عمومیکسب و کار جدید

چگونه برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

سالانه میلیاردها دلار در فناوری بلاک چین سرمایه گذاری می شود. موسسات مالی بزرگترین کاربران بلاک چین هستند و برنامه نویسی سخت در بخش های مختلف از جمله صنعت سرگرمی تقاضای زیادی دارد. یکی از سوالات مطرح شده توسط آکادمی توکن خان می تواند این کار را انجام دهد. چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی قوی شویم؟ آموزش زبان برنامه نویسی سالیدیتی بسیار آسان به نظر می رسد، اما بدون یادگیری کامل ساختار کیف پول اتریوم، پردازش داده ها و ساختار قراردادهای هوشمند نمی توانید این زبان را یاد بگیرید. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنیم.

آموزش زبان برنامه نویسی بلاکچین | آموزش سالیدیتی pdf | آموزش سالیدیتی رایگان

زبان برنامه نویسی Solidity چیست؟

Solidity یک زبان برنامه نویسی است که از JavaScript، C++ و Python (که اغلب توسط توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند استفاده می شود) الگوبرداری شده است. این زبان راه حل های با اعتماد و موثری برای بسیاری از مشکلات مانند رای گیری الکترونیکی، مزایده از راه دور، انتقال پول، انتقال فاکتور، کمک های مالی و جمع آوری کمک های مالی و تامین بودجه ارائه می دهد.

توسعه دهندگان Solidity از این زبان برنامه نویسی برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می کنند. این زبان برنامه نویسی دارای چندین پلتفرم است، اما عمدتاً در اتریوم استفاده می شود. قراردادهای هوشمند قراردادهای دیجیتالی هستند که بر اساس قوانین کار می کنند، اعتماد بین طرفین را فراهم می کنند و می توانند به بیش از یک زبان برنامه نویسی نوشته شوند. با زبان برنامه نویسی سالیدیتی می توان قراردادهای هوشمند برای فعالیت هایی مانند: جمع آوری کمک مالی، رای گیری، انتقال پول و فروش را ایجاد کرد.

زبان برنامه نویسی Solidity در دنیای بلاک چین بسیار مهم است و به دلیل یادگیری آسان و مزایای فراوان به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بلاک چین تبدیل شده است.

برنامه نویسی سالیدیتی

قبل از اینکه بخواهیم Solidity را از ابعاد مختلف بررسی کنیم، باید مفهوم سالیدیتی را بشناسیم. البته در مقاله ای جداگانه به نام سالیدیتی چیست به تفصیل آن پرداختیم اما به صورت کلی:

اگر با جاوا اسکریپت آشنایی اولیه داشته باشید، متوجه خواهید شد که این دو زبان هنگام کار با Solidity بسیار شبیه هستند. Solidity از نظر ساختار بسیار شبیه به جاوا اسکریپت است، حتی تا حدی، این زبان با زبان هایی مانند C++ مشترک است. همچنین پایتون دارد و اگر از قبل این زبان ها را بلد باشید، سریعتر به Solidity دست خواهید یافت. از سختی برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می شود.

 سالیدیتی ابتدا برای ایجاد قراردادهای هوشمند بر اساس بلاک چین اتریوم ایجاد شد، اما به تدریج بلاک چین های دیگری مانند:

  • Ethereum
  • Binance Smart Chain
  • Ethereum Classic
  • Avalanche C-Chain
  • Counterparty (which runs on Bitcoin)
  • Tron
  • Hedera Hashgraph

نیز اضافه شدند در حال حاضر سالیدیتی محبوب ترین زبان برنامه نویسی بلاکچین محسوب می شود.

یادگیری سالیدیتی چقدر زمان می برد؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد شروع برنامه نویسی را دارید و هیچ زبان برنامه نویسی نمی دانید، یکی از سوالاتی که ذهن افراد را آزار می دهد این است که یادگیری این زبان چقدر زمان می برد؟

به طور کلی، برنامه یادگیری هر فرد با دیگری متفاوت است. اما در کل اگر برنامه نویسی یاد بگیرید و هر روز زمانی را برای مطالعه اختصاص دهید، می توانید در کمتر از 4 ماه شروع به نوشتن پروژه های برنامه نویسی کنید. حتی بهترین برنامه نویسان به طور مداوم دانش خود را به روز می کنند و هرگز نباید یادگیری را متوقف کنند.

نکته مهم: یک نکته مهم برای آموزش برنامه نویسی سالیدیتی این است که جدا از یادگیری Solidity، باید مفاهیمی مانند بلاک چین، قراردادهای هوشمند و … را یاد بگیرید. . . همچنین با آن آشنا شوید، پس مطمئن شوید که اگر می خواهید زبان برنامه نویسی Solidity را یاد بگیرید، باید از آموزش های گسترده برای یادگیری تمام مفاهیم مورد نیاز خود استفاده کنید.

چگونه به یک توسعه دهنده Solidity تبدیل شویم؟

آموزش زبان برنامه نویسی بلاکچین | آموزش سالیدیتی pdf | آموزش سالیدیتی رایگان

Solidity یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که برای طراحی قراردادهای هوشمند، برنامه های غیرمتمرکز و اسکریپت های اتریوم خود اجرا می شود. این یک زبان برنامه نویسی قرارداد گرا با مجموعه دستورالعمل های خاص خود مانند جاوا یا پایتون است. همچنین کامپایلر خود را برای تبدیل کد به بایت کد قابل خواندن ماشین مجازی اتریوم (EVM) دارد.

علاوه بر این، هنگامی که معامله ای در Solidity تأیید و تکمیل می شود، کد به بایت کد EVM تبدیل می شود. این نشان می دهد که قراردادهای هوشمند Solidity را می توان با سایر شبکه ها بر پایه EVM استفاده کرد. امروزه هزاران برنامه نویس از زبان برنامه نویسی Solidity برای ایجاد برنامه های کاربردی مبتنی بر بلاک چین برای برنامه های مختلف استفاده می کنند.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی برای هدف قرار دادن مشکلات رایجی که توسعه دهندگان هنگام کار با زبان های قرارداد هوشمند با آن مواجه می شوند طراحی شده است. هدف آن ارائه یک نحو و معنایی ساده و مدولار است که از انواع سبک های برنامه نویسی، از طراحی شی گرا گرفته تا برنامه نویسی کاربردی، پشتیبانی می کند.

بهترین بخش برنامه نویسی سالیدیتی این است که نیاز به نوشتن کد به صورت یک و صفر را از بین می برد. چون زبان سطح بالایی دارد. این به افراد این امکان را می دهد، برنامه هایی بنویسند که از ترکیبی از کاراکترها به روشی قابل درک استفاده می کنند.

مراحل تبدیل شدن به یک توسعه دهنده سالیدیتی

با توجه به محبوبیت اتریوم و سایر فناوری های بلاک چین، برنامه نویسانی که می توانند قراردادهای هوشمند ایجاد کنند، تقاضای زیادی دارند.

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Solidity یادگیری اصول برنامه نویسی است.  شما  باید  بدانید  که  چگونه در C++، JavaScript یا Python کدنویسی کنید. سالیدیتی به دانش برنامه نویسی شی گرا نیاز دارد و شما باید با ساختارهای داده مانند لیست ها و نقشه ها آشنا باشید.

قدم دوم کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماشین مجازی اتریوم است که قراردادهای هوشمند را بر روی بلاک چینی مانند اتریوم پیاده‌سازی می کند. و شما باید بدانید که چگونه کار می کند، محدودیت ها و جنبه های امنیتی کدام است.

قدم سوم این است که پروژه های خود را با استفاده از زبان برنامه نویسی Solidityبرای قراردادهای برنامه نویسی هوشمند در شبکه اتریوم توسعه دهید. با این تجربه، می توانید شغلی پردرآمد به عنوان یک کارآفرین توسعه پایدار پیدا کنید.

مسئولیت های توسعه دهندگان سالیدیتی

توسعه دهندگان سالیدیتی مسئول توسعه قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم هستند. اینها همینطور باید توافقنامه ها را تدوین و اجرا کنند. برای اینکه یک توسعه دهنده موفق Solidity باشید، باید بتوانید کد ایمن، کارآمد و قابل بازرسی بنویسید.

برنامه نویسان می توانند برنامه های غیرمتمرکز خود را با استفاده از زبان های برنامه نویسی ایجاد کنند. اپ استور برنامه های متنوعی از سرگرمی تا سلامتی و مالی را ارائه می دهد. Dapp ها به همین صورت عمل می کنند. تفاوت اصلی این است که آنها متن باز هستند و از واسطه استفاده نمی کنند Ethereum Dapp ها برای اجرای Solidity ساخته شده اند.

چقدر زمان برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده سالیدیتی نیاز است؟

یادگیری برنامه نویسی Solidity بسیار آسان است  اگر  از زبان های برنامه نویسی رایج دیگر مانند C++، Html، JavaScript و Python آگاهی داشته باشید.  این بدان معنی است که کاربرانی که با اصول برنامه نویسی گسترده و زبان های برنامه نویسی آشنا هستند Solidity را راحت تر و سریعتر یاد می گیرند. به طور کلی دوره یادگیری سالیدیتی می تواند از یک تا 6 ماه طول بکشد.

متقابلا؛ دوره های مختلفی برای مبتدیان در دسترس است تا اصول برنامه نویسی Solidity را بیاموزند حتی اگر تجربه برنامه نویسی نداشته باشند. آکادمی توکن خان آموزش های سالیدیتی تمام دوره های سالیدیتی و بلاکچین را برای علاقمندان برگزار می کند.

    آموزش سالیدیتی برنامه نویسی قرارداد هوشمند Smart contracts

مفاهیم اساسی در برنامه نویسی Solidity

اگر می خواهید یک توسعه دهنده حرفه ای Solidity شوید، باید به مفاهیم اولیه Solidity مانند: EVM در اتریوم و قراردادهای هوشمند کاملاً مسلط باشید. بخش بعدی به طور مختصر در مورد آنها بحث خواهد کرد.

EVM  ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine)

 EVM مخفف ماشین مجازی اتریوم است. اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز برای برنامه هایی است که دقیقاً همانطور که در نظر گرفته شده است بدون هیچ گونه امکان تقلب، سانسور یا دخالت شخص ثالث کار می کنند و هدف اصلی آن تضمین امنیت و عملکرد برنامه های غیرمجاز با استفاده از یک سیستم بین المللی از گره های متصل است.

ماشین مجازی اتریوم بسیار قدرتمند است. محیط جداسازی مجازی آن در هر گره اتریوم تعبیه شده است که هر یک از آنها وظیفه اجرای کد قرارداد را بر عهده دارند.  قراردادها معمولاً با زبان های برنامه نویسی خاصی مانند Solidity نوشته می شوند و سپس به کد ماشین مجازی اتریوم تبدیل می شوند.

قراردادهای هوشمند Solidity

قرارداد سالیدیتی مجموعه ای از کد (کارکردهای کد) و داده ها (محل کد) است که در یک مکان خاص در بلاکچین اتریوم قرار دارد. انواع مختلفی از قراردادهای Solidity وجود دارد که می توان آنها را برای ایجاد انواع پیچیده‌تر ترکیب کرد.

ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند به یادگیری کمک کند، یکی از آنها Remix است. Remix یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) برای زبان برنامه نویسی Solidity است که بسیار مفید و کاربرپسند است. Remix یک IDE داخلی است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا با زبان Solidity کار کنند.

مزایا و معایب برنامه نویسی Solidity

زبان برنامه نویسی Solidity بهترین گزینه برای برنامه نویسی بلاک چین است. علاوه بر این، اتریوم یک ارز دیجیتال بسیار محبوب است. استفاده از اتریوم روز به روز در حال افزایش است و افرادی که می توانند زبان Solidity را به خوبی یاد بگیرند، مطمئنا از ویژگی های خاص آن بهره مند خواهند شد.

مزایای سالیدیتی Solidity

Solidity یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد برای توسعه قراردادهای هوشمند است.

Solidity یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به  برنامه نویسان اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی پیچیده و خوانا ایجاد کنند.

 برنامه نویسان می توانند از ماشین مجازی اتریوم (EVM) برای استقرار قراردادهای هوشمند خود استفاده کنند.

EVM مکانیزم داخلی برای به روز رسانی بلاک چین با عناصر جدید بدون تغییر پایه کد قبلی دارد.

معایب زبان  Solidity

Solidity تورینگ کاملی نیست، به این معنی که ممکن است نتواند تمام مشکلاتی را که زبان های دیگر مانند جاوا و پایتون حل می کنند، را پاسخ دهد.

قراردادهای هوشمند نوشته شده در Solidity به دلیل قدرت محاسباتی خود همیشه امن تر از قراردادهای نوشته شده به زبان های دیگر نیستند.

جمعبندی چگونه یک برنامه نویس سالیدیتی شویم؟

توسعه دهندگان سالیدیتی در آینده بیشتر مورد نیاز خواهند بود. زیرا اتریوم یک فناوری جدید و به سرعت در حال توسعه است. با افزایش تعداد پروژه های اتریوم و بلاکچین، تقاضا برای برنامه نویسان Solidity در حال افزایش است. امروزه برنامه نویسی بلاکچین یک شغل بسیار جالب و سودآور است و نیاز به توسعه دهندگان و متخصصان بلاک چین در این زمینه بیش از هر زمان دیگری است. بنابراین، هم در ایران و هم در خارج از کشور، فرصت کار و نیاز به نیروی کار در این بخش بسیار گران است. اما در هر صورت به یادگیری مهارت نیاز دارد.

اگر قبلاً در زمینه توسعه کار کرده اید، به احتمال زیاد یک توسعه دهنده بلاک چین هستید اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و می خواهید رویاهای خود را در دنیای فناوری بلاک چین محقق کنید، Solidity شغل مناسبی برای شماست. می توانید با شرکت در دوره های آموزشی برنامه نویسی سالیدیتی توکن خان و قراردادهای هوشمند با مباحث مربوط به برنامه نویسی زبان Solidity آشنا شوید.

پس این فرصت را از دست ندهید و برای یادگیری کامل زبان سالیدیتی وارد سایت توکن خان به آدرس https://tokenkhan.com/ شوید.