همیشه از لاستیک ها در انتهای فرمان برای پوشاندن این قسمت استفاده کنید. دسته‌ای که انتهای آن توسط این لاستیک‌ها محافظت نمی‌شود، می‌تواند باعث خراش‌های جدی بدن در تصادف شود. اطمینان حاصل کنید که دونده ها به درستی به دسته ها وصل شده اند. در این مواقع استفاده از مارک های مشابه توصیه می شود.

تماس کامل کرپ با سطح کنترل بسیار مهم و حیاتی است. در غیر این صورت ممکن است قسمتی از سطح فرمان آسیب دیده و بعداً باعث شکستگی آن شود. اگر می خواهید از شاخ گاو بر روی دسته بسیار سبک استفاده کنید، دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که انتهای دسته به اندازه کافی قوی است تا شاخ گاو را نگه دارد. ما مقرراتی را دیده ایم که استفاده از شاخ گاو را در آن فرمان ممنوع کرده است.

– ترمز و دسته دنده را زیاد سفت نکنید. آنها باید طوری قرار گیرند که حرکت نکنند. هر گونه سفت شدن بیش از حد به فرمان آسیب می رساند، به خصوص در صورت تصادف.

– فرمان خود را از نظر آسیب پس از تصادف بررسی کنید، به خصوص اگر ترمز و اهرم دنده جابجا شده باشند. یک سطح آسیب دیده می تواند آغاز یک مشکل بزرگتر باشد. اکثر سازندگان توصیه می کنند پس از ضربه جدی، دسته دوچرخه و دسته های زنجیر چرخ خود را تعویض کنید.

– راه های مختلفی برای رانندگی و خزیدن پیدا کنید. امتداد یا بالا بردن کمی فرمان تفاوت زیادی در محل قرارگیری شانه ها و دست ها ایجاد می کند که تاثیر زیادی در راحتی یا ناراحتی راکب و هندلینگ دوچرخه دارد.

ارتفاع دسته دوچرخه چقدر باید باشد؟

به عنوان یک قاعده کلی، دسته باید بین 2 تا 5 سانتی متر زیر مرکز زین باشد. با این حال، و به خصوص اگر در دوچرخه سواری تازه کار هستید، فرمولی وجود دارد که اکثر بیوتکنولوژیست ها برای یافتن ارتفاع فرمان نشانگر آن را پذیرفته اند.

چگونه ارتفاع فرمان MTB را محاسبه کنیم؟

ساده ترین کار اندازه گیری فاصله از مرکز زین تا زمین و از بالای فرمان تا زمین است. به عنوان مثال اگر زین از سطح زمین 107 سانتی متر و دسته 104 سانتی متر فاصله داشته باشد، ارتفاع فرمان 3- سانتی متر خواهد بود.

فاصله بین زین و فرمان چقدر باید باشد؟

در تئوری، بین بالای زین و مرکز فرمان باید بین 50 تا 60 سانتی‌متر فاصله باشد، اگرچه این اندازه‌گیری‌ها نشان‌دهنده هستند و بهتر است یک بیومکانیک دوچرخه‌سواری متناسب با دوچرخه خود داشته باشید و به شما بگوید. هر کاری که انجام می دهید، اندازه ها برای شما مناسب است.

خروج از نسخه موبایل