آبکاری پی وی دی و کاربرد آن در صنعت ابزار و یراق

آبکاری چیست؟

فرآیند آبکاری PVD به سطح یک ماده می باشد. این فرایند مزایای مفیدی مانند مهار خوردگی ، تغییر قابلیت هدایت ، بهبود سایش ، افزایش قابلیت جوش پذیری ، کاهش اصطکاک ، مقاومت در برابر حرارت و سخت شدن مواد را فراهم می کند و می تواند کیفیت و عملکرد ماده را تا حدود زیادی بهبود ببخشد. در این مقاله انواع مختلف آبکاری و چگونگی تأثیر آنها بر روی مواد را بررسی می کنیم. جهت اطلاع از قیمت یراق کابینت لطفا کلیک کنید.

الکتروپلیتینگ یکی از معروف ترین انواع این فرایند است. در الکتروپلیتینگ با استفاده از جریان الکتریکی ذرات فلز (یون) با بار مثبت را در محلول شیمیایی حل می کند. یون های فلزی با بار مثبت به ماده ای که باید آبکاری شود ، جذب می شوند که در همان سمت منفی مدارقرار دارد. سپس قطعه یا محصولی که باید آبکاری شود در این محلول قرار می گیرد و ذرات فلز محلول به سطح ماده کشیده می شوند.

این فرایند منجر به ایجاد پوششی صاف، یکنواخت و سریع بر روی ماده ی آبکاری شده می شود. توجه نمایید که عوامل مختلفی می تواند در آبکاری نقش داشته باشد، از جمله تمیز کردن، ضربه زدن، رسوب الکتروشیمیایی و… این فرایند با توجه به یون فلزی، الکترولیت و فلز مورد آبکاری انواع مختلفی دارد که به صورت زیر دسته بندی می شود

آبکاری آهن چیست و چگونه آهن را آبکاری کنیم؟

تعدادی حمام مختلف در دسترس است: کلرید آهن ، فلوربورات آهن ، سولفامات آهن و نمونه های متداول این حمام ها هستند. از بین این حمام ها ، متداول ترین آن کلرید آهن است. در زیر می توانید ویژگی های این حمام را مشاهده نمایید.

  1. کلرید کلسیم هنگامی که در آب حل می شود گرما آزاد می کند ، بنابراین این فرایند را با آب در دمای اتاق شروع کنید.
  2. پس از ساخت حمام ، از پشم شیشه استفاده کنید تا آهن فریک همراه با کربن فعال کاهش یابد و ناخالصی های آلی از بین برود. پس از این تیمار ، محلول در مخزن آبکاری فیلتر می شود.
  3. رسوب آهن در دمای بالاتر ، pH پایین و چگالی جریان بالا بهبود می یابد.
  4. ایمنی را به دلیل داشتن درجه حرارت بالا و pH بسیار کم محلول رعایت نمایید

اهمیت و کاربرد آن

به دلیل انکه این فرایند می تواند همانند پوشش برای سطوح فلزی عمل نماید از خوردگی جلوگیری به عمل می آورد.در نتیجه هزینه های تولیدی تا حدود بسیاری کاهش می یابد. علاوه بر کاهش هزینه ها، آبکاری می تواند از نظر زیبایی به بهبود ظاهر وسایل کمک زیادی نماید. آبکاری با مس و نیکل از جمله آبکاری های پر استفاده ای هستند که در ابزار الات خانه به وفور استفاده می شوند.

همانطور که گفته شد، این فرآیند معمولاً برای اهداف زیبایی شناختی یا مقاومت در برابر خوردگی و محافظت در برابر سایش انجام می شود. به عنوان مثال آبکاری نقره برای اهداف تزئینی انجام می شود. آبکاری فلز روی یا فلز کادمیوم از زنگ زدگی فلز زیرین جلوگیری می کند. نیکل نیز از فرسودگی و سایش جلوگیری می کند. به طور معمول می توانید تقریباً انواع فلزات مورد استفاده در صنایع مختلف را با کمک این فرایند بهبود دهید. متداولترین فلز آبکاری برای مصارف صنعتی، کروم ، نیکل و روی می باشد که برای پوشش دهی قطعات صنعتی ، مانند قطعات خودرو و موتور سیکلت یا شیرهای ظرفشویی کاربرد دارد. از طرف دیگر ، وسایل تزئینی از فلزاتی نظیر قلع ، برنج ، طلا یا نقره استفاده می کنند.

فرآیند آبکاری فلز

مراحل مختلفی در فرآیند آبکاری فلز وجود دارد اما می توان آن را به چهار مرحله تقسیم کرد:

آماده سازی

اولین مرحله از این فرآیند ، تهیه ی مقدماتی برای شروع فرایند است. یکی از مهم ترین روش ها تمیز کردن سطح است تا فلز از آلودگی هایی مانند روغن و گریس تمیز سازی شود و یون ها به راحتی بر روی فلز پوشش دهی شوند. این روش شامل قرار دادن قسمت فلزی روی حمام حلال شیمیایی در حال جوش است. بخار داغ در تماس با فلز (که سردتر است) ، متراکم می شود و هرگونه آلودگی را از بین می برد. سایر عناصر باقیمانده تبخیر می شوند . در آخر سطح تمیز می گردد.

سندبلاست

به طور معمول از یک پودر اکسید آلومینیوم ساینده قوی برای این منظور استفاده می شود. این فرآیند باعث می شود که سطح فلز با زبر شدن ، بهتر به نظر برسد و پوشش دهی بر روی آن بهتر صورت پذیرد.

الکتروپلیتینگ

در این فرایند همانطور که در بالا نیز گفته شد با اعمال جربان برق و فراهم نمودن حمام الکترولیتی (برای ایجاد جریان معمولا ترکیب چندین ماده ی شیمیایی حمام ها را به وجود می آورند، که بسته به نوع آبکاری این حمامم ها متفاوت است)، فرایند آغاز می شود و یون ها بر روی فلز پوشش دهی می شوند. برای آبکاری فلز نازک ، کل مراحل ممکن است چند دقیقه طول بکشد اما برای پوشش ضخیم فلز ، ممکن است تا چندین ساعت به طول انجامد.

شستشو و غوطه ور شدن در ترکیبات مختلف

قسمت آخر شامل شستشوی فلز با آب برای از بین بردن باقیمانده های شیمیایی و سپس غوطه ور شدن آن در مجموعه ای از ترکیبات برای ایجاد مقاومت بیشتر در برابر خوردگی است. سپس ، آبکشی نهایی با آب گرم انجام می شود. کل مراحل ممکن است حدود 90 دقیقه طول بکشد.

برخی از مواد مورد استفاده در آبکاری

 همه چیز درباره آبکاری پی وی دی (PVD)

تعریف:

آبکاری PVD (پی وی دی) گروهی از فن آوری های پوشش سطح مورد استفاده برای پوشش تزئینی ، روکش ابزار و سایر کاربردهای پوشش بستر

رسوب پایه PVD:

یک فرایند محیط خلاء با استفاده از اتم با انتقال اتم مواد از فاز جامد به مرحله بخار و برگشت به فاز جامد ، به تدریج یک فیلم را روی سطح میسازد تا روکش تشکیل شود.

رسوب PVD واکنشی:

فلزات آماده لایه نشانی با یک گازی پر شده درون محفظه خلاء واکنش نشان می دهند تا یک پوشش ترکیبی مانند نیترید، اکسید، کاربید یا کربنیترید تولید کند.

مزایای آبکاری پلاستیک و فلز در خلا:

خروج از نسخه موبایل