عمومیکسب و کار جدید

آموزش نوشتن متن در فتوشاپ

کار با متن در فتوشاپ — از صفر تا صد (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

اگر از فتوشاپ در پروژه‌های طراحی خود از جمله برای خلق لوگو، پوستر، اینفوگرافیک یا هر چیز دیگر استفاده می‌کنید، در این صورت باید در مورد تایپوگرافی اطلاعاتی داشته باشید. فتوشاپ ابزارهای بسیار زیادی برای وارد کردن متن در صفحه دارد که با آن‌ها می‌توان ظاهری خارق‌العاده به متن بخشید. اما این کار را از کجا باید شروع کرد؟ در این نوشته هر آنچه برای دانستن در مورد کار با متن در فتوشاپ نیاز دارید را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین اگر تازه شروع به استفاده از فتوشاپ کرده‌اید توصیه می‌کنیم از بهترین دوره آموزش فتوشاپ ما نیز استفاده نمایید.

آموزش تایپ حرفه ای در فتوشاپ | آموزش نوشتن متن فارسی در فتوشاپ | تنظیمات متن در فتوشاپ

اطلاعات مقدماتی در مورد ابزار TYPE در فتوشاپ

پیش از این‌که آموزش خود را آغاز کنیم ابتدا مروری سریع بر مقدمات بسیار ابتدایی استفاده از متن در فتوشاپ خواهیم داشت. شما با استفاده از ابزارهای TYPE می‌توانید نوشته‌ای را در سند گرافیکی خود وارد کنید. برای این کار می‌توانید در نوار ابزار در سمت چپ صفحه بر روی ابزار TYPE کلیک کنید و یا با زدن دکمه T روی کیبورد این ابزار را فعال نمایید. وقتی این ابزار را انتخاب کردید، گزینه‌های Type در نوار گزینه‌ها در بالای پنجره ظاهر می‌شود. بخش‌های عمده این نوار موارد زیر هستند:

  • Font Family (خانواده فونت): در این بخش می‌توانید یکی از فونت‌های نصب‌شده روی سیستم را انتخاب کنید.
  • Font Style (سبک فونت): می‌توانید برای فونت انتخاب شده یک سبک مانند درشت یا مات را انتخاب کنید.
  • Size (اندازه): اندازه فونت را در این بخش تعیین می‌کنید.
  • Align Text (تراز متن): تراز متن را به صورت چپ‌چین، راست‌چین یا وسط‌چین تنظیم کنید.
  • Color (رنگ): یک رنگ برای نوشته تعیین کنید.
  • Cancel or Commit (لغو یا تایید): زمانی که نوشته‌ای را در سند وارد کردید می‌توانید آن را تأیید کنید تا روی بوم قرار گیرد و یا لغو کنید تا کلاً حذف شود.

هر یک از آیتم‌های متن همیشه در لایه خود قرار می‌گیرد. برای جابجایی یا تغییر اندازه متن در زمان ویرایش می‌توانید با زدن دکمه Ctrl یا Cmd آن را به محل مورد نظر بکشید. شما می‌توانید هر زمان متن را ویرایش کنید، و نوع و یا اندازه فونت را تغییر دهید. برای این کار کافی است بر روی ابزار Type کلیک کنید و دقیقاً همانند نرم‌افزار مایکروسافت ورد از کرسر برای برجسته کردن متن استفاده نمایید. برای این کار انتخاب کردن خود لایه متن به تنهایی کافی نیست.

ایجاد متن برای تیترها و عناوین

روش عمده‌ای که افراد برای ایجاد متن در سند فتوشاپ استفاده می‌کنند، این است که بر روی ابزار تایپ افقی یا عمودی کلیک کرده، سپس بر روی بوم فتوشاپ کلیک می‌نمایند و در ادامه شروع به نوشتن می‌کنند.

این روش برای ایجاد تیتر، عناوین یا دیگر قطعه‌های متنی کوتاه تک‌خطی روش مناسبی است.

کلیک کردن بر روی صفحه باعث می‌شود که یک ناحیه متنی ایجاد شود که به مرور که تایپ می‌کند، بسط می‌یابد. همه متن در یک خط قرار می‌گیرد و هرگز به یک خط جدید نمی‌شکند. حتی اگر به انتهای بوم برسید باز این خط به راه خود ادامه داده و از صفحه خارج می‌شود.

اگر می‌خواهید خطوط متن خود را بشکنید و به سر سطر بروید باید کرسر را در مکان مورد نظر برده و اینتر را بزنید. همچنین یک روش بهتر این است که لایه‌های متنی جداگانه‌ای برای هر خط ایجاد کنید. بدین ترتیب می‌توانید بر روی موقعیت هر یک از خطوط به طور منفرد کنترل داشته باشید.

با توجه به اهمیت تایپوگرافی فارسی در فتوشاپ بویژه نحوه سایه زدن حروف، «فرادرس» اقدام به انتشار کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

کار با متون پاراگراف

در مورد متون طولانی‌تر مانند پاراگراف‌ها یا فهرست‌ها می‌توانید ابتدا یک کادر متنی ایجاد کنید.

برای این منظور ابزار Horizontal Type را انتخاب کنید و گزینه‌های فرمت ساده را تعیین کنید. این ابزار را گرفته و به صورت قطری بر روی بوم بکشید تا یک کادر متنی مستطیلی ایجاد شود. اینک می‌توانید متن مورد نظر خود را درون کادر تایپ کرده یا بچسبانید.

کادر متنی اندازه ثابتی دارد. وقتی متن به سمت راست آن برخورد کند به طور خودکار شکسته و به سر سطر می‌رود. اگر متن خیلی طولانی باشد باید اندازه کادر را تغییر دهید تا همه بخش‌های آن دیده شود. همچنین می‌توانید اندازه متن را نیز تغییر دهید.

دکمه‌های Ctrl + T (ویندوز) و یا Cmd + T (مک) را بزنید و یکی از گوشه‌های کادر را روی صفحه بکشید تا کادر بزرگ‌تر شود.

ایجاد شکل‌های خاص برای کادر متنی

هنگام ایجاد کادرهای متنی محدود به اشکال مستطیلی نیستید. شما می‌توانید از ابزارهای مختلف برای ترسیم شکل استفاده کنید و یا با ابزار Pen به طور دستی شکلی ترسیم کرده و سپس آن را با متن پر کنید.

یکی از ابزارهای Shape و یا ابزار Pen را انتخاب کنید، در گوشه سمت چپ-بالا Tool Mode را به صورت Path تعیین کنید و سپس شکل خود را بر روی بوم بکشید.

اینک ابزار Horizontal Type را انتخاب کرده و درون مسیری که انتخاب کردید کلیک کنید. با این کار شکل به یک کادر متنی تبدیل می‌شود. اینک تراز متن را به صورت Center (وسط‌چین) انتخاب کرده و متن مورد نظر خود را درون آن تایپ کرده و یا بچسبانید.

شکل‌های سفارشی زمانی که نیاز دارید، متون پیرامون تصاویر و یا دیگر اشیای طراحی‌تان بپیچند بسیار مفید هستند.

قرار دادن متن روی منحنی در فتوشاپ

همچنین می‌توانید متن خود را روی یک خط منحنی نیز تنظیم کنید.

برای این کار ابتدا ابزار Pen را انتخاب کنید. در نوار Options در بالا حالت Tool را روی Path بگذارید. اینک یک منحنی روی صفحه ترسیم کنید. اگر به یک راهنما در این خصوص نیاز دارید می‌توانید از این آموزش فتوشاپ استفاده کنید.

سپس ابزار Horizontal Type را انتخاب کنید. کرسر را بر روی مسیر منحنی که ترسیم کردید ببرید. وقتی کرسر به شکل یک خط موج‌دار در آمد کلیک کنید. بدین ترتیب یک کادر متنی بر روی مسیر ایجاد می‌شود. اینک می‌توانید متن خود را وارد کنید.

همچنین می‌توانید متن خود را طوری تنظیم کنید که بر روی بخش بیرونی یک شکل قرار بگیرد. این فرایند نیز مشابه حالت قبلی است و تنها کافی است یکی از ابزارهای Shape را به جای Pen انتخاب کنید. در این حالت نیز پیش از ترسیم شکل مطمئن شوید که حالت Tool روی Path است.

برای تنظیم موقعیت متن روی منحنی می‌توانید از ابزار Direct Selection Tool استفاده کنید. نشانگر ماوس را روی متن ببرید تا اینکه کرسر به شکل دو فلش متقاطع در آید. کلیک کرده و در راستای خط بکشید تا متن در راستای آن جابجا شود.

همچنین می توانید کلیک کرده و در عرض خط بکشید تا تعیین کنید که متن باید در بخش درونی یا بیرونی خط قرار گیرد.

ماسک کردن متن در فتوشاپ

آخرین ابزار عمده متنی در فتوشاپ دو ابزار Horizontal Type Mask Tool و Vertical Type Mask Tool هستند.

این ابزارها متن را روی بوم قرار نمی‌دهند. بلکه یک شکل بر اساس متن ایجاد می‌کنند که می‌توانید از آن در طراحی‌های خود استفاده کنید. به همین دلیل مهم است که پیش از استفاده از این ابزارها فونت صحیحی را انتخاب کرده باشید. چون دیگر نمی‌تواند به عقب بازگشته و آن را ویرایش کنید.

ابتدا یک تصویر در فتوشاپ باز کنید یا لایه‌ای را که شامل رنگ است انتخاب نمایید.

یکی از ابزارهای ماسک متن را انتخاب کرده و فونت مورد نظر خود را تنظیم نمایید. اینک بر روی بوم کلیک کرده و شروع به نوشتن کنید. وقتی دکمه Commit را بزنید متن شما به حالت انتخابی درمی‌آید. در ادامه سه روش استفاده از این متن انتخاب شده را بیان می‌کنیم:

می‌توانید بافتی به متن خود اضافه کنید

بر روی دکمه Add Layer Mask در انتهای پنل لایه‌ها بزنید. این کار باعث می‌شود که پس‌زمینه شفاف شود و تنها شکل متن با بافتی که از تصویر باقیمانده است در صفحه بماند.

پر کردن متن با رنگ پس‌زمینه

بر روی Ctrl + Backspace یا Cmd + Backspace بزنید تا متن را برش داده و آن را با رنگ پس‌زمینه‌ای که اینک انتخاب کرده‌اید جایگزین کنید.

برش دادن متن از پس‌زمینه

دکمه‌های Shift + Ctrl + I یا Shift + Cmd + I را برای معکوس کردن حالت انتخاب بزنید. اینک بر روی دکمه‌های Ctrl + J یا Cmd + J بزنید. لایه زیرین را مخفی کنید تا تصویر اصلی با برش‌های شفاف شکل متن باقی بماند.

سبک بندی متن در فتوشاپ

اینک که روش‌های اصلی وارد کردن متن‌ در صفحه را دانستید بهتر است با طرز سبک بندی متن نیز آشنا شود. ما قبلاً تنظیمات اولیه نوار گزینه‌ها را مرور کردیم. چند مورد دیگر نیز وجود دارند که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

  • جهت متن (Text Direction): با زدن این دکمه جهت متن بین حالت افقی و عمودی فرق می‌کند.
  • رفع حالت دندانه‌ای (Anti-aliasing): با تنظیم این گزینه می‌توان روش نمایش متن را به صورت نرم یا دندانه‌ای تعیین کرد.
  • پوشش متن (Warp text): متن را بر اساس 15 سبک از پیش تعیین شده تنظیم می‌کند.
  • پنل کاراکتر/ پاراگراف (Open Character/Paragraph Panel) پنلی را باز می‌کند که در آن تنظیمات مربوطه به حروف متن و همچنین پاراگراف‌ها را می‌توان تعیین کرد.
  • سه‌بعدی (3D): از حالت نمایش سه‌بعدی فتوشاپ استفاده می‌کنید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم باید پیش از هر گونه تغییر در فرمت متن، آن را با کرسر انتخاب کنید.