علمی و پزشکیکسب و کار جدید

نکات مهم بعد از کاشت مو که باید بدانید

مراقبت های بعد از کاشت مو؛ مراقب موهای جدید خود باشید!

کاشت مو تصمیم بزرگی است که می‌تواند روی زندگی کسانی که از ریزش مو رنج می‌برند تاثیر چشمگیری داشته باشد. برای اینکه از این روش درمانی بیشترین سود را ببرید باید بدانید که کاشت مو به چه محدودیت‌هایی منجر می‌شود و موهای جدید شما به چه مراقبت‌هایی نیاز دارند. اگر می‌خواهید درباره مراقبت های بعد از کاشت مو و کاهش ورم صورت بعد از کاشت مو اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله از مرکز تخصصی دکتر مهرشاد رابط  را از دست ندهید.

مراقبت های بعد از کاشت مو در مردان و زنان

از آنجا که مرحله بهبودی نقش بسیار مهمی در دستیابی به نتیجه دلخواه ایفا می‌کند، مهم است که تا حد امکان با روش های مراقبت بعد از کاشت مو آشنا شوید. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید اشاره می‌کنیم.

۱. در وضعیت نیمه‌عمودی بخوابید

نحوه خوابیدن شما در چند هفته اول بسیار مهم است. از آنجا که موهای کاشته‌شده نباید با سطوح مختلف تماس پیدا کنند، توصیه می‌شود که به پشت بخوابید و سر خود را با استفاده از یک بالش مسافرتی یا زیرگردنی کمی بالا بیاورید، به طوری که سر در زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرد. این کار از تماس تصادفی پوست سر در هنگام خواب جلوگیری و به کاهش تورم کمک می‌کند.

۲. بلافاصله بعد از کاشت مو، موهای خود را نشویید

معمولا باید حداقل تا ۴۸ ساعت پس از پیوند مو از شستن موهایتان خودداری کنید، مگر اینکه دکتر پوست و مو توصیه دیگری داشته باشد. پس از آن، می‌توانید به آرامی موهای خود را با آب گرم و شامپو شستشو دهید و با آب ولرم آبکشی کنید. استفاده از این روش در ۱۴ روز اول پس از جراحی از ایجاد دلمه بیش از حد جلوگیری می‌کند. سپس با راهنمایی پزشک می‌توانید به تدریج روتین شستشوی معمول خود را از سر بگیرید. مشاهده فیلم شستشوی سر بعد از کاشت مو به شما کمک می‌کند که این کار را راحت‌تر انجام دهید.

۳. به گرافت‌ها فشار ملایم وارد کنید

اگر بعد از شستن موهای خود دچار تورم یا خونریزی خفیف شدید، می‌توانید با استفاده از گاز استریل یا پارچه تمیز مرطوب به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه به ناحیه آسیب‌دیده فشار بسیار کمی وارد کنید. ناحیه مورد نظر را مالش ندهید، چون این کار ممکن است خطر ایجاد دلمه و عفونت را افزایش دهد. تشکیل دلمه یکی از جنبه‌های بسیار طبیعی روند بهبودی است. با این حال، باید از دستکاری دلمه‌ها اجتناب کنید تا به طور موثر و یکپارچه ترمیم شوند. هنگامی که پس از دوش گرفتن به گرافت‌ها فشار ملایم وارد می‌کنید، خون جذب می‌شود و احتمال تورم غیر ضروری کاهش می‌یابد.

۴. از داروهای خود طبق دستور پزشک استفاده کنید

پس از کاشت مو، پزشک آنتی‌بیوتیک‌ و مسکن‌ تجویز می‌کند تا از بروز عفونت جلوگیری شود و درد کاهش یابد. همچنین ممکن است برای کمک به رشد موهای کاشته‌شده و پیشگیری از ریزش مو در آینده، استفاده از داروهای خاصی را توصیه کند.

۵. به دستورات پزشک در مورد مراقبت های بعد از کاشت مو پایبند باشید

پزشکی که کاشت مو را انجام می‌دهد، یک فهرست از مراقبت های بعد از کاشت موی سر را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید آن‌ها را رعایت کنید. پایبندی به این نکات احتمال کسب نتیجه مطلوب را افزایش می‌دهد.  همچنین لازم است پس از جراحی در فواصل زمانی مشخص به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی شما را بررسی کند. به یاد داشته باشید که هر فردی ممکن است روند بهبودی را به طور متفاوتی طی کند. مراجعه منظم به پزشک این امکان را به شما می‌دهد که سوالات خود را درباره کاشت مو یا نتیجه جراحی بپرسید.

۶. از انجام هر گونه فعالیت شدید خودداری کنید

ورزش بعد از کاشت مو باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود که این می‌تواند خطر خونریزی یا ریزش موهای کاشته‌شده را افزایش دهد. به همین دلیل باید در هفته اول پس از جراحی از انجام هر نوع فعالیت شدید بدنی خودداری کنید. البته ممکن است با توجه به شرایط شما، پزشک مدت زمان بیشتری را توصیه کند. محدودیت فعالیت بدنی شامل بلند کردن اجسام سنگین و انجام تمرینات ورزشی از جمله تنیس، دوچرخه‌سواری یا دویدن می‌شود. هر چقدر فعالیت شما شدیدتر باشد، تاثیر منفی آن روی نتیجه کاشت مو بیشتر است.

هنگام سوار یا پیاده شدن از ماشین مراقب باشید که به سرتان ضربه وارد نشود. همچنین توصیه می‌شود که از خم شدن یا انجام هر فعالیتی که مستلزم نگاه کردن به پایین است اجتناب کنید. چون عمل خم شدن باعث می‌شود خون به سمت سر شما هجوم بیاورد و احتمال خونریزی افزایش یابد.

۷. پوست سر خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید

در چند روز اول پس از کاشت مو، اجتناب از نور مستقیم خورشید بسیار مهم است. چون پوست سر پس از جراحی بسیار حساس است و به همین دلیل نور خورشید می‌تواند به گرافت‌ها آسیب برساند. دور ماندن از نور خورشید ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد، اما بسته به موقعیت خود، سعی کنید تا حد امکان در چهار هفته اول بهبودی در خانه یا در سایه بمانید.

۸. خیلی زود به محل کار خود برنگردید

به اندازه کافی مرخصی بگیرید تا بتوانید به درستی استراحت کنید. پزشک بسته به شغلی که دارید و نوع کاری که انجام می‌دهید، به شما زمان مناسب برای بازگشت به محل کار را اعلام می‌کند. هنگامی که به سر کار خود برگشتید، کارها را آهسته پیش ببرید و از انجام فعالیت‌هایی که روی کاشت مو تاثیر منفی دارند بپرهیزید.

۹. سیگار نکشید

حداقل تا ۳۰ روز پس از جراحی باید از سیگار کشیدن خودداری کرد، چون می‎تواند جریان خون را در فولیکول‌های مو کاهش دهد، بهبودی را دشوار کند و باعث مختل شدن رشد موهای جدید شود.

۱۰. از تعریق زیاد جلوگیری کنید

علاوه بر ورزش، باید از هر فعالیت دیگری که می‌تواند باعث تعریق بیش از حد شود اجتناب کنید. استفاده از سونا یا حتی نشستن طولانی‌مدت در بیرون از خانه ممکن است خطر ایجاد عفونت را در محل کاشت مو افزایش دهد. اگر شغل شما مستلزم کار کردن در گرما است، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد زمان مرخصی خود را افزایش دهید یا در شرایط خاصی کار کنید تا روند بهبودی به درستی طی شود.

اولین شستشو بعد از کاشت مو چگونه باید انجام شود؟

کاشت مو یک عمل بسیار حساس و مهم است. اکثر اوقات افرادی که تحت درمان کاشت مو قرار می‌گیرند فکر می‌کنند که از همان روز اول می‌توانند به زندگی معمول خود بازگردند. با این حال، این یک قضاوت بسیار اشتباه است. پس از کاشت مو، فولیکول‌های مو ساختار بسیار حساس و شکننده‌ای دارند؛ بنابراین مراقبت و محافظت دقیق مورد نیاز است. در روزهای اول شستشوی مو ممنوع است اما چند روز بعد باید آن را بشویید. پزشک شما را در مورد کارهایی که در حین شستن موهایتان باید انجام دهید راهنمایی می‌کند. با این حال، توجه به موارد زیر همچنان ضروری است:

  • می‌توانید طبق توصیه پزشک در روز سوم یا چهارم پس از عمل موهای خود را بشویید.
  • قبل از شستن موهای خود از کرم و روغنی که پزشک توصیه می‌کند استفاده کنید و به طور متوسط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید.
  • کرم و روغن مراقبت ایده‌آلی برای موهای شما فراهم می‌کند.
  • شامپویی که پزشک کاشت مو تجویز کرده را روی موهای خود بمالید، اما از ریختن مستقیم شامپو روی سر خودداری کنید.
  • محل کاشت را با حرکات بسیار سخت و تهاجمی شستشو ندهید.
  • پوست سر خود را با حرکات ظریف با نوک انگشتان خود بشویید.
  • از آب بسیار گرم و بسیار سرد استفاده نکنید.

مراکز کاشت مو ممکن است ترجیح دهند اولین شستشو را در کلینیک پوست و مو انجام دهند. این با توجه به روش‌های درمانی کلینیک و برنامه درمانی بیمار متفاوت خواهد بود. به همین ترتیب، اولین روز شستشو پس از کاشت مو نیز ممکن است متفاوت باشد. با این حال، روز سوم  یا چهارم معمولا مناسب به نظر می‌رسد. اولین شستشو بعد از کاشت مو یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید.

مهم است که بعد از شستشو از سشوار استفاده نکنید؛ زیرا باد شدید و گرم سشوار می‌تواند به منطقه کاشت آسیب برساند.

نحوه خواب بعد از کاشت مو باید چگونه باشد؟

مراقبت بعد از کاشت مو شامل توجه به وضعیت خوابیدن به منظور جلوگیری و به حداقل رساندن تورم در ناحیه پیشانی است. برای کاهش تورم و محافظت از ناحیه کاشت مو، ممکن است لازم باشد چند روز با زاویه ۴۵ درجه دراز بکشید. با این حال، برخی از بیماران تورم بسیار کمی دارند و نیازی به خوابیدن روی بالش بلند ندارند. برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو چگونه است؟ + مهمترین نکات آن را پیشنهاد میدهیم.

مصرف مکمل‌ها بعد از کاشت مو

پس از عمل کاشت مو، چندین مکمل مختلف با نسخه پزشک یا بدون نسخه قابل استفاده است. این مکمل‌ها شامل قرص ویتامین‌ها، پمادها و روغن مراقبت از مو و غیره است. این مکمل‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. مکمل‌ها برای بهبود کیفیت کاشت مو و داشتن موهای طبیعی بیشتر در مدت زمان کوتاه کمک کننده است. بنابراین، استفاده منظم از مکمل‌هایی که پزشک به شما می‌دهد، موفقیت عمل را افزایش می‌دهد.