مهم ترین نکات لوله کشی آب ساختمان که نباید فراموش کنید!

یکی از کارهای مهمی که در ساخت ساختمان انجام می‌شود، لوله‌کشی آب ساختمان است. برای لوله‌کشی آب ساختمان هم، مانند انتخاب مصالح ساختمانی، روش‌های ساخت سازه و … استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شوند. انجام درست و استاندارد لوله‌کشی آب ساختمان از آن جهت بسیار مهم است که بعد از اتمام ساخت بنا، نمی‌توان چارچوب و ترتیب اصلی آن را به سادگی و بدون تخریب تغییر داد. بنابراین باید هم در انتخاب جنس لوله و هم در انجام لوله‌کشی نهایت دقت را به عمل آورد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم به استاندارد لوله‌کشی آب ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

لوله کشی آب ساختمان

لوله‌کشی آب ساختمان

برای فراهم‌کردن آب مورد نیاز ساختمان و جلوگیری از هدر رفتن آن و هدایت آب به سمت لوله فاضلات، یک سیستم لوله‌کشی اصولی و استاندارد نیاز است. برای انجام لوله‌کشی آب و خروج آب آلوده به سمت فاضلاب، می‌توان از لوله‌هایی با جنس‌های مختلف و تجهیزات متفاوت استفاده کرد. مثلاً برای آب گرم باید از لوله‌هایی استفاده کرد که توان تحمل دمای بالای آب را داشته باشد.

لوله‌کشی آب ساختمان باید به گونه‌ای انجام شود که آب سرد و گرم را از مبدأ به مقصد که همان شیرآلات است به صورت یکسان و به درستی توزیع کند. لوله‌کشی آب در یک سیستم بسته تحت فشار، از کنتور آب شهری، مخزن ذخیره آب، پمپ تحت فشار، موتورخانه و یا پکیج شروع شده و به سمت شیرآلات و یا دیگر مصرف‌کننده‌ها ادامه می‌یابد.

روش‌های لوله کشی آب ساختمان

برای اجرای لوله‌کشی آب ساختمان دو راه وجود دارد:

لوله‌کشی آب کلکتوری که در آن هیچ اتصالی به کار برده نمی‌شود و به صورت مستقیم از کلکتور آب به سمت محل نصب شیرآلات اجرا می‌شود. ساختمان‌هایی که از این شیوه برای لوله‌کشی آب استفاده می‌کنند، یک کلکتور آب سرد و یک کلکتور آب گرم دارند.

  1. لوله‌کشی آب انشعابی: این یک روش سنتی برای لوله‌کشی آب است. در این روش، برای انشعاب‌گرفتن هر شیری از یک سه راهی استفاده می‌شود. در این روش می‌توان از لوله‌کشی از کف و زیرسقفی استفاده کرد.
  2. لوله‌کشی آب در یک ساختمان باید به گونه‌ای انجام شود که تمامی شیرآلات دارای فشار آب مناسبی باشند. اما استاندارد لوله‌کشی آب ساختمان چیست و چه اصولی باید در هنگام لوله‌کشی آب ساختمان رعایت شود؟ پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کامل اصول و استاندار لوله کشی آب ساختمان را از https://bimeh.com/mag/piping-standard/  بخوانید.

استاندارد لوله‌کشی آب ساختمان

برای لوله‌کشی آب ساختمان و اجرای لوله‌کشی فاضلاب، از مرحله نصب کنتور آب تا اجرای نهایی لوله‌کشی، قوانین و استانداردهایی تعریف شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

لوله کشی آب

جنس لوله‌های آب ساختمان

لوله‌هایی که برای لوله‌کشی آب ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

بیمه آتش‌سوزی و بیمه زلزله ساختمان

وقتی که ساختمانی با رعایت استاندارد لوله‌کشی آب ساختمان و استاندارهای دیگر ساخته می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد، با توجه به هزینه‌هایی که در رابطه با ساخت و یا خرید ساختمان انجام شده، خوب است که ساختمان خود را بیمه کنیم. یکی از مهمترین بیمه‌های ساختمانی، بیمه آتش‌سوزی است.برای خرید بیمه آتش‌سوزی دو پوشش مختلف دارد: پوشش اصلی که حوادثی مانند حریق، صاعقه و انفجار را پوشش می‌دهد و پوشش اختیاری که حوادثی مانند زلزله و سیل که تهدیدی جدی برای ساختمان‌های ماست را پوشش می‌دهد.

علاوه بر سیل و زلزله حوادثی مانند ریزش ساختمان در اثر برف سنگین، رانش زمین و …، بیمه سقوط هواپیما و برخورد اجسام خارجی با ساختمان، شکست شیشه، آتشفشان و … نیز تحت پوشش اختیاری بیمه آتش‌سوزی است. با بیمه‌ کردن ساختمان خود در برابر حوادث یادشده، در صورت بروز این حوادث، شرکت بیمه‌گر خسارات مالی شما را جبران می‌کند و حداقل از بابت خسارات مالی، خیالتان می‌تواند راحت باشد.

منبع: مجله بیمه : https://bimeh.com/mag/

خروج از نسخه موبایل