شایع‌ترین عوارض میکرونیدلینگ صورت

میکرونیدلینگ چیست؟

در روش میکرو نیدلینگ، با فرو کردن سوزن‌های زیر جلدی و با فاصله، میزان چسبندگی و فرورفتگی‌های ناشی از چروک باز می‌شود. به محض آزاد شدن پوست از این چسبندگی، یک زخم کنترل شده ایجاد می‌شود که پس از مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد. در این روش، گاها رنگدانه‌هایی نیز همراه سوزن‌ها وارد لایه‌های سطحی پوست می‌شود تا بافت و ظاهر پوست طبیعی جلوه کند. در واقع در این روش با وارد کردن یک شوک به سلول‌های پوست، کلاژن سازی پوست انجام می‌شود.

 زمانیکه سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند، فاکتورهای رشد و پلاکت‌ها در آن منطقه بیشتر شده و موجب جوانسازی و تحرک پوستی خواهد شد. افزایش میزان کلاژن و الاستین پوست در این روش موجب می‌شود پوست روند جوانسازی خود را طی کرده و از حالت خشکی به سمت لطافت و شادابی حرکت کند. زمانیکه سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند، سوراخ‌های ریزی بر روی پوست ایجاد می‌شود که کمی خونریزی می‌کند. این امر موجب بازسازی و افزایش فاکتورهای ترمیم کننده پوست در منطقه می‌شود.

معایب و عوارض میکرونیدلینگ صورت

به طور کلی اختلال در عملکرد پوست و استفاده از روش های جوانسازی موجب ایجاد عارضه های مختلف پوست می‌شود. اما میزان تاثیر این موارد متفاوت است. به همین دلیل، قبل از اینکه یک روش جوانسازی پوست را انتخاب کنید، می‌بایست در خصوص اثرات جانبی آن مطالعه نمایید. در این بخش قصد داریم تا در خصوص معایب و عوارض میکرونیدلینگ صورت صحبت کنیم.

۱. قرمزی پوست

این عارضه مخصوصا در افرادی که پوست حساس دارند، بسیار مشاهده می شود. با توجه به نوع پوست، اثرات آن می تواند بین چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. عموما پیشنهاد می شود که میکرونیدلینگ را قبل از خواب انجام داد تا پوست در دوره خواب استراحت کرده و قرمزی آن بهبود یابد. در نظر داشته باشید که در بعضی موارد که از استفاده می شود، به دلیل عدم آگاهی، سوزن مناسب انتخاب نمی شود. همین امر باعث می گردد تا زخم های عمیق ایجاد شود و اثرات آن نیز به مدت بیشتری باقی بماند.

۲. خشکی پوست

عموم پوست ها پس از انجام میکرونیدلینگ دچار خشکی و کشیدگی می شوند. یکی از دلایل مهمی که موجب این عارضه می شود، انتخاب نادرست سایز سوزن می باشد. البته باید در نظر داشت که قابلیت ترمیم پوست در آدمی وجود دارد لذا پس از میکرونیدلینگ لازم است تا از انواع کرم های های مرطوب کننده و متعادل کننده چربی پوست استفاده کرد.

۳. التهاب و حساسیت های پوستی

فشار زیاد به پوست در طول انجام میکرونیدلینگ، باعث ایجاد ماده ای به نام در پوست می شود. این ماده در واقع واکنش طبیعی بدن در مقابل ورود عامل خارجی است. در این شرایط عموما از کرم های بازسازی کننده پوست استفاده می شود. حساسیت به نور خورشید نیز یکی دیگر از عوارض میکرونیدلینگ می باشد. برای جلوگیری از این حساسیت تا ۳ روز پس از میکرونیدلینگ در مقابل نور خورشید قرار نگیرید. در روز های بعدی نیز بهتر است تا از یک کرم ضد آفتاب با spf حداقل ۳۰ استفاده نمایید.

۴. عفونت

یکی از شایع ترین و البته جدی ترین معایب میکرونیدلینگ، عفونت های پوستی می باشد. در این روش اگر سوزن هایی که وارد پوست می شوند، بهداشتی و ضدعفونی شده نباشند یا پوست صورت به خوبی از آلودگی ها پاکسازی نشده باشد، می تواند باعث حساسیت ها و عفونت های جدی پوستی شود.

۵. ایجاد لک

در زمان میکرونیدلینگ باید دقت نمود که بر روی پوست هیچ گونه آکنه و یا جوش فعالی وجود نداشته باشد. اگر نسبت به این مورد بی تفاوت باشید، ممکن است تا باکتری ها به سطح پوست آمده و سطح بیشتری را آلوده نمایند. اثرات بعضی از این آکنه و جوش ها تا مدت ها بر روی پوست شما باقی مانده و می تواند باعث تاثیر منفی در زیبایی شما شود.

۶. خراشیدگی پوست

در زمان میکرونیدلینگ ممکن است دستگاه بار ها و بارها بر روی پوست رفت و آمد کند. در این شرایط خراشیدگی هایی ایجاد می شود که بازسازی برخی از آنها مدت ها زمان نیاز دارد. انتخاب سوزن مناسب و آشنایی با میزان فشار دستگاه، می تواند از این عارضه جلوگیری کند.

۷. محدودیت اجرا

این روش برای همه افراد مناسب نیست. مثلا کسانی که پوست‌های حساس و ملتهب دارند، یا مبتلا به آکنه‌های فعال، اگزما، پسوزیاریس یا سایر بیماری‌های مزمن پوستی هستند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.

۸. حساسیت بیشتر به نور آفتاب

بعد از میکرونیدلینگ، پوست شما در برابر نور آفتاب، حساس‌تر می‌شود. این مسئله ممکن است تا چند روز طول بکشد. بنابراین در روزهای ابتدایی بعد از میکرونیدلینگ، بهتری است که در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید. اگر مجبورید که از خانه خارج شوید، از کرم‌های ضد آفتاب با اس‌پی‌اف ۱۵ و بالاتر استفاده کنید. برای اینکه بهترین کرم ضد آفتاب را برای مراقبت از پوست‌تان تهیه کنید باید را بشناسید.

روش انجام میکرونیدلینگ چگونه است؟

در روش میکرونیدلینگ به کمک سوزن های مخصوص یک سری کانال های عمود بر پوست ایجاد می شود. در این تکنیک باید دقت شود که بین کانال های مذکور هیچ گونه اتصال افقی برقرار نباشد. در واقع این کانال ها به یکدیگر مرتبط نباشند. در روش جوان سازی پوست مذکور، در طی هر جلسه ممکن است هزاران کانال عمودی بر روی پوست ایجاد شود که التهاب های آنان نهایتان طی ۲ الی ۳ روز برطرف می شود. در این روش با توجه به اینکه سلول ها و لایه های عمیق پوستی می توانند از طریق کانال ها تنفس نمایند، لذا خاصیت پوست زیاد شده و چین و چروک های موجود در پوست باز می شوند.

اندازه سوزن در تکنیک میکرونیدلینگ

یکی از موارد مهم در میکرونیدلینگ توجه به اندازه سوزن ها و میزان عمقی است که آنها در پوست ایجاد می نمایند. اگر به اندازه سوزن ها دقت نشود، می توانند خونریزی های عمیق و التهاب جدی ایجاد کنند. در نظر داشته باشید که در روش میکرونیدلینگ، اپیدرم های پوست، سوراخ شده اما از بین نمی روند و همین امر زمان بازسازی آنها را کمتر می نماید. لذا با توجه به نوع پوست لازم است تا در گام اول سوزن مناسب انتخاب شود. به عنوان دومین نکته، میزان فشار دستگاه بر روی پوست نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هر اندازه فشار دستگاه بیشتر باشد، می تواند زخم های عمیق تری بر روی پوست ایجاد نماید.

آشنایی با انواع روش های میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ با توجه به نوع پوست متقاضی و میزان چین و چروک ها انجام می شود.

۱. میکرونیدلینگ سطحی

در این روش سوزن ها نهایتا تا عمق ۰.۵میلیمتر وارد پوست می شوند. در این روش بر روی اپیدرم سوراخ های بسیاری ایجاد می شود. طی این تکنیک میزان بسیار زیادی آزاد می شود که باعث ترمیم و بازسازی پوست خواهد شد.

۲. میکرونیدلینگ عمقی

در میکرونیدلینگ عمقی، سوزن ها در عمق ۰.۵تا ۳ میلی متر وارد پوست خواهند شد. این روش برای پوست هایی که میزان چین و چروک آنها بسیار زیاد است، گزینه خوبی محسوب می شود. میزان زخم ها در این روش به نسبت روش سطحی، عمیق تر بوده و البته کراتینوسیت ها و های بیشتری نیز آزاد می شوند که رشد پوست و کلاژن سازی را افزایش می دهند.

مزایای استفاده از میکرونیدلینگ چیست؟

روش مذکور از بسیاری جهات نسبت به روش های درمانی قبلی بهتر است. امروزه لیزر درمانی مورد تأیید بسیاری از افراد است اما با توجه به اینکه لیزر درمانی یک روش مصنوعی و پر هزینه است، تمام افراد نمی توانند از آن استفاده نمایند. میکرونیدلینگ بسیار مقرون به صرفه بوده و از طرف دیگر باعث می شود تا پوست به صورت طبیعی نسبت به ترمیم خود تحریک شود. در این روش فاکتور های مورد نیاز پوست به صورت طبیعی توسط خود بدن آزاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

۱. بهبود کیفیت و بافت پوست در مدت کوتاه

فرایند میکرونیدلینگ حدودا یک ساعت طول می‌کشد. بعد از میکرونیدلینگ، امکان خون‌ریزی اندک و قرمز شدن پوست وجود دارد که حدود یک تا دو روز بعد از میکرونیدلینگ ادامه پیدا می‌کند. ولی بعد از این مرحله، بهبود سریعی در شرایط پوست خود مشاهده خواهید کرد. بافت و کیفیت پوست شما به وضوح بهتر می‌شود.

کلاژن و الاستین، دو جزء تشکیل‌دهنده پوست هستند که می‌توانند پوست صورت را پرتر جلوه دهند. وقتی به سن ۳۰ سالگی می‌رسیم، تولید کلاژن در پوست کاهش پیدا می‌کند. برخی عوامل دیگر نیز ممکن است دست به دست هم بدهند تا این فرایند یعنی کاهش تولید کلاژن، جلو بیافتد. اینجا است که زنان، کم کم متوجه حضور چین و چروک‌های ریز در پوست می‌شوند و پوست، شروع به پیر شدن می‌کند.

خبر خوب اینکه درمان پوست و تولید کلاژن بلافاصله بعد از میکرونیدلنیگ آغاز می‌شود.

۲. کاهش جای جوش و اسکار

یکی دیگر از مزایای مهم میکرونیدلنیگ، کاهش جای جوش و اسکار است که معمولا به سختی درمان می‌شوند. تاثیرات درمانی این روش برای از بین بردن جای جوش و اسکار را بلافاصله بعد از میکرونیدلینگ می‌توانید مشاهده کنید. به خصوص در مورد جای جوش و لک‌هایی که کوچک هستند، این تاثیر به وضوح قابل مشاهده است.

۳. کاهش جوش‌های سرسیاه

یکی دیگر از مزایای میکرونیدلینگ، از بین بردن جوش‌های سرسیاه است؛ مشکلی که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به خصوص کسانی که آکنه‌های هورمونی دارند. در جریان اجرای پروسه میکرونیدلینگ، جوش‌های سرسیاه از بین می‌روند. به محض تمام شدن این فرایند، متوجه از بین رفتن تعداد زیادی از جوش‌های سرسیاه می‌شوید به خصوص در نواحی بینی و اطراف آن.

سه تا ۴ هفته بعد از میکرونیدلینگ، منافذ پوست‌تان جمع‌تر می‌شود در نتیجه تعداد جوش‌های سرسیاه کاهش پیدا می‌کند. البته کاهش جوش‌های سرسیاه، دائمی نیست ولی تا سه الی چهار هفته از شر آنها خلاص می‌شوید.

۴. لایه‌برداری پوست

تقریبا هر نوع روش درمانی که باعث تخریب لایه سطحی پوست می‌شود، منجر به لایه‌برداری پوست خواهد شد. لایه‌برداری در واقع از بین بردن بیرونی‌ترین لایه پوست است. این کار برای سلامت پوست بسیار اهمیت دارد چون سلول‌های مرده پوست در این لایه قرار دارند. برداشتن آنها باعث می‌شود که پوست شما شاداب‌تر و نرم‌تر شود.

۵. جوان‌سازی پوست و کاهش چین و چروک

مهم‌ترین مزیتی که میکرونیدلینگ برای پوست دارد، جوان‌سازی و کاهش چین و چروک است. این کار باعث می‌شود که جوان‌تر به نظر برسید و پوست صورت‌تان شاداب‌تر می‌شود.

۶. روشن‌ کردن پوست

یکی دیگر از مزایای میکرونیدلینگ، روشن کردن پوست است. تغییر رنگ پوست یکی از مشکلاتی است که بر اثر قرار گرفتن در آفتاب یا در مجاورت آلودگی‌های هوا، ایجاد می‌شود. علاوه بر این، شرایط مختلف ممکن است در طول زمان باعث تغییر رنگ پوست و تیره‌تر شدن آن شود.

خروج از نسخه موبایل